Інтегрований урок "Безпека школяра"

Про матеріал
Мета інтегрованого уроку з курсу "Права дитини" (варіативна частина) та "Основи здоров’я" (Гнатюк О.В.): закріпити знання про права дитини та правила безпечної поведінки в різних ситуаціях, ознайомити учнів із видами роботи, на яких забороняється працювати дітям, формувати уявлення про надзвичайні ситуації на підприємствах та транспорті, вчити правильно поводитись у надзвичайних ситуаціях; повторити матеріал з вивченої теми, розвивати навички безпечної поведінки в побуті, на дорогах; виховувати дисциплінованість, бажання зберігати своє здоров’я.
Перегляд файлу

Інтегрований урок з курсу «Права дитини» та «Основи здоров’я»

4 клас

Тема: Права дитини, охорона праці та безпека життєдіяльності школярів.

Мета: Закріпити знання про права дитини та правила безпечної поведінки в різних ситуаціях, ознайомити учнів із видами роботи, на яких забороняється працювати дітям, формувати уявлення про надзвичайні ситуації на підприємствах та транспорті, вчити правильно поводитись у надзвичайних ситуаціях; повторити матеріал з вивченої теми, розвивати навички безпечної поведінки в побуті, на дорогах; виховувати дисциплінованість, бажання зберігати своє здоров’я.

Очікувані результати:

Наприкінці уроку учні повинні:

- знати, з якого віку дітям дозволяється працювати, де і на яких умовах;

- вміти пояснити, що таке надзвичайні ситуації;

- мати уявлення про види аварій:

- виконувати правила безпечної поведінки під час аварій;

 

                                        Хід уроку

I. Організація класу

1. Емоційне налаштування.

Встаньте, діти, всі рівненько.

Посміхніться всі гарненько.

Посміхніться всі мені

Посміхніться і собі.

«Доброго ранку» всім побажайте

І тихесенько сідайте.

2.  Повторення правил роботи на уроці:

- працювати дружно;

- говорити по черзі;

- бути доброзичливим.

II.        Мотивація навчальної діяльності.  

1.  Повідомлення вчителем нового матеріалу.

З 22 по 28 квітня проходить тиждень з охорони праці.

Благополуччя дітей і їх права завжди викликали пильну увагу міжнародного співтовриства. Ще у 1924році міжнародна організація Ліга Націй прийняла Женевську Декларацію прав дитини. У той час потрібно було прийняти заходи відносно рабства, дитячої праці, торгівлею дітьми. Це було дуже давно. Але, на превеликий жаль, за даними Міністерства з охорони праці в усьому світі і зараз понад 250 мільйонів дітей віком від 5 до 14 років працюють, щоб вижити.

Майже ¾ з них (чи один з восьми) піддаються в наші дні виконанню небезпечних і шкідливих робіт, що створюють тяжку загрозу здоров’ю і життю мільйонів дітей.

2.     Вирішення проблемного запитання.

- Чи знаєте ви, хто така дитина? З якого віку дитина стає дорослою людиною?

- Так, дитина – це особа, яка не досягла 18 років.

- Де записані права дитини?

- В Конвенції прав дитини. Їх багато. Ми з ними знайомились. Зупинимось сьогодні лише на праві, коли дитина не повинна залучатися до примусової праці.

Працювати діти можуть лише з 16 років, і лише за згодою батьків дітей можуть прийняти на легку роботу з 14 років (на канікулах).

Тривалість робочого дня для дітей:

від 14 – 15 років (на канікулах) – 24 год на тиждень;

від 15 – 16 років – 24 год на тиждень;

від 16 – 18 років – 36 год на тиждень.

    Забороняється працювати особам, які не досягли повноліття на:

- важких роботах;

- роботах з важкими умовами праці;

- підземних роботах;

- нічних роботах;

- роботах, де потрібно переносити і переміщати важкі речі.

А таким як ви взагалі на можна працювати. Але посильну роботу по господарству, щоб допомогти батькам, ви можете виконати або ту, яку захочете виконати самі, та знову ж таки не на шкоду своєму життю та здоров’ю.

