Інтегрований урок "Багатство рідної мови"

Про матеріал
Дана робробка містить матеріали ранкової зустрічі, інтегрованого уроку та виходу на творчий результат. Мета: Поглибити знання учнів про українську мову як державну мову України. Формувати уміння розрізняти пряме і переносне значення слів, уживати в мовленні слова, вжиті в переносному значенні. Розвивати навички учнів зв’язно висловлювати свої думки, збагачувати словниковий запас. Виховувати повагу до рідної мови та бажання вивчати і спілкуватися.
Перегляд файлу

Ранкова зустріч

 

Завдання:

1.Розкрити значення мови для українців як національного самовияву.

  1. Розвивати бажання спілкуватися державною мовою.
  2. Виховувати любов до рідної мови.

 

1.Привітання «Дружня родина».

Станем разом ми у коло.

Скільки друзів – глянь навколо!

Руку другу простягни,

Добре слово скажи.

2.Групове заняття.

1.Бесіда

  • Що ви відчували, коли чули приємні слова від однокласників?
  • Якою мовою ви щойно спілкувалися? Чому?
  • А яка наша мова?

2. Робота в парах.

У парах вам потрібно буде з’єднати частини  прислів’їв  про мову і пояснити їх значення нам усім.

 

Птицю пізнати по пір’ю,                                                а людину по мові.

Хто мови своєї цурається,                                              хай сам себе стидається.

Гостре словечко                                                               коле сердечко.

Рідна мова – не полова:                                                   її за вітром не розвієш.

Слово — не горобець,                                                     вилетить — не спіймаєш.

Від теплого слова                                                            і лід розмерзається.

 

3.Обмін інформацією.

1) Розповідь учителя.

Мова для українця – це сила його і відвага. Душа в людини оживає від почутого рідного слова. Ми гордимося тим, що розмовляємо мовою своїх дідів, здобутою ціною життя. Нехай же українське слово звучить сьогодні скрізь на славній Україні, нехай не змовкне воно ніколи.

 

2) Декламування вірша підготовленим учнем.

Мова рідна, слово рідне,

Хто вас забуває,

То й у грудях не серденько,

Тільки камінь має.

Як ту мову мож забути,

Котрою учила

Нас всіх ненька говорити,

Ненька наша мила.

 

 

  • Яка мова для нас рідна?
  • Як потрібно ставитися до рідних?
  • Чому не можна забруднювати наше мовлення?

 

4.Щоденні новини.

Українською мовою назвемо новини, які маємо сьогодні.

Число….

Місяць….

Рік….

Пора року…

Тема дня…

  • Сьогодні ми будемо досліджувати нашу мову, її багатство, красу.

 

Інтегрований урок «Багатство рідної мови»

 

Мета. Поглибити знання учнів про українську мову як державну мову України. Формувати в учнів уміння розрізняти пряме і переносне значення слів, уживати в мовленні слова і словосполучення, вжиті в переносному значенні. Розвивати навички учнів зв’язно  висловлювати свої думки, збагачувати словниковий запас. Виховувати повагу до рідної мови та бажання вивчати і нею спілкуватися.

 

Очікувані результати:

  • знати, що українська мова- державна мова;
  • пряме і переносне значення слів;
  • розрізняти і вживати слова і словосполучення, вжиті в переносному значенні;
  • збагачувати своє мовлення.

 

Хід уроку

І. Цілепокладання.

Технологія «Асоціаціативний кущ»

  • Зараз я називатиму і показуватиму  слова, а ви спробуйте уявити, що я мала на увазі: соловей, багатство, світанок, калина.
  • Утворіть словосполучення з цими словами про мову.
  • А тепер порівняйте їх з тими, що написані на дошці.
  • Чи вийшли у вас словосполучення з такими значеннями?

Солов’їна мова

Багата мова

Світанкова мова.

Калинова мова.

  • Чому мову називають соловїною, багатою, світанковою, калиновою?
  • Складіть словосполучення, коли б слова зі словом мова були в прямому значенні  (Українська мова, державна мова)

 

  • Сьогодні ми з вами поговоримо про нашу рідну українську мову – державну мову України та зі властивістю слів уживатися в прямому і переносному значенні.

