Інтегровані змістові лінії при вивченні англійської мови
Новий Державний Стандарт був затверджений урядом у 2018 році. Основна відмінність нового Стандарту — орієнтованість на здобуття учнями компетентностей, а не лише знань.
Мета загальної середньої освіти забезпечується шляхом формування ключових компетентностей, необхідних сучасній людині (і перш за все — дитині!) для майбутнього успішного життя.
Формувати ключові компетентності у дитини вчитель повинен опираючись на:
• наскрізний підхід;
• міжпредметні зв’язки;
• поступальність і наступність у розвитку компетентностей.
І якщо з компетентностями все зрозуміло, усвідомити поняття «наскрізна лінія» поки що складно. Що ж таке наскрізна лінія?
Наскрізні лінії — це соціально значимі надпредметні теми, що сприяють формуванню в учнів уявлення про суспільство в цілому — розвивають здатність застосовувати отримані знання у різних ситуаціях; засіб інтеграції ключових і загальнопредметних компетентностей — навчальних предметів та предметних циклів. Для того, щоб виокремити ключові компетентності Нової української школи і запроваджене поняття «наскрізні лінії».
Наскрізні змістові лінії спільні для всіх начальних предметів, і є засобом інтеграції навчальних предметів, предметних циклів і навчального змісту. Впровадження у навчальний предмет наскрізних змістових ліній передбачає розв’язування завдань реального змісту, виконання міжпредметних навчальних проектів, роботу з різними джерелами інформації. Необхідність інтеграції змістових ліній не тягне за собою якихось радикальних змін у навчальному процесі, а передбачає лише зміщення акцентів на більш прикладні аспекти теми.
Викладання іноземних мов займає важливе місце в системі освіти в зв’язку з активними соціальними та інформаційно-технічними змінами в сучасному житті, збільшеною потребою в міжнародному та міжкультурному спілкуванні.
Тож, головний наголос в оновлених навчальних програмах з іноземних мов було зроблено на змістові лінії:
• « Екологічна безпека та сталий розвиток»;
• «Громадянська відповідальність»;
• «Здоров’я та безпека»;
• «Підприємливість та фінансова грамотність».
Як вже було зазначено вище, інтеграція змістових ліній у навчальний процес передбачає лише більш прикладне висвітлення аспектів виучуваної теми.
В залежності від психологічно-вікових особливостей учнів, їхнього рівня володіння мовою вчитель може вибрати за мету найбільш відповідні вміння, й пам’ятати не лише про наскрізний підхід і міжпредметні зв’язки, а й про поступальність і наступність у розвитку компетентностей.
1. «Екологічна безпека та сталий розвиток» націлює на уміння:
• усвідомлювати екологічні проблеми;
• дискутувати довкола питань екології;
• обговорювати питання, пов’язані із збереженням навколишнього середовища;
• обговорювати ефективне та раціональне використання природніх ресурсів ;
• проектувати власні дії на захист довкілля та збереження ресурсів ;
• розробляти плани дій щодо проведення екологічних заходів;
• презентувати та обговорювати проекти щодо збереження довкілля та забезпечення сталого розвитку;
• пояснювати взаємозв’язок людини і навколишнього середовища, у т. ч. з тваринним і рослинним світом;
• пояснювати залежність людини від природніх ресурсів;
• обговорювати природні і погодні явища;
• розглядати природу як цілісну систему;
• пояснювати необхідність бережливого ставлення до природи, необхідність прибирання після відпочинку на природі;
• екологічно мислити та усвідомлювати свою екологічну відповідальність.
В своїй діяльності я реалізую цю змістову лінію при вивченні багатьох тем «Відпочинок і дозвілля», «Природа і навколишнє середовище», «Людина» та інші. Яскравим прикладом реалізації цієї лінії було вивчення теми «Recycling»(Переробка), де ми говорили про необхідність сортувати сміття. грали в гру, де потрібно було розкласти сміття по різним сміттєвим бакам. Учні отримали завдання виготовити спеціальні коробки вдома для сортування сміття. При вивченні теми «Транспорт» визначали,який вид транспорту є найбільш небезпечним для навколишнього середовища. При вивченні теми «У зоопарку», визначали, чому деякі тварини зникають і як цьому зарадити.
2. «Громадянська відповідальність» націлює на уміння:
• формулювати особисті ціннісні пріорітети;
• визначати достовірність інформації;
• висловлювати власне ставлення до розмаїття молодіжних субкультур і течій;
• демонструвати себе як учасника малої громади — свого класу, своєї школи;
• усвідомлювати себе як учасника спільноти своїх друзів, активного члена гуртка, спортивної секції, команди;
• ефективно взаємодіяти разом у сім’ї, групі, команді;
• розуміти потребу працювати разом, наводити приклади взаємодопомоги;
• порівнювати свята і традиції в різних країнах;
• демонструвати розуміння цінності культурного розмаїття та потреби жити разом у мирі;
• проектувати власну професійну діяльність відповідно до своїх схильностей і потреб суспільства.
Ця змістова лінія реалізується майже на кожному уроці, адже учні постійно взаємодіють між собою, висловлюючи свою особисту позицію та оцінюючи інших. Наприклад, при вивченні теми «Транспорт» діти формулювали правила поведінки на дорозі . В командах складали правила для пішоходів, водіїв машин та вело транспорту. Дуже часто використовую метод проектної роботи. Діти створюють і презентують проекти «Мій улюблений вид спорту», «Моя кімната,мій будинок», «Правила поведінки в школі»тощо. В 2 класі при вивченні теми «Спорт»проводили дослідження «Який улюблений вид спорту в нашому класі»
3. «Здоров'я і безпека» спрямовує учнів на уміння:
• оцінювати вплив навколишнього середовища на здоров’я людей свого регіону;
• впорядковувати власний робочий день, тиждень із дотриманням здорового способу життя;
• обговорювати вибір продуктів, корисних для здоров’я;
• наводити приклади купівлі продуктів для здорового харчування;
• пояснювати вибір одягу залежно від погоди;
• розрізйяти безпечні та небезпечні ситуації під час активного відпочинку;
• пояснювати життєво важливу потребу дотримуватись правил безпеки в різних місцях;
• критично оцінювати вплив деструктивних молодіжних рухів на життя однолітків;
• пояснювати правила безпечної поведінки онлайн;
• обговорювати позитивні та негативні наслідки від певних винаходів.
Цю наскрізну лінію реалізовую на кожному уроці , адже проведення фізкультхвилинок, вправ на релаксацію та налаштування на роботу сприяє встановленню доброзичливої атмосфери, допомагає учням підбадьоритись, змінити вид діяльності, не засиджуватися і завжди бути в тонусі. Також ця лінія реалізовується при вивченні теми «Спорт». Намагаємось вияснити , який вид найкорисніший, а який небезпечний. При вивченні теми «Їжа»Визначаємо корисні і шкідливі продукти, складаємо свій режим дня.
4. «Підприємливість та фінансова грамотність» націлює на уміння:
• демонструвати розуміння цінності праці та працьовитості для досягнення добробуту;
• розподіляти кошти на продукти харчування та складати перелік покупок;
• планувати власне життя;
• проявляти обізнаність і своє ставлення до фінансових можливостей сучасних професій;
• повідомляти про перспективи свого професійного вибору.
Ця змістова лінія реалізується при вивченні багатьох тем , зокрема при вивченні теми «Транспорт»ми з’ясовували, скільки буде коштувати квиток на різні види транспорту , і який вид транспорту буде найдорожчим/ найдешевшим, ознайомлювались з Британською валютою. У 2 класі проводили вимірювання довжини і висоти. Діти вимірювали членів своєї родини та предмети навколо себе. Ознайомились з одиницями вимірювання довжини. При проведенні дослідження у 2 класі «Улюблений вид спорту нашого класу» проводили розрахунки і визначали, скільки учнів у класі не взяли участь у опитуванні. При вивченні теми «Їжа» здійснили уявну подорож до супермаркету, де робили закупки,щоб приготувати смачну вечерю. Розраховували, скільки грошей нам для цього знадобиться. При вивченні теми «Професіїї» робили припущення, яка професія зараз є найбільш оплачуваною, тощо.
Таким чином інтегровані змістовні лінії роблять процес вивчення іноземної мови цікавим і доступним. Наскрізні змістові лінії допомагають підвищити мотивацію учнів до навчання, роблять вчителя менеджером освіти XXI століття.
Отже, наскрізні змістові лінії можна реалізовувати через відповідні форми роботи:
• методи інтегрування допомагають зрозуміти, що все в житті взаємопов’язане і отримані на інших уроках знання можуть знадобитися будь-коли;
• кооперативне навчання формує лідерські якості, соціальні вміння, вміння працювати в команді;
• рольові та ділові ігри ефективні тому, наближають ситуацію до реального життя
• проектні технології формують творче мислення, почуття відповідальності, вміння працювати в команді та презентувати результати своєї роботи;
• інтерактивні методи забезпечують активну діяльність учнів на уроці;
• перебування за межами класу на екскусії або дослідженні мотивує та активізує дітей до пізнання нового;
• звернення до досвіду учнів перетворює на активних учасників навчального процесу та пов’язує навчання з життям;
• самооцінювання формує здатність до самоаналізу, вміння бачити власні помилки
• взаємооцінювання виховує вміння порівнювати, аналізувати, оцінювати інших сприймати критику на свою адресу.
Ми повинні сформувати готовність та здатність учня до міжкультурної комунікації, уміння користуватися інформацією, володіти навичками взаєморозуміння, а також розвивати необхідні якості для взаємодії з представниками інших країн і культур. Отже, ми повинні сформувати творчу та відповідальну особистість, що вмітиме швидко пристосовуватись в мінливому світі, буде здатна постійно навчатися, критично мислити та генеруватиме нові ідеї
На практиці це означає набуття засобами іноземної мови таких знань, умінь та ставлень, які необхідні у повсякденному житті.