17 липня о 18:00Вебінар: Відеоуроки: як створювати якісний контент для Ютубу

Урок "Дерево міцне корінням, а людина – друзями. Дружба хлопчиків і дівчаток. Поняття «гендерної рівності».

Про матеріал
Допомогти дітям краще зрозуміти поняття «дружба», «справжній друг». Ввести нове поняття у лексичний словник школярів «гендерної рівності». Навчити бути безкорисливими у дружбі, вміти прийти на допомогу та відрізняти справжніх друзів від улесливих людей; звернути увагу на поради щодо вибору друга відомого американського психолога Д. Карнегі. Викликати в дітей бажання співпереживати одне одному; жити в мирі та злагоді; бути чуйними, милосердними, вірними.
Перегляд файлу

Тема.  Дерево  міцне  корінням, а  людина – друзями. Дружба хлопчиків  і дівчаток.  Поняття  «гендерної рівності».

 

Мета. Допомогти дітям краще зрозуміти поняття «дружба», «справжній друг». Ввести нове поняття у лексичний словник школярів «гендерної рівності». Навчити бути безкорисливими у дружбі, вміти прийти на допомогу та відрізняти справжніх друзів від улесливих людей; звернути увагу на поради щодо вибору друга відомого американського психолога Д. Карнегі. Викликати в дітей бажання співпереживати одне одному; жити в мирі та злагоді; бути чуйними, милосердними, вірними.

 

Науково-методичне забезпечення уроку : вислови про дружбу, записані на плакатах;вірші про дружбу;збірки оповідань В.О.Сухомлинського, картки з таблицями, малюнок на гендерну тематику.

 

Тип уроку: бесіда на морально-етичну тему.

 

                                      Хід бесіди

 

1.Мозкова атака.

  • Чи відчуваєш ти себе самотнім, коли в тебе не має друзів?
  • Які причини твоєї самотності?
  • Чи багато в тебе друзів? Які вони?
  • Друзів якої статі більше «чоловічої» чи «жіночої»?
  • Давайте разом пригадаємо, які твори В.О.Сухомлинського ми прочитали?
  • Чого вчать нас ці твори?
  • Нехай зараз пролунає пісня про дружбу. А ми подякуємо одне одному за те, що нам добре разом.

2.Слухання уривка пісні В. Шаїнського «Дружба»

                    Дружба вірна не зламається,

                    Не розклеїться від дощів і хуг,

                    Друг в біді не залишить,

                    Щирим словом втішить,-

                    Ось такий він незвичайний вірний друг.

 

                    Ми посваримось і помиримось,

                    «Нерозлийвода»,- скажуть всі навкруг,

                    Виручить людину у тяжку хвилину,-

                    Ось такий він незвичайний справжній друг.

3.Виставка книг В.О. Сухомлинського

 II.   Повідомлення теми бесіди

  Сьогодні ми поговоримо про дружбу хлопчиків і дівчаток. Дізнаємось, що таке «гендерна рівність». Розглянемо цікаві вислови про дружбу, познайомимось з порадами американського психолога Д. Карнегі.

 

III. Основна частина

Учень. Я іду до школи вранці.

             Ой радісно мені!

             Бо є у мене однодумці –

             Однокласники мої.

3.1. Інформаційне бюро.

  - У нашому класі навчаються … учнів. Як нас можна назвати? Доберіть слова близькі  до слова клас ( група, учні, колектив).

  Колектив – це слово вам відоме, чи ви чуєте його вперше? На вашу думку це слово нове чи стародавнє? Воно українське чи прийшло до нас з іншої мови?

  Це слово стародавнє і прийшло до нас з латинської мови.

  Колектив – це група людей, об’єднаних спільною роботою, спільними інтересами.

  Отже, першого вересня ми об’єднались і почали називатись … класом. А от чи можна нас назвати колективом? А чи кожну групу людей  можна назвати колективом? Чому? Що ж потрібно, щоб група називалась колективом?

  • Об’єднання
  • Дружба   
  • Спільна робота
  • Спільна добра мета

    У народі кажуть, що колектив – велика сила. Спробуйте пояснити чому. Нас багато, і всі ми різні, але живемо поруч, працюємо разом. Тому колективні стосунки між людьми мають починатися з доброзичливості, поваги, дружби. Нам ще багато доведеться попрацювати для того, щоб нас називали колективом. Ми маємо навчитися вболівати одне за одного, допомагати одне одному.

    Звичайно, добре розпочинати якусь справу,коли ти впевнений, що і як треба робити. Добре й тоді, коли тебе навчають і допомагають. Ми не перші хочемо стати справжніми друзями, справжнім колективом. Про це мріяли наші бабусі й дідусі, мами і тата. Колись вони уклали правила, які згуртували їх у колектив.

