Тема. Леся Українка (про автора). «Красо України, Подолля!»
Мета:ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом видатної поетеси Лесі Українки, вчити учнів правильно, виразно читати поетичні твори, розвивати вміння зв’язно висловлювати свої думки; збагачувати словниковий запас учнів, виховувати спостережливість, розвивати творчу уяву, пам'ять, виховувати естетичний смак, любов до природи рідного краю.
Освітні цілі уроку:
Учні знатимуть: загальні біографічні відомості видатної поетеси Лесі Українки; як правильно, виразно читати поетичні твори.
Учні вмітимуть:
Розвиваючі цілі:
Виховні цілі:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет Лесі Українки, картки, складові таблиці, презентація «Леся Українка. «Красо України, Подолля!».
Хід уроку
І. Мотиваційний етап.
1 Забезпечення мотиваційної готовності до уроку
Всі почули ви дзвінок
На улюблений урок.
Кожен з вас приготувався,
Бо завчасно постарався.
Зараз сядуть всі дівчатка
А за ними і хлоп'ятка.
Часу ми не гаймо!
Працювати починаймо!
2 Мовленнєва розминка.
Малі тілом, та великі духом.
Торкнутися язичком то лівої, то правої щоки.
Вправа «Зайва буква»
Прочитайте слова, видаливши зайві букви.
Мовре Торава
Квіно шапока
Равнок ріпока
Куврка уочні
Вправа на розширення кута зору
Намагайтесь побачити букви, які записані зліва і справа. Прочитаймо їх голосно.
Як місили тісто в мисці,
Усе місто стало в тісті.
3 Перевірка домашнього завдання.
Максим Тадейович Рильський народився і помер у
Він любив
Найвідомішими його книгами є
Мак –
Кінь -
Сонце -
(Перевіряю, ставлю запитання)
Читання учнями виконаних індивідуальних завдань.
4. Мотивація навчальної діяльності.
Ви, як дорослі, у цій програмі обговорите важливі питання і зробите, надіюсь, правильні висновки.
І І. Цілевизначення і планування
1 Повторення теми уроку. (Вивішую тему на дошку та читаємо разом з учнями)
2. Вибір цілей уроку
Я буду вічно жити!
Я в серці маю те,
Що не вмирає…
Що мала у серці Леся Українка таке, що не вмирає?
Прочитаймо з питальною інтонацією дані запитання.
3. Колективне планування роботи на уроці
Відповідати: впевнено і правильно, користуючись схемами. «Я думаю…», «Я вважаю…», «На мою думку…»,
ознайомлюватись із новими віршами розділу «Вірші цікаві і різні»
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
1. Виклад вчителя.
Біографічна довідка.
25 лютого 1871 року в місті Новограді – Волинському в дружній високоосвідченій родині Косачів народилась Лариса Петрівна Косач - Квітка.
Її мати – відома письменниця і педагог Олена Пчілка. Дитячі роки Лесі Українки пройшли у Луцьку, а також у селі Колодяжному , серед Волинських лісів.
У сім'ї Косачів було 6 дітей: 4 дівчаток і 2 хлопчики. Леся – друга дитина в сім'ї. Уявіть Лесю Українку зовсім маленькою дівчинкою. Вона була натурою тиха, розумна, слухняна дитина. Їй всього – на – всього 4 роки, а вона вже вміє читати. А в 5 рочків пише листи до дядька, тітки та до бабусі.
А вже в 9 років Леся написала свій перший вірш «Надія», який присвятила тьоті Єлі, що потрапила в біду - царський уряд вислав її в Сибір. Цей вірш написаний з глибоким співпереживанням до неї, немовби від імені самої ж тьоті, яка надовго покинула Україну.
Видатна українська поетеса Леся Українка дуже любила природу – ліс, луки. Природа щедро обдарувала Лесю – дала не лише поетичний хист, а неабиякі здібності до музики, малювання. І водночас прирекла на постійні муки від тяжкої хвороби.
2.Робота в парах, групах.
Завдання «лікарям»
Виступ «Лесі Українки»
Леся Українка
«Як дитиною бувало»
Як дитиною, бувало,
Упаду, собі на лихо,
То хоч в серце біль доходив,
Я собі вставала тихо.
«Що болить?» - мене питали,
Але я не признавалась -
Я була малою горда –
Щоб не плакать, я сміялась.
- Чи скаржилась на біль хвора Леся Українка?
Виступ «лікарів»
Надамо слово «лікарям» прочитати доповіді, що стосуються хвороби Лесі Українки.
хронічний кашель з кров'янистою мокротою, підвищеною температурою, нічною пітливістю і втратою ваги. Зараз туберкульоз лікується, а за часів Лесі Українки ця хвороба була невиліковною.
Виступ «Бібліотекара»
У тлумачному словнику української мови слово «поезія» трактується так: це мистецтво слова, що художніми образами впливає на уяву і почуття читача, це віршовані твори.
Українською мовою було заборонено писати , тому поетеса посилала вірші у Галичину, за кордон, де друкувались її вірші з псевдонімом «Леся Українка», що означало Леся з України ( так мама порадила підписувати свої твори).
- На наш урок – програму завітав і географ. Як ви гадаєте, що він хоче повідомити?
Виступ «Географа»
Поді́лля — історико - географічна область України, охоплює територію сучасних Вінницької, Хмельницької, Тернопільської областей.(показує указкою на карті). Це батьківщина Лесі Українки.
3. Робота над віршем «Красо, України, Подолля»..
Читання вірша вчителем.
Словникова робота.
Балочка
Красні
Маревом
Тополі
Ярочок
Кручі
Балочка – яр із пологими схилами.
Красні – гарні, красиві.
Маревом – легкою прозорою пеленою.
Тополі – листяні дерева заввишки 18 м і більше.
Ярочок – пестливе слово до слова яр, що означає глибока, широка, крутосхила долина.
Круча – високий, стрімкий берег, урвище.
Читання «Ланцюжком»
Інтерактивна гра «Дві рибки»
Прочитайте вірш мовчки, ворушачи губами без звуку один одному в парах почергово. При цьому намагайтесь дотримуватись розділових знаків. Один читає – другий слідкує за тим, щоб читаюий не подавав голосу при читанні.
Вибіркове читання
Із чим порівнюються стежечки? Прочитайте ці рядки.
Фізкультхвилинка
Леся Українка записувала українські народні пісні, ігри. Вона записала українську народну гру «Женчичок - бренчичок». Давайте відпочинемо і пограємо її.
Інсценізація.
Інсценізація учнями сценки «Михасик»
Робота в парах
Балочка (яка?) – весела.
Села(які?) – красні.
Маревом (яким?) – срібним.
Ярочки (які?) – зелененькі.
Стежечки (які?) – маленькі.
Виразне читання вірша учнями.
Робота над віршем «Вишеньки».
Виразне читання вірша вчителем. Бесіда.
2) Словникова робота.
Ваблять – привертають увагу.
Годі – не вдається.
Зросли – виросли.
3) Читання вірша учнями вголос « З вишенькою»
4) Бесіда за змістом вірша.
5) Читання вірша дітьми мовчки « Незнайкою»
6) Словесне малювання.
7) Виразне читання вірша.
- Чиї слова треба читати з благальною інтонацією? А які — з повчальною?
ІV. Рефлексивно – оцінювальний етап.
1 Змістовий підсумок уроку.
Леся виховувалася у великій дружній родині? +
Хвороба дівчинки була серйозною? +
Леся знала понад 10 іноземних мов? +
За своє життя Леся часто скаржилась на хворобу мамі, близьким? -
Прожила Леся всього 42 роки? +
Чи погоджуєтесь з тим, що Леся Українка – геніальна донька українського народу? +
Головна думка творів Лесі Українки ?(Любов до природи, до рідного краю) +
2. Само та взаємооцінювання. Мотивоване оцінювання роботи учнів на уроці.
Підбиття підсумків уроку.
Чи сподобався вам урок? Чим? Чи дали ми відповідь на головне запитання програми?
Добро зло
Любов ненависть
Ніжність грубість
Співчутливість байдужість
Талант бездарність
Працьовитість ледарство
Щирість скритість
Незламність
І це стосується кожного…
V. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.
С. 96 – 97(п.) – чит. виразно.
Намалювати малюнок до одного з віршів Л. Українки, або вивчити за вибором вірш напам'ять.
Наш урок – програма закінчено. Дякуємо за увагу. До нових зустрічей!