Інтегрований позакласний захід "Що ховається в зернині"

Про матеріал
Інтегрований позакласний захід "Що ховається в зернині" можна використати у 8 класі після вивчення тем "Неорганічні класи сполук"
Перегляд файлу

Інтегрований позакласний захід

Що ховається в зернині?

Мета: Поглибити знання учнів про походження хліба,  про різновиди зернових культур та хімічний склад зерна, розвивати  пізнавальні навички учнів, уміння самостійно конструювати свої знання, проводити хімічний експеримент; формувати самостійність, творчість, комунікабельність, уміння слухати та чути; виховувати любов до хліба, та бережливе ставлення до нього

Обладнання: економічна карта світу, гербарій «Зернові культури», вироби з хліба, зразки пшениці, рису, кукурудзи, бублики, сухарі, хімічний посуд і обладнання для дослідів.

Місце проведення: музей Хліба, кабінет хімії

ХІД ЗАХОДУ

Учитель:

Колосочок срібний сонцем відбиває

І промінням чистим

Серцем зігріває.

В колосочку кожнім

Вся душа моя,

Бо життя дає їм

Рідна земля.

В коровай зернину

Кожну ми збираємо,

Ну а потім пісню

Про хліб заспіваємо.

Сьогодні ми зібралися у шкільному музеї Хліба, щоб поговорити про те, що завжди було турботою і радістю  людини. Про те, без чого не уявити ні степової  долі, ні світанку, ні рідного дому. Про те, що для кожного з нас  необхідне, як сонячне світло, чи дихання. Що ховається в зернині? Щоб дати відповідь на ці запитання нам потрібні деякі факти, інформація. Надамо слово археологам, які дадуть пояснення, як хліб дійшов до столу.

Група археологів

Це величезне відкриття відбулося в глибокій давнині – понад 15 тис. років тому. Як вважають учені, саме в ті далекі доісторичні часи людина вперше стала збирати та культивувати хлібні злаки, які були предками наших теперішніх пшениці, вівса, жита, ячменю, рису, кукурудзи.

У кам’яному віці люди їли зерна у сирому вигляді. Хліб із забродженого тіста з`явився пізніше. Його батьківщиною вважають Єгипет. Єгиптяни володіли мистецтвом розпушувати тісто шляхом його бродіння, використовуючи найдрібніші організми – хлібопекарські дріжджі й молочнокислі бактерії.

Група хіміків

У тісті клітини дріжджів викликають бродіння, під час якого утворюється вуглекислий газ і спирт. Вуглекислий газ розпушує тісто, робить його пухнастим і м’яким. У процесі бродіння в результаті життєдіяльності молочно-кислих бактерій в тісті накопичуються найскладніші органічні сполуки.

Група археологів

Процес розпушування тіста був знайомий також грекам та римлянам. Перший спогад про такий хліб відноситься до V ст. до н.е. Уже до IX ст. випікання було звичайною справою. Про це свідчать літописи та археологічні знахідки. Печений хліб був і в давні часи основним продуктом харчування українців. Деякі вчені не без підстав вважають, що саме предки – хлібороби сучасних українців – орії – винайшли колесо, віз, плуг, вони ж проклали першу борозну та спекли перший хліб.

Інші  розділи музею розповідають про нелегкий шлях хліба до столу. Експозиції «Довоєнний хліб», «Голодомор на Україні», «скорбота і пам’ять» висвітлюють найважчі роки в історії нашої країни. Прикрасою музею є експозиція «Хлібобулочні вироби Сумської області», де розміщено випічку, макаронні вироби, різні види круп.

Учитель.  А зараз ми перейдемо до лабораторії і ознайомимося з хімічними властивостями зерна, його поширення на планеті та ознайомимося з різними способами використання. Чи знаєте ви, що зерно, борошно не можна зберігати у великих купах. Чому?

Який хімічний склад зерна? Слово надаємо хімікам.

Група хіміків.

Дослід 1.

Із пшеничного борошна зробимо невелику грудку тіста, звернемо його в марлю та промиємо в склянці з водою. Чому вода стає каламутною? Яку назву має тягуча клейка маса, яка залишилася на марлі?

Дослід 2.

У склянку з каламутною водою додамо дві-три краплі йоду. Чому вміст склянки має синє забарвлення? Яка речовина міститься в склянці?

Дослід 3.

Нагріємо до кипіння каламутну воду. Що спостерігаєте? Що підтверджує цей дослід?

Дослід 4.

У порцелянову чашку покладемо кілька зернин. Нагріємо. Над чашкою будемо тримати предметне скло. Що спостерігаєте на склі? У чашці?

Учитель. Який же склад зерна?

Група хіміків.

Харчова цінність зерна дуже висока. Воно містить у собі поживні речовини, які необхідні людині. До його складу входять білки, вуглеводи, вітаміни групи В, органічні кислоти, жири, мінеральні сполуки, такі як Кальцію, Калію, Феруму, Фосфору.

Учитель. Які продукти можна зробити із зерна? Це перш за все хліб. Всі ці сполуки, які входять до складу зерна, під час випікання хліба під дією високих температур утворюють  ні з чим не зрівняний чудовий аромат. Чому ж хліб стали називати хлібом? Слово надаємо філологам.

Група філологів.

Учені вважають, що слово «хліб» походить від слова «клибанос». Так грецькі пекарі називали горщики спеціальної форми, в яких випікали хліб. Від цього «клибанос», за думкою спеціалістів, у стародавніх готів було утворено слово «клайор», які потім перейшло в мову стародавніх германців, слов’ян. У старонімецькій мові є слово «хлайб», яке схоже на російський «хлеб», український «хліб», естонський «лейб».

Учитель. Із чого можна отримати хліб? Які рослини дають світу цей чудовий продукт? Це, перш за все, пшениця, рис, кукурудза, які по праву називають «три хліба людства».

Група географів

Рис за його поживністю вважають найціннішою хлібною рослиною. Половині земної кулі варене рисове зерно заміняє хліб. Багато тисяч років тому мешканці Індії та Бірми виявили та «приручили» дивовижний дикий злак. Петро І, який зацікавився рисом, послав за ним в Аравію. Купці привезли заморське «ориза» і посіяли. Незабаром східний переселенець перекочував на поля цього краю, у низовини Волги, гирло Кубані, Україну.

Учитель. Отже, рис є цінною харчовою культурою. А як ще використовується даний злак?

Група хіміків.

Робота зі схемою «Застосування рису»

Група географів

Кукурудза. Сьогодні просто важко уявити наші поля без кукурудзи, яка переселилася до нас із Центральної Америки. Від індіанців європейці дізналися, як треба обробляти кукурудзяне поле. Маїс прижився в Європі легко і розповсюджувався з рекордною швидкістю. Пізніше кукурудза покорила п’ять континентів, вона стала разом з рисом, пшеницею годувальницею мільйонів людей. Ще в ХVІІ столітті оцінили кукурудзу молдавани та грузини.

Група хіміків

Робота зі схемою «Застосування кукурудзи»

 

Група географів

Пшениця – одна зі стародавніх зернових культур. Розрізняють пшеницю тверду зі склоподібним зерном, яке містить велику кількість білка, і м’яку із зерном, яке містить менше білка. Пшениця завоювала весь світ. мяка пшениця росте на всіх континентах земної кулі, тверда – вимоглива до тепла, тому вирощується в районах з більш м’яким кліматом.

Основні райони вирощування цієї культури – Росія, Україна, Казахстан, Франція, Італія, ФРН, США, Канада, Китай, Індія, Пакистан.

Група хіміків

Робота зі схемою «Застосування пшениці»

Учитель. Що таке квас? Як його виробляють?

Група хіміків

Квас – один з найстаріших напоїв, він був відомий ще до утворення Київської Русі. Великим аматором та популяризатором квасу був Д. І. Менделєєв. Він говорив, що квас за його кислотністю і здоровим ситним смаком потрібен усім. Квас – рідний брат кисляку, кефіру, кумису. Хлібний квас – напій, одержання якого ґрунтується на двох біохімічних процесах: молочно-кислому бродінню з утворенням молочної кислоти і спиртовому бродінні, тобто переході цукрів у спирти:

С6Н12О6 → 2СН3СНОНСООН         С6Н12О6 → 2С2Н5ОН + 2СО2

Квас відмінно втамовує спрагу, знімає втому, підвищує працездатність, підвищує апетит, чудово діє на органи травлення, убиває деякі хвороботворні мікроби.

Учитель. Отже, хліб – це основний продукт харчування людини. Він прикраса нашого столу, корисний цілитель, добрий помічник лікарів.

А зараз кожна група позмагається у вмінні розв’язувати хімічні задачі.

Групі біологам. У разі внесення марганцевого добрива МnSО4 з розрахунку 7 кг/га врожай пшениці підвищується на 6 ц/га. Яка маса діючої речовини в ньому міститься?

Групі географів. 1000 ц кукурудзи, що використовується як харчовий продукт, вбирає з ґрунту близько 260 кг. азоту. Яку кількість кальцій нітрату треба внести в ґрунт, щоб компенсувати цей азот?

Групі хіміків. Яку масу кукурудзи потрібно взяти для одержання спирту масою 115 кг, з масовою часткою етанолу 95%, коли вихід спирту складає 85% від теоретичного можливого? Вміст крохмалю в кукурудзяному зерні становить 70%.

Групі археологів. Внесення 2,5 – 3 кг міді на 1 га осушеного торфовища підвищує врожайність пшениці на 6-7 ц/га. Яка кількість мідного купоросу відповідає така маса міді?

Учитель. Хліб – це життя. Так вважають трударі землі. І саме так є воно

насправді. З  глибини віків прийшов до нас хліб. Він батько всіх земних цивілізацій. У нього сила людства і його прогрес. Хоч би де людина трудилася: у місті чи в селі, на суші чи в морях або на повітряних трасах – всі ми голосом серця поєднані з тими, хто годує країну, чия невсипуща доля – літо і зиму – в полях, у цехах, під відкритим небом.

Учень

Іще до немовляти,

Щасливий стримуючи сміх,

Бувало каже мати.

Бо красен труд, хоч рясен піт,

Бо жита дух медовий

Життя несе у людський світ

І людські ріднить мови.

Хто зерно сіє золоте

В землі палку невтому,

Той сам пшеницею зросте

У полі вселюдському.

Хліб! У пошані до нього

Схилімо низько чоло.

Хліб! Це святіше святого,

Сонце, життя, і тепло.

 

docx
Додано
22 лютого 2022
Переглядів
610
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку