Урок української мови "Леся Українка. Красо України, Подолля!"

Про матеріал
Урок засвоєння нових знань із використанням інтерактивних технологій. Рекомендовано для використання на уроці позакласного читання.
Перегляд файлу

Тема. Леся Українка (про автора).  «Красо України, Подолля!»

Мета:ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом видатної поетеси Лесі Українки, вчити учнів правильно, виразно читати поетичні твори, розвивати вміння зв’язно висловлювати свої думки; збагачувати словниковий запас учнів, виховувати спостережливість, розвивати творчу уяву, пам'ять, виховувати естетичний смак,  любов до природи рідного краю.

Освітні цілі уроку:

Учні знатимуть: загальні біографічні відомості видатної поетеси Лесі Українки; як правильно, виразно читати поетичні твори.

Учні вмітимуть:

  •     виконувати за завданням вчителя спеціальні вправи, метою яких є тренування мовленнєвого апарату, відпрацювання правильної артикуляції звуків рідної мови;
  •     виявляти практично ознаки віршованого тексту: графічну форму, наявність рими, ритму; на елементарному рівні розрізняти вірші за емоційним забарвленням.
  •     читати мовчки (початкові вміння);
  •     користуватися прийомами розвитку темпу читання вголос.
  •     користуватися найпростішими інтонаційними засобами виразності: дотримуватися пауз, обумовлених розділовими знаками у тексті, ритмікою тексту; правильно інтонувати кінець речення; регулювати темп читання, силу голосу.

Розвиваючі цілі:

  •     розвивати мотиваційні якості учнів, мотиви навчальної діяльності.
  •     розвивати самостійність, активність.
  •     розвивати мовлення, читацькі навички.

Виховні цілі:

  •     забезпечити моральне, патріотичне виховання учнів;
  •     виховувати інтересу до предмета, до навчання.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет Лесі Українки, картки, складові таблиці,  презентація «Леся Українка.  «Красо України, Подолля!».

Хід уроку

І. Мотиваційний етап.

1 Забезпечення мотиваційної готовності до уроку

  •    До нас на уроклітературного читання завітали гості. А гостям ми завжди раді.
  •    Привітайтеся з усіма.

Всі почули ви дзвінок

На улюблений урок.

Кожен з вас приготувався,

Бо завчасно постарався.

Зараз сядуть всі дівчатка

А за ними і хлоп'ятка.

Часу ми не гаймо!

Працювати починаймо!

2 Мовленнєва розминка.

  1. Дихальні вправи.
  •    Щоб навчитися читати правильно, швидко і виразно, треба розпочати урок з дихальної гімнастики і мовної розминки.
  •    Вдихаємо повітря, видихаємо.
  •    Вдихаємо повітря, видихаємо, ніби гасимо свічку.
  •    Вдихаємо повітря, видихаємо, показуємо, як з кульки виходить повітря.
  •    Прочитайте прислів’я на одному мовному видиху:

                                          Малі тілом, та великі духом.

  1. Гімнастика для язичка.

Торкнутися язичком то лівої, то правої щоки.

  1.     Розчитування.

Вправа «Зайва буква»

Прочитайте слова, видаливши зайві букви.

Мовре                 Торава

Квіно                    шапока

Равнок                 ріпока

Куврка                 уочні

 Вправа на розширення кута зору

  •         У вас на парті є кольорові листочки. На кожному з них є складова таблиця.
  •         Візьміть листочок жовтого кольору. Зосередьте свій погляд на лінії.

Намагайтесь побачити букви, які записані зліва і справа. Прочитаймо їх голосно.

  •         Візьміть листочок червоного кольору. Знову зосередьте погляд на лінії. Не відриваючи погляду з лінії, прочитаймо слова  тихіше.
  •         Візьміть листочок зеленого кольору . Зосередьте погляд на лінії. Намагайтеся захопити поглядом слово відразу і прочитати шепотом.
  1.     Промовляння скоромовки.

Як місили тісто в мисці,
Усе місто стало в тісті.

3  Перевірка домашнього завдання.

  •         Який розділ підручника ми розпочали вивчати?( Твори українських письменників)
  •         Як називається перша тема цього розділу? (Вірші цікаві і різні)
  •         Яка назва вірша,  який ви читали на минулому уроці?(Зима)
  •         Хто його автор?(Максим  Тадейович Рильський)
  •         Двоє  учнів виконають індивідуальне завдання.
  1.     Віднови біографічні відомості поета. Продовж розпочаті речення.

Максим Тадейович Рильський народився і помер у 

Він любив

Найвідомішими  його книгами  є    

  1.     До поданих слів доберіть рими.

Мак –

Кінь - 

Сонце - 

  •         Решта відкрийте підручник на с.95 і приготуйтесь прочитати виразно вірш.

(Перевіряю, ставлю запитання)

  •         Чим захоплюється автор вірша? (Красою української природи)
  •         Які ознаки зими він називає, щоб показати її красу?(Вона сніжно – синя, з садами в пухнастому інеї, із сивими, веселими завіями)
  •         Якою постає весна за рядками вірша?(Весна многошумна)
  •         Знайди у вірші рими. Прочитай їх.

Читання учнями виконаних індивідуальних  завдань.

  1.     Як добираються слова у віршах?( Таким чином, щоб кінці рядків звучали  однаково чи подібно. Це – рими.)
  2.     Чим захоплений Максим Рильський у вірші «Зима» ? (Красою української природи)

4.  Мотивація навчальної діяльності.

  •         Сьогодні у нас незвичайний урок    програма «Стосується кожного».  Це урок, який змінює  життя. Змінює  на краще,  звичайно.

Ви, як дорослі, у цій програмі обговорите важливі питання і зробите, надіюсь, правильні висновки.

І І. Цілевизначення і планування

1 Повторення теми уроку. (Вивішую тему на дошку та читаємо разом з учнями)

2. Вибір цілей уроку

  •    Прочитайте ці слова мовчки за мною:  Ні! Я жива!

                                                                           Я буду вічно жити!

                                                                           Я в серці маю те,

                                                                           Що не вмирає…

  •    Ці рядки написала відома українська поетеса Леся Українка.
  •    Ви, як експерти програми та гості програми маєте відповісти на головне запитання уроку :

Що мала у серці Леся Українка таке, що не вмирає? 

  •    Ведучою програми буду я. Отож, розпочнемо!

Прочитаймо з питальною інтонацією дані запитання.

  •    Чому Леся  Українка, а не Косач?
  •    За що її люблять і пам'ятають?
  •    Хто вона і чим  прославилась?
  •    Яку пам'ять про себе залишила?
  •    Які вірші написала?
  •    Які вони?
  •    Ось на ці численні запитання ми  відповімо на уроці.

3. Колективне планування роботи на уроці

  •    Як ми будемо працювати?( відповіді учнів)
  •    На уроці ви будете читати: виразно, правильно, осмислено, швидко.

Відповідати: впевнено і правильно, користуючись схемами. «Я думаю…», «Я вважаю…», «На мою думку…»,

ознайомлюватись із новими віршами розділу «Вірші цікаві і різні»

ІІІ. Опрацювання навчального  матеріалу.

1. Виклад вчителя.

Біографічна довідка.

25 лютого 1871 року в місті Новограді – Волинському в дружній високоосвідченій родині Косачів народилась Лариса Петрівна Косач - Квітка.

Її мати – відома письменниця і педагог Олена Пчілка. Дитячі роки Лесі Українки пройшли у Луцьку, а також у селі Колодяжному , серед Волинських лісів.

   У сім'ї Косачів було 6 дітей: 4 дівчаток і 2 хлопчики. Леся – друга дитина в сім'ї. Уявіть Лесю Українку зовсім маленькою дівчинкою. Вона  була натурою тиха, розумна, слухняна дитина. Їй всього – на – всього 4 роки, а вона вже вміє читати. А в 5 рочків пише листи до дядька, тітки та до бабусі.

   А вже в 9 років Леся написала свій перший вірш «Надія», який присвятила тьоті Єлі, що потрапила в біду - царський уряд вислав її в Сибір. Цей вірш написаний з глибоким співпереживанням до неї, немовби від імені самої ж тьоті, яка надовго покинула Україну.

   Видатна українська поетеса Леся Українка дуже любила природу – ліс, луки. Природа щедро обдарувала Лесю – дала не лише поетичний хист, а неабиякі здібності до музики, малювання. І водночас прирекла на постійні муки від тяжкої хвороби.

2.Робота в парах, групах.

Завдання «лікарям»

  •    «Лікарі»,  поки «героїня програми  виступає»,  оберіть серед запропонованих повідомлень те, що стосується Лесі Українки.
  •    Отож, просимо до слова героїню програми.

Виступ «Лесі Українки»

     Леся Українка

«Як дитиною бувало»

Як дитиною, бувало,

Упаду, собі на лихо,

То хоч в серце біль доходив,

Я собі вставала тихо.

«Що болить?» - мене питали,

Але я не признавалась -

Я була малою горда –

Щоб не плакать, я сміялась.

- Чи скаржилась на біль хвора Леся Українка?

Виступ «лікарів»

Надамо  слово  «лікарям» прочитати  доповіді, що стосуються хвороби Лесі Українки.

  1.   Коли Лесі було 10 років,  дівчинка  пішла на річку подивитися, як святять воду і застудила ноги. Саме тоді вона занедужала –  почала боліти нога, потім – рука. На 12- му році життя Лесі прооперували ліву руку, що позбавило її можливості  грати на фортепіано. Пізніше Лесі прооперували ногу, але туберкульоз прокинувся у легенях, а потім вразив нирки.
  2.      Туберкульоз, раніше сухоти   це розповсюджене інфекційне захворювання, уражає легені, також може впливати на інші частини тіла.   Симптомами цієї хвороби є

хронічний кашель з кров'янистою мокротою, підвищеною температурою, нічною пітливістю і втратою ваги. Зараз туберкульоз лікується, а за часів Лесі Українки ця хвороба була невиліковною.

  •         Коли Лесі виповнюється 13 років, починає друкуватися її поезія.
  •         Що таке поезія? Надамо слово «бібліотекарю».

Виступ «Бібліотекара»

У тлумачному словнику української мови слово «поезія» трактується так:  це мистецтво слова, що   художніми образами впливає на уяву і почуття читача, це віршовані твори.

Українською мовою було заборонено писати , тому поетеса  посилала вірші у Галичину, за кордон, де друкувались її вірші з псевдонімом «Леся Українка», що означало Леся з України ( так мама порадила підписувати свої твори).

  •         Через хворобу Леся Українка ніколи не вчилася в школі, але завдяки матері і батьку вона дістала глибоку і різнобічну освіту. Письменниця знала 10 мов, історію, філософію, вітчизняну і світову літературу.

-  На наш урок – програму завітав і географ. Як ви гадаєте, що він хоче повідомити?

Виступ «Географа»

Поді́лля  — історико - географічна область України, охоплює територію сучасних Вінницької, Хмельницької, Тернопільської областей.(показує указкою на карті). Це батьківщина Лесі Українки.

  •    Свій вірш «Красо, України, Подолля» Леся Українка написала у 17 років. Вона вперше їхала на лікування до Одесси, а перед її поетичним зором поставало рідне подільське село.

3. Робота над віршем «Красо, України, Подолля»..

Читання вірша вчителем.

  •    Послухайте цей вірш і подумайте , з яким  почуттям він  читається .(читаю)
  •    То з яким почуттям читається вірш?(З любов'ю, замріяно)

Словникова робота.

  •    Прочитайте слова «луною» за мною.

Балочка

Красні

Маревом

Тополі

Ярочок

Кручі

  •    Що ж означають ці слова? (Прочитаймо трактування цих слів)

Балочка – яр із пологими схилами.

Красні – гарні, красиві.

Маревом – легкою прозорою пеленою.

Тополі – листяні дерева заввишки 18 м і більше.

Ярочок – пестливе слово до слова яр, що означає глибока, широка, крутосхила долина.

Круча – високий, стрімкий берег, урвище.

Читання «Ланцюжком»

  •    Прочитаймо вірш «Ланцюжком» і подумайте, яка картина постає перед вами?(Читаємо)
  •    Що ви уявили?

Інтерактивна гра  «Дві рибки»

Прочитайте вірш мовчки, ворушачи губами без звуку один одному в парах почергово. При цьому намагайтесь дотримуватись розділових знаків. Один читає – другий слідкує за тим, щоб читаюий не подавав голосу при читанні.

  Вибіркове читання

  •         Прочитайте вислови, вжиті у переносному значенні (балочка весела, хатки садками вкриті, срібним маревом повиті, розмовляють з вітром в полі, річка плине, берег рвучи)
  •         Ці вислови передають уявлення поетеси про красу і багатство подільської землі, відтворюють вічність руху в природі.
  •         Існують такі слова, які вживаються для передачі основного значення слова з відтінком зменшуваності або ніжності. Це пестливі слова. Наприклад, діточки, квіточка, пташечка.
  •         Знайдіть і прочитайте пестливі слова, що вжиті у вірші(балочка, ярочки,зелененькі, маленькі, стрічечки, річечки)
  •         Чому поетеса їх вживає? Про що це свідчить?(Що вона любить рідний край і з ніжністю ставиться до природи)

Із чим порівнюються стежечки? Прочитайте ці рядки.

Фізкультхвилинка

Леся Українка записувала українські народні пісні, ігри. Вона записала українську народну гру «Женчичок - бренчичок».  Давайте відпочинемо і пограємо її.

Інсценізація.

  •         У Лесі Українки був братик Михайлик, всього на 1,5 роки старший за Лесю. Росли вони разом: разом читали, разом пололи грядочку і вигадували та грали ігри.

Інсценізація учнями сценки «Михасик»

  •         Лесю, ходімо до квітничка та квіти поллємо.
  •         Ні, Михайлику! Квіти треба ввечері поливати, щоб не зів'яли у таку спеку. Візьми краще олівець та запиши мирилку.
  •         І яка ж то мирилка?
  •         «Мир, миром, пироги з сиром. Вареники в маслі, ми дружечки красні. Поцілуймося!»
  •         Лесю, а хто дітей навчив миритись?
  •         Вони самі склали цю мирилку, адже діти люблять дружити і сварки їм не до вподоби.
  •         А як же вони мирились, Лесю?
  •         А ось так! Нумо, діти, беріться за мізинчики і повторюйте за мною!
  •         «Мир, миром, пироги з сиром, вареники в маслі, ми дружечки красні. Обіймімося!»

Робота в парах

  •         Доберіть із вірша до даних слів назви ознак, тобто ті слова, які відповідають на питання який?яка? яке? які?

Балочка (яка?) – весела.

Села(які?) – красні.

Маревом (яким?) – срібним.

Ярочки (які?) – зелененькі.

Стежечки (які?) – маленькі.

Виразне читання вірша учнями.

Робота над віршем «Вишеньки».

Виразне читання вірша вчителем. Бесіда.

  •         Хоча Л.Українка прожила лише 42 роки, але також вона писала вірші про дітей і для дітей. Одним із таких віршів є вірш «Вишеньки»
  •    Закрийте оченята, покладіть голівку на парту і уважно послухайте цей вірш, щоб сказати, яку картину ви перед собою намалювали. (Читаю)
  •    Що ви уявляли, коли слухали вірш?
  •    Що привернуло увагу маленьких дітей на деревці?

2) Словникова робота.

Ваблять – привертають увагу.

Годі – не вдається.

Зросли – виросли.

3) Читання вірша учнями вголос « З вишенькою»

4) Бесіда за змістом вірша.

  •    Між ким відбувається розмова? (Між дітьми і вишенькою)
  •    Чому діти мало не плачуть під деревцем?
  •    Щоб могло статися, якби вишеньки зросли низенько?
  •    Якими словами діти звертаються до ягідок? Прочитайте.
  •    Як відповідають ягідки? Чи нарвали діти вишень?

5) Читання вірша дітьми мовчки « Незнайкою»

6) Словесне малювання.

  •    На які частини можна поділити вірш?
  •    Якими б ви намалювали дійових осіб? Опишіть.
  •    Які б малюнки зробили до вірша?

7) Виразне читання вірша.

-   Чиї слова треба читати з благальною інтонацією? А які — з повчальною?

ІV. Рефлексивно – оцінювальний  етап.

1 Змістовий підсумок уроку.

  •    Закріпимо отримані знання грою «+ і -».

Леся виховувалася у великій дружній родині?                      +

Хвороба дівчинки була серйозною?                                      +

Леся знала понад 10 іноземних мов?                                     +

За своє життя Леся часто скаржилась на хворобу мамі, близьким?    -                                                                 

Прожила Леся всього 42 роки?                                               +

Чи погоджуєтесь з тим, що Леся Українка – геніальна донька українського народу?  +

Головна думка  творів Лесі Українки ?(Любов до природи, до рідного краю)  +

2. Само та  взаємооцінювання. Мотивоване оцінювання роботи учнів на уроці.

  •         Помножте число 2 на кількість плюсів і отриманий результат поставте собі за тест.

Підбиття підсумків уроку.

Чи сподобався вам урок?  Чим? Чи дали ми відповідь на головне запитання програми?

  •         Що мала у серці Леся Українка таке, що не вмирає? Виберіть правильний варіант (в групах).

Добро зло

Любов  ненависть

Ніжність  грубість

Співчутливість байдужість

Талант бездарність

Працьовитість ледарство

Щирість скритість

Незламність

  •         Кожна із цих рис характеру невмирущі. Я бажаю , щоб усі ви стали такими хорошими людьми.

 І це стосується кожного…

V. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.

С. 96 – 97(п.) – чит. виразно.

 Намалювати малюнок до одного з віршів Л. Українки, або вивчити за вибором вірш напам'ять.

Наш урок – програма закінчено. Дякуємо за увагу. До нових зустрічей!

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Kiryan Irina
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Ільчук Олена
Додано
28 січня 2020
Переглядів
1549
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку