Інтегрований урок географії в 9 класі " Металургійна промисловість України"

Про матеріал
Інтегрований урок хімії та географії, який надає змогу учням ознайомитись з металургійним комплексом в Україні.
Перегляд файлу

Тема уроку «Металургійний комплекс України»

Мета навчальна: сформувати знання про особливості металургійного комплексу України; обґрунтувати географію розміщення центрів чорної металургії; опрацювати нові поняття та терміни.

Мета розвивальна: розвивати логічне мислення, вміння робити висновки завдяки отриманим знанням, формувати науковий світогляд; вдосконалювати навички роботи з тематичними картами атласу Україниформувати вміння аналізувати та узагальнювати навчальну інформацію.

Мета виховна: формувати почуття патріотизму та вітчизняного виробника; виховувати дбайливе ставлення до природи.

Тип уроку: iнтегрований урок вивчення нового матерiалу (географiя — хiмiя).          

 Прийоми та методи: метод проектів, метод проблемно – пошуковий, порівняльний, словесний, бесіда, аналіз, узагальнення, картографічний.

 Обладнання: атлас України для 9 класу, шкільна колекція гірських порід та мінералів. Карта «Господарство України».

хiд уроку

1. Органiзацiйний момент

Клас подiлено на групи, що отримали випереджальне завдання.

Учитель хімії: Протягом уроку ви повиннi працювати над складанням навчальних довiдникiв (хiмiчних та географiчних) — так званих опорних схем. Працюючи,  користуйтеся пiдручниками, картами, матерiалами звiтiв вiддiлiв науково-дослiдницького iнституту (груп учнiв).

2. Актуалiзацiя опорних знань та навичок учнів

Учитель географії: «Повторення — мати навчання», — казали в давнину. Даяайте згадамо матерiал 6-8 класiв за темами «Кориснi копалини» та «Тектонiчнi струкгури».

1) Прийом «Морський бій».

На дощці на листках написані терміни, які вивчалися раніше. Учні вибирають не що знають і відповідають.

Рудні, нерудні, паливні, корисні копалини, гірські породи, магматичні, метаморфічні, мінерали.

2) Відповіді на запитання

  • Як класифiкуються кориснi копалини за використанням людиною у господарствi? (Руднi, нерудні, паливнi).
  • Яка за походженням рудна сировина? (Переважно магматична).
  • Наякi групи подiляються руднi кориснi копалини? (Руди чорних металiв, руди кольорових металів).
  • Як пояснити те, що найбiльшi в Українi залiзномарганцевi басейни розташованi на рiвниннiй території? (Український щит).

3. Мотивацiя навчальної та пізнавальної діяльності, оголошення теми та мети уроку.

Епіграфом нашого уроку будуть вислови А.П. Чекмарьова: «З металу робиться все – від цвяха до космічного корабля».

«Метал – це прочність, метал – це точність,

Швидкість, висота, блиск та краса».  

 

Прийом «мікрофон».

  • Наведіть приклади використання металів у господарстві й повсякденному житті людини.
  • Чи можливий прогрес у виробництві без використання металевих конструкцій? Наведіть приклади.

4. Вивчення нового матеріалу

Учитель географії: Металургiя є базовою галуззю української промисловостi.

Металургійна промисловість за обсягом виробництва посідає 4 місце після машинобудування, харчової та легкої промисловості. На її частину препадає бальше ніж 8 відсотків загального обсягу промислової продукції країни. Чорна металургія є однією з провідних галузей народного господарства України. Вона містить низку дуже складних виробництв: видобуток і збагачення залізної руди, спітання  її в агломерат, виплавка чвуну і сталі, випуск феросплавів і виробництво прокату.

Історія розвитку галузі на території України почалася з будівництва металургійних заводів. В Луганську – 1797 р. і в Керчі – 1850 р.

Металургiйний комплекс України складається з: чорної металургiї, гiрничорудної промисловостi, колюрової металургії.

Основнi галузi — ЧМ та КМ.

Гiрничодобувна промисловiсть забезпечує сировиною пiдприємства чорної та кольоровї металургії.

Для металургiйного комллексу характернi три види органiзацiї виробництва.

Нові терміни записуємо в зошит.

  • концентрацiя — на територiї України сконцентрованi металургiйнi центри та вузли у трьох районах у пiвденно-схiднiй частинi країни;
  • спецiалiзацiя — металургiйний комплекс спецiалiзуеться на виробництвi продукції чорної та кольорової металургії;
  • комбінування — з 350 пiдприємств чорної металургії — 16 величезних комбiнатiв, на яких здiйснюються всi виробничi стадiї вiд добування сировини до виготовлення готової продукції.

У багатюх країнах свiту сьогоднi кiлькiсть металургiйних виробництв зменшується, особливо пiдприємства чорної металургiї.

 

Проблемне питання. У свiтовiй сучаснiй промисловостi металургiя вiдiграє далеко не найважливiшу роль. Проте в Українi металугiйний комплекс займає одне з найважливiших мiсць. Чому?

Учитель географії. Вiдповiсти на це запитання ви зможете поступово, добираючи аргументи протягом року Занотовуйте їх у опорну схему-довiдник.

Отже, ми розпочинаємо роботу нашого науково-дослiдного iнституту. Протягом тижня групи працювали над презентацiями.

Науково-дослiдний iнститут металургiї України повинен, як i всі iншi, мати свою вiзитну картку-назву та логотип. Над цим працював вiддiл реклами та маркетингу.

Виступ учнів першої групи з презентацією

Учитель географії: для розвитку ЧМ вУкраїнi є усi сприятливi умови, одниєю з яких є багата сировинна база. Цей матеріал дослiджував геологодослiдницький вiддiл.

Виступ учнів другої групи з презентацією

Учитель географії: ЧМ — одна з ведучих галузей української промисловостi. Це складна галузь з рiзними за органiзацiєю та техологiями виробництвами. Територiальне розмiщення пiдприємств вивчав географiчний вiддiл.

Виступ учнів третьої групи з презентацією:

  • ЧМ – одна з найважливіших галузей