Рекомендовані методичні розробки уроків допоможуть вчителю:
Тема. Людина і рух
Езоп. Двоє приятелів і ведмідь. (Літературне читання).
Зображення людини у статичному та динамічному станах. Веселі старти. Образотворче мистецтво).
Мета: формування ключових компетентностей: уміння дітей швидко налаштовуватися до роботи в класі, сприймати матеріал уроку та виконувати творчі завдання;
загальнокультурна компетентність: формувати культуру поведінки та мовлення;
формувати предметні компетентності:
навчальна: вчити дітей прийомам і методам художнього відтворення образів довколишнього середовища, формувати охайність, самостійність.
розвивальна: розвивати в учнів бажання творити прекрасне довкола себе,
активізувати спостережливість, фантазію, розвивати естетичні смаки,
допитливість та уяву;
виховна: виховувати любов до прекрасного, природи, дружбу, колективізм;
уміння емоційно сприймати навколишній світ; виховувати добрими, спостережливими; створювати позитив від творчої праці, уміння сприймати матеріал та використовувати набуті знання на практиці.
Матеріали до уроку
1.Літературна гра «З циферблатом я дружу – зразу відповідь скажу».
Учасники гри мають моделі циферблатів із годинниковою стрілкою.
Вчитель ставить дітям запитання за змістом прочитаних творів. Відповіддю має стати цифра: учні наводять стрілку циферблата на відповідне число.
Казка «Котигорошко»:
Скільки було синів у батька Котигорошка? (6)
Скільки діб летіла перша булава? (12 діб)
Яка булава підійшла хлопцю? (2)
Яким ударом Котигорошко вбив Змія? (3)
Скільки друзів було в Котигорошка? (3)
2. «Збери слово». Прочитати слова кожного рядка: взяти з 1-го слова – першу літеру, з другого – другу, з третього – третю і т.д.
Риба, рак, макарони, поле, салат, пір’їна. (Ракета).
Метро, дощ, сова, гора. (Мова).
Шия, скло, слово, масло, ручка. (Школа). 3. Гра «Фантазери».
У словах замість рисок потрібно уявити букву «о» і прочитати. Перший раз
читати повільно, другий – швидше, третій – дуже швидко.
Д - бр - г – л – д м – з – к
С – р – м г – р – х г – л – с
М – р – з к – л - м – л – к –
К – мп – т з – л – т - б – л – т –
Ж – вт – к м – л - т – к з – л – т –
К – л – с – к б – р – шн - п – в – р – т
П – р – ш – к п – т – п в – л – кн –
Л – т в – г – нь с – р – к
Замість першої рисочки підставляти букву «е», а
замість другої – «а».
Т – м - в – сн - сп – к –
Г – н - тв – рд - р – дьк –
Сц – н - в – рб - з – бр –
Д – сн - в – сн - р – бр –
П – н – л м – д – ль м – т – л
Т - - тр ф – рм - с – стр –
Ст. – жк - м – ж - г – кт – р
Кр – йд - п – к – р Ст – ф –
4. Гра «Котик і Мишка». Удосконалення навичок швидкого читання.
Першою починає читати «Мишка». Коли вона прочитає декілька слів або 1 речення, починає читати «Котик». Він намагається наздогнати «Мишку». Гра припиняється, коли обидва учні читають одне й те ж разом.
5. Асоціативний кущ «Літературні жанри».
6. Повідомлення «Довідкового бюро».
Байка – це оповідання, дійовими особами якого, поряд з людьми (точніше – схематичними фігурами людей), виступають тварини, рослини, неживі предмети, котрі уособлюють певні ідеї та людські характери. Відомими авторами байок є Езоп, Жан Лафонтен, Леонід Глібов, Іван Крилов.
Езоп – відомий у всьому світі перший байкар. Він жив у Стародавній Греції. Це була досить розумна і щедра людина. Він писав байки, у яких навчав людей розрізняти добро і зло, замислюватися над вчинками героїв та своїми власними. Його байки стали невмирущими. Езопу належить близько 400 байок. В образах тварин автор висміював недалеких і темних людей, їхні недоліки.
7. Читання байки «Двоє приятелів і ведмідь». Використання технології «Бачу, чую, відчуваю» (заповнення учнями таблиці).
Бачу |
Чую |
Відчуваю |
Густий ліс, дорогу, дерева, ведмедя, вершечок, приятеля. |
Розмову, тишу. |
Страх, упевненість, зневагу. |
8. Творча робота
Дати відповідь на запитання : «Чи могли б події розвиватися по-іншому? Як?»
9. Складання «Синквейна» в групах.
І група
Байка
Пізнавальна, цікава
Розповідає, навчає, виховує
Готує до дорослого життя
Вигадка
ІІ група
Друзі
Щирі, рідні
Слухають, говорять, тішать
Живуть у моєму серці
Приятелі
ІІІ група
Байкар
Придумує, висміює, повчає
Навчає розрізняти добро і зло
Автор
10. Гра «Відгадай байку за ілюстрацією».
11. Виступ групи «Майстрів». Мандрівка по музеям світу.
Демонстрація слайдів. Знайомство з античним мистецтвом. У стародавній Греції дуже цінували спорт. Саме тому там колись відбувалися Олімпійські ігри, які не втрачають популярності і наш час. Красу людського тіла пробували передавати не тільки митці давнього світу, а й сучасні художники та скульптори.
Демонстрація презентації: «Живописні та графічні зображення людини в русі».
12. Перегляд зображень людей в статичній і динамічній композиціях. Де який стан?
13. Демонстрація таблиці фігури людини.
Одиницею виміру довжини є сантиметр, а у зображенні фігури людини одиницею виміру є голова.
14. Гра «Що потрібно, аби стати...»: учитель називає види спорту, діти по черзі називають риси характеру, які їм слід сформувати в собі, щоб стати чемпіонами у цих видах спорту.
Дослідження‑розмірковування «Чому лижі по пухкому снігу їдуть?»: учитель розкриває дітям принцип, за яким побудовано лижі, діти досліджують, де ще використовується цей принцип.
Дослідження‑розмірковування «Чому ковзани легко рухаються по льоду?».
Дослідження‑розмірковування «Що допомагає стрибуну з трампліна триматися у повітрі?».
15. Практична робота. Завдання практичної роботи: створити образ людини спортсмена. Виставка творчих робіт «О, спорт, ти краса!».
16. Підсумок уроку. Рефлексія «Мозаїка настрою класу». Шкала кольорів: червоний - радісний, захоплений; оранжевий - радісний, теплий, жовтий - світлий, приємний; зелений - спокійний, урівноважений; синій - незадоволений, сумний; фіолетовий - тривожний, напружений; чорний - украй незадоволений; білий - невизначений.
17. Домашнє завдання. Завдання на вибір: підготувати інсценізацію байки «Двоє приятелів і ведмідь», намалювати ілюстрацію до інших байок Езопа.
Тема. Поговоримо про пернатих друзів
Леонід Глібов. Зозуля і Півень. (Літературне читання).
Види скульптури. Особливості створення художнього образу в об’ємі.
Мешканці казкового лісу. (Образотворче мистецтво).
Мета: формування предметних компетентностей: розширювати знання учнів про життя і творчість Леоніда Івановича Глібова, про жанр байки; розвивати образність мовлення, естетичне ставлення до явищ природи, мистецтва, виразність читання, артистичні здібності учнів, виховувати почуття справедливості;
формування ключових компетентностей: уміння вчитися: працювати швидко і зосереджено, дотримуватися режиму навчальної діяльності;
комунікативної: удосконалювати володіння позитивними навичками спілкування, уміння налагоджувати взаємодію під час роботи в парі, групі;
інформаційну: розвивати вміння здобувати необхідну інформацію, користуючись додатковими джерелами.
Матеріали до уроку
1.Гра «Так чи ні».
У листяному лісі ми збирали шишки.
Заєць заліз на вербу нарвати свіжих помідорів.
Кропива – це корисна лікарська рослина.
Свинки люблять ласувати жолудями.
Сова вдень спить, а вночі шукає собі їжу.
Слон– це найменша риба в світі.
Щука – хижа риба.
2. Гра «Скажи інакше - перефразуй». Наприклад:
Пташенята зозулі за одну добу з’їдають велику кількість комах.
а) Коли вилуплюються пташенята зозулі, вони з’їдають цілу купу жуків, личинок, черв’яків.
б) Маленькі зозуленята поїдають дуже багато різної мошки.
Кішка дуже старанно чистить свою шерсть язиком для того, щоб «їжа»
не почула її дух і не втекла.
Їжак проводить у зимовій сплячці більше шести місяців.
Більшість жаб дуже корисні – вони винищують безліч шкідливих комах.
У наших лісах є багато лікувальних рослин, які допомагають зупинити кров – подорожник, кропива, каштан, калина.
Свійські птахи ковтають невеличкі камінці, щоб їжа у шлунку перетиралася.
3. «Шифрування». Відомий український байкар. Розшифрувати його прізвище, закресливши літери, що повторюються.
ПЕТГПЕТЛПЕТІПЕТБПЕТОПЕТВПЕТ
(Глібов)
4. Вправа «Ґронування». Байка:
● жанр
● мудрість
● повчання
● читання
● мораль
● лаконізм
● правдивість
5. Вправа «Сенкан про байку».
Байка.
Віршована, прозова.
Схвалює, засуджує, виховує.
Байка — твір повчального характеру.
Мудрість.
3. «Знавці байок». Розгадування кросворда.
(Байка «Чиж та …голуб»).
(Байка «Лебідь, Щука, …рак»).
(Байка «Коник…» стрибунець»).
4. Група «Аналітики».
Що пов’язує цих героїв? Чим вони схожі?
Чи доводилось вам чути як співає півень, зозуля?
Які почуття викликає у вас кування зозулі
А від співу якого птаха ми отримуємо справжню насолоду?
5. Гра «Склади пазли». (Зозуля, Півень, Горобець).
6. «Експрес-інтерв'ю».
На місці якого персонажа байки ти можеш уявити себе і чому?
Яких рис характеру ви б хотіли позбутися?
Чого навчають нас байки?
7. Продовжити міркування.
Байки вчать людину бачити свої недоліки, говорити про них, сміятися з них, а значить — … (і виправляти їх).
8. Повідомлення групи «Істориків». Скульптура як вид образотворчого мистецтва.
Колись наш далекий пращур помітив, що на глині залишаються відбитки, а у творчих руках цей матеріал перетворюється на фігурки людей, тварин, предмети побуту. З того і почалося ліплення. З часом уміння ліпити, вирізьблювати й висікати вдосконалювалося, людина опанувала нові матеріали: деревину, камінь, метал. Так виник своєрідний вид мистецтва – скульптура. спосіб обробляння та створення художнього образу. Створення об'ємної форми у скульптурі називають моделюванням.
9. Навчальна вправа «Квиток для юного митця» .
Уявимо, що трьох юних митців із нашого класу нагородили путівкою. Їх чекає подорож до одного з міст країни Образотворчого мистецтва - Графіки, Живопису, Скульптури.
Отримайте ваші квитки. Придбайте у відділі супермаркету «Навчальне приладдя» усе необхідне.
Демонстрація слайдів (Учитель демонструє різні матеріали та інструменти художників, діти визначають, які з них належать скульпторам).
10. Перегляд слайдів.
Пластилін (італ. plastilina – ліпний) – матеріал для ліплення. Виготовляється з очищеного і подрібненого порошку глини з додаванням воску, сала та інших речовин, що перешкоджають висиханню. Буває різнобарвним. Слугує для виготовлення фігур ескізів для скульптурних робіт, невеликих моделей, виробів малих форм.
11. Відгадайте, чий скульптурний образ ми будемо створювати? Загадки.
12. Практична робота. «Пластилінова скульптура. Веселий зоопарк»
Сьогодні кожному з вас належить побувати в ролі скульптора і виліпити фігуру будь-якої тварини.
Оберіть звірятко та відтворіть його, використовуючи відомі вам прийоми роботи.
Основні прийоми ліплення: відриваємо, розкочуємо, з’єднуємо.
Виконай вправу. Зліпи: кулю, яйце, краплю, ковбаску, джгутик, завиток, морквину, коржик, смужку, трубочку, соломку.
13. Підведення підсумків. Рефлексія.
А) Подумай та скажи.
Я не вмів.., а тепер вмію…
Я не знав…, а тепер знаю…
На наступному уроці мені хотілося б знову…
Б) Вправа «Запитання до автора».
Про що б ви запитали Леоніда Глібова, якби мали можливість з ним зустрітись?
Що на уроці вам сподобалося найбільше? Про кого або
про що хотіли б дізнатися більше?
Які скульптури ви бачили і де саме? Де ви використаєте отримані знання?