Тема. Як тварини впливають на природу Землі
Мета:
- Пізнати світ тварин; дізнатися, чим тварини відрізняються між собою. Ознайомити учнів з поняттями «звірі», «птахи», «комахи», «риби», «земноводні», «плазуни»; Вивчити істотні ознаки різних груп тварин. Продовжувати навчати порівнювати, робити висновки.
-Розвивати логічне мислення через завдання та порівняння, доведення.
- Виховувати любов і дбайливе ставлення до тварин.
Обладнання: мультимедійний супровід, картки, малюнки, таблиці.
ІНТЕГРОВАНИЙ РОК З ПРИРОДОЗНАВСТВА
І УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ (3 клас)
Тема. Як тварини впливають на природу Землі
Мета:
- Пізнати світ тварин; дізнатися, чим тварини відрізняються між собою. Ознайомити учнів з поняттями «звірі», «птахи», «комахи», «риби», «земноводні», «плазуни»; Вивчити істотні ознаки різних груп тварин. Продовжувати навчати порівнювати, робити висновки.
-Розвивати логічне мислення через завдання та порівняння, доведення.
- Виховувати любов і дбайливе ставлення до тварин.
Обладнання: мультимедійний супровід, картки, малюнки, таблиці.
Хід уроку
I. Організація класу
Ранок стукає в віконце.
«Час вставати»,— каже сонце.
І промінчиком лоскоче —
Привітатись першим хоче!
Як знайомих я зустріну,
Посміхнусь їм неодмінно!
Гарний настрій принесе
«Добрий день» чи «Здрастуйте».
II. Підсумок фенологічних спостережень
Учень синоптик:
Вчитель: 13 лютого – Всемірний день млинів.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. «Мозкова атака»
1) Який предмет ми вивчаємо? (Природознавство)
2) З яких двох слів утворилася назва предмета? (Природа і знати, тобто знання про природу)
3) На які дві групи ми поділяємо усю природу? (Жива і нежива)
4) Який розділ ми з вами вивчаємо? (Жива природа)
5) Що належить до живої природи? (Рослини, тварини, люди)
2. Бліц опитування по вивченій темі «Рослини»
- Що таке рослини?
- Що потрібно для живлення рослин?
- Яких рослин найбільше на Землі?
- Якими різними формами вони представлені?
- Які рослини називаються хвойними?
- Що таке культурні рослини?
- Як людина використовує культурні рослини?
- Як рослини пристосувалися до різних умов життя?
- Як розмножуються рослини?
- Яке значення рослин на Землі?
3. Загадки
Відгадайте, будь ласка, загадки.
Крила є , а не літає;
Ніг нема, а не наздоженеш. ( Риба)
Маленький хлопчик у сірій свитинці
По дворах стрибає, крихти збирає. (Горобець)
У кущах вона ночує
І на зайчика полює.
Вся руденька ця сестричка,
А зовуть її ... (Лисичка)
Як дзижчу я в літній день,
Чуло кожне вухо.
Залітаю в кожен дім,
Знають всі мене, я ... (Муха)
Як можна об’єднати слова – відгадки (ТВАРИНИ).
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Минулого року, коли ми з вами їздили до зоопарку, я чула як маленький хлопчик запитав у мами:
Мама відповіла:
Мама зніяковіла. А ви як гадаєте?
Отже, сьогодні на уроці ми будемо говорити про різноманітність тварин.
V. Повідомлення теми й мети уроку
Тема уроку. Як тварини впливають на природу Землі
Сьогодні ми:
VI. Вивчення нового матеріалу
1. Науку про тварин називають – Зоологія.
Ученим відомо близько півтора мільйона видів тварин. Тварини - живі організми, які дихають, живляться, ростуть, розмножуються, пересуваються, вмирають.
Особливі ознаки - це ознаки, яких не мають інші живі організми. Тварини одного виду подібні між собою, а різних видів - відрізняються або зовсім не схожі.
Тварин різних видів учені об'єднали в групи за особливими ознаками.
Групи тварин за особливостями будови та розмноження, умов життя є такими: комахи, риби, земноводні, плазуни, птахи, звірі. З них понад мільйон – це комахи. Риб відомо приблизно 20000 видів. Земноводних – 3400, плазунів – 6000, птахів – 8600, звірів – 4000.
Крім цих груп є інші, наприклад, черви, молюски, раки, павуки.
Всі звірі годують своїх малят молоком. Тіло майже всіх звірів має волосяний покрив. Яке гарне хутро у лисиці, ведмедя або кота!
Тіло птахів вкрите пір’ям. Майже всі вони можуть літати. Птахи розмножуються за допомогою яєць, які вкриті твердою шкаралупою, що складається з вапняків.
Наприклад, всі жуки, метелики, мухи, коники мають твердий покрив. Для пересування вони використовують шість лапок. Цих тварин називають комахами.
У водному середовищі дуже поширені риби. Вони рухаються за допомогою плавців. Їх тіло вкрите слизькою лускою. Дихають вони розчиненим у воді киснем.
Деякі тварини частину свого життя проводять у воді, а частину — на суходолі. Тому їх називають земноводними. До таких тварин відносять, наприклад, жаб. Вони мають слизьку шкіру, за допомогою якої можуть добувати із води розчинений у ній кисень. На суші земноводні дихають легенями.
Цікавий спосіб пересування у таких тварин, як вуж, гадюка, ящірка. Вони плазують з місця на місце. Через це їх назвали плазунами. Шкіра цих тварин вкрита сухими лусочками.
2. Мозкова атака
- То як ви гадаєте страус — це птах чи звір?
- Так, це птах, хоча він не літає, але тіло його вкрите пір’ям і він розмножується яйцями. А це істотні ознаки.
- А кит – це риба чи звір?
- Кит не має волосяного покриву, але це звір, бо кити годують своїх малят молоком. Отже, тварин розподіляють на різні групи не за однією ознакою, а за кількома істотними.
VІI. Систематизація знань учнів
1. Робота за підручником природознавства с 99
Знайдіть і прочитайте, про що нагадав наш вчений Мудрий лісовичок.
Що підказала синьокрила Сойка (що тварини різняться за розміром і будовою).
Дайте відповідь:
– Яке значення тварин у природі?
– Яке значення мають тварини у житті людей?
2. Робота в зошитах з природознавства
3. Домашнє завдання
А зараз ми з вами дізнаємось цікаві факти про тварин (вчитель зачитує інформацію про тварин).
Фізкультхвилинка
4. Робота в зошитах з української мови. Підручник з української мови с 116, впр 279.
- Прочитати текст, вставляючи з довідки пропущені слова.
Робота в парах.
- Знайти в тексті 5 іменників в однині і 5 іменників в множині, визначити рід.
На дошці 1 учень записує іменники в однині, другий в множині.
VІІI. Підсумок уроку
У кожної групи є малюнки тварин. Розгляньте їх, прочитайте уважно завдання і зробить колективно висновки про кожну групу тварин.
Вправа мікрофон
Синоптик учень, на початку уроку, побажав усім гарного настрою. Нам вдалося зберегти цей настрій на протязі всього уроку. Дякую всім за плідну роботу!
1