Практично - теоретичний матеріал, щодо актуалізаційного моменту на уроці з застосуванням технологій критичного мислення. Описує сутність та актуальність етапу актуалізації на уроці. Предсталяє різномаїття методів та прийомів, які корисно застосовувати на цьому етапі уроку.
Застосування критичного мислення висуває певні вимоги щодо структури уроку.
Актуалізація. Мета – усвідомлення значущості власних знань як основи пізнавально-критичної діяльності на уроці.
Девіз етапу: «Пробудіть, викличте зацікавленість, схвилюйте, спровокуйте учнів вигадати те,що вони знають».
Спочатку учнів треба зацікавити, схвилювати, спровокувати тощо. Тому цей етап має такі цілі:
- допомагає встановити рівень власних знань, до яких можна додати щось нове;
- сприяє виявленню поверховості, неточності у знаннях;
- активізує мислення;
- створює зацікавленість, спрямовує на вивчення, дослідження проблеми.
На етапі актуалізації здійснюються певні пізнавальні операції, а саме: учні активно пригадують попередній матеріал теми. Вони встановлюють рівень власних знань, до яких можуть додати нові.
Пропоную декілька цікавих прийомів на стадії актуалізації уроку критичного мислення.
Це прийом організації індивідуальної та групової роботи можна застосувати на початковій стадії уроку, коли йде актуалізація знань і досвіду. Цей прийом дозволяє з'ясувати все, що знають учні з обговорюваної теми уроку. На дошці прикріплюється значок корзини, в яку умовно збирається те, що учні знають з досліджуваної темі.
Алгоритм роботи:
1. Кожен учень згадує і записує в зошиті все, що знає по темі (індивідуальна робота триває 1-2 хвилини).
2. Обмін інформацією в парах чи групах.
3. Далі кожна група називає якесь одне зведення або факт, не повторюючи раніше сказаного.
4. Всі відомості стисло записуються в "кошику ідей", навіть якщо вони помилкові.
5. Всі помилки виправляються в міру засвоєння нової інформації.
2. Прийом "Лист по колу"
Прийом "Лист по колу" припускає групову форму роботи. У кожного учня має бути аркуш паперу. Дітям потрібно не тільки поміркувати на задану тему, а й узгоджувати свою думку з членами групи. Кожен член групи записує кілька пропозицій на задану тему, потім передає свій листок сусідові. Отримавши листок, сусід продовжує його роздуми. Листочки рухаються до тих пір, поки до кожного не повернеться листок, в якому були написані його перші пропозиції.
3. Прийом «Побудова асоціативного куща»
Спонукає до вільного і відкритого мислення. Стратегія використовується на етапі актуалізації як під час групової роботи, так і індивідуально.
1) Записати на дошці чи аркуші в центрі ключове слово чи фразу.
2) Записати будь-які слова чи фрази, які спадають на думку у зв’язку з темою.
3) Ставити знаки питання біля частин куща, в яких є невпевненість.
4) Після заповнення "куща” вказати проблеми чи теми, для розгляду яких необхідна додаткова інформація.
4. Прийом «Мозковий штурм»
Технологія колективного обговорення щодо вирішення конкретної проблеми. Використовуючи технологію «Мозковий штурм» я переконалася, що це такий метод вирішення проблеми, коли всі учасники розмірковують над однією і тією ж проблемою і «йдуть на неї в атаку».
Організація роботи:
Правила дляучнів щодо « мозкового штурму»:
5. Прийом «Дошка запитань»
В класі на дошці вивішується великий аркуш паперу, де учні можуть записувати запитання, які виникають у ході обговорень під час уроків з певної теми. Мета полягає в тому, щоб учні могли записати будь-які свої запитання, що виникають у них, коли вони беруть участь в обговоренні, читають щось самостійно за власним вибором чи дорученням вчителя, виконують інші завдання. Складений учнями перелік запитань може стати матеріалом на уроці узагальнення й систематизації знань. У цьому переліку вчитель може знайти цікаві варіанти ключових та тематичних питань, які він зможе використати при вивченні цієї теми наступного навчального року.
Доповідь підготувала
вчитель англ.. мови
ЗОШ № 51
Іванко Ю. О.
Миколаїв 2014