 

ІІ. Цілереалізація.

1.Розповідь учителя з показом презентації

Мову називають одним із найважливіших скарбів, які людина створила за свою історію. Рідна мова - найміцніший зв'язок, що поєднує покоління народу.

Я мислю мовою цією,
я нею змалку говорю,
Зву рідною її своєю —
Це де завгодно повторю. 

Для кожної людини, яка живе в Україні, українська мова є державною мовою.

Державна мова — це мова, яку повинні знати всі люди, які проживають на території держави.

Це зафіксовано в Конституції України, стаття 10 . Держава забезпечує всебічний розвиток і функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя на всій території України.  В Україні гарантовано вільний розвиток, використання і захист російської та інших мов національних меншин України.  Держава сприяє вивченню мов міжнародного спілкування. Застосування мов в Україні гарантує Конституція України.

  • Наша мова не стоїть на місці, вона постійно збагачується новими словами.

 

2.Робота над віршем.

  • Прочитайте вірш і знайдіть слова, вжиті в переносному значенні.

Плекатимеш мову — цвістимуть слова,

Мов білі черешні весною...

Ростимуть слова, як у квітні трава,

Зігріті любов’ю земною.

  • Чи можуть слова цвісти і рости?
  • В якому значенні вжито цвістимуть і ростимуть?
  • До чого закликає нас автор у вірші?
  • Із цим порівнює слова?
  • Чи можна слова зігріти?
  • Що цими рядками хотів сказати автор?
  • Багатозначність слів, можливість їхнього переносного вживання свідчить про гнучкість і розвиненість мови, про її здатність передавати глибину думки і найтонші відтінки почуттів.
  • Доповніть і запишіть речення, використовуючи слова з вірша.

Слова цвістимуть, мов…

Слова ростимуть, як …

 

3.Гра «Виправ помилки»

  • Допоможіть дітям з інших країн виправити мовні помилки і почути красу української мови. Напишіть правильні речення.

Олена – порядна людина, бо дуже любить порядок.

Дідусь чуйний, бо все чує.

Юрко такий смішний, чому що часто сміється.

  • Змініть кожне речення, вживаючи необхідні слова у властивому їм значенні.

 

4.Робота над фразеологізмами.

  • Розгляньте малюнки і прочитайте підписи до них.

 

Блог учителя Яркової Ольги ПавлівниПрезентация на тему: "Урок розвитку звязного мовлення. Країна ...

  • У якому значенні вживаються словосполучення?
  • Але ці ж сталі словосполучення можуть вживатися і в переносному значенні. І тоді це будуть крилаті вислови, які домомагають висловити думку.

 

5.Вірш – сценка у виконанні учнів.

  • Послухайте, як поети використовують ці вислови у своїй творчості.

Хвастунець

Хлопчик Толя — молодець,
тільки трішки хвастунець.
Якось ми пішли на став.
Він мені таке сказав:
— Слово честі, не хвалюся,
я ні-чо-го не боюся!.. —
Враз на слові цім з дороги —
Толі ящірка під ноги.
З переляку, у тривозі
наш хвалько мерщій навтік.
Та спіткнувся на дорозі
й прикусив собі язик

  • Які вислови зустрічаються? Що означають?

Грамотій

  • Ти в нас грамотний такий –

Хвалить мене мама. –

  • Тільки хто чита книжки догори ногами?
  • Книгу я кручу – дива,

Не збагну нічого –

Де у книжки голова?

Де у книжки ноги?

  • Що означає догори ногами?

 

6.Робота в парах.

  • Складіть у парі діалог, використовуючи фрази:
  1. Як дві краплини води.
  1. Був на сьомому небі.

 

ІІІ. Рефлексія змісту навчально матеріалу.

Вправа «Плюс, мінус, цікаво»

docx
Пов’язані теми
Українська мова, 2 клас, Інтегровані уроки
НУШ
Інкл
Додано
22 лютого 2023
Переглядів
609
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку