Урок - змагання до Дня української писемності та мови

Про матеріал

Інтегрований урок - змагання "Мова нашого народу". Тип уроку: узагальнення знань

Міжпредметні зв'язки: українська мова, літературне читання, «Я у світі».

Обладнання: презентація, ілюстрації писемних пам'яток, ілюстрація

стародавнього слов'янського алфавіту; «Словникові скарбнички»; конверти із завданнями для учасників мовного змагання.

Перегляд файлу

2-й клас

Тема. Мова нашого народу

Мета:

  • формування предметних компетентностей:ознайомити учнів з історією виникнення писемності в Україні;  розвивати вміння пояснювати значення мови в житті народу;
  • формування ключових компетентностей:

 

уміння вчитися: формувати навички учнів працювати швидко й зосереджено, здійснювати взаємоперевірку;

комунікативної: збагачувати словниковий запас, розвивати мислення, пам'ять, увагу; виховувати любов до рідної мови, гордість за свою культуру, прагнення вивчати рідну мову.

інформаційної: розвивати вміння користуватися довідниковою літературою;

соціальної: формувати здатність взаємодіяти з іншими учасниками навчальної діяльності;

загальнокультурної: формувати розуміння цінності мови.

 

Тип уроку: узагальнення знань

Міжпредметні зв’язки: українська мова, літературне читання, «Я у світі».

Обладнання: презентація, ілюстрації писемних пам’яток, ілюстрація 

стародавнього  слов’янського алфавіту; «Словникові скарбнички»; конверти із завданнями для учасників мовного змагання. 

Форма проведення: урок-змагання.

 

Хід уроку

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

  1. Організаційний момент

  2. Актуалізація опорних знань

     Робота над віршем

  Українська мова, – знає цілий світ, –

  Як трава шовкова, мов калини цвіт.

  Не соромся, доню, нею говорить,

  Від Карпат до Дону мова ця дзвенить.

  Не соромся, сину, мовонька твоя –

  Як під небом синім пісня солов’я.

Українська мова – то великий дар.

Мовою твоєю створений «Кобзар».

  • Про що розповідається у вірші?
  • До чого закликає автор?

  3. Повідомлення теми і мети, завдання уроку.

   - Сьогодні 9 листопада – День української писемності та мови. Ми поговоримо про те, яке місце займає мова у нашому житті, вирушимо у надзвичайну уявну подорож сторінками історії писемності. Попрацюємо в групах і виконаємо різні завдання, щоб збагатити свій словниковий запас.

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

  1. Презентація підготовленого учнями проекту
  • Наше слов’янське письмо – знайомі і звичні літери абетки – пройшло довжелезний шлях, доки дійшло до нас. Започаткував його один дуже давній і працьовитий народ – фінікійці, які жили за 30 століть до нас. Їхнє письмо запозичили і вдосконалили стародавні греки. Наша слов’янська азбука була створена за зразком грецької. До 24 грецьких літер було додано ще 19. До нас ця азбука прийшла тисячу років тому.  

В азбуці слов’ян  було 43 букви, кожна з них називалася по-особливому. «А» називали в данину «аз», «Б» - «буки», ось тому і книгу назвали азбукою.

Нині українська мова, якій дала життя старослов’янська мова, одна з найкрасивіших. Ще в далекому 1934 році на мовному конкурсі в Парижі, її було визнано 3-ою найбільш красивою мовою в світі (після французької та перської). А за мелодійністю українська мова посіла друге місце, після італійської).

Учитель.

  • Тож пропонуємо вам позмагатися, перевірити свої знання з української мови.

Кожна група учасників обирає спікера, який презентуватиме позицію групи й записуватиме правильні відповіді розбірливо й охайно. А по закінченню подасть на перевірку журі. (Учитель представляє склад журі). 

  • Назву команд підкаже відгадка до загадки.

Ця хатинка невеличка

  Має тридцять три кімнати

  В кожній з них живе сестричка.

   Як же цю хатинку звати? (Абетка)

 

 

  • А як називалася раніше? (Азбука)

  • Передувала старослов’янскій мові грецька, перші літери називалися альфа і віта. Синонім до слова азбука й абетка? (Алфавіт)

(Учитель виставляє на парту таблички з назвами команд. За сигналом учні починають працювати).

