Тема. Дерево міцне корінням, а людина – друзями. Дружба хлопчиків і дівчаток. Поняття «гендерної рівності».
Мета. Допомогти дітям краще зрозуміти поняття «дружба», «справжній друг». Ввести нове поняття у лексичний словник школярів «гендерної рівності». Навчити бути безкорисливими у дружбі, вміти прийти на допомогу та відрізняти справжніх друзів від улесливих людей; звернути увагу на поради щодо вибору друга відомого американського психолога Д. Карнегі. Викликати в дітей бажання співпереживати одне одному; жити в мирі та злагоді; бути чуйними, милосердними, вірними.
Науково-методичне забезпечення уроку : вислови про дружбу, записані на плакатах;вірші про дружбу;збірки оповідань В.О.Сухомлинського, картки з таблицями, малюнок на гендерну тематику.
Тип уроку: бесіда на морально-етичну тему.
Хід бесіди
1.Мозкова атака.
2.Слухання уривка пісні В. Шаїнського «Дружба»
Дружба вірна не зламається,
Не розклеїться від дощів і хуг,
Друг в біді не залишить,
Щирим словом втішить,-
Ось такий він незвичайний вірний друг.
Ми посваримось і помиримось,
«Нерозлийвода»,- скажуть всі навкруг,
Виручить людину у тяжку хвилину,-
Ось такий він незвичайний справжній друг.
3.Виставка книг В.О. Сухомлинського
II. Повідомлення теми бесіди
Сьогодні ми поговоримо про дружбу хлопчиків і дівчаток. Дізнаємось, що таке «гендерна рівність». Розглянемо цікаві вислови про дружбу, познайомимось з порадами американського психолога Д. Карнегі.
III. Основна частина
Учень. Я іду до школи вранці.
Ой радісно мені!
Бо є у мене однодумці –
Однокласники мої.
3.1. Інформаційне бюро.
- У нашому класі навчаються … учнів. Як нас можна назвати? Доберіть слова близькі до слова клас ( група, учні, колектив).
Колектив – це слово вам відоме, чи ви чуєте його вперше? На вашу думку це слово нове чи стародавнє? Воно українське чи прийшло до нас з іншої мови?
Це слово стародавнє і прийшло до нас з латинської мови.
Колектив – це група людей, об’єднаних спільною роботою, спільними інтересами.
Отже, першого вересня ми об’єднались і почали називатись … класом. А от чи можна нас назвати колективом? А чи кожну групу людей можна назвати колективом? Чому? Що ж потрібно, щоб група називалась колективом?
У народі кажуть, що колектив – велика сила. Спробуйте пояснити чому. Нас багато, і всі ми різні, але живемо поруч, працюємо разом. Тому колективні стосунки між людьми мають починатися з доброзичливості, поваги, дружби. Нам ще багато доведеться попрацювати для того, щоб нас називали колективом. Ми маємо навчитися вболівати одне за одного, допомагати одне одному.
Звичайно, добре розпочинати якусь справу,коли ти впевнений, що і як треба робити. Добре й тоді, коли тебе навчають і допомагають. Ми не перші хочемо стати справжніми друзями, справжнім колективом. Про це мріяли наші бабусі й дідусі, мами і тата. Колись вони уклали правила, які згуртували їх у колектив.
Ці правила також стануть і нам у пригоді.
Яке правило, як найголовніше, ви обрали б для себе? Чому? Розмова про колектив почалася зі слова дружба. Можна мати гарну мету, придумати безліч гарних справ, але виконати це неможливо, якщо поруч з тобою не має друзів.
Що означає - не дружити,
Жити так – одинаком?
Не дружити – це ходити
Не дверима, а вікном.
Це без друга, без подружки
На перерві у кутку
Розправлятись самотужки
З апельсином нашвидку.
В школі жити й не дружити –
Це, повірте все одно,
Що, заплющившись, сидіти
І дивитись у вікно.
Ми вже говорили про те, яким потрібно бути, щоб у тебе було багато добрих друзів, щоб тебе любили й цінували люди. Але головне я вам нагадаю.
Щоб ви не робили, робіть це від душі, від серця. Пам’ятайте про те, що всі люди потребують вашої допомоги, а не тільки рідні і знайомі. Допомога завжди має бути щирою.
Щоб ви зрозуміли мене краще, я вам прочитаю вірш «Добрий вчинок». Послухайте його і скажіть, чи все правильно робив герой цього твору.
На автобусній зупинці
Зустрічав бабусю внук.
Із села везе гостинці,
То нехай не трудить рук.
Внучок зробить добрий вчинок.
Він зустріне, привітає…
Піднесе важку корзину,
Бо така кругом сльота!
На зупинці все у русі:
Із автобусів тісних
Раз у раз якісь бабусі
Вибираються на сніг.
Дві виходили – стогнали.
Три вилазили – упали.
А одна зламала ногу,
Викликали «допомогу»!
Внук глядів, як на спектаклі,
Поки ноги не поклякли.
Налічив, немов на сміх,
Сорок сім бабусь чужих.
А своєї все нема.
Наморочився дарма,
Подивився на годинник і сказав:
- Ото діла!
Був зробив би добрий вчинок,
Так бабуся підвела.
Подумайте,чи є серед вас такі діти?
Є хлопчина в нашім класі
На прізвисько «Чемний Вася».
Потягнув за косу Люду:
- Вибач, - каже, - більш не буду!
Коридором біг Серьога –
Він йому підставив ногу –
Той упав, а чемний Вася
Каже: «Вибач»- бідоласі.
Олівець узявши в Ніни,
Поламав його і кинув.
Каже «Вибач, більш не буду!»-
І штовхнув у спину Люду.
Тут своє чарівне слово
Мав промовити він знову
Та не встиг: якраз Серьога
Теж йому підставив ногу.
Вася впав й забився дуже,
А Серьога : «Вибач,друже!»
Дружба – це коли всі відповідають одне за одного, допомагають у важку хвилину і натомість нічого не просять.
У тлумачному словнику написано: «Дружба – це стосунки між людьми, засновані на духовній близькості».
- А які вислови про дружбу ви знаєте з літературних творів та усної народної творчості?
3.3 Які риси є в цієї дівчинки, за що можна назвати її справжнім другом? (Слухання уривку з вірша «Некрасивая девочка»).
Среди других играющих детей
Она напоминает лягушонка.
Заправлена в трусики худая рубашонка,
Колечки рыжеватые кудрей рассыпаны,
Рот длинен, зубки кривы,
Черты лица остры и некрасивы.
Двум мальчуганам, сверстникам ее,
Отцы купили по велосипеду.
Сегодня мальчики, не торопясь к обеду,
Гоняют по двору, забывши про нее,
Она ж за ними бегает по следу.
Чужая радость так же, как своя,
Томит ее и вон из сердца рвется,
И девочка ликует и смеется,
Охваченная счастьем бытия.
Ни тени зависти, ни умысла худого
Еще не знает это существо.
Ей все на свете так безмерно ново,
Так живо все, что для иных мертво.
3.5. Давайте розглянемо цікаві вислови про дружбу та обговоримо їх
Верен, в счастье и беде;
Грусть твоя его тревожит,
Ты не спишь – он спать не может,
Он помочь тебе готов. (В. Шекспир)
IV. Хвилинка релаксації «Український дощ».
Мета: Забезпечити психологічне розвантаження школярів. Діти утворюють коло.
психолога Д. Карнегі.
Поняття « гендер » визначає відмінності в поведінці чоловіків і жінок, а також взаємовідносини між ними як громадянами і членами суспільства.
Гендерна рівність – рівний правовий статус жінок і чоловіків на рівні можливості для його реалізації, можливість осіб цих статей брати рівну участь у всіх сферах життєдіяльності суспільства.
Отже, гендерна рівноправність – це рівне ставлення та оцінювання суспільством подібностей та відмінностей між жінкою і чоловіком і розрізнення ролей, які вони відіграють.
У Конституції України (статті 3, 21, 24, 51) закріплено гендерну рівність в Україні. Зокрема, у ст.. 24 зазначено, що рівність прав жінок і чоловіків забезпечується : наданням їм рівних можливостей у громадсько-політичній та культурній діяльності, у здобутті освіти та професійній підготовці, у праці та винагороді за неї, тощо.
За порушення законодавства про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків громадяни і посадові особи несуть цивільну, адміністративну та кримінальну відповідальність. Якщо жінка чи чоловік вважають, що воно стали жертвами дискримінації за ознакою статі, то вони можуть звернутися зі скаргою чи заявою до національних та міжнародних інституцій.
Професії, які можуть обирати і жінки і чоловіки:
вчитель, лікар, продавець, кухар, інженер, бухгалтер, стиліст, менеджер, економіст, керівник установи та інші.
- Як ви допомагаєте хлопчикам у класі?
Висновок. Тільки у добре злагодженій родині, добре злагодженому колективі не існує розподілу обов’язків на винятково «жіночі» і «чоловічі».
Спільна праця і спільний відпочинок згуртовують і батьків, і дітей і є проявом взаємної підтримки і поваги.
Оленка зобразила Земну кулю в космічному просторі, яку з обох боків утримують своїми руками жінка і чоловік, на вершині планети за учнівським столом сидять дівчинка-учениця та хлопчик-учень.
4.4. Хвилинка фантазії.
Давайте пофантазуємо як би ви були учасниками конкурсу малюнків «гендерної рівності», які сюжети ви б обрали для своїх малюнків?
Жіноче ім’я |
Чоловіче ім’я |
Що означає ім’я; які риси характеру передбачає |
Богдана |
Богдан |
«Богом дана(ий)»: милосердя,доброта,терпимість |
Валентина |
Валентин |
«Здорова(ий) і сильна(ий)»здорові серцем і сильні духом, на них тримається родина |
Валерія |
Валерій |
«Бадьора (ий)»: привабливість, краса, ніжність |
Василина |
Василь |
«Царственна(ий)»: величність, шляхетність, гордість |
Вікторія |
Віктор |
«Перемога»(«переможець»): покликані перемагати, беруть гору над усіма життєвими негараздами, долають невезіння |
Віталія
Віталіна |
Віталій |
«Життєва(ий)»:народження і зародження всього нового, подолання всіх перешкод і випробувань |
Владислава |
Владислав |
«Та(той),хто володіє славою»:піклування за славу(добре ім’я)сім’ї, дітей |
Євгенія |
Євген |
«Благородна(ий)»: народжені для блага,мають нести у світ лише добро і благо іншим людям |
Іванна, Яна |
Іван |
«Благодать(Дар)Бога»: чисті в думках і щирі у вчинках |
Мар’яна, Маріанна |
Мар’ян |
«Бажані; ті,що чинять опір»: борються проти всього злого і потворного |
Олександра |
Олександр |
«Захисниця(ик) людей»:наділені сильними та добрими якостями для захисту інших |
Руслана |
Руслан |
Від тюркського «арслан»- «львиця(«лев»):величність, сила, мужність,гідність,турбота до рідних і близьких |
Степанида |
Степан |
«Увінчана»(«Вінок»):щоденні добрі вчинки |
Юлія |
Олій
Юліан |
Від імені Юлія Цезаря: веселість, радість, впевненість в собі, прагнення до високого
|
Ярослава |
Ярослав |
«Сильна(ий) славою»: енергійність у вирішенні життєвих проблем приносить успіх, повагу і славу серед людей |
Висновок. Дівчата і хлопці, жінки й чоловіки можуть мати й мають схожі
риси та здібності, які не залежать від статі.
V. Підсумок уроку.
5.1. Експрес-анкета
Таблиця №1.
Риси людини |
|
1. Байдужість до занять спортом |
12. Наділеність розвиненим інтелектом |
2. Байдужість до зовнішності |
13. Наділеність тонкою інтуїцією |
3. Боязкість |
14. Відсутність лідерських амбіцій |
4. Врівноваженість |
15. Неемоційність |
5. Досягає успіхів завдяки своїм здібностям |
16. Велика увага до своєї зовнішності |
6. Досягає своїх успіхів завдяки збігу обставин |
17.Непослідовність |
7.Емоційність |
18.прагнення бути лідером |
8.Логічна |
19.Сміливість |
9.Любить спорт |
20.Сором`язливість |
10. Матеріально залежна |
21.Фізична сила |
11.Матеріально незалежна |
22. Фізична слабкість |
|
23.Честолюбність |
Завдання. Обрати та записати до таблиці №2 риси ( див. таблицю №1), які
найбільш імпонують жінкам та чоловікам.
Таблиця №2
Риси жінки |
Риси чоловіка |
|
|
5.2. Закінчи речення.
Друг – це той :
Діти, дякую вам за роботу!