     Ці правила також стануть і нам у пригоді.

  1. Дружба – це правда, доброта і чесність кожного.
  2. Поважай тих, з ким дружиш.
  3. Що вимагаєш від друга, насамперед вимагай від себе.
  4. Ніколи нікого не обманюй, не ображай.
  5. Ні до кого не чіпляйся, грай чесно, не дражнись.
  6. Будь терплячим.
  7. Ти не кращий за всіх, але й не гірший.
  8. Вмієш добре щось робити – навчи іншого.

Яке правило, як найголовніше, ви обрали б для себе? Чому? Розмова про колектив почалася зі слова дружба. Можна мати гарну мету, придумати безліч гарних справ, але виконати це неможливо, якщо поруч з тобою не має друзів.

                                Що означає  - не дружити,

                   Жити так – одинаком?

                   Не дружити – це ходити

                   Не дверима, а вікном.

                   Це без друга, без подружки

                   На перерві у кутку

                   Розправлятись самотужки

                   З апельсином нашвидку.

                   В школі жити й не дружити –

                   Це, повірте все одно,

                   Що, заплющившись, сидіти

                   І дивитись у вікно.

Ми вже говорили про те, яким потрібно бути, щоб у тебе було багато добрих друзів, щоб тебе любили й цінували люди. Але головне я вам нагадаю.

 Щоб ви не робили, робіть це  від душі, від серця. Пам’ятайте про те, що всі люди потребують вашої допомоги, а не тільки рідні і знайомі. Допомога завжди має бути щирою.

Щоб ви зрозуміли мене краще, я вам прочитаю вірш «Добрий вчинок». Послухайте його і скажіть, чи все правильно робив герой цього твору.

                           На автобусній зупинці

                           Зустрічав бабусю внук.

                           Із села везе гостинці,

                           То нехай не трудить рук.

                           Внучок зробить добрий вчинок.

                           Він зустріне, привітає…

                           Піднесе важку корзину,

                           Бо така кругом сльота!

                           На зупинці все у русі:

                           Із автобусів тісних

                           Раз у раз якісь бабусі

                           Вибираються на сніг.

                           Дві виходили – стогнали.

                           Три вилазили – упали.

                           А одна зламала ногу,

                           Викликали «допомогу»!

                           Внук глядів, як на спектаклі,

                           Поки ноги не поклякли.

                           Налічив, немов на сміх,

                           Сорок сім бабусь чужих.

                           А своєї все нема.

                           Наморочився дарма,

                           Подивився на годинник і сказав:

                           - Ото діла!

 Був зробив би добрий вчинок,

                           Так бабуся підвела.

  •    Стосунки між хлопчиками і дівчатками в колективі завжди мають бути       шанобливими, а чемність – справжньою.

Подумайте,чи є серед вас такі діти?

                               Є хлопчина в нашім класі

                               На прізвисько «Чемний Вася».

                               Потягнув за косу Люду:

                               - Вибач, - каже, - більш не буду!

 Коридором біг Серьога –

                               Він йому підставив ногу –

                               Той упав, а чемний Вася

                               Каже: «Вибач»- бідоласі.

                               Олівець узявши в Ніни,

                               Поламав його і кинув.

                               Каже «Вибач, більш не буду!»-

                               І штовхнув у спину Люду.

                                Тут своє чарівне слово

 Мав промовити він знову

 Та не встиг: якраз Серьога

 Теж йому підставив ногу.

 Вася впав й  забився дуже,

 А Серьога : «Вибач,друже!»

 

  • Вам шкода Васю?Чому? Чому діти обрали такий спосіб провчити хлопця? Як би ви вчинили в цій ситуації? Чому?

 

 

  1.        Асоціативний кущ.

 

                                                                                                                                                                

 

                                        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Дружба це коли всі відповідають одне за одного, допомагають у важку хвилину і натомість нічого не просять.

 У тлумачному словнику написано: «Дружба – це стосунки між людьми, засновані на духовній близькості».

- А які вислови про дружбу ви знаєте з літературних творів та усної народної творчості?

 

3.3  Які риси є в цієї дівчинки, за що можна назвати її справжнім другом?                                           (Слухання уривку з вірша «Некрасивая девочка»).

 

                                  Среди других играющих детей

                                  Она напоминает лягушонка.

 Заправлена в трусики худая рубашонка,

                                   Колечки рыжеватые кудрей рассыпаны,

 Рот длинен, зубки кривы,

 Черты лица остры и некрасивы.

 Двум мальчуганам, сверстникам ее,

 Отцы купили по велосипеду.

 Сегодня мальчики, не торопясь к обеду,

 Гоняют по двору, забывши про нее,

 Она ж за ними бегает по следу.

 Чужая радость так же, как своя,

                                   Томит ее и вон из сердца рвется,

 И девочка ликует и смеется,

 Охваченная счастьем бытия.