  1. Бліцопитування
  • Скільки букв у алфавіті?
  • Скільки голосних звуків?
  • Які букви завжди позначають два звуки?
  • Які літери можуть позначати два звуки і показувати м’якість приголосного перед звуками [а], [у], [е]?
  • Яка буква завжди мовчить?
  • Як називаються слова, які мають спільну частину – корінь?
  1. Робота з деформованими реченнями

Кожна група відновлює своє речення. Під час перевірки роботи утвориться текст.

  1. Технологія «Карусель»

Спочатку групи на аркуші записують (кожна іншим кольором) 5 прикметників до іменника «мова». Потім аркуш передають по колу іншій групі, яка дописує протягом хвилини свої слова, щоб не повторювались і т.д. Перемагає та група, яка добере найбільше слів. (Мова – чудова, мелодійна, солов’їна, калинова і т.д.)

  1. Вправа «Побудуй місток»

Сталь, дружба, знання – … (міцні).

Думка, постріл, слово – … (влучні).

Воля, злива, почуття – … (сильні).

Час, скеля, річка – … (стрімкі).

Яма, річка, рана – … (глибокі).

Вата, котик, хмара – … (пухнасті).

Досвід, сльози, перець – … (гіркі).

  1. Вправа «Малюємо слово»
  • Учениця Геращенко Поліна спробувала словами намалювати осінь, як художники малюють картини пензлем чи олівцем.

   Осінь

Жартівлива осінь розплітає коси

Вербам і березам, наче мавкам босим.

Та фарбує листя в золото й багрянець,

А веселий вітер веде його в танець.

 

  •    Діти, пригадайте, як падає осіннє листя. Доберіть слова, якими ви зможете влучно передати характер його руху. (На дошці  - кленові листочки, на звороті букви. Л-лежить, лине, п-падає, к-кружляє, в-в’ється, т-танцює, м-майорить, миготить).
  •    Як ви гадаєте, на що схожі листочки, які опадають з дерев? (На золотий дощ, на метеликів, на парашутики) .
  1.       Фізкультхвилинка

Вітер осінній дерева гойдає,

То вліво, то вправо колише, хитає.

Вперед і назад, то вниз їх згинає.

І птахи у вирій уже відлітають.

А учні тихенько за парти сідають

І українську мову старанно вивчають.

  1.       Вправа «Нове слово»
  • Із кожного слова прибрати 1 букву так, щоб утворилося нове слово. (Слова надруковані на різнокольорових аркушах).

   Рись – рис; сорочка – сорока; корона – крона; місток – місто; дива – два;    слон – сон;  віск – вік; плече – пече; екран – кран; лампа – лапа.

  1.       Вправа «Мовні приклади»
  • Розв’яжіть приклади. Складіть слова і запишіть на дошці.

Зразок: ки + ош – о + енк + я - к = кошеня;

     вип + арп + док - рп = випадок;

    зве + с – з + на = весна.

  1.   Вправа «Добери склад»
  •  Прошу по 2 учасники з кожної команди. До складу «ко» додайте інші склади, щоб утворилися нові слова.

 

СА

 

ЗА

 

 

КО

 

РА

 

 

РО

ВА

 

ЛО

ССЯ

 

 

КО

 

ЗЕ

НЯ

 

 

  1.   Вправа «Склади слово з окремих складів»
  •  Послідовно складіть перший, другий, третій і четвертий склади поданих слів і дізнаєтесь назву малої фольклорної форми.

Скочити, ворота, перемовлятися, українка.

  1.  Вправа «Утвори прислів’я»
  •  З наголошених складів утворіть прислів’я.

Чоловік, дружина, високо, вікна, наука, вовчисько.

Вік живи, вік учись.

  1.   Вправа на розвиток швидкості сприймання
  •  Виберіть одне слово, що найбільше відповідає першому слову.

Ліс (люди, рибалка, канікули, дерева, літо).

Риба (жало, вовна, дзьоб, лапи, луска).

Птах (небо, квіти, крила, ніс, луска).

 

  1.   Оцінювання робіт
  •         Отже, підіб’ємо підсумки нашої роботи. За правильно виконані завдання ви отримаєте по 1 балу. Журі підрахує, скільки балів одержала кожна команда.
  1.   Виступ журі.

 

ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

  1.  Рефлексія

Технологія «Мікрофон»

  • Що нового дізналися сьогодні на уроці?
  • Що вас здивувало?
  • Що мова дає кожному з нас?
  • Чому цей скарб потрібно оберігати і примножувати?

Учитель.

Тож любіть її, шануйте

І вивчайте, як буквар,

Мову нашу українську –

Цей безцінний щедрий дар.

doc
Додано
28 січня 2020
Переглядів
847
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку