Розробка містить матеріали, які можна використовувати під час уроків математики у початкових класах (1 - 4 ) . Інтеграція виражена тематичною направленістю задач ( математика + природознавство ) . Під час розв`язання таких задач учні не лише вдосконалюють математичні уміння і навички, а й розширюють кругозір.
Інтегрований підхід до вивчення математики й природознавства як шлях до розвитку обдарованості дітей.
Інтеграція має велике значення в освітньому процесі як засіб створення креативної особистості обдарованої дитини.
Одним із напрямків методичного збагачення уроків з математики у початкових класах є проведення їх на основі інтеграції змісту.
В результаті інтегративних зв`язків у дитини створюється певний «конгломерат» знань, який збільшує свою вагу не внаслідок надмірного накопичення інформації, а шляхом синтезу поглядів, позицій,навіть почуттів.
Найбільш вдалим і ефективним,на мою думку, є поєднання математики з природознавством.
Методика математики в початкових класах розглядає задачі, розбиваючи їх на дві основні групи: прості і складені. Основне призначення простих задач розкрити випадки застосування арифметичних дій. Згадаємо план роботи над простою задачею.
План роботи над простою задачею (пам`ятка)
1 . Ознайомся з текстом задачі: прочитай, прослухай або склади текст задачі за коротким її записом, уяви ту життєву ситуацію,що в ній відображається.
2. Виділи запитання: прочитай або повтори його ще раз
3. Знайди потрібні числа в умові і зв`язок між ними.
4. Запиши або проговори цей зв`язок математичною дією. Виконай дію.
5. Сформулюй відповідь, використовуючи результат дій.
6. Повернись до тексту задачі. Перевір правильність її розв`язання.
У початкових класах важливе місце посідають такт звані сюжетні задачі. У таких задачах подаються значення величин і деякі залежності між ними, причому ці залежності мають певні числові характеристики.
Сюжетні задачі забезпечують зв`язок математики з реальним життям,
впливають на формування світогляду молодших школярів, на удосконалення математичних умінь і навичок, логічного мислення.
Підвищений інтерес в учнів викликають сюжетні задачі, з якими вони рідко,а то й зовсім не зустрічаються в підручниках. Діти охоче розв`язують задачі природничого змісту, а часто і самі їх складають.
Пропоную тексти сюжетних задач, складених для роботи з учнями початкових класів.
Математика + природознавство.
I. Задачі на конкретний зміст
1. Знаходження суми двох чисел (додавання).
1 клас. Біля годівнички було 11 синичок,потім прилетіло 3 горобці. Скільки всього стало птахів на годівничці?
2 клас. У зоопарку було 18 папуг, народилося ще 27. Скільки всього папуг стало у зоопарку?
2. Знаходження різниці (віднімання).
1 клас. Біля годівнички було 14 птахів. 2 пташки полетіло до лісу. Скільки пташок залишилося біля годівнички?
2 клас. У зоомагазині було 45 папуг. За день 18 папуг продали. Скільки папуг залишилося в зоомагазині?
3 клас. У великому шкільному акваріумі було 345 гуппі, в інший акваріум забрали 78 рибок. Скільки рибок залишилося в акваріумі?
3. Знаходження добутку (множення).
2 клас. Маса одного кролика 2 кг. Яка маса 6 таких кроликів?
3 клас. Вага новонародженого ведмежати 600 г. Скільки важитимуть троє ведмежат?
4 клас. Вага новонародженого слоненяти 120 г. Скільки важитимуть 13 слоненят?
4. Знаходження частки: ділення на рівні частини,ділення на вміщення(ділення).
2 клас. Дітлахи спіймали 15 метеликів і розмістили їх у 3 коробочки порівну. Скільки метеликів у одній коробці?
3 клас. 75 папуг розмістили у 3 клітки порівну. Скільки папуг в одній клітці?
4. клас. У зоомагазині 357 гуппі розмістили у 3акваріуми порівну. Скільки гуппі в одному акваріумі?
II. Задачі на зв`язки між компонентами і результатами арифметичних дій.
5. Знаходження невідомого 1-го доданка (віднімання).
1 клас. Біля годівнички було кілька синичок і 2 горобці. Всього 9 птахів. Скільки синичок було біля годівнички?
2 клас. Біля озера жило кілька диких качок і 2 сови. Всього 31 пташка. Скільки диких качок жило біля озера?
3 клас. У зоомагазині було кілька хвилястих папуг жовтого кольору і 28 зеленого. Всього було 105 папуг. Скільки було жовтих папуг?
4 клас. Частина мурах в лісовому мурашнику були няньками, а 325 – будівниками. Скільки мурах було няньками, якщо всього 617 мурах?
6. Знаходження невідомого 2-гододанка (віднімання).
1 клас. В першій клітці було 14 кроликів. Скільки кроликів було в другій клітці, якщо разом їх було 19?
2 клас. На озері жило 29 лебедів і кілька диких качок.Скільки диких качок жило на озері, якщо разом їх було 73 ?
3 клас. У зоомагазині було 76 хвилястих папуг білого кольору і кілька зеленого. Скільки у зоомагазині було зелених папуг, якщо всього їх було105?
4клас. У великому шкільному акваріумі було 174 меченосці, решта гангасіуси. Скільки гангасіусів було в акваріумі, якщо всього було 231 рибка?
7. Знаходження невідомого зменшуваного (додавання).
1 клас. У клітці сиділи морські свинки. Коли Оленка подарувала подрузі 3, то в клітці залишилося 6. Скільки морських свинок було у Оленки спочатку ?
2 клас. У Сергійкового тата були голуби. Коли 27 голубів вилетіло, то в голуб`ятні залишилося 18. Скільки голубів у Сергійкового тата?
3 клас. На страусиній фермі доглядають страусів. Коли 25 страусів випустили на галявину, то в загоні залишилось 98. Скільки страусів на страусиній фермі?
4 клас. На лісовій галявині мурахи побудували мурашник. Коли вранці з нього у пошуках їжі вибігло 348 мурах, то в ньому залишилось 269. Скільки мурахів мешкало в мурашнику?
8. Знаходження невідомого від`ємника (віднімання).
1 клас. У Вані було 14 хом`ячків. Скільки хом`ячків залишилось у хлопчика, якщо 3 він подарував однокласнику?
2 клас. На березі моря Марійка нарахувала 24 чайки. Скільки чайок залишилося, якщо відлетіло 17?
3 клас.У акваріумі було 208 скалярій. Скільки рибок залишилося, якщо до іншого акваріуму перемістили 112 скалярій?
4 клас. У мурашнику було 516 мурах. Скільки мурах залишилося чистити мурашник, якщо шукати їжу побігло 387 мурах?
9. Знаходження невідомого першого множника (ділення).
2 клас. Якщо невідоме число помножити на 4, то дістанемо 8. Знайди невідоме число і ти дізнаєшся скільки років може прожити польова миша.
3 клас. Невідоме число помножили на 2 і дістали 30. Знайди невідоме число і ти дізнаєшся скільки років може прожити сова.
4 клас. Невідоме число помножили на 4 і дістали 300. Знайди невідоме число і ти дізнаєшся скільки років може прожити какаду.
10.Знаходження невідомого 2-го множника (ділення).
2 клас. Число 2 помножили на невідоме число і отримали 8. Знайди невідоме число і ти дізнаєшся скільки живе ящірка.
3 клас. Число 2 помножили на невідоме число і отримали 80. Знайди невідоме число і ти дізнаєшся скільки у зоопарку може прожити папуга.
4 клас. Число 12 помножили на невідоме число і отримали 552. Знайди невідоме число і ти дізнаєшся скільки може прожити орел – беркут.
11.Знаходження невідомого діленого (множення).
2 клас. Задумали число, поділили його на 2 і отримали 5. Знайди задумане число і ти дізнаєшся скільки років живе англійський бульдог.
3 клас. Задумали число, поділили його на 6 і отримали 9. Знайди задумане число і ти дізнаєшся скільки років може прожити поні.
4 клас. Задумали число, поділили його на 21 і отримали 3. Знайди задумане число і ти дізнаєшся скільки років може прожити кінь.
12. Знаходження невідомого дільника (ділення).
2 клас. На яке число треба поділити 10, щоб отримати 2. Знайди це число і ти дізнаєшся скільки живе рибка гуппі.
3 клас. На яке число треба поділити 150,щоб отримати 15. Знайдице число і ти дізнаєшся скільки в природі живуть ведмеді.
4 клас. На яке число треба поділити 1680, щоб отримати 21. Знайди це число іти дізнаєшся скільки може прожити слон.
III. Задачі, що пов`язані з поняттям різницевого чи кратного відношення двох чисел.
13. Збільшення числа на кілька одиниць (додавання).
1 клас. Акваріумні рибки міченосці можуть прожити 5 років, а скалярія – на 5 років більше. Скільки років може прожити скалярія?
2 клас. Німецька вівчарка може прожити 14 років, а великий пудель на 3 роки більше. Скільки років може прожити великий пудель?
3 клас. Звичайна черепаха може прожити 60 років, а каролінська коробчата черепаха, знайдена на Род – Айленді прожила на 70 років більше. Скільки років прожила каролінська коробчата черепаха?
4 клас. Сова може прожити 23 роки, а сорока на 139 років більше. Скільки років може прожити сорока?
14. Зменшення числа на кілька одиниць (віднімання)
1 клас. Акваріумна рибка телескоп може прожити 15 років, а рибка даніо – на 9 років менше. Скільки може прожити рибка даніо?
2 клас. Орел – скоморох може прожити 55 років, а орел – беркут на 9 років менше. Скільки може прожити орел – беркут?
3 клас. Саванний слон важить 6 т, а лісовий – на 3300кг менше. Яка вага лісового слона?
4 клас. Гренландські полярні акули можна віднести до довгожителів. Якщо звичайна акула живе до 200 років, то в північній частині Атлантичного океану знайшли імовірно найстарішу нині існуючу гренландську акулу, яка прожила на 310 років більше. Скільки років прожила гренландська акула?
15. Збільшення числа у кілька разів (множення).
2 клас. Лисиця у природі може прожити 10 років, а в неволі у 2 рази довше. Скільки років у неволі може прожити лисиця?
3 клас. Жаби можуть прожити 16 років, а змії – у 2 рази довше. Скільки років можуть прожити змії?
4 клас. Річковий короп може прожити 150 років, а щука – у 2 рази довше. Скільки років може прожити щука?
16. Зменшення числа у кілька разів (ділення).
2 клас. Бурундуки можуть прожити 12 років, а морські свинки – у 2рази менше. Скільки можуть прожити морські свинки?
3 клас. Максимальний вік червоного Ари (папуга) 60 років, але середня тривалість їхнього життя у 2 рази нижче. Яка середня тривалість життя цього папуги?
4 клас. Максимальна кількість років, яку може прожити кінь – 69 років, але зазвичай коні живуть у 3 рази менше. Яка середня тривалість життя коня?
17. Різницеве порівняння двох чисел (віднімання).
1 клас. Аргентинський дог може прожити 15 років, а англійський спанієль 14.На скільки більше може прожити аргентинський дог?
2 клас. Сардини можуть прожити 101 рік, а лящі – 95. На скільки менше можуть прожити лящі?
3 клас. Шуліка може прожити 115років, а чайка – 17. На скільки років більше може прожити шуліка?
4 клас. Орел прожив 100 років і 2 місяці, а ворона 60 років і 4 місяці. На скільки менше прожила ворона?
18. Кратне відношення двох чисел (ділення).
2 клас. Кролики живуть12 років, а хом`яки – 3. У скільки разів довше живуть кролики?
3 клас. Максимальний термін життя шимпанзе – 175 років,а кози – 25 років. У скільки разів менше живе коза?
4 клас. Слоненя народилося із вагою 120 кг. У скільки разів збільшиться його вага, якщо дорослий слон важить 6 т?
IV. Окремі види задач.
19. Ділення з остачею.
3 клас. Крижана брила може витримати, не перевернувшись, 3ц.Скільки тюленів може витримати така крижана брила, якщо вага одного тюленя 90 кг ?
4 клас. Через річку побудований міст, який може витримати 20т. Скільки слонів може на ньому стояти, якщо вага одного слона 6000кг?
20. Знаходження частини від числа.
3 клас. Троє ведмежат важать 2 т 1ц . Яка маса одного ведмежати, якщо їх маса однакова?
4 клас. Тюлень Ведделла важить 452 кг. Скільки підшкірного жиру у такого тюленя, якщо жир становить ¼ його маси ?
21. Знаходження числа за його частиною
3 клас. Серце жирафа важить 10 кг. І це вісімдесята частина ваги жирафа. Скільки важить жираф?
4 клас. Підшкірного жиру у тюленя Ведделла 113кг. І це становить ¼ всієї ваги тюленя. Яка вага тюленя?
Підготувала:
вчитель початкових класів комунального закладу «Матвіївська загальноосвітня санаторна школа-інтернат І-ІІІ ступенів» Запорізької обласної ради Леоненко Людмила Андріївна, «спеціаліст вищої категорії», педагогічне звання «старший учитель».