Запропонований захід призначений для учнів 5 класів, які на уроках природознавства та англійської мови продовжують формувати своїзнання про явища та тіла природи. Даний сценарій сприяє усвідомленню дітьми важливості розв'язання глобальних проблем людства, розуміння розвитку екологічної культури у спілкуванні з природою
ЗСШ №90 м. Львів
Розробка екологічного
заходу для 5 класу
Інтегрований екологічний англійсько-природничий захід
« Природа - це казка, яку читають серцем»
Львів
Розробка інтегрованого екологічного
англійсько-природничого заходу
для 5 класу
розроблено:
викладачем англійської мови, вищої кваліфікаційної категорії, старший вчитель.
Чип Іриною Олександрівною
Пояснювальна записка
Найвеличнішим творінням природи є людина. Від самого народження аж до смерті людина відчуває нестримний потяг до усього живого. Маленькі діти прогулюючись зі своїми батьками допитливими оченятами хапають усе і ставлять цікаві запитання: «Чому світить сонечко?», «Хто розмалював метелика?», «Чому з'являється веселка?» та інші ніби прості запитання. Подорослішавши діти сприймають явища природи шляхом спостережень, аналізу та власних дослідів. На цьому етапі дослідження у дітей з'являється мудрий та досвідчений порадник – учитель. Роль шкільного порадника пробудити та розвинути в учнів екологічну компетентність шляхом виховання в дітей любові та поваги до природи, дбайливого ставлення та чіткого усвідомлення себе, як невід'ємної частини усього живого.
Запропонований захід призначений для учнів 5 класів, які на уроках природознавства та англійської мови продовжують формувати свої знання про явища та тіла природи. Даний сценарій сприяє усвідомленню дітьми важливості розв’язання глобальних проблем людства, розуміння розвитку екологічної культури у спілкуванні з природою.
Дана методична розробка може бути використана учителями географії, природознавства та англійської мови, а також студентами-практикантами географічних та екологічних факультетів.
Інтегрований екологічний англійсько-природничий захід
« Природа - це казка, яку читають серцем»
Мета заходу: продовжити знайомство учнів із екологічними проблемами та шляхами їх вирішення, розвивати в учнів творчі здібності та екологічну культуру
Тип заходу: ігровий, колективний, з елементами рольової гри мультимедіа технологій та використання активних вправ та прийомів.
Оформлення залу: стіннівками на екологічну тематику, штучними квітами та деревами, у кутку декорації, що імітують озеро.
Хід заходу
Ведуча:
Із підземельного ядра,
Походить вир життя і смерті.
Ридає матінка Земля,
Від мороку та горя в серці.
Вбивають діти ніжне тіло,
Своєї мами рвуть волосся.
Триматися немає сили,
Й кричати з небом в стоголосся.
Ніхто не хоче рятувати
Планету-матір від отрути
Їй залишається вдихати
Ковток надії, снів, спокути.
Якщо залишиться пустеля,
І сонце перестане гріти.
Це не "2014",
Це зрадили Планету діти.
“Hug the Earth” by Lorraine Bayes.
Walking along feeling free
Feeling the earth here with me.
And I love her, she loves me.
I hug the Earth, the Earth hugs me.
She is our friend,
We'd like to be together forever.
The Earth is a garden,
It's a beautiful place.
For all living creatures,
For all the human race.
Helping Mother Earth
We can peacefully roam
We all deserve a place
We can call our home.
Ведучий:
Доброго дня, шановні любителі природи. Сьогодні ми вам розповімо про величну красу Землі: її чисте небо, родючу землю, співучих птахів, барвисті квіти та про чисті плеса наших водойм.
Ведуча:
Г-м-мм! Цікаво! Цікаво! А ти часом не помилився?
Ведучий:
У чому ж?
Ведуча:
Щось твій опис природи Землі зовсім не схожий на реальність. Чисте небо давно не чисте, велетенські заводи та комбінати забруднюють його різними викидами шкідливих речовин порушуючи усі існуючі нормативні акти. Родючі ґрунти, кажеш, чи бачив ти поля засіяні дивною рослиною, що зацвітаючи ніби золотом вкриває усе довкола?
Ведучий:
Так, ця рослина зветься ріпак. Гарненька така, жовто-золотава. Від неї ж користь людям!
Ведуча:
Ага, цікаво, яка?
Ведучий:
З ріпаку виготовляють корм тваринам, ріпакову олію, а ще біопаливо.
Ведуча:
Ну, звісно, а відомо тобі, що висівати цю культуру почали здебільшого через економічну скруту. Бо, хоч науковці пропагують ріпак як хорошу рослину, але це не зовсім так. Якщо його збирати на зелений корм, то він дійсно є непоганим попередником під озиму пшеницю. Якщо ж його залишити на зерно, то він витягує з грунту вдвічі більше поживних речовин, ніж соняшник, який здавна вважається вивідною культурою в структурі посівних сівозмін. Після цього потрібно 5-6 років працювати над відновленням родючої сили землі.
Ведучий:
Ну добре, з ріпаком усе зрозуміло, а з рослинами. Он їх як багато і такі різні! Їм ніхто не шкодить.
Ведуча:
І тут ти помиляєшся, хіба ти не бачив як ранньою весною бабусі-продавчині стоять на стихійних ринках з маленькими букетиками первоцвітів, а серед них і проліски і підсніжники і шафран.
Ведучий:
А чому б їм не продавати квітів? Весною ми святкуємо свято весни, краси та квітів і як же вітати дівчат та жінок без квітів!
Ведуча:
Для подарункових букетів квіти спеціально вирощують на квіткових підприємствах.
Ведучий:
Усі приклади, що ти навела стосуються нашої України і взагалі, ви, дівчата, умієте все змальовувати в сірих тонах. Не все так погано в інших країнах світу.
Ось ідуть, здається, іноземні туристи. Давай-но запитаємо у них.
Ведуча:
Згода!
Ведучий:
Доброго дня! Чи можна у вас запитати?
Hello! Can I give you a question?
Доброго дня! Ми раді будемо вам відповісти.
Hello! We’ll give you the answer with pleasure
Ведуча:
А яка у вашій країні проблема навколишнього середовища?
What are the problems of environment in your country?
Ведуча: How would you explain the word “environment”?
P1: This is the land, air, and water in which people, animals and plants live.
P2: Environment is the natural conditions in which we live.
Ведучий: In what way can people damage the environment?
P1: Every year tones of smoke and gas are emitted into the air.
P2: Tones of toxic wastes are released into the atmosphere by metallurgical chemical plants, power plants and nuclear power stations.
P3: Millions of cars and smoky factories pollute and spoil the air we breathe in.
Ведучий:
Дякуємо Вам, до зустрічі! Thanks see you later
Ведуча:
Ну що, іноземці тебе переконали? Їм ти точно повірив.
Ведучий:
Не зовсім. Це все тільки слова, а на ділі все не так!
Ведуча:
Все набагато гірше. Ти хочеш побачити як усе насправді. Добре ходімо прогуляємося цим лісочком.
(підходять до дерева, або слайд із зображенням лісу.)
Ведучий:
Ого! Скільки тут сміття, що серед нього зовсім не видно рослин.
Ведуча:
Ходімо далі – оптиміст. Ти ще не усе побачив.
Ведучий:
Ой, лишенько, а що тут сталось?
(слайд із зображенням згарища)
Ведуча:
А ось тут, друже, відпочивальники розводили багаття, а коли пішли забули загасити і сталася пожежа. Так цей клаптик лісу став згарищем.
Ведучий:
Тут моторошно так, нечутно співу пташиного, ідемо звідсіля.
We pollute the air
We leave litter in the streets
We don’t recycle paper
People cut down the forests
We break trees
We pollute the rivers
Poachers kill animals
We don’t save energy
We destroy animal habitats
We dump waste materials on land, into rivers and atmosphere
We spill oil into rivers
We extensively use chemicals
Ведуча:
That’s why we have ecological rules ( на дошці)
Don't paint trees.
Plant trees and flowers.
When picnicking in the forest put out fire properly.
Place bird-houses in your yard.
Stop using the aerosol spray.
Ведучий:
Don't disturb wild animals.
Never break glass bottles.
Don't pollute water in the sea.
Recycle newspapers and other paper products.
Save empty cans, plastic and glass for recycling.
Save energy. Turn off the lights when not at home.
Turn off water faucets after using them.
(збираються виходити, як до них виходить жінка у сірому вбранні та з вінком на голові із зів’ялих квітів)
Володарка Земля:
Доброго дня, діти, прийшли завдавати шкоди: ламати гілки, витоптувати рослини, кидати у водойми пластик?
Ведуча:
Зовсім ні, а хто ви?
Володарка Земля:
Я- володарка Земля.
Ведучий:
Земля? Хіба на Землі 71% не припадає на океани?
Володарка Земля:
Це справді так.
Ведуча:
Тоді чому у Вас немає блакитної сукні і віночок на голові із зів’ялих квітів?
Володарка Земля:
А ти в оцих спитай.
(виходять Залізна леді - Промисловість, Красуня – Сільське господарство та Транспорт )
Залізна леді – Промисловість:
Як відомо, Україна є промисловою державою, а для розвитку галузей промисловості потрібні ресурси і ми їх видобуваємо, беремо все, що треба і багато. Людство щедре собі бере і з іншими поділиться.
У повітряне середовище мої заводи викидають сотні тон пилу, шлаків, канцерогенних речовин, вуглекислого газу та ін. Серед промислових об'єктів основними забруднювачами атмосферного повітря є підприємства теплоенергетики (близько 29 % усіх шкідливих викидів у атмосферу). Загалом, на рахунок енергетичної, металургійної та вугільної промисловості можна віднести відповідно 33, 25 і 23 % усіх забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферу, підприємств хімічної та нафтохімічної промисловості — 3 %.
А ще я ділюся із великими та малими річками, озерами забрудненими стічними водами промислових і комунальних підприємств. А деякі річки зовсім змінюють властивості своїх вод. От яка я щедра!
Красуня – Сільське господарство:
А яка користь від мене! Щоб нагодувати велику кількість населення Землі мені потрібно багато вирощувати сільськогосподарських культур та розводити численну кількість тварин. І робити це все треба швидко, тому я не гребую усіма винаходами промисловості: щедро використовую мінеральні добрива та отрутохімікати, винаходи генної інженерії. Мою допомогу Землі побачити важко, але вона також існує. Тільки уявіть, куди зникають мінеральні добрива та пестициди з полів після чергового дощу чи зливи. У річках та озерах розпочинається справжнє цвітіння, інтенсивно розвиваються водорості, отруюється водна фауна, що живиться цими рослинами, гине багато риби.
Транспорт:
Я теж хвацький чоловік і добрий друг для Промисловості та Сільського господарства. Мої машини розфарбовують різними мастилами дороги, а після дощу невеличкі струмки все це добро змивають у річки. А ще, добрі люди миють свої автомобілі на березі озер та інших водойм. Мийні стоки потрапляють у воду, розтікаються по поверхні маслянистими плямами, які стають задушливим пресом для риб. Риба гине.
(Промисловість, Сільське господарство та Транспорт виходять).
(слайд з рибалками)
Браконьєр:
Подивіться, біля річки
Рибку ловлять «чоловічки»
Снасті мають, павуки,
Велетенські ще й гаки.
Як на нерест рибки йдуть
Браконьєри тут як тут.
(з'являється екологічний патруль та заарештовує браконьєра та виводить)
Звучить тиха мелодія , повертаються ведучі та Земля
Володарка Земля:
От бачите, діти, через постійне забруднення атмосферного повітря, поверхневих і підземних вод, ґрунтів, рослинності відбувається деградація моїх екосистем, скорочення продуктивних можливостей біосфери. Забруднення середовища проживання шкідливо відбивається на здоров'ї людей, приносить значні збитки народному господарству. Останнім часом ситуація погіршилася настільки, що багато районів оголошені районами екологічної катастрофи.
Ведуча:
Але не все так погано, є хороші люди які дбають про довкілля і зможуть Вам допомогти.
Володарка Земля:
І хто вони?
Ведучий:
Це наші гімназисти – учні 5 класу.
Володарка Земля:
А хіба такі маленькі, знають про екологічні проблеми?
Ведуча:
Так, вони вивчали про забруднення довкілля на уроках англійської мови та природознавства. Зараз ми перевіримо їхні знання.
Ведучий:
Тож команди на сцену. Займіть свої місця за столиками.
(Конкурси проводять учителі)
Вчитель:
Шановні учні, сьогодні ви є членами товариства екологів, які усвідомлюють важливість заходів щодо охорони природи. Ви візьмете участь у різноманітних конкурсах. Виконуючи різноманітні завдання ви поглиблюєте свої знання, а оцінювати їх будемо ми, ваші учителі. За кожне правильно виконане завдання ви отримаєте певну кількість балів. Перемагає та команда, що набере найбільше балів. Тож не гаймо часу, розпочинаймо гру!
І конкурс «Екологічна емблема»
Учителі роздають командам інструкції на англійській мові та аркуш А-4 формату, кольорові олівці. В інструкції є завдання перекладаючи їх учні створюють емблему товариства екологів.
Your task is to read the instructions, translate and make the emblem.
Наприклад: у даній рамочці потрібно зобразити вертикальну гілку на якій розмістити довільно п’ять листочків дуба: 3 листочка – зеленого кольору, а 2 – коричневого. Після цього потрібно представити свою версію пояснення створеної емблеми.
Instructions:
Please draw in this frame vertical twig. Then you must stick 5 oak leaves arbitrarily: 3 leaves – green color and 2 leaves – brown color. After that you must represent your version of emblem.
Перемагає та команда, яка швидко та правильно виконає завдання. (правильно виконане завдання – 5 балів).
ІІ конкурс «Колегія розслідувань»
Листоноша приносить 2 конверти для команд. У листах - «Скарги Землі», тобто тексти на англійській мові про забруднення довкілля. Протягом 3 хвилин учні повинні їх перекласти .
(Правильно виконане завдання – 3 бали)
Text
I ком.
Every ten minutes, one kind of animal, plant or insect disappears. If nothing is done about it, over one million species will disappear in twenty years from now. The seas are in danger. They are filled with poison: industrial and nuclear waste. The Mediterranean is already nearly dead; the North Sea is following. If nothing is done about it, one day nothing will be able to live in the seas.The tropical rain forests, which are the home of half the Earth’s living things, are being destroyed. If nothing is done about it, they will disappear in twenty years.
II ком.
Fortunately, there are people who are trying to do something about it. In 1961, the World Wildlife Fund (WWF) was founded – a small group of people who wanted to raise money to save animals and plants. Today, the World Wildlife Fund is a large international organization. It has raised over ₤ 35 million for conservation projects, and has created or given support to National Parks in five continents. It has helped 30 mammals and birds to survive. Perhaps this is not much, but it is a start. If more people give more money – if more governments think of what is happening, perhaps the World Wildlife Fund will be able to help us to protect the natural world and all of us with it.
ІІІ конкурс «Склади картину»
Командам на стіл учитель кладе розрізане зображення із 6 квадратів. На кожному квадраті є питання та цифра. Учні відповівши на питання певного квадрата називають його номер, учитель дає картку з таким самим номером, де записана правильна відповідь. Учні звіряють. Якщо відповідь вірна – картку перевертають іншим боком, щоб з'явилося зображення. Так відбувається відповідь на інші запитання. Перемагає та команда, яка відкриє повністю усі квадрати і складе картину.
(Правильно виконане завдання – 3 бали, 1 квадратик – 0.5 бала)
ІV конкурс «Пояснювалки»
За допомогою «цифрового мішечка» визначаємо послідовність виступу команд. Учасникам команди, яка виступає другою зав'язуємо очі пов'язками.
На екрані з'являється слайд із зображенням:
Для І команди – зображення Червоної книги,
It is a list of endangered animals and plants that live in Ukraine – ( The Red Book of Ukraine)
для ІІ команди – зображення смогу.
Unhealthy air in cities that is a mixture of smoke, gases and chemicals. - (Smog)
Зображення зникає, а учні знімають пов'язки з очей за вказівкою вчителя.
Команда, яка розпочала гру першою намагається пояснити команді-супернику, що саме зображено на слайді. Спочатку перше речення пояснення відбувається мімікою а потім англійською мовою, якщо об’єкт не відгадано далі пояснення відбувається українською мовою. Забороняється називати об'єкт.
V конкурс «Переплутанки»
Командам роздаємо картки із переплутаними буквами у словах. На швидкість учасники конкурсу записують їх правильно: 5 слів українською та 5 слів англійською.
Наприклад:
Відзапоник - _____________________(заповідник),
Согм - ___________________________(смог),
Темасикосе - ______________________(екосистема),
Зігорганм - ________________________(організм),
Ратва-нос - ________________________(сон-трава).
Matching the words and phrases.
1 environment |
a) the area outside towns and cities with fields, etc |
2 pollute |
b) a building where large quantities of things are made with machines |
3 recycling |
c) chemicals, etc that damage air, water and land |
4 waste |
d) waste material e.g. from a house or office, to be thrown away |
5 garbage |
e) a container for putting rubbish in |
6 bin |
f) the world around us, especially the natural world |
7 factory |
g) the process of turning rubbish into new products |
8 countryside |
h) rain containing harmful quantities of acid as a result of industrial pollution |
9 acid rain |
i) to make (air, water, soil etc) dangerously impure or unfit for use |
VІ конкурс «От попали, так попали…»
Розв'язання ситуаційної задачі:
Ви є членами екологічного патруля, головним обов’язком якого є збереження довкілля чистим. Патрулюючи у червні місяці екосистему лісу ви помічаєте товариство підлітків – відпочивальників. Гучно грає музика, горить вогнище біля торішньої сухої трави, навколо порозкидане сміття, а один хлопчина намагається кинути у вогонь пластикову тару. Ваші дії.
На обговорення проблеми надається 1 хвилина. (оцінювання - ).
Вчителі підраховують конкурсні бали кожної команди та оголошують їх.
Ведуча:
Ну що, володарко Земле? Наші гімназисти гідно справилися із завданнями.
Володарка Земля:
Так, я бачу що ці учні є справжніми захисниками довкілля.
Учні, а чи відомі вам правила перебування та відпочинку на лоні природи, пригадайте, будь ласка, їх.
4 учні розповідають правила поведінки у природі:
Давай будемо природу берегти!
Я метелика не скривджу, хай летить.
І ялинку не зрубаю, хай стоїть.
Не затопчу мурашинку, хай повзе.
Не зламаю з дуба гілку, хай росте.
Не впущу сміття у річку, хай бурлить.
Із гнізда яйце не скину, хай лежить.
В джерело не пущу камінь, нехай б’є.
В полі жито не столочу – це святе.
Верби посаджу в долині, хай шумлять.
Зерен птахам кину взимку, хай їдять.
Покормлю приблуду-кішку. А як ти?
Давай будемо природу берегти!
Ведучий:
Все на землі, все треба берегти –
І птаха й звіра, і оту рослину,
Не чванься тим, що цар природи ти –
Бо врешті, ти його частинка.
Друже мій, люби життя,
Люби людей, природу,
А кривду кинь у забуття,
Як камінь в тиху воду.
Б.Лепкий
Please, be more merciful, be more kind,
There’s no boarder for the light.
There’s no boarder for the wind.
And for the birds that we need.
We have to save our planet
For those who will live after us.
But we use a lot of poisons
And don`t think about our house.
Code of Ecological Rules.( on the board)
-Don’t break trees.
-Don’t leave litter.
-Keep the country tidy.
-Respect the life and work of the countryside.
-Keep dogs under control.
-Put litter away.
-Grow trees and flowers.
-Don’t frighten birds and animals.
-Don’t cut wild flowers.
-Don’t burn fires.
Матеріали до конкурсу «Склади картину
Фото1. Підсніжник звичайний
Картки із запитаннями до фото1.
№ 1.
Як називається природоохоронна територія, до якої належить Асканія – Нова.
|
№ 2.
Сукупність різних видів організмів, які мешкають спільно та взаємопов'язані. |
№ 3.
Один із факторів навколишнього середовища, що накопичується на звалищах.
|
№ 4.
Живий організм, діяльність якого призвела до виникнення екологічних проблем. |
№ 5.
Географічний об’єкт у який може перетворитися Земля внаслідок хижацького ставлення до неї.
|
№ 6.
Як називаються види живих організмів, яким загрожує вимирання.
|
Картки з правильними відповідями до фото1.
№ 1.
ЗАПОВІДНИК
|
№ 2.
ЕКОСИСТЕМА |
№ 3.
СМІТТЯ
|
№ 4.
ЛЮДИНА |
№ 5.
ПУСТЕЛЯ
|
№ 6.
ЗНИКАЮЧІ, АБО ВИМИРАЮЧІ |
Фото2. Конвалія травнева
Картки із запитаннями до фото2
№ 1
Суміш туману і диму небезпечна для життя називається…
|
№ 2
Найвище дерево на Землі. |
№ 3
Книга, у яку занесені зниклі та зникаючі види живих організмів.
|
№ 4
Природоохоронний об’єкт – Карпатський …. |
№ 4
Узагальнена назва сукупності рослин.
|
№ 5
Яку квітку вперше взяли під охорону? |
Картки з правильними відповідями до фото 2
№ 1.
СМОГ
|
№ 2
СЕКВОЯ |
№ 3.
ЧЕРВОНА КНИГА
|
№ 4
ЗАПОВІДНИК
|
№ 5.
ФЛОРА
|
№ 6.
ЕДЕЛЬВЕЙС |
ДОДАТОК 1 :
Instructions:
Please draw in this frame vertical twig. Then you must stick 5 oak leaves arbitrarily: 3 leaves – green color and 2 leaves – brown color. After that you must represent your version of emblem.
Instructions:
Please draw in this frame vertical twig. Then you must stick 5 oak leaves arbitrarily: 3 leaves – green color and 2 leaves – brown color. After that you must represent your version of emblem.
ДОДАТОК 2 :
Matching the words and phrases.
1 environment |
a) the area outside towns and cities with fields, etc |
2 pollute |
b) a building where large quantities of things are made with machines |
3 recycling |
c) chemicals, etc that damage air, water and land |
4 waste |
d) waste material e.g. from a house or office, to be thrown away |
5 garbage |
e) a container for putting rubbish in |
6 bin |
f) the world around us, especially the natural world |
7 factory |
g) the process of turning rubbish into new products |
8 countryside |
h) rain containing harmful quantities of acid as a result of industrial pollution |
9 acid rain |
i) to make (air, water, soil etc) dangerously impure or unfit for use |
Keys
1 f 4 c 7 b
2 i 5 d 8 a
3 g 6 e 9 h
ДОДАТОК 3 :
Text
Every ten minutes, one kind of animal, plant or insect disappears. If nothing is done about it, over one million species will disappear in twenty years from now.
The seas are in danger. They are filled with poison: industrial and nuclear waste. The Mediterranean is already nearly dead; the North Sea is following. If nothing is done about it, one day nothing will be able to live in the seas.
The tropical rain forests, which are the home of half the Earth’s living things, are being destroyed. If nothing is done about it, they will disappear in twenty years.
Fortunately, there are people who are trying to do something about it. In 1961, the World Wildlife Fund (WWF) was founded – a small group of people who wanted to raise money to save animals and plants. Today, the World Wildlife Fund is a large international organization. It has raised over ₤ 35 million for conservation projects, and has created or given support to National Parks in five continents. It has helped 30 mammals and birds to survive. Perhaps this is not much, but it is a start. If more people give more money – if more governments think of what is happening, perhaps the World Wildlife Fund will be able to help us to protect the natural world and all of us with it.
ДОДАТОК 4 :
Для І команди – зображення Червоної книги,
It is a list of endangered animals and plants that live in Ukraine – ( The Red Book of Ukraine)
для ІІ команди – зображення смогу.
Unhealthy air in cities that is a mixture of smoke, gases and chemicals. - (Smog)
ДОДАТОК 5 :
Don't paint trees.
Plant trees and flowers.
When picnicking in the forest put out fire properly.
Place bird-houses in your yard.
Stop using the aerosol spray.
Ведучий:
Don't disturb wild animals.
Never break glass bottles.
Don't pollute water in the sea.
Recycle newspapers and other paper products.
Save empty cans, plastic and glass for recycling.
Save energy. Turn off the lights when not at home.
Turn off water faucets after using them.