Інтегрований урок - змагання "Мова нашого народу". Тип уроку: узагальнення знань
Міжпредметні зв'язки: українська мова, літературне читання, «Я у світі».
Обладнання: презентація, ілюстрації писемних пам'яток, ілюстрація
стародавнього слов'янського алфавіту; «Словникові скарбнички»; конверти із завданнями для учасників мовного змагання.
2-й клас
Тема. Мова нашого народу
Мета:
уміння вчитися: формувати навички учнів працювати швидко й зосереджено, здійснювати взаємоперевірку;
комунікативної: збагачувати словниковий запас, розвивати мислення, пам'ять, увагу; виховувати любов до рідної мови, гордість за свою культуру, прагнення вивчати рідну мову.
інформаційної: розвивати вміння користуватися довідниковою літературою;
соціальної: формувати здатність взаємодіяти з іншими учасниками навчальної діяльності;
загальнокультурної: формувати розуміння цінності мови.
Тип уроку: узагальнення знань
Міжпредметні зв’язки: українська мова, літературне читання, «Я у світі».
Обладнання: презентація, ілюстрації писемних пам’яток, ілюстрація
стародавнього слов’янського алфавіту; «Словникові скарбнички»; конверти із завданнями для учасників мовного змагання.
Форма проведення: урок-змагання.
Хід уроку
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організаційний момент
2. Актуалізація опорних знань
Робота над віршем
Українська мова, – знає цілий світ, –
Як трава шовкова, мов калини цвіт.
Не соромся, доню, нею говорить,
Від Карпат до Дону мова ця дзвенить.
Не соромся, сину, мовонька твоя –
Як під небом синім пісня солов’я.
Українська мова – то великий дар.
Мовою твоєю створений «Кобзар».
3. Повідомлення теми і мети, завдання уроку.
- Сьогодні 9 листопада – День української писемності та мови. Ми поговоримо про те, яке місце займає мова у нашому житті, вирушимо у надзвичайну уявну подорож сторінками історії писемності. Попрацюємо в групах і виконаємо різні завдання, щоб збагатити свій словниковий запас.
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
В азбуці слов’ян було 43 букви, кожна з них називалася по-особливому. «А» називали в данину «аз», «Б» - «буки», ось тому і книгу назвали азбукою.
Нині українська мова, якій дала життя старослов’янська мова, одна з найкрасивіших. Ще в далекому 1934 році на мовному конкурсі в Парижі, її було визнано 3-ою найбільш красивою мовою в світі (після французької та перської). А за мелодійністю українська мова посіла друге місце, після італійської).
Учитель.
Кожна група учасників обирає спікера, який презентуватиме позицію групи й записуватиме правильні відповіді розбірливо й охайно. А по закінченню подасть на перевірку журі. (Учитель представляє склад журі).
Ця хатинка невеличка
Має тридцять три кімнати
В кожній з них живе сестричка.
Як же цю хатинку звати? (Абетка)
(Учитель виставляє на парту таблички з назвами команд. За сигналом учні починають працювати).
Кожна група відновлює своє речення. Під час перевірки роботи утвориться текст.
Спочатку групи на аркуші записують (кожна іншим кольором) 5 прикметників до іменника «мова». Потім аркуш передають по колу іншій групі, яка дописує протягом хвилини свої слова, щоб не повторювались і т.д. Перемагає та група, яка добере найбільше слів. (Мова – чудова, мелодійна, солов’їна, калинова і т.д.)
Сталь, дружба, знання – … (міцні).
Думка, постріл, слово – … (влучні).
Воля, злива, почуття – … (сильні).
Час, скеля, річка – … (стрімкі).
Яма, річка, рана – … (глибокі).
Вата, котик, хмара – … (пухнасті).
Досвід, сльози, перець – … (гіркі).
Осінь
Жартівлива осінь розплітає коси
Вербам і березам, наче мавкам босим.
Та фарбує листя в золото й багрянець,
А веселий вітер веде його в танець.
Вітер осінній дерева гойдає,
То вліво, то вправо колише, хитає.
Вперед і назад, то вниз їх згинає.
І птахи у вирій уже відлітають.
А учні тихенько за парти сідають
І українську мову старанно вивчають.
Рись – рис; сорочка – сорока; корона – крона; місток – місто; дива – два; слон – сон; віск – вік; плече – пече; екран – кран; лампа – лапа.
Зразок: ки + ош – о + енк + я - к = кошеня;
вип + арп + док - рп = випадок;
зве + с – з + на = весна.
СА |
ЗА |
КО |
РА |
РО |
ВА |
ЛО |
ССЯ |
КО |
ЗЕ |
НЯ |
Скочити, ворота, перемовлятися, українка.
Чоловік, дружина, високо, вікна, наука, вовчисько.
Вік живи, вік учись.
Ліс (люди, рибалка, канікули, дерева, літо).
Риба (жало, вовна, дзьоб, лапи, луска).
Птах (небо, квіти, крила, ніс, луска).
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Технологія «Мікрофон»
Учитель.
Тож любіть її, шануйте
І вивчайте, як буквар,
Мову нашу українську –
Цей безцінний щедрий дар.