3. Робота над уривком із казки «Дюймовочка»

Так і як героїня однієї з казок Г.Х.Андерсена.

Сподобалась вона миші.

Ось та й каже «Можеш залишатися зі мною на всю зиму, тільки прибирай гарненько мою кімнату та розказуй мені казки, а я до них велика мисливиця. І (хто?), так, Дюймовочка стала робити все, що веліла їй стара миша і було їй добре…»

4. Бесіда.

- Як ви думаєте, чи порушила добра миша права Дюймовочки?

-Звичайно, ні. Бо робота для Дюймовочки була посильною і цікавою. І казкова дівчинка розуміла, що миша врятувала її від холоду і голоду.

- Отже, як ми уже говорили, також можете виконувати посильну і нешкідливу роботу, але при цьому маєте пам’ятати правила безпеки життєдіяльності.

5. Основоздоровча розминка.

Тому, пригадаємо:

- Що слід зробити, якщо в квартирі чути запах газу?

Відкрити кватирку, подзвонити 104, повідомити дорослих.

- Як збити полум’я на людині?

Накрити покривалом.

- Коли вогонь стає ворогом?

Коли поводишся з ним необережно.

- Як треба діяти, якщо виникла пожежа у сусідів?

Подзвонити 101, покинути квартиру, повідомити дорослих.

- Назвіть правила поведінки з незнайомцями на вулиці.

Не зупинятися біля незнайомців, не розмовляти з ними, не сідати в машину чи ліфт.

- Покажіть жест регулювальника дорожнього руху, що означає «Увага».

- Як перейти дорогу на перехресті?

По пішохідному переходу або за сигналом регулювальника.

- На які групи поділяються дорожні знаки?

Наказові, попереджувальні, заборонні, інформаційно-вказівні та знаки сервісу.

III. Перевірка знань, умінь і навичок з теми «Безпека життя».

А зараз проведемо маленьку вікторину. Для кожної групи є завдання. Яка група швидше виконає завдання, та і переможе.

1. Тестові завдання

Безпека життя – 1 група

1. Що таке «небезпека»:

а) обставини, що загрожують життю і здоров’ю людини;

б) умови, коли твоєму життю немає ніяких загроз;

в) цікаві ігри з друзями;

2.     Небезпека для життя і здоров’я може виникнути:

а) вдома, у школі, на вулиці;

б) на вулиці;

в) у школі;

3.     Безпечна поведінка вдома – це:

а) легковажна поведінка, коли ти сам вдома, гостини для друзів;

б) не закривати на замок двері, хвалитися доходами сім’ї;

в) не відчиняти двері незнайомцям, в разі небезпеки телефонувати батькам, до міліції;

4.      Правила безпечної поведінки у випадку ураження електричним  струмом:

а) підійти до потерпілого і перевірити його пульс;

б) покласти на уражене місце мокру серветку;

в) звільнити сухою палицею дію електричного струму, відключити електрику, викликати службу 103;

5. Правила безпеки при експлуатації побутових електроприладів:

а) користуватися електроприладами у ванній кімнаті, де волога;

б) не користуватися несправними електроприладами, не торкатися оголених електричних проводів;

в) підходити до оголених проводів електроприладів, що упали на підлогу;

6. Не можна користуватись несправними електроприладами, бо:

а) сваритимуть батьки;

б) погасне світло;

в) можна загинути або отримати опіки;

7. Щоб не сталося пожежі у твоєму будинку необхідно:

а) не гратися з сірниками, не залишати без нагляду, включені електроприлади;

б) не вмикати в одну розетку одночасно багато електроприладів;

в) користуватись справними електроприладами;

8. Якщо у твоїй квартирі (будинку) сталася пожежа ти:

а) заховаєшся під ліжком чи у шафі;

б) намагатимешся залишити квартиру за будь-яких обставин;

в) позатикаєш мокрими ганчірками щілини біля дверей і вікон, вийдеш на балкон, кликатимеш на допомогу;

9. Якщо вийти з приміщення під час пожежі неможливо:

а) щільно закриєш двері, заткнеш щілини, будеш подавати з вікна рятувальникам сигнал яскравою тканиною;

б) будеш бігати по квартирі і гасити пожежу;

в) сховаєшся під ковдру;

10. Правила поведінки у випадку пожежі у сусідів:

а) намагатися самотужки погасити пожежу;

б) шукати сусідів, щоб повідомити про пожежу в їхньому будинку;

в) кликати на допомогу людей з інших будинків, викликати пожежників;

Твоя безпека – 2 група

1. Правила безпечної поведінки у натовпі:

а) панікуєш, хаотично рухаєшся, шукаєш вихід;

б) лягаєш на підлогу і чекаєш допомоги;

в) застібаєшся, не тримаєш руки в кишенях, рухаєшся з натовпом людей;

2. Якщо на перехресті працює і світлофор і регулювальник, то головні сигнали:

а) світлофора і регулювальника;

б) регулювальника;

в) світлофора;

3. Перейти перехрестя тобі допоможуть:

а) друзі;

б) світлофор, регулювальник, пішохідний перехід;

в) вчитель;

4.       Які є види перехресть:

а) дитячі і дорослі;

б) регульовані і складні;

в) регульовані і нерегульовані, прості і складні;

5. Дорожні знаки сприяють:

а) безпеці транспорту;

б) безпеці руху пішоходів і транспорту;

в) безпеці пішоходів;

6. Правила безпечної поведінки на льоду:

а) крига почала тріскатись, треба бігти далі;

б) рухатись великою групою, а попереду повинен іти найменший;

в) не ходити на тонкий лід, іти натоптаними стежками;

7. Порядна незнайома людина:

а) запропонує гроші на покупку велосипеда;

б) нікуди не буде тебе запрошувати без батьків;

в) пригостить солодощами, покатає на автомобілі;

8. При спілкуванні з незнайомцем:

а) вступиш з ним в розмову, погодишся на його пропозицію;

б) про будь-яку подію з незнайомцем нікому не розкажу;

в) не довірятиму незнайомцеві, щоб він не пропонував, буду відходити від нього;

9. Якщо синоптики попереджують про наближення бурі, випадання великої кількості снігу, ти:

а) залишишся вдома, готуючись до наближення стихії;

б) підеш до школи;

в) вийдеш з друзями на вулицю, чекаючи стихію;

10. Що таке «план евакуації»:

а) план школи;

б) план вулиці;

в) напрям руху до запасного виходу у небезпечній ситуації;

Твоя безпека - 3 група

1.      Назви правила користування побутовим газом:

а) виходячи з квартири, не перекривати газ;

б) не залишати включену плиту без нагляду, не робити уроки на кухні;

в) виснути на газовій трубі, запалювати плиту запальничкою;

2.      У якому віці можна велосипедисту їздити на проїзній частині дороги:

а) з 13 років;

б) з 14 років;

в) з 16 років;

3. Що таке дорожні знаки:

а) знаки - помічники пішоходів, водіїв;

б) математичні цифри;

в) букви алфавіту;

4. Дорожні знаки:

а) попереджають, дають поради;

б) забороняють, наказують;

в) попереджають, забороняють, наказують, інформують та дають поради;

5. Водій подає звуковий сигнал, щоб:

а) попередити про поворот машини;

б) попередити пішоходів та інших водіїв про небезпеку;

в) вказати пішоходам про початок переходу;

6. Спеціальні машини:

а) машини, обладнані проблисковими маячками;

б) великі машини, які перевозять пасажирів;

в) машини, які мають дозвіл проїжджати на червоне світло світлофора;

7.      Щоб вибратися з приміщення, де сталася пожежа, ти будеш рухатися:

а) повзком;

б) на повний зріст;

в) пригнувшись або повзком, затуливши рота і носа вологою ганчіркою

8.       Правила безпечної поведінки на льоду:

а) крига почала тріскатись, треба бігти далі;

б) рухатись великою групою, а попереду повинен іти найменший;

в) не ходити на тонкий лід, іти натоптаними стежками;

9.      Промислові підприємства міста:

а) можуть являти загрозу життю та здоров’ю людей під час аварії;

б) є абсолютно нешкідливими;

в) не являють ніякої небезпеки для життя та здоров’я людей;

10.   Коли спеціальні машини мають право проїжджати на червоне світло світлофора?

а) завжди;

б) коли в них включений проблисковий маячок і спеціальний звуковий сигнал;

в) коли на дорозі немає пішоходів, які переходять вулицю.

2. Інформаційне повідомлення.

          В багатьох населених пунктах України знаходяться промислові підприємства.  Ми живемо у досить великому промисловому місті, де є заводи гумо-технічних, азбестових виробів, які застосовують різноманітні кислоти, отруйні речовини. Якщо ці речовини неправильно використовувати чи зберігати може відбутися аварія. Саме отруйні речовини небезпечні для навколишнього середовища, бо потрапляють в повітря, воду, землю.

IV.    Закріплення знань учнів.

1.      Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

- Пригадаємо, що означає поняття «надзвичайна ситуація»? Відповіді учнів.

Висновок:

«Надзвичайна ситуація» - це порушення нормальних умов життя і діяльності людей, які виникають внаслідок природних явищ, або спричинені діяльністю людини.

      «Аварія» - пошкодження механізму діючих машин, вихід з ладу заводів, підприємств.

      «Катастрофа» - це аварії, які призвели до значних людських жертв.

Види аварій: - промислові; - транспортні.

2. Руханка «Евакуація» (Діти працюють в парі. Один закриває очі, а другий чітко подає йому команди - 3 кроки вліво, зупинись, крок вправо і т.д., прокладаючи маршрут виходу з класу, не заважаючи іншим дітям)

3. Робота в групах.

Завдання групах.

Перша група: Як ти вчиниш, якщо почуєш сигнал сирени?

- Необхідно ввімкнути телевізор, радіо, щоб довідатись про надзвичайну ситуацію.

- Зачинити вікна, ущільнити їх тканиною.

- Взявши необхідні речі (документи, гроші), зателефонувати батькам, повідомити, що ви рухаєтесь до найближчого сховища.

- Бути весь час з дорослими.

- Чітко виконувати накази рятувальників.

- Не піддаватися паніці.

Друга група: До вас приїхали рятувальники. Що ви повинні зробити, в першу чергу?

Повідомити свої дані, про батьків та інших родичів, де вони знаходяться зараз. А також сказати про сусідів, чи є серед них хворі та літні люди, які самостійно не пересуваються.

Третя група: Які мають бути твої дії, щоб уникнути паніки?

- Бути з дорослими, намагатися не загубитися;

- Чітко виконувати вказівки рятувальника;

- Турбуйся про тих, хто потребує допомоги: молодші від тебе, старші люди;

- Якщо загубився, повідом про це на пункті евакуації: чітко назви своє ім’я, прізвище, свою адресу, імена батьків.

V.  Підсумок уроку.

      1.    Метод «Мікрофон»

- Сьогодні на уроці я дізнався (дізналася)…  

     2.    Рефлексія

-  Що було незрозумілим?

- А чим зацікавилися?

- Чи завжди дотримуєтесь правил безпеки?

      3.    Читаємо «Хором»

 Хто правила безпеки знає,

Той чарівний компас має,

По життю веде він нас.

І урок був просто («клас»).

4. Звернення до учнів:

- Молодці! Справилися з усіма завданнями добре. Тож звертаюся до вас, мої дорогі, з такими словами: 

 «Здоров’я бережіть, доки малі.

І мудрими йдіть по цій землі.

Нехай кожен з вас запам’ятає:

Без здорового способу життя – щастя не буває».ф

docx
Додав(-ла)
Куницька Надія
Додано
6 березня 2019
Переглядів
1647
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку