Інтегрований урок - експедиція (математика –природознавство)

Про матеріал
Природа океанів. Прикметники-синоніми, прикметники-антоніми, прикметники- багатозначні слова. Пряме і переносне значення прикметників.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Інтегрований урок – експедиція (математика –природознавство)

                                             4 клас

 

       

 

Тема. Природа океанів. Прикметники-синоніми, прикметники-антоніми, прикметники- багатозначні слова. Пряме і переносне значення прикметників.

Мета природнича: продовжувати ознайомлення учнів з поняттями «океани»;

продовжувати вчити читати учнів фізичну карту півкуль, вчити працювати з нею;

показати дітям значення океанів та можливості використання їх багатств людиною;

сприяти розвиткові логіки, пам’яті, спостережливості учнів;

виховувати в учнях бережливе ставлення до природних багатств Світового океану та Землі.

Мета мовна: актуалізувати знання учнів про прикметник як частину мови;

ознайомити учнів із поняттями прикметники-синоніми, прикметники- антоніми, навчити розрізняти прикметники, вжиті в прямому і переносному значенні, розкривати багатозначність; розвивати вміння вживати прикметники в усному та писемному мовленні; збагачувати

словниковий запас учнів; тренуватися давати повну й вичерпну відповідь

на запитання; розвивати творче мислення; виховувати любов до рідної

мови, до праці.

Обладнання: кораблики, мушлі,картки, мелодія моря (запис), карта півкуль, глобус, атласи, слайди із зображенням природи океанів

1.Вітання.Продзвенів і стих дзвінок – починається урок!

Наталя Михайлівна! Клас до уроку готовий!

Привітайтеся з гостями

2. Інтрига.  Музика моря (звучить) У далекому-далекому Всесвіті, серед великої кількості галактик є Галактика Чумацький шлях. Там у Сонячній системі виблискує чарівним блакитним вогником  незвичайна  зірка – вона 3  від Сонця. Що ж це за Зірка така? Чому вона   блакитна?

 ІІ. Формування груп.

– Ми продовжуємо вивчати нашу планету. То ж я знову запрошую вас у цікаву подорож. Попереду нас чекають відкриття та незвичайні завдання.

- Щоб дізнатися на чому ми вирушимо у подорож, давайте відгадаємо

1. Загадка.

Величезний і стотонний

У воді пливе, не тоне. (Корабель)

- Правильно. Які слова допомогли відгадати? В експедицію ми вирушимо на кораблі.(прикріплюю кораблик на дошці)

2. УРОК   уважні   розумні    організовані   кмітливі   винахідливі

Світлячок. Освітлювати нам шлях буде цей маленький невтомний Світлячок, який  наполегливо летить до своєї мети. Він допоможе нам подолати шлях до вершини  Знань (по сходинках – вверх)

Працювати будемо в групах. Кожна група попливе на своєму кораблі.

3. Організуйтеся в групу і оберіть капітана. Капітани, візьміть свій корабель, на якому попливете

– Капітани вже чекають на свої команди.

– Усім відомі слова капітана Врунгеля: «Як ви човен назвете, так він і попливе». Наші кораблі і команди будуть мати такі назви: «Уважний», «Рішучий», «Організований», «Кмітливий», «Винахідливий».

(Вчитель ставить кораблики з назвами команд на столи і чіпляє такі самі назви на  дошці.)

4.  Ознайомлення з умовами оцінювання

– За виконання завдань команда буде отримувати «морські дарунки»:

Мушлі: Сам, Допомога, Підказка

– Оцініть виконання першого завдання – об’єднання в групи – вашою командою.

5. Повторення правил роботи в групах

- Працювати на цьому уроці будемо під гаслом... Щоб прочитати гасло, треба

скласти його з розсипаних слів.

(Слова прикріплені на магнітній дошці.  (В дружбі наша сила)

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Фронтальне Проведемо бліц – опитування.

-З якими знаннями ми вирушаємо у далеку путь?

1гр  Як називається наша планета?

Яка космічна адреса Землі? ( Галактична Нитка Персея Пегаса,  комплекс надскупчень Риб- Кита, місцева група Галактик, Галактика Чумацький Шлях, Рукав Оріона, Сонячна Система, Земля)

На якому місці від Сонця вона знаходиться? Назвіть материки Землі.

Покажіть материки на фізичній карті півкуль

 - Яку частину мови ми вивчаємо? (Прикметник)

2гр.  На які питання відповідає? (Який? Яка? Яке? Які?)

   Який материк найбільший? Що ще ви знаєте про Євразію?

Материк – це … Острів – це…  Космічна адреса материка…

3гр. Півострів – це … Показати на карті України Крим.

Крим – острів чи півострів? Чому? Космічна адреса …

- Що означає прикметник?   (Ознаку предмета)

4гр. Назвіть частини світу Який материк найбільший?

Який материк найтепліший? Яким членом речення виступає?

(Відповідь дають усі учні від команди.)

– Оцініть роботу своєї команди під час опитування.

2. Перевірка домашнього завдання    (ОПИС ПТАШКИ)

- За допомогою яких прикметників зображено пташку. Назвіть їх.

- Яку роль у мовленні виконують прикметники? (Уточнюють, прикрашають

мовлення)

- Наведіть приклади прикметників, які відповідають на питання яка? які?

(Красива, весела, смачна; яскраві, сумні, зелені)

- Узагальніть вище сказане і складіть правило про прикметник. (Прикметник -це частина мови, яка називає ознаки предметів і відповідає на запитання який?яка? яке? які?)

- Навіщо ми повинні вивчати українську мову?

ІV. Оголошення теми і мети уроку. Урок буде не звичайний: ми вирушимо у наукову експедицію – кругосвітню подорож. А що ви знаєте про такі подорожі?

– Отже, тама нашого уроку: «Світовий океан».

– Сьогодні на уроці ми дізнаємося які океани є на нашій планеті, знайдемо їх на фізичній карті, а також дізнаємося про флору і фауну  та значення океанів для планети та людства.

 А допоможуть нам краще зрозуміти природу  океанів  -прикметниками близькими і  протилежними за значенням,багатозначними прикметниками та

прикметниками вжитими в прямому і переносному значенні.

V. Вивчення матеріалу.

1. Каліграфічна хвилинка (№1 борт. журнал)  Відкрийте і запишіть:  Дата: - початок нашої експедиції.  Звідки: -КЗ «Гайворонський ліцей №1» ми вирушаємо. Куди: -Світовий океан

2. Практична робота з картою

– Розгляньте глобус. Який колір переважає?– Що позначають цим кольором?

– Блакитним кольором на географічних картах позначають усі водойми або Світовий океан.

3. Розповідь вчителя (За глобусом)

– Деякі дослідники вважають, що нашу планету Земля можна було б назвати планетою Океан. Бо 2/3 всієї поверхні планети зайнято водою. А мільйони років тому вся поверхня нашої планети була вкрита водою.

– Материки поділяють Світовий океан на частини, які називають океанами.

 На Землі п’ять океанів: Тихий, Атлантичний, Індійський, Північний Льодовитий та наймолодший океан – Південний. Вчені та дослідники виділяють Підземний  ркеан -  він регулює рівень води у Світовому океані.

(Вчитель (учень) , називаючи океани, показує їх на фізичній карті півкуль, що на дошці.)

– Знайдіть океани на картах, які розташовані на ваших картах та глобусах.

(№2 борт. журнал) запишіть назви океанів  - з ведикої букви.

– Кожній команді треба з’ясувати у яких півкулях знаходиться один із океанів.

Повітряна куля допоможе:

К – 1  Тихий океан.К – 2  Атлантичний океан. К – 3  Індійський океан.

К – 4  Північний Льодовитий океан. К – 5  Південний океан.

(Відповідь дає один учень від команди.)

– Додаткове питання для усіх команд: у яких півкулях знаходиться наймолодший Південний океан? Який йому протилежний?

VІ. Повторення  й усвідомлення вивченого матеріалу.

1.1. Спокійний, але бурхливий це – Тихий океан (показати)

2.  Спостереження за прикметниками -   антонімами

- Пригадайте які слова називаються-антонімами?

(Антоніми - слова з протилежним лексичним значенням. Сильний - слабкий)

(№3 борт. журнал)

Читають учні разом вірш  -до якого жанру ми віднесемо цей текст? (Вірш)

- Відшукайте в даному вірші антоніми. (Вузька - широка, мілкий - глибока.)

-Як можна зв,язати з темою уроку?  -Скласти ланцюжок назв  водойм

-Творча робота: переробити вірш про інші водойми Світового океону.

Оцінювання

3. (№4 борт. журнал )- До слів доберіть антоніми.

 – Оцініть роботу своєї команди.

2. 1.  Атлантичний океан (показати)

Спостереження за прикметниками-синонімами. - Щоб описати красу та велич природи океанів  українській мові є слова, схожі за значенням. Таких слів чимало. Як називають такі слова? (Синоніми - слова, близькі за значенням.)

Так, синоніми це слова, що мають різне звучання, але близьке лексичне

значення (блискучий, яскравий, сяючий). Утворюються вони зі слів однієї

частини мови.

2. - Щоб потрапити на острів синонімів нам необхідно рухатися. Але

подивіться що це? Що це у нас на шляху? Шторм

Чим швидше виконаємо завдання, тим швидше виведемо наш корабель з зони шторму.

(№5 борт. журнал ) Океан (який?) – великий…( неосяжний, великий, безмежний, неозорий, безкрайній, неосяжний) (Перевірка 2-3 учні).

3.  Щоб нам вказали шлях до наступного океану нам

.№6 (борт. журнал) необхідно з’єднати стрілочками прикметники-синоніми парами.

Які з цих прикметників можуть характеризувати океан?  Коли океан може бути таким?

3.1.  Індійський океан (показати)      Фіз. хв.«Австралійський дощ»

  Робота у великих групах  «Флора і фауна океанів» (Слайд) 

Музика -  морська пісня.

Запам,ятати  -  рослини, тварин.№7 (борт. журнал)

3.2.   Розпізнавання слів-прикметників у прямому і переносному значенні.

- У тому, щоб наша мова була яскравою, різнобарвною нам допомагають не

лише прикметники-синоніми та антоніми, а ще й інші прикметники. А які саме ми дізнаємося на наступному острові.

.№8(борт. журнал)   Дібрати прткметники, що характеризують  Північний Льодовитий океан (який?)  (холодний, засніжений, блискучий, льодовитий, безлюдний, безкрайній, суворий)

3.3.Переносне значення прикметників   Нам підказка – рухатися на північ доострова прямих і переносних значень прикметників. - З чим асоціюються у вас слова...

 (Колективна робота. Вчитель працює біля дошки, діти - в зошитах.)

Лід  - холодний – погляд (з учителем)

рука - холодна – зустріч

 тіло - холодне  - слово

- Доберіть до них два іменники так, щоб утворити словосполучення у прямому і переносному значенні.

3.3.Значення. №9 (борт. журнал)

                пряме                            переносне

1гр. золота каблучка  -  золота  осінь

2гр.  золоте перо   -     золоте  листя, сонце

3гр.  золоті сережки    -   золоті  руки

4гр. золоий годинник  -  золотий  голос

5гр.  Чому ми записали слова-іменники в два стовпчики? (Бо одні слова мають

пряме значення, а інші - переносне.)

- З якою метою ми вживаємо їх у мовленні? (Пряме значення переносимо на інші слова, щоб наше мовлення було яскравішим, образнішим.)

3.4..   Південний океан   Рухаємося до океану до острова Багатозначний. Яка його космічна адреса?

 Робота з словами у переносному  значенні і багатозначні

У акули гострі зуби.

Матрос відчував гострий біль.

Альбатрос має дуже гострий зір.

До страви на кораблі подали дуже гострий соус.

Боцман дуже гострий на язик.

- Запишіть одне речення на вибір.

- Яке слово багатозначне? (Гострий)

- Підберіть слова, близькі за значенням, до даного слова, звертаючи увагу на

той іменник, який стоїть поряд. (Слайд 14)

Гострий - здатний колоти або різати

Зуби гострі , сильний біль, пильний зір, пекучий соус, дотепний на язик

- Отже, які ж слова мають переносне значення і які слова ми називаємо

багатозначними?

VІІ. Закріплення та систематизація знань.

А) Значення океанів Значення Світового океану для людини:

  Б) Інтерактивна вправа "Мікрофон". Гра «Скажи без затримки антонім».

Важкий - ... легкий Висока - ... низька

Голосний – ...приголосний Повна – ...порожня

Лівий –... правий Великий – ... малий

Верхнє - ...нижнє Цікавий - ... нудний Широка – ... вузька.

В) Добери синонім.

Сміливий - ... відважний, хоробрий, безстрашний, відчайдушний.

Сумний - ... засмучений, невеселий, нерадісний, журний.

Г) Виберіть слова з переносним значенням.

Чистий стіл – чист совість.

Вовчий хвіст – вовчий апетит.

VІ. Підсумок уроку Закінчуємо  сьогодні подорож. А тепер давайте згадаємо, що цікавого було в нашій експедиції? Що вам найбільше сподобалось? Запам’яталось?  По яких океанах подорожували?

А чи є на що скаржитись океанам? На кого? Готуємо матеріал до проекту

- Для чого ми вживаємо прикметники  у мовленні? (Щоб мовлення було яскравішим, образнішим)

- Отже, прикметники роблять нашу мову багатшою, досконалішою,

допомагають точніше висловити думку.

- І на кінець уроку, я хочу запропонувати вам прослухати

незвичайний вірш.

А незвичайність його полягає в тому, що він складений із прикметників, яких у вірші 26 і серед усіх цих прикметників заховався лише 1 іменник.

- Ваше завдання уважно прослухати вірш і відшукати той іменник.

(Вчитель читає, учні слідкують.)

Ніжна, мила, світанкова,

Ясна, чиста, колискова,

Мелодійна, дзвінкотюча,

Дивна, радісна, співуча,

Лагідна, жива, казкова,

Красна, чарівна, шовкова.

Найдорожча, добра, власна.

Мудра, сонячна,прекрасна,

Солов'їна, барвінкова

Українська мова!

- Отже, зараз перевіримо, якими ви були уважними і чи віднайшли захований

іменник. (Мова)

VІІІ. Домашнє завдання. Спостерігати  за дослідженням Світового океану, цікавитися новинами, в тому числі про вивчення  молодого Південного  та Підземного океанів

- Вивчити вірш про мову

Самооцінка. Наліпки – Хто досяг вершини Знань -до Світлячка,

Кому потрібна допомога – до долоньок –я простягаю свою долоню.

Слово вчителя:     Я дякую вам за урок. Гарно потрудились!

    Вчитель:                                 Учні:

-Ви у мене молодці!        -Ми – молодці!

-Ви  - розумні!                   -Ми  розумні!

-Ви – найкращі!                -Ми найкращі!

-Я люблю вас!                   -Ми любимо Вас!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Математика, 4 клас, Інтегровані уроки
НУШ
Додано
4 листопада 2023
Переглядів
401
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку