Компетентнісно-зорієнтований урок з української мови на тему "Словниково-логічні вправи на розрізнення частин мови"

Про матеріал

Компетентнісно-зорієнтований урок української мови, спрямований на:

Формування предметних компетентностей :

Формувати вміння добирати групи слів, що належать до різних частин мови; вводити їх у словосполучення та речення; закріплювати навички розрізняти слова за родовими і видовими ознаками; розвивати вміння аналізувати, співставляти , узагальнювати.

Формування ключових компетентностей

Соціальної: Навчити продуктивно працювати в парах, в групах, виховувати любов до природи і зокрема до птахів; здоров'язбережувальної: викликати бажання брати активну участь в оздоровчих вправах, що проводяться на уроці.

Перегляд файлу

 

 

 

Словниково-логічні вправи на розрізнення

частини мови

(Компетентнісно-зорієнтований

урок з української мови, 3 клас)

 

 

C:\Users\Максим\Desktop\IMG-99a5ffa2dcad8d06548f6da8c6f4a3c9-V.jpg

 

 

Учитель Бериславського закладу повної

загальної середньої освіти №1

Лілянова Людмила Василівна

 

 

Тема : Словниково-логічні вправи на розрізнення частин мови

Мета : Формування предметних компетентностей :

Формувати вміння добирати групи слів, що належать до різних частин мови; вводити їх у словосполучення та речення; закріплювати навички розрізняти слова за родовими і видовими ознаками; розвивати вміння аналізувати, співставляти , узагальнювати

Формування ключових компетентностей

Соціальної: Навчити продуктивно працювати в парах, в групах, виховувати любов до природи і зокрема до птахів; здоров’язбережувальної: викликати бажання брати активну участь в оздоровчих вправах, що проводяться на уроці

Тип уроку: комбінований

Обладнання: картки для групової роботи та роботи в парах, сюжетні малюнки, слайди, компютер з доступом до інтернету (відео)

Перебіг уроку

I. Етап орієнтації. Мотивація діяльності

1. Створення сприятливої атмосфери

а) вправа «Одне одному – разом !»

Учитель

  • Ранок ! Сонце прокидається …

Учні

     -    Наш клас до роботи збирається .

Учитель

     -    Доброго дня зичу я тому ,

          хто прийшов працювати у клас …

Учні

  • Чому ?

Учитель

  •  Бо чекаю любові і плідної праці

Учні

     -     Ми будемо старатись, в знаннях рости,

            Щоб поставленої мети досягти !

      -     З яким настроєм ви прийшли на урок ? (Діти показують відповідний смайлик )

2. Мотивація

«Із мови починається людина,

Із мови починається наш рі ,

Ласкава, мамина, єдина

Щебече соловейком на весь світ»

Ніна Рій

      -    То ж до якого уроку ми , приготувались ?

      -    Для чого нам треба вивчати мову?

  • Вона – наша, рідна, щоб досконало володіти нею ;
  • щоб грамотно і розумно спілкуватися ;
  • щоб емоційно висловлювати свої думки .

II. Етап цілепокладання

1. Формування мети й проміжних цілей уроку. Прогнозування змісту й результату діяльності.

-  Ось для цього ми на сьогоднішньому уроці будемо закріплювати знання про різні  частин мови та вчитися за родовими та видовими ознаками їх розрізняти . 

А) Вправа Криголам

- На що ви сподіваєтесь на уроці?

У – успіх

- Без чого не можете обійтися на уроці?

  Р – розум

- Що він нам несе?

                                        О – океан знань, організованість

- І – наші очікування ?

                                         К – користь, креативне мислення

III.  Етап цілереалізації

1. Організація навчальної діяльності. Зміст навчальної діяльності

а) Теоретичний ( повторення раніше вивченого матеріалу )

Гра в парах “Лото”

 

 

(Діти в парах беруться за руки . Перший учень читає запитання (права половина фішки , другий – відповідь (ліва половина фішки) .

Починається гра із запитання , біля якого стоїть квітка. Діти в парах шукають відповідь. Яка пара перша знаходить відповідь    піднімає з’єднані руки і продовжує гру і т. д.

Б) Емпіричний .

  • Хвилинка каліграфії

-А щоб правильно, гарно слова ще й писати,

 Нам зєднання букв слід усім памятати.

 Одна лиш хвилина для цього дається.

 Подивимося зараз кому не вдається?

- Прослухайте загадку

Під відкритим небом пташки

                                               Позбирались над столом,

                                               Бо завжди їх тут узимку

                                               пригощають всі зерном.

Збери слово-відповідь із дощечок

Розсипанка

 

( Годівничка )

( На екрані сюжетний малюнок )

-Який перший звук у цьому слові?

- Дайте повну характеристику цьому звуку .

[ г] – приголосний,  дзвінкий, може бути мяким,  може бути твердим .

-  Якою буквою позначається ? ( ге)

-  Якою може бути буква «ге» ( рядковою і великою )

Запис у зошиті .

1 р.  Гг ГгГг

2 р.   Нижнє з’єднання гмглгмгл

Середнє з’єднання оггргс га гдгт

Верхнє з’єднання гв

3 р. Запишемо слово відгадку годівничка

4 р.   Скласти речення за ілюстрацією і записати його

У садку діти повісили годівничку.

  • Аналіз навчального матеріалу.

-  Але що це сталося з пташками ?

Чому вони сперечаються ?

 Кожна хоче понести зернятко у свій будинок.

Давайте помиримо їх.

Ось снігур Він понесе зернятка у свій будинок . Що ви знаєте з уроків природознавства про снігура? ( Учень робить повідомлення)

Усю осінь і зиму снігурі тримаються зграйками. У гніздовий період – парами. Снігурі розташовують свої гнізда на густих горизонтальних гілках, частіше подалі від стовбура на висоті від 2 до 5 метрів. Довжина тіла 15 – 19 см, вага 22 – 33 г. 

Pyrrhula pyrrhula bl1.jpg

Діти вибирають слова ( зернятка ), ставлять запитання і прикріплюють їх у будиночок снігура ( іменники ) .

 

Сойка понесе зернятка у свій будиночок . Що ви знаєте про сойку з уроків природознавства ?

Garrulus glandarius 1 (Marek Szczepanek).jpg

(Повідомлення учня )

У природі сойка уникає відкритих місць, більше полюбляє перельоти з крони на крону. По землі пересувається невпевненими стрибками, тому внизу довго не затримується. Також сойка має здатність переймати звуки інших птахів. 

Діти вибирають слова ( зернятка ), ставлять запитання і прикріплюють їх у будиночок сойки  ( прикметники ) .

Горобчик понесе зернятка в свій будиночок

Польовий горобець

Дрібний, витончений горобець. Довжина тіла 12,5 – 14 см. Має зовнішню схожість з самцем хатнього горобця, з яким його поєднують буро-руда спина з широкими чорними смужками, білувате черево, чорні горло і вуздечка, а також біла смуга на крилі.

( Учень робить повідомлення)

Діти вибирають слова ( зернятка ), ставлять запитання і прикріплюють їх у будиночок горобчика ( дієслова ) .

Синичка понесе зернятка в свій будиночок

Що ви знаєте про синичку з уроків природознавства ?

Parus major m.jpg

(Виступ підготовленого учня)

За  день зїдає стільки комах , скільки важить сама . Їсть жуків-листоїдів

-  Діти, ми ж умілі математики, давайте порахуємо скільки ж синичка зїсть комах за тиждень ( 7 днів ),  якщо її вага 30г ?   (210 г)

А за місяць  (30 днів)? – (900грам) . А сімя (3 сойки ) за місяць скільки зїсть ?  (2700 грам ) А  скільки це кілограм (2кг  700грам)

Діти вибирають слова ( зернятка ) і прикріплюють їх у будиночок синички (службові слова).

 

Картки-зернятка із словами

 

несе               зерно             на                пташка             прилетіла

і         радісний        у             квіти           зима       жовта         чарівний

а         але               сидить          червона                 співають      

 

одночасно проводиться аналогічна робота учнів на місцях в своїх лепбуках по групуванню частин мови

(Після прикріплення слів до кожного будиночку в супроводі узагальнюючої таблиці проводиться така робота)

1 будиночок

Він предмети називає .

На питання Хто? Що? Відповідає

(іменник)

- Яким членом речення можуть бути іменники ?

(підметом або другорядним членом речення)

(показую, як підкреслювати їх у реченні _______ , _ _ _ _ _ _ )

2 будиночок

Називає він ознаки

Все він знає про предмет

Запитання ось такі :

Який? Яка? Яке? Які?  (прикметник )

- Яким членом речення є прикметник?

(другорядним, означенням ) . . . . . . .

3 будиночок

Знає точно , хто що робить,

Що робитиме й робив.

Різні дії називає,

Кожен учень її знає.

( дієслово )

-Яким членом речення є дієслово?

(присудком,  показую як підкреслювати його у реченні _______

Висновок:

Ці частини мови є самостійними частинами мови.

-Які слова залишились ?

Самі не значимо нічого

у, в, під, на

Та прийдемо на допомогу

Звязати в реченні слова.

Слова з’єднаємо й думки,

Ми ніби ланцюжки :

І , але , а –

Службові ми слова.

То ж як називаються ці службові частини мови?

(прийменники і сполучники)

Робимо узагальнення по таблиці

 

 

Фізкультхвилинка (відео «То не є проблема»)

Час приходить для спочинку це для вас фізкультхвилинка!

Якщо з неба дощик ллє, ми усі беремо

Парасольки, то не є, то не є проблема.

І під снігом, під дощем ми гуляти підемо

То не, то не, то не є, то не є проблема.

То не, то не, то не є, то не є проблема.

Кожен, що приходить, день нам дарує теми

Для мелодій і пісень, то не є проблема.

Якщо гарний настрій є, ми співати будемо,

То не, то не, то не є, то не є проблема.

То не, то не, то не є, то не є проблема.

(діти танцюють, повторюючи рухи дітей на відеопроекторі )

в) Практичний

Робота з підручником

  • Вправа №261 с. 112

Прочитати текст. Про кого і про що говориться в тексті?

Яка тема тексту? (зима)

Випишіть з тексту слова, ставлячи усно до них запитання:

Учні першого рядочку – іменники;

Учні другого рядочку – прикметники;

Учні третього рядочку – дієслова;

(Обрані учнями експерти з кожного рядочку перевіряють роботи учнів свого ряду і доповідають вчителю про виконання завдання )

- А які слова ви не виписали? Чи можна до них поставити запитання? Як вони називаються .

  • Робота в групах. Вправа «Сенкан»

- Оберіть пелюстку

- Об’єднайтеся в групи за кольором пелюстки . Оберіть лідера .

Іменник

 

Прикметник

 

Дієслово

 

Службові слова

- Подивіться на екран .

- Запишіть якомога більше слів , що відповідають назві вашої групи .

( Діти працюють в групах)

 Перевірка

Якого кольору сигнал піднімає вчитель першим (червоний) – відповідно група з таким кольором пелюстки називає «своє»  одне слово

Другий сигнал – група з таким кольором пелюстки (жовтий) – називає два «своїх» слова

Третій сигнал – група з таким кольором пелюстки (синій) – називає три «своїх» слова

Четвертий сигнал – група з таким кольором пелюстки – висловлює своє враження від предмета ( складає речення )

(Так повторюється декілька разів, при цьому вчитель змінює порядок показу сигналів)

  • Вправа «Броунівський рух»

Об’єднуємося у підгрупи . Кожний учасник попередньо утвореної групи на пелюстці записує «своє» слово ( іменники – іменник, прикметники – прикметник і т. д.)

Вчитель: подивіться знов на екран, об’єднайтеся в групи, утворюючи речення за сюжетним малюнком і за схемою

Вчитель показує схему речення

________         . . . . . . . . .     ________   . . . . . . . . . .

 

Іменники об’єднуються з прикметником, дієсловом та прийменником, утворюють речення.

(Прийшла радісна зима до дітей.)

Потім вчитель показує іншу схему речення

. . . . . . . . . .       ________    _________  _ _ _ _ _ _ _

(Веселі діти катаються на гірці.)

. . . . . . . . .          _ _ _ _ _ _ _        ________    _________

(Кумедного сніговика зліпили діти  )

( варіантів може бути безліч )

Свої складені речення діти записують в зошити , розбирають речення по членах речення .

  • Вправа ( усно ) Скласти зв’язну розповідь за попередньо складеним планом та за цими ілюстраціями

Зима

План

  1. Прийшла зима.
  2. Зміни в природі.
  3. Зимові розваги.
  4. Мій настрій.

Розповіді двох учнів заслуховуємо.

Вчитель .

Давайте згадаємо уроки основ здоров’я. Щоб ви порадили дітям під час їхніх зимових розваг!

(Діти згадують правила допомоги під час переохолодження; як потрібно одягатись для зимових розваг) 

IV. Етап рефлексійно-оцінюючий

1 Гра «Мікрофон»

- Що нового ви дізналися на уроці?

- Де ви можете застосувати ці знання?

- Яке завдання вдалося найлегшим? Найцікавішим?

- Над яким вам довелося попрацювати ретельно?

- Як ви оцінюєте свою роботу на уроці ?

Заповніть перфокартку

 

 

 

Так , ні

 

Тема була цікавою

 

 

 

Так , ні

 

Мені було складно

 

 

 

 

Чого ? Чому?

Я навчився

 

 

 

 

Що?

Мені заважало

 

 

 

 

Де?

Знання застосую

 

 

 

 

Бал.

Я оцінюю свою роботу

 

 

 

V.  Етап повідомлення домашнього завдання

- Щоб бути успішним у вивченні української мови,  виконайте завдання вибірково

1 с. 112 Впр. 262

Інструктаж. Учні, яким було складно на уроці ( по результатах перевірки перфокарток), виписують з тексту частини мови в три стовпчики .

Учні, які добре навчилися групувати слова по ч. м., спишуть три речення з тексту і розберуть їх по частинах мови.

Учні , які по відомостях перфокарток, вміють застосовувати набуті знання, підберуть свої групи слів різних частин мови і складуть з ними три речення.

Всі учні подумайте: що б ви запропонували, щоб урок був ще цікавішим, пліднішим .

Продзвенить  зараз дзвінок

і закінчиться урок.

Усім я вдячна за увагу,

А вам вже час йти на розваги.

 

Список використаних джерел та літератури

1.Вашуленко М.С Українська мова . Київ Видавничий дім «Освіта» 2013р.

2.Головко З.Л. Цікава граматика в початкових класахБогдан” 2003р.

3.Головко З.Л, Сходинки творчого зростання . Робота з обдарованими дітьми . Тернопіль . Навчальна книга – Богдан

4. Зевако В.К. Цікаві завдання з української мови в початковій школі . Тернопіль “Підручники і посібники “ 2014р.

5. Кравцова Н.М. Українська мова Харків Видавнича група “Освіта” 2017 р.

docx
Додано
3 березня 2019
Переглядів
2311
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку