Інтегрований підхід до вивчення простих задач в початковій школі

Про матеріал

Розробка містить матеріали, які можна використовувати під час уроків математики у початкових класах (1 - 4 ) . Інтеграція виражена тематичною направленістю задач ( математика + природознавство ) . Під час розв`язання таких задач учні не лише вдосконалюють математичні уміння і навички, а й розширюють кругозір.

Перегляд файлу

Інтегрований підхід до вивчення математики й природознавства як шлях до розвитку обдарованості дітей.

           Інтеграція має велике значення в освітньому процесі як засіб створення креативної особистості обдарованої дитини.

           Одним із напрямків методичного збагачення уроків з математики у початкових класах є проведення їх на основі інтеграції змісту.

           В результаті інтегративних зв`язків у дитини створюється певний «конгломерат» знань, який збільшує свою вагу не внаслідок надмірного накопичення інформації, а шляхом синтезу поглядів, позицій,навіть почуттів.

           Найбільш вдалим і ефективним,на мою думку, є поєднання математики з природознавством.

           Методика математики в початкових класах розглядає задачі, розбиваючи їх на дві основні групи: прості і складені. Основне призначення простих задач розкрити випадки застосування арифметичних дій. Згадаємо план роботи над простою задачею.

План роботи над простою задачею (пам`ятка)

1 . Ознайомся з текстом задачі: прочитай, прослухай або склади текст задачі      за коротким її записом, уяви ту життєву ситуацію,що в ній відображається.

2. Виділи запитання: прочитай або повтори його ще раз

3. Знайди потрібні числа в умові і зв`язок між ними.

4. Запиши або проговори цей зв`язок математичною дією. Виконай дію.

5. Сформулюй відповідь, використовуючи результат дій.

6. Повернись до тексту задачі. Перевір правильність її розв`язання.

 

 У початкових класах важливе місце посідають такт звані сюжетні задачі. У таких задачах подаються значення величин і деякі залежності між ними, причому ці залежності мають певні числові характеристики.

 Сюжетні задачі забезпечують зв`язок математики з реальним життям,

впливають на формування світогляду молодших школярів, на удосконалення математичних умінь і навичок, логічного мислення.

 Підвищений інтерес в учнів викликають сюжетні задачі, з якими вони рідко,а то й зовсім не зустрічаються в підручниках. Діти охоче розв`язують задачі природничого змісту, а часто і самі їх складають.

 

 

 

Пропоную тексти сюжетних задач, складених для роботи з учнями початкових класів.

Математика + природознавство.

I.  Задачі на конкретний зміст

1. Знаходження суми двох чисел (додавання).

 1 клас. Біля годівнички було 11 синичок,потім прилетіло 3 горобці. Скільки всього стало птахів на годівничці?

 2 клас. У зоопарку було 18 папуг, народилося ще 27. Скільки всього папуг стало у зоопарку?

2. Знаходження різниці (віднімання).

 1 клас. Біля годівнички було 14 птахів. 2 пташки полетіло до лісу. Скільки пташок залишилося біля годівнички?

 2 клас. У зоомагазині було 45 папуг. За день 18 папуг продали. Скільки папуг залишилося в зоомагазині?

 3 клас. У великому шкільному акваріумі було 345 гуппі, в інший акваріум забрали 78 рибок. Скільки рибок залишилося в акваріумі?

3. Знаходження добутку (множення).

 2 клас. Маса одного кролика 2 кг. Яка маса 6 таких кроликів?

 3 клас. Вага новонародженого ведмежати 600 г. Скільки важитимуть троє ведмежат?

 4 клас. Вага новонародженого слоненяти 120 г. Скільки важитимуть 13 слоненят?

4. Знаходження частки: ділення на рівні частини,ділення на вміщення(ділення).

 2 клас. Дітлахи спіймали 15 метеликів і розмістили їх у 3 коробочки порівну. Скільки метеликів у одній коробці?

 3 клас. 75 папуг розмістили у 3 клітки порівну. Скільки папуг в одній клітці?

 4. клас. У зоомагазині 357 гуппі розмістили у 3акваріуми порівну. Скільки гуппі в одному акваріумі?

II. Задачі на зв`язки між компонентами і результатами арифметичних дій.

5. Знаходження невідомого 1-го доданка (віднімання).

 1 клас. Біля годівнички було кілька синичок і 2 горобці. Всього 9 птахів. Скільки синичок було біля годівнички?

 2 клас. Біля озера жило кілька диких качок і 2 сови. Всього 31 пташка. Скільки диких качок жило біля озера?

 3 клас. У зоомагазині було кілька хвилястих папуг жовтого кольору і 28 зеленого. Всього було 105 папуг. Скільки було жовтих папуг?

 4 клас. Частина мурах в лісовому мурашнику були няньками, а 325 – будівниками. Скільки мурах було няньками, якщо всього 617 мурах?

6. Знаходження невідомого 2-гододанка (віднімання).

 1 клас. В першій клітці було 14 кроликів. Скільки кроликів було в другій клітці, якщо разом їх було 19?

 2 клас. На озері жило 29 лебедів і кілька диких качок.Скільки диких качок жило на озері, якщо разом їх було 73 ?

 3 клас. У зоомагазині було 76 хвилястих папуг білого кольору і кілька зеленого. Скільки у зоомагазині було зелених папуг, якщо всього їх було105?

 4клас. У великому шкільному акваріумі було 174 меченосці, решта гангасіуси. Скільки гангасіусів було в акваріумі, якщо всього було 231 рибка?

7. Знаходження невідомого зменшуваного (додавання).

 1 клас. У клітці сиділи морські свинки. Коли Оленка подарувала подрузі 3, то в клітці залишилося 6. Скільки морських свинок було у Оленки спочатку ?

 2 клас. У Сергійкового тата були голуби. Коли 27 голубів вилетіло, то в голуб`ятні залишилося 18. Скільки голубів у Сергійкового тата?

 3 клас. На страусиній фермі доглядають страусів. Коли 25 страусів випустили на галявину, то в загоні залишилось 98. Скільки страусів на страусиній фермі?

 4 клас. На лісовій галявині мурахи побудували мурашник. Коли вранці з нього у пошуках їжі вибігло 348 мурах, то в ньому залишилось 269. Скільки мурахів мешкало в мурашнику?

8. Знаходження невідомого від`ємника (віднімання).

 1 клас. У Вані було 14 хом`ячків. Скільки хом`ячків залишилось у хлопчика, якщо 3 він подарував однокласнику?

 2 клас. На березі моря Марійка нарахувала 24 чайки. Скільки чайок залишилося, якщо відлетіло 17?

 3 клас.У акваріумі було 208 скалярій. Скільки рибок залишилося, якщо до іншого акваріуму перемістили 112 скалярій?

 4 клас. У мурашнику було 516 мурах. Скільки мурах залишилося чистити мурашник, якщо шукати їжу побігло 387 мурах?

9. Знаходження невідомого першого множника (ділення).

 2 клас. Якщо невідоме число помножити на 4, то дістанемо 8. Знайди невідоме число і ти дізнаєшся скільки років може прожити польова миша.

 3 клас. Невідоме число помножили на 2 і дістали 30. Знайди невідоме число і ти дізнаєшся скільки років може прожити сова.

 4 клас. Невідоме число помножили на 4 і дістали 300. Знайди невідоме число і ти дізнаєшся скільки років може прожити какаду.

10.Знаходження невідомого 2-го множника (ділення).

 2 клас. Число 2 помножили на невідоме число і отримали 8. Знайди невідоме число і ти дізнаєшся скільки живе ящірка.

 3 клас. Число 2 помножили на невідоме число і отримали 80. Знайди невідоме число і ти дізнаєшся скільки у зоопарку може прожити папуга.

 4 клас. Число 12 помножили на невідоме число і отримали 552. Знайди невідоме число і ти дізнаєшся скільки може прожити орел – беркут.

11.Знаходження невідомого діленого (множення).

 2 клас. Задумали число, поділили його на 2 і отримали 5. Знайди задумане число і ти дізнаєшся скільки років живе англійський бульдог.

 3 клас. Задумали число, поділили його на 6 і отримали 9. Знайди задумане число і ти дізнаєшся скільки років може прожити поні.

 4 клас. Задумали число, поділили його на 21 і отримали 3. Знайди задумане число і ти дізнаєшся скільки років може прожити кінь.

12. Знаходження невідомого дільника (ділення).

 2 клас. На яке число треба поділити 10, щоб отримати 2. Знайди це число і ти дізнаєшся скільки живе рибка гуппі.

 3 клас. На яке число треба поділити 150,щоб отримати 15. Знайдице число і ти дізнаєшся скільки в природі живуть ведмеді.

 4 клас. На яке число треба поділити 1680, щоб отримати 21. Знайди це число іти дізнаєшся скільки може прожити слон.

III. Задачі, що пов`язані з поняттям різницевого чи кратного відношення двох чисел.

13. Збільшення числа на кілька одиниць (додавання).

 1 клас. Акваріумні рибки міченосці можуть прожити 5 років, а скалярія – на 5 років більше. Скільки років може прожити скалярія?

 2 клас. Німецька вівчарка може прожити 14 років, а великий пудель на 3 роки більше. Скільки років може прожити великий пудель?

 3 клас. Звичайна черепаха може прожити 60 років, а каролінська коробчата черепаха, знайдена на Род – Айленді прожила на 70 років більше. Скільки років прожила каролінська коробчата черепаха?

 4 клас. Сова може прожити 23 роки, а сорока на 139 років більше. Скільки років може прожити сорока?

14. Зменшення числа на кілька одиниць (віднімання)

 1 клас. Акваріумна рибка телескоп може прожити 15 років, а рибка даніо – на 9 років менше. Скільки може прожити рибка даніо?

 2 клас. Орел – скоморох може прожити 55 років, а орел – беркут  на 9 років менше. Скільки може прожити орел – беркут?

 3 клас. Саванний слон важить 6 т, а лісовий – на 3300кг менше. Яка вага лісового слона?

C:\Users\Хозяин\Desktop\природознавство\340332_2.jpg 4 клас. Гренландські полярні акули можна віднести до довгожителів. Якщо звичайна  акула живе до 200 років, то в північній частині Атлантичного океану знайшли імовірно найстарішу нині існуючу гренландську акулу, яка прожила  на 310 років більше. Скільки років прожила гренландська акула?

15. Збільшення числа у кілька разів (множення).

 2 клас. Лисиця у природі може прожити 10 років, а в неволі у 2 рази  довше. Скільки років у неволі може прожити лисиця?

 3 клас. Жаби можуть прожити 16 років, а змії – у 2 рази довше. Скільки років можуть прожити змії?

 4 клас. Річковий короп може прожити 150 років, а щука – у 2 рази довше. Скільки років може прожити щука?

16. Зменшення числа у кілька разів (ділення).

 2 клас. Бурундуки можуть прожити 12 років, а морські свинки – у 2рази менше. Скільки можуть прожити морські свинки?

 3 клас. Максимальний вік червоного Ари (папуга) 60 років, але середня тривалість їхнього життя у 2 рази нижче. Яка середня тривалість життя цього папуги?

 4 клас. Максимальна кількість років, яку може прожити кінь – 69 років, але зазвичай коні живуть у 3 рази менше. Яка середня тривалість життя коня?

17. Різницеве порівняння двох чисел (віднімання).

 1 клас. Аргентинський дог може прожити 15 років, а англійський спанієль 14.На скільки більше може прожити аргентинський дог?

 2 клас. Сардини можуть прожити 101 рік, а лящі – 95. На скільки менше можуть прожити лящі?

 3 клас. Шуліка може прожити 115років, а чайка – 17. На скільки років більше може прожити шуліка?

 4 клас. Орел прожив 100 років і 2 місяці, а ворона 60 років і 4 місяці. На скільки менше прожила ворона?

 

18. Кратне відношення двох чисел (ділення).

 2 клас. Кролики живуть12 років, а хом`яки – 3. У скільки разів довше живуть кролики?

 3 клас. Максимальний термін життя шимпанзе – 175 років,а кози – 25 років. У скільки разів менше живе коза?

 4 клас. Слоненя народилося із вагою 120 кг. У скільки разів збільшиться його вага, якщо дорослий слон важить 6 т?

IV. Окремі види задач.

19. Ділення з остачею.

 3 клас. Крижана брила може витримати, не перевернувшись, 3ц.Скільки тюленів може витримати така крижана брила, якщо вага одного тюленя 90 кг ?

 4 клас. Через річку побудований міст, який може витримати 20т. Скільки слонів може на ньому стояти, якщо вага одного слона 6000кг?

20. Знаходження частини від числа.

 3 клас. Троє ведмежат важать 2 т 1ц . Яка маса одного ведмежати, якщо їх маса однакова?

 4 клас. Тюлень Ведделла важить 452 кг. Скільки підшкірного жиру у такого тюленя, якщо жир становить ¼ його маси ?

21. Знаходження числа за його частиною

 3 клас. Серце жирафа важить 10 кг. І це вісімдесята частина ваги жирафа. Скільки важить жираф?

 4 клас. Підшкірного жиру у тюленя Ведделла  113кг. І це становить ¼ всієї ваги тюленя. Яка вага тюленя?

 

Підготувала:

вчитель початкових класів комунального закладу «Матвіївська загальноосвітня санаторна школа-інтернат І-ІІІ ступенів» Запорізької обласної ради Леоненко Людмила Андріївна, «спеціаліст вищої категорії», педагогічне звання «старший учитель».

docx
Додано
23 січня 2018
Переглядів
1024
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку