ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК
ЧИТАННЯ ТА ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО
«ОСІННІ МОТИВИ В ПОЕЗІЇ
ЛІНИ КОСТЕНКО»
Інтегрований урок: читання та образотворче мистецтво
Тема читання: Осінні мотиви в поезії Ліни Костенко
Матеріал до уроку: Ліна Костенко «Вже брами літа замикає осінь», «Соловейко застудився», «Шипшина важко віддає плоди».
Тема образотворчого мистецтва: Осінь така мила... Розвиток навичок малювання фігури людини. Створення образу дівчинки — осені за віршем П. Тичини «Осінь така мила...» (гуаш).
Мета читання: розширювати знання учнів про творчість поетів, зокрема Ліни Костенко; розвивати образне мислення, уяву дітей, збагачувати мовлення образними висловами; виховувати ставлення до природи як до найважливішої цінності.
Мета образотворчого мистецтва: вчити школярів творчо працювати з поетичними творами; розвивати вміння бачити в сюжеті вірша образ дівчинки — осені за твором П. Тичини «Осінь така мила»; розвивати навички малювання фігури людини, розвивати творчу уяву, образне мислення, фантазію; виховувати естетичний та мистецький смаки.
План уроку
1. Організаційний момент.
1. Емоційний настрій класу. Привітання.
ІІ. Інтерактивна вправа «Очікування», «Дерево рішень».
ІІІ. Вдосконалення навичок читання. Скоромовка.
ІV. Актуалізація опорних знань учнів.
V. Мотивація навчальної дяльності.
1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
2. Девіз уроку.
3. Рефлексія.
VІ. Опрацювання вірша Л. Костенко «Вже брами літа замикає осінь»
1. Бесіда про життєвий і творчий шлях письменниці.
2. Виразне читання вірша.
3. Робота над віршем.
4. Творче завдання. Гра «Срібні павутинки».
5. Фізкультхвилинка.
VІІ. Опрацювання вірша Ліни Костенко «Соловейко застудився».
1. Бесіда за змістом вірша.
2. Виразне читання вірша.
3. Інтерактивна вправа «Біном фантазії».
VІІІ. Опрацювання вірша Ліни Костенко «Шипшина важко віддає плоди».
1. Виразне читання вірша.
2. Бесіда за змістом вірша.
ІХ. Робота над віршем П. Тичини «Осінь така мила...»
1. Демонстрація творчих робіт учнів із образотворчого мистецтва «Образ дівчинки-осені у вірші поета».
Х. Підсумок уроку «Дерево очікувань»
ХІ. Домашне завдання.
Хід уроку
ІІ. Інтерактивна вправа «Очікування». Дерево рішень.
Вчитель:
(Діти прикріплюють на дерево листочки).
Вчитель:
Так гарно розмалювала наше дерево.
ІІІ. Вдосконалення навичок читання:
Скоромовка.
Пише осінь охрою
Золоте есе...
ІV. Актуалізація опорних знань учнів.
Вчитель:
Скажіть, будь ласка, яке ключове слово кросворду? (Чарівниця).
(Це слово має безпосереднє відношення до нашого уроку. Бо гостею уроку буде осінь, дівчинка — осінь. (Демонструється малюнок). А ми її поетично, красиво називаємо чарівниця — осінь, золотокоса осінь, осінь-майстриня.
V. Мотивація навчальної діяльності.
Іде нашим краем
Чарівниця дівчина — осінь.
Вчитель:
«Ми» - наскільки комфортно мені працювалось в малій групі, я допомагав товаришам, вони допомагали мені, чого було більше‚ які були труднощі;
«Справи» - чи досягнув мети навчання, мені цей матеріал необхідний або просто цікавий.
Або:
Що я роблю ?
Як роблю ?
Навіщо роблю?
VІ. Опрацювання вірша Л. Костенко «Вже брами літа замикає осінь».
Ліна Костенко народилася 19 березня 1930 року в містечку Ржищеві на Кивщині в учительській сім’ї. З шести років жила в Києві. Тут ще зовсім дівчатком застала її війна.
Вчитель:
(Пішов дощ).
Гнані вітром, вдаль летять, і про що вони гомонять.
Прочитайте.
Ень жов га ви няє хв пта
(Жовтень виганяє птахів)
Є у нас така ось вправа:
Рука — ліворуч, рука — праворуч.
Як листочки ми літаєм,
Часто руками махаєм.
Раз у раз
Робить вправу дружно весь наш клас.
VІІ. Опрацювання вірша Ліни Костенко «Соловейко застудився»
(П’є гарячий чай із медом).
а) Два учні записують по одному слову з різних сторін дошки так, щоб не бачити, що пише інший. Один записує назву живого предмета, інший — неживого.
Потім дошка відкривається, і записана пара слів стає початком нової незвичної історії.
Наприклад: людина — сонце.
б) За допомогою різних прийменників складаються і записуються різні словосполучення:
VІІІ. Опрацювання вірша Ліни Костенко «Шипшина важко віддає плоди».
ІV. Творча робота над віршем. П. Тичини «Осінь така мила...»
Х. Підсумок уроку «Дерево очікувань».
- Я хотіла виразно, красиво прочитати вірш, уявляла себе на сцені театру. Вважаю, мені це вдалось.
- Я перед собою поставив мету — навчитися читати. Адже, я уже учень 3 класу. Я радію від того, що читання стало для мене віконцем у світ.
- Від уроку я бажав отримати успіх. Бо саме успіх є запорукою плідного навчання.
- Я підтримую друзів та радію за їх успіхи.
Мені подобаються такі нестандартні, поетичні уроки. Вони нас духовно збагачують, наповнюють наше серце теплом, радістю.
Я переконався, дійсно, осінь- справжня чарівниця, — художниця, майстриня.
Ось така вона майстриня — осінь рання золота.
І одвічно і до нині її творча суєта.
ХІ. Домашнє завдання.
Виразне читання віршів.
Один із віршів — напам’ять за вибором.