 Ни тени зависти, ни умысла худого

 Еще не знает это существо.

 Ей все на свете так безмерно ново,

 Так живо все, что для иных мертво.

 

  1.    Проблемні запитання. «Мікрофон».
  • Що таке заздрість?
  • Чи можна заздрити друзям?
  • Чи маєте ви справжніх друзів?
  • Які риси повинен  мати справжній друг?

 

3.5.  Давайте розглянемо цікаві вислови про дружбу та обговоримо їх

  • Корисних друзів три і три поганих. Корисні друзі – це друг прямий, друг відвертий, друг, який багато знає. Погані друзі - то лицемір, улесливий і пустодзвін. (Конфуцій).
  • Очі дружби рідко помиляються (Вольтер).
  • Настоящий друг везде

Верен, в счастье и беде;

Грусть твоя его тревожит,

Ты не спишь – он спать не может,

Он помочь тебе готов. (В. Шекспир)

  • Справжній друг пізнається в біді (Езоп).
  • Єдиний шлях знайти друга – бути ним (Р. Емерсон)
  • Друг – це ніби друге «Я»(Цицерон).
  • Справжній друг з тобою, коли ти не правий. Коли ти правий, з тобою усі (Марк Твен).
  • У кого є друзі, у того не має друга (Арістотель).
  • Не имей сто рублей, а имей сто друзей.                                                             

 

IV. Хвилинка релаксації «Український дощ».

 

     Мета: Забезпечити психологічне розвантаження школярів. Діти утворюють коло.

 

  • В Україні здійнявся вітер (Ведучий тре долоні).
  • Починає крапати дощ (Клацання пальцями).
  • Дощ посилюється (Почергове плескання долонями по грудях).
  • Починається справжня злива (Плескання по стегнах).
  • А ось град, справжня буря (Тупотіння ногами).
  • Але що це? Буря стихає (Плескання по стегнах).
  • Дощ стихає (Плескання долонями по грудях).
  • Рідкі краплі падають на землю (Клацання пальцями).
  • Тихий шелест вітру (Потирання долонями).
  • Сонце (Руки вгору).

 

  1.    Щоб мати друзів, зверніть увагу на поради відомого американського

      психолога Д. Карнегі.    

  • Відверто цікавтеся людьми.
  • Усміхайтесь.
  • Пам’ятайте, що ім’я людини – це найсолодший і найважливіший для неї звук.
  • Будьте гарним слухачем, дайте іншим людям розказати про себе.
  • Говоріть про те, що цікавить вашого співрозмовника.
  • Дайте зрозуміти своєму співрозмовнику, що він – важлива персона.
  • Єдиний спосіб перемогти у суперечці – це не починати її.
  • Поважайте думку свого співрозмовника.
  • Дотримуйтесь привітного тону.
  • Вмійте співчувати співрозмовнику.
  • Під час розмови спочатку критикуйте свої недоліки, а потім вже – і свого співрозмовника.

 

  1. Робота над розкриттям понять « гендер », «гендерна рівність».
    1. Слово вчителя.

  Поняття « гендер » визначає відмінності в поведінці чоловіків і жінок, а також взаємовідносини між ними як громадянами і членами суспільства.

  Гендерна рівність – рівний правовий статус жінок і чоловіків на рівні можливості для його реалізації, можливість осіб цих статей брати рівну участь у всіх сферах життєдіяльності суспільства.

  Отже, гендерна рівноправність – це рівне ставлення та оцінювання суспільством подібностей та відмінностей між жінкою і чоловіком і розрізнення ролей, які вони відіграють.

           У Конституції України (статті 3, 21, 24, 51) закріплено гендерну рівність в Україні. Зокрема, у ст.. 24 зазначено, що рівність прав жінок і чоловіків забезпечується : наданням їм рівних можливостей у громадсько-політичній та культурній діяльності, у здобутті освіти та професійній підготовці, у праці та винагороді за неї, тощо.

 За порушення законодавства про  забезпечення  рівних прав та можливостей жінок і чоловіків громадяни і посадові особи несуть цивільну, адміністративну та кримінальну відповідальність. Якщо жінка чи чоловік вважають, що воно стали жертвами дискримінації за ознакою статі, то вони можуть звернутися зі скаргою чи заявою до національних та міжнародних інституцій.

 Професії, які можуть обирати і жінки і чоловіки:

вчитель, лікар, продавець, кухар, інженер, бухгалтер, стиліст, менеджер, економіст, керівник установи та інші.

 

  1. Мозковий штурм.
  • Які у вас вдома обов’язки?
  • Чи розподілено домашні обов’язки між членами родини на чоловічі та жіночі?
  • Які обов’язки у мами?
  • Які обов’язки у тата?
  • Як ви вдома допомагаєте батькам?
  • Які ви виконуєте обов’язки вдома?
  • Як ви допомагаєте дівчаткам у класі?                                                                                    

 -    Як ви допомагаєте хлопчикам у класі?

 Висновок.   Тільки у добре злагодженій родині, добре злагодженому                                                                    колективі не існує розподілу обов’язків на винятково «жіночі» і «чоловічі».

Спільна праця і спільний відпочинок згуртовують і батьків, і дітей і є проявом   взаємної підтримки і поваги.

 

  1. Робота з малюнком на гендерну тематику.

Оленка зобразила Земну кулю в космічному просторі, яку з обох боків утримують своїми руками жінка і чоловік, на вершині планети за учнівським столом сидять дівчинка-учениця та хлопчик-учень.

  • Як на вашу думку, Чому Оленка саме так зобразила рівність жінок і чоловіків?

 

 4.4.  Хвилинка фантазії.

Давайте пофантазуємо як би ви були учасниками конкурсу малюнків «гендерної рівності», які сюжети ви б обрали для своїх малюнків?

 

 

  1.        Гра-дослідження «Що в імені твоєму ?

 

 

Жіноче ім’я

Чоловіче

ім’я

Що означає ім’я; які риси характеру передбачає

Богдана

Богдан

«Богом дана(ий)»: милосердя,доброта,терпимість

Валентина

Валентин

«Здорова(ий) і сильна(ий)»здорові серцем і сильні духом, на них тримається родина

Валерія

Валерій

«Бадьора (ий)»: привабливість, краса, ніжність

Василина

Василь

«Царственна(ий)»: величність, шляхетність,   гордість

Вікторія

Віктор

«Перемога»(«переможець»): покликані перемагати, беруть гору над усіма життєвими негараздами, долають невезіння

Віталія

 

Віталіна

Віталій

«Життєва(ий)»:народження і зародження всього нового, подолання всіх перешкод і випробувань

Владислава

Владислав

«Та(той),хто володіє славою»:піклування за славу(добре ім’я)сім’ї, дітей

Євгенія

Євген

«Благородна(ий)»: народжені для блага,мають нести у світ лише добро і благо іншим людям

Іванна, Яна

Іван

«Благодать(Дар)Бога»: чисті в думках і щирі у вчинках

Мар’яна,

Маріанна

Мар’ян

«Бажані; ті,що чинять опір»: борються проти всього злого і потворного

Олександра

Олександр

«Захисниця(ик) людей»:наділені сильними та добрими якостями для захисту інших

Руслана

Руслан

Від тюркського «арслан»- «львиця(«лев»):величність, сила, мужність,гідність,турбота до рідних і близьких

Степанида

Степан

«Увінчана»(«Вінок»):щоденні добрі вчинки

Юлія

Олій

 

Юліан

Від імені Юлія Цезаря: веселість, радість, впевненість в собі, прагнення до високого

 

Ярослава

Ярослав

«Сильна(ий) славою»: енергійність у вирішенні життєвих проблем приносить успіх, повагу і славу серед людей

 

Висновок.  Дівчата і хлопці, жінки й чоловіки можуть мати й мають схожі          

                     риси та здібності, які не залежать від статі.

 

V. Підсумок уроку.

 

 

 

  5.1. Експрес-анкета

 

Таблиця №1.

Риси   людини

1. Байдужість до занять спортом

12. Наділеність розвиненим     інтелектом

2. Байдужість до зовнішності

13. Наділеність тонкою інтуїцією

3. Боязкість

14. Відсутність лідерських амбіцій

4. Врівноваженість

15. Неемоційність

5. Досягає успіхів завдяки своїм                                  здібностям

16. Велика увага до своєї зовнішності

6. Досягає своїх успіхів завдяки збігу обставин

17.Непослідовність

7.Емоційність

18.прагнення бути лідером

8.Логічна

19.Сміливість

9.Любить спорт

20.Сором`язливість

10. Матеріально залежна

21.Фізична сила

11.Матеріально незалежна

22. Фізична слабкість

 

23.Честолюбність

 

Завдання.  Обрати та записати до таблиці №2 риси ( див. таблицю №1), які                                         

                     найбільш імпонують жінкам та чоловікам.

Таблиця №2

Риси жінки

Риси чоловіка

 

 

 

5.2. Закінчи речення.

 Друг – це той :

  • хто виконує ваші прохання;
  • кому можна довірити таємницю;
  • з ким приємно поспілкуватися;
  • хто ділиться з вами останнім;
  • хто дає вам добрі поради;
  • хто всім подобається;
  • з ким завжди весело.

 

Діти, дякую вам за роботу!

doc
Пов’язані теми
Основи здоров’я, Розробки уроків
НУШ
Додано
7 березня 2019
Переглядів
357
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку