Перший варіант
ТЕМА: ВІДОКРЕМЛЕНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ.
РЕЧЕННЯ З ПРЯМОЮ МОВОЮ
1. Укажіть речення, ускладнене відокремленим означенням:
а) Набудувавши кам'яних твердинь, посівши край по всі його тополі, тут потім рід шляхетський не один чинив свої наїзди і розбої. (Л. Костенко.)
б) В лісі бродив туман, підзолочений сонячним промінням. (Григір Тютюнник.)
в) І йдуть собі по долині, і йдучи, співають. (Т. Шевченко.)
2. Укажіть речення, в якому правильно відокремлене означення:
а) Ми незабаром під'їхали до молодого, затканого памороззю, гаю. (М. Стельмах.)
б) Приголомшений велемудрою наукою, я підводжуся з охололої стерні. (М. Стельмах.)
в) Собака лежав у гіллі шелюгового куща, вирваного з корінням із землі і тихо стогнав. (Є. Гуцало.)
3. Укажіть речення, ускладнене відокремленою обставиною:
а) Мальки то спиняються, завмираючи, то линуть за неловкою течією ріки. (Є. Гуцало.)
б) Хіба ж йому, гомерівському греку, не подолати подорож далеку? (Л. Костенко.)
в) На широкій липовій лаві, вкритій рушником, вичахають паляниці, пиріжки з квасолею та маком. (Ю. Мушкетик.)
4. Укажіть речення, в якому правильно відокремлена обставина чи уточнювальний член речення:
а) Хутко оговтавшись і ще дужче відчувши поклик сонця і простору, кінь біжить на лужок. (Є. Гуцало.)
б) Лише коли-не-коли, найчастіше літніми ранками там з'явиться крило рибальського парусника. (Є. Гуцало.)
в) Він стежив очима за матір'ю, що зігнувшись під важкими відрами, переходила вулицю. (М. Коцюбинський.)
5. Укажіть речення з дієприслівниковим зворотом, побудоване правильно:
а) Повернувшись з турпоходу, нам хотілося зустрітися з новими друзями.
б) Закінчивши роботу над проектом, перед ним постала проблема його впровадження у виробництво.
в) Спостерігаючи схід сонця, ти ніби відчуваєш свою причетність до народження нового дня.
6. Укажіть речення, в яких правильно відокремлена прикладка:
а) І в темній темниці мене, вольного гетьмана голодом замучив у кайданах. (Т. Шевченко.)
б) Орю свій переліг — убогу ниву. (Т. Шевченко.)
в) У цей день водили перший весняний хоровод — «кривий танець». (Р. Кобальчинська.)
7. Укажіть речення, в яких правильно виділені чи не виділені звороти зі сполучником як:
а) У Національно-визвольній війні 1648—1654 років розкривається талант Хмельницького, як полководця.
б) А в верхів'ях по шовкових струнах дзвеніла тепло-лагідна й поважно-сувора музика, як молитва храму лісовому. (М. Івченко.)
в) У колі літераторів він був відомий, як талановитий поет-перекладач.
8. Укажіть речення з уточнювальними членами, де правильно поставлені розділові знаки:
а) На тім боці затоки, під самим городом, юрмилося-на льоду багато люду. (П. Загрєбсльний.)
б) Книги за старих часів, тобто в XVII—XVIII століттях, продавалися переважно в друкарнях. (В. Шевчук.)
в) У деяких місцевостях, зокрема на Галичині до сходу сонця запалювали на подвір'ї Дідуха. (В. Скуратівський.)
9. Укажіть правильні твердження:
а) Відокремленими називаються члени речення, які виділяються за змістом та інтонаційно.
б) Відокремлюватись можуть усі члени речення.
в) На письмі відокремлені члени речення виділяються комами, іноді — тире.
10. Укажіть речення, в яке правильно введено цитату:
а) Учитель сказав, що я поверну вам зошити після перевірки.
б) Шевченко з погрозою запитує, що «чи довго ще на сім світі катам панувати?»
в) Яремі належить «серденько дівоче, що плаче, сміється, і мре, й ожива».
11. Укажіть речення з прямою мовою, в якому правильно розставлено розділові знаки:
а) «Він був сином мужика — і став володарем у царстві духу»,— писав про Тараса Шевченка Іван Франко.
б) Татари спутали Гивору ноги і сказали: «тепер кінь козака Петра Мамариги у наших руках!»
(М. Вінграновський.)
в) А за вербами причаїлась дрімота і шепоче, «Засни собі, засни собі...» (М. Стельмах.)
12. Укажіть речення з цитатою, в яких правильно розставлено розділові знаки, а також правильно вжито велику чи малу літеру:
а) Ювілей Михайла Драгоманова Леся Українка назвала «Справжнім святом свідомої себе України».
б) «Повість історична — се не історія,— пише І. Франко в передмові до повісті «Захар Беркут».— Праця історична має вартість, коли факти в ній представлені в причиновім зв'язку».
в) Великий Кобзар закликав співвітчизників: «І чужому навчайтесь, й свого не цурайтесь».
Другий варіант
ТЕМА: ВІДОКРЕМЛЕНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ. РЕЧЕННЯ З ПРЯМОЮ МОВОЮ
1. Укажіть речення, ускладнене відокремленим означенням:
а) Дядько скинув в'язку розмальованих у червоне й зелене кошиків, зняв картуза і, витерши долонею змокріле чоло та сиву негусту чуприну, знову надів його. (Григір Тютюнник.)
б) Тонкий струмок чистою сльозою сотався з цього завжди розплющеного ока і, в'ючись, промінився поміж соковитої лугової трави. (О. Гончар.)
в) Над луками, залитими квітневою повінню, холонув оранжевий вечір. (Григір Тютюнник.)
2. Укажіть речення, в якому правильно відокремлено означення:
а) От і зараз, насурмонений і заспаний я стою посеред хати, не знаю, де й що шукати. (М. Стельмах.)
б) Мар'яна метнулась до мисника, вихопила з якоїсь блакитної посуди пундики, посипані справжнім цукром, і почала запихати в мою торбину. (М. Стельмах.)
в) Лось лизнув язиком, припорошену снігом, землю. (Є. Гуцало.)
3. Укажіть речення, ускладнене відокремленою обставиною:
а) Бездомні люди, спраглі за свободою, свої селитьби слободами звуть. (Л. Костенко.)
б) І згадується мені оте гніздечко травника, гніздечко, вимощене на землі. (Є. Гуцало.)
в) Тримаючи в руках серпа, мати ступила над галузиною струмка. (Є. Гуцало.)
4. Укажіть речення, в яких правильно відокремлена обставина чи уточнювальний член речення:
а) Він так і залишив квітку разом із густим кущиком трави в її зеленому храмі і, обережно обкосивши, пішов далі. (Григір Тютюнник.)
б) Край плантації, під старою, побитою громом вербою тулиться хата. (Григір Тютюнник.)
в) Шептало вийшов на сизу піщану косу і, струсивши воду, знову заіржав грізно та бойовито. (В. Дрозд.)
5. Укажіть речення з дієприслівниковим зворотом, побудоване правильно:
а) Приїхавши до Києва, розпочався новий період його життя.
б) Піднявши температуру до найвищої позначки, нагрівання було припинене.
в) Читаючи ці вірші, він несподівано відчув у душі тиху радість.
6. Укажіть речення, в якому правильно відокремлена прикладка:
а) Ось японська софора: диковинне південне дерево, що квітує у липні білим та запахущим квітом. (О. Гончар.)
б) Мати брала мене, малого за руку і вела подивитися на це диво. (М. Стельмах.)
в) У наших предків був тотем — лелека. (Л. Костенко.)
7. Укажіть речення, в яких правильно виділені або не виділені звороти зі сполучником як:
а) На Різдво віншувальників чекали з нетерпінням як добрих сповісників і щедро віддячували яблуками, горіхами, бубликами. (В. Скуратівський.)
б) Як із міражу, виступає собор і бастіони заводів — дивовижний ансамбль віддалених мім собою віків. (О. Гончар.)
в) Він відомий нам, як неперевершений майстер психологічної драми.
8. Укажіть речення з уточнювальними членами, де правильно поставлені розділові знаки:
а) Вдосвіта семи-восьмилітні хлопчики йшли до односельців віршувати-віншувати, тобто вітати родичів та сусідів зі святом Різдва Христового. (В. Скуратівський.)
б) У різну пору дня лютневий сніг цвіте по-різному, проте зараз ополудні, розцвів чи не найяскравіше. (Є. Гуцало.)
в) Уночі, напередодні Василя, діти йшли в садок і розігрували цікаву сценку. (В. Скуратівський.)
9. Укажіть правильні твердження:
а) Відокремлюватися можуть лише другорядні члени речення.
б) Другорядні члени речення відокремлюються лише в тому випадку, коли вони стоять після слова, до якого вони відносяться.
в) У вимові відокремлені члени речення виділяються логічним наголосом і невеликими паузами.
10. Укажіть речення, в якому правильно замінено пряму мову непрямою:
а) Батько сказав дітям, що я буду чекати вас після уроків.
б) Шевченко пише, що йому приснився напрочуд дивний сон.
в) Передаючи своє враження від цариці, Шевченко пише, що я, дурний, не бачивши тебе, цяце, й разу, та й повірив тупорилим своїм віршомазам.
11. Укажіть речення з прямою мовою, в якому правильно розставлені розділові знаки:
а) «Нічна зміна йде.» — Якось ваговито, з сумовитою гордістю каже Катратий їм услід. (О. Гончар.)
б) «Доброго ранку,— сказав Сіроманцеві Сашко.— Що снилося? Поснідаємо в дорозі, а тепер — бігом!» (М. Вінграновський.)
в) «Голова за булаву? — глузливий сміх козацький дзвінким ляпасом хльоснув Яремі
в обличчя.— Мала плата, ясновельможний княже, за голову Хмельницького.» (Я. Качура.)
12. Укажіть речення з цитатою, в якому правильно поставлені розділові знаки, а також правильно вжито велику чи малу літеру:
а) Автор передає трагедію життя селян, яких пани «запрягають в тяжкі ярма».
б) Драгоманов торував шлях українській літературі до Європи, з гордістю згодом заявивши: «нас запримітили!» (П. Федченко.)
в) «Нема країни кращої, ніж правда»,— стверджує герой твору І. Баглай.
Третій варіант
ТЕМА: ВІДОКРЕМЛЕНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ. РЕЧЕННЯ З ПРЯМОЮ МОВОЮ
1. Укажіть речення, ускладнені відокремленим означенням:
а) Відсунувши фіранку, побачила у синій шибці полотно білого снігу на городі. б) А ще в лісі іволгу чекають гнізда-кошики, сплетені з волоконець та листя, вимощені пір'їнками та волоссячком. (Є. Гуцало.)
в) Ось видніє стіжок сіна, залишений лісником для диких тварин. (Є. Гуцало.)
2. Укажіть речення, в яких правильно відокремлені означення:
а) Народжене й випромінюване розквітлим снігом, сяйво можна порівняти з усмішкою
б) Оте наполохане барвисте ключчя, зване совою вухастою, перелетіло в сонячному просторі між деревами й зникло. (Є. Гуцало.)
в) Розморений спекою я вже не був такий уважний до вудки та до спінінгів.
3. Укажіть речення, ускладнені відокремленою обставиною:
а) Основна обрядова їжа — вареники з сиром, присмачені маслом чи сметаною.
б) Запаливши свічку, господар першим смакував кутю, запрошуючи при цьому померлі душі. (В. Скуратівський.)
в) Почувши кроки, пташина повернула голівку до нас, вчаїлась. (М. Стельмах.)
4. Укажіть речення, в яких правильно відокремлені обставини або уточнювальні члени речення:
а) На сільській околиці, віддаляючись, темніло низьке крило антрацитової хмари.
б) Каффа поділялась на три частини: фортецю або цитадель місто й передмістя
в) Будете орати мене стиха, та, орючи, долю проклинати. (Т. Шевченко.)
5. Укажіть речення з дієприслівниковими зворотами, побудовані правильно:
а) Піднімаючись все вище й вище, сонце починає пекти немилосердно.
б) Визначивши тему виступу, ви можете почати складання плану.
в) Шукаючи дороги до станції, нас застала ніч.
6. Укажіть речення, в яких правильно відокремлені прикладки:
а) Починаючи від Підмосков'я, скільки він, дивізійний начарт, бачив розбитих, непощаджених війною церков та соборів. (О. Гончар.)
б) Сонце світило у вікна їхньої кімнати із збільшеним фото батька на стіні: молодесенького ще хлопця у формі гірничого рятувальника. (Григір Тютюнник.)
в) Мене, людину, можна не простити. (Л. Костенко.)
7. Укажіть речення, в яких правильно виділені або не виділені звороти зі сполучником як:
а) Його ввели до складу делегації як референта.
б) Місто сприймається ним у нашаруванні віків, у їхньому багатоголоссі, сприймається як
нерозривний, єдиний витвір. (О. Гончар.)
в) Горлечка у пташок жовтувато-білі, середина грудей біліє, як сніжок. (Є. Гуцало.)
8. Укажіть речення, в якому правильно замінено пряму мову непрямою або правильно введено цитату:
а) У поемі «Сон» Т. Шевченко пище про українське село, де «латану свитину з каліки знімають».
б) Мама сказала нам, що я шукала вас повсюди.
в) Поет запитує у царя волі, що «де ж твої думи, рожевії квіти?»
9. Укажіть речення з прямою мовою або цитатою, в яких правильно розставлені розділові знаки, а також правильно вжито велику чи малу літеру:
а) Поет зі сльозами згадує свою матір, яку «ще молодою у могилу нужда та праця положила».
б) Поет змальовує всенародний визвольний рух, коли: «жінки навіть з рогачами пішли в гайдамаки».
в) Шевченко викриває загарбницьку політику російського царя, який: «Неситим оком за край світа зазирає».
10. Напишіть, за яких умов у реченні відокремлюються поширені й непоширені означення. Наведіть приклади речень із відокремленими означеннями, які займають різні позиції щодо означуваного слова.
Четвертий варіант
ТЕМА: ВІДОКРЕМЛЕНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ. РЕЧЕННЯ З ПРЯМОЮ МОВОЮ
1. Укажіть речення, ускладнені відокремленим означенням:
а) Золотий вогонь палахкотів серед хижі, розганяючи нічний холод, огортав хвилями ласкавого тепла. (П. Загребєльний.)
б) Із стародавніх намистин княжого періоду відомі ще металеві, характеристичні для Волині, Київщини та Галичини. (О. Воропай.)
в) Увечері сидів я на дубовій колоді, на сволок зрізаній, і дивився на небо.
2. Укажіть речення, в якому правильно відокремлені означення:
а) Одухотворений інеєм ліс, озивається гортанними звуками. (Є. Гуцало.)
б) Гурт берізок, оточених молодими дубками, сприймається мало не як ефемерне
видиво. (Є. Гуцало.)
в) Переляканий, розтривожений я вискакую в двір. (М. Стельмах.)
3. Укажіть речення, ускладнені відокремленою обставиною:
а) Горобці, ганяючись один за одним, шугали в гіллі й оббивали крильцями
листя. (Григір Тютюнник.)
б) І син Шрамка, перебраний ченцем, прийшов, приніс чутки мені достотні.
в) Раніше з кожним рухом коси, переставляючи босі ноги по скошеній щіточці трав'яного прикоріння, Тимко відчував холодну і липку в'язь лугової землі.
4. Укажіть речення, в якому правильно відокремлені обставини або уточнювальні члени речення:
а) Тепер узимку мені так виразно пригадалась ця зустріч із совою вухастою.
б) Високо в небо здійнялась над Азовом заграва й, зачервонивши хмари, віддзеркалилася в протоках та затоках Дону. (А. Кащенко.)
в) І йдуть собі по долині, і йдучи, співають. (Т. Шевченко.)
5. Укажіть речення з дієприслівниковим зворотом, побудоване правильно:
а) Звернувшись до архівних матеріалів, його вразив один епізод у житті поета.
б) Розробляючи цей проект, ми провели кілька експериментів.
в) Читаючи вірші Кобзаря, серце сповнюється болем.
6. Укажіть речення, в яких правильно відокремлені прикладки:
а) Пояснив, що йде провідати, .батька свого металурга. (О. Гончар.)
б) Вечірня зірка, далека невідома красуня, алмазно світить з неба на чабанське подвір'я.
в) У зеленому затишному храмі, вся переплетена золотими нитями сонця, на високому гінкому стебельці росла лугова цариця — ромашка. (Григір Тютюнник.)
7. Укажіть речення, в яких правильно виділені або не виділені звороти зі сполучником як:
а) Тканини домашнього селянського виробу ще довго будуть існувати по наших селах та хуторах, як одна з найулюбленіших галузей народного промислу. (О. Воропай.)
б) Він відомий як талановитий поет-лірик.
в) Трава потвердішала, потріскує під ногами як вафлі. (Є. Гуцало.)
8. Укажіть речення, в яких правильно замінено пряму мову непрямою або правильно введено цитату:
а) Поет пише, що, коли він блукав петербурзькими вулицями, йому стало тяжко так, наче
він читав Історію України.
б) Батько запитав у сина, що де ти був сьогодні вранці.
в) Шевченко докоряє тим українцям, котрі запопадливо чекають, коли «німець історію наш}
нам розкаже».
9. Укажіть речення з прямою мовою або цитатою, в яких правильно розставлені розділові знаки, а також правильно вжито велику чи малу літеру:
а) Змальовуючи картини панської сваволі в українському селі, поет запитує: «Чи довго ще
на сім світі катам панувати?»
б) В одному з листів І. Франко так визначив головне завдання свого нового твору: «ГОЛОВНА річ — представити реально небувале серед бувалого».
в) «М'ята...— прошепотіла Леся.— Зійшла холодна м'ята». (Григір Тютюнник.)
10. Напишіть, у яких випадках у реченні відокремлюються поширені та непоширені обставини. Наведіть приклади речень із відокремленими обставинами.