Даний інтегрований урок розроблений для вчителів зарубіжної літератури та історі.. Проведення такого уроку сприяє інформаційному збагаченню сприймання, мислення і почуттів учнів завдяки залученню цікавого матеріалу, що дає змогу з різних сторін пізнати якесь явище, поняття, досягнути цілісності знань, розкрити творчі здібності
Інтегрований урок із зарубіжної літератури та всесвітньої історії у 7 кл.
Тема: Історія та художній вимисел у романі В. Скотта «Айвенго» на основі практичної роботи із всесвітньої роботи де завданням є створення та представлення живої картини: «Середньовічне рицарство».
Очікувані результати: учень виявляє історичну основу прочитаних творів, дає визначення понять «художній простір» і «художній час», пояснює їх відмінність від хронологічного часу; висловлює судження щодо переваг мирного співіснування народів світу (НЛ-3), цінує любов до ближнього (НЛ-2)
Тип уроку: комбінований
Обладнання: текст роману, ілюстрації до тексту, кросворд, тлумачний та літературознавчий словники, костюми і квіти, ТЗН
Хід уроку
«І навіть якщо розіб’ються серця,
ми будем служить королю до кінця»
Бертран де Борн
1. Організаційний момент Оголошення теми уроку, очікуваних результатів. Запис у зошит. 2. Мотивація навчальної діяльності. Вчитель зарубіжної літератури: Ми продовжуємо вивчати роман В. Скотта «Айвенго». Оскільки роман історичний, нам знадобиться допомога вчителя історії. Тому сьогоднішній урок ми проведемо вдвох із вчителем історії Оленою Мар'янівною. На уроці ви зможете продемонструвати знання тексту роману, і ваші відповіді оціню я. А також ви зможете пригадати відомості з історії середньовічної Англії, хрестових походів, епохи рицарів, і ваші знання оцінить Олена Мар'янівна. Вчитель історії: Ваші знання я можу оцінити вже – чарівні костюми прекрасних дам і обладунки середньовічних рицарів. Видно, що ви опрацювали відповідні сторінки підручника, переглянули ілюстрації в Інтернеті. Сподіваюсь, що ви готові до практичної роботи, адже сьогодні нашим завданням є створення та представлення живої картини: «Середньовічне рицарство».
3. Робота зі словникомВчитель зарубіжної літератури: Ми знаємо, що В. Скотт у своєму романі зобразив Англію ХІІстоліття, тобто автор у художньому творі створив «художній простір» і «художній час». Пропоную відкрити словники, прочитати і переписати у зошити ці літературознавчі терміни.
Вчитель історії: Час у літературі і житті – не зовсім те ж саме. Вивчаючи минуле історики раз по раз змушені відповідати на запитання: коли сталася та чи інша подія? Визначити точний час певної події, тобто її дату, допомагає хронологія - наука, що вивчає способи обчислення часу. Кожна з історичних подій має свою дату – рік, місяць, число. Щоб краще розуміти минуле люди запам’ятовували або записували події в хронологічній послідовності - послідовність подій за роком. Наприклад, коли розпочалася якась подія і коли вона закінчилася, що відбувалося напередодні цієї події і що по завершенню. Історичний час рухається лише вперед, від минуло до майбутнього. Його не можна повернути назад. Французький історик Марк Блок писав , що історія є «наукою про людей у часі»(Учні роблять записи у зошитах та коментують написане)
4. Презентація вчителя та повідомлення учнів Вчитель зарубіжної літератури: Перш ніж ми перейдемо до роботи над текстом роману, тобто помандруємо у художній простір і час, вчитель історії та підготовлені ним учні продемонструють нам хронологічний час. Іншими словами, розкажуть про середньовічну Англію – замки, рицарів, короля Річарда.
Вчитель історії: (Демонструє слайди та коментує їх. Учні розповідають про рицарів загалом та Річарда як рицаря і короля зокрема).
5. Рицарський турнір Вчитель зарубіжної літератури: (Запрошує присутніх на рицарський турнір, пояснює правила. Дівчатка називають імена хлопців, які мають продемонструвати своє знання тексту, а ті своєю чергою викликають суперників. Квіти для переможців «Турніру запитань і відповідей»)
6. Інсценізація уривку роману (зустріч Ровени і Ребекки) 7. Запрошення до дискусії Вчитель зарубіжної літератури: Пропоную поміркувати, чи потрібні рицарі у ХХІ столітті? (За допомогою запитань – підказок двох вчителів учні мають поміркувати про переваги мирного співіснування народів світу та любов до ближнього): - чому Ровена і Ребекка говорили про рицарів? (допомога) - від кого ми можемо сподіватися допомоги у наш час? - невже не виглядали б смішними сьогодні рицарі в обладунках? - наведіть приклади літературних чи екранних захисників знедолених -чи можна вирішити конфлікти без застосування сили? - чого сучасні учні могли б навчитися у рицарів? 8. Робота над епіграфом Вчитель історії: (Пропонує пригадати презентацію і назвати основні якості і риси вдачі рицарів) Вчитель зарубіжної літератури: (Коротко розповідає дітям про трубадура і пояснює значення слів «вірність обов’язку»).
9. Домашнє завдання Вчитель зарубіжної літератури: На наступному уроці ми продовжимо вивчення роману В. Скотта і порівняємо двох рицарів – Айвенго і Бріана де Буагільбера. Перегляньте ті сторінки тексту з підручника, у яких автор описує події, пов’язані з героями. Вчитель історії: Наше домашнє завдання буде дещо іншим. Вам потрібно підготувати інформацію про життя простих людей у середні віки.
10. Підсумок Вчителі оцінюють відповіді учнів і бажають хлопчикам стати справжніми рицарями, а дівчаткам – зустріти справжніх рицарів, готових їх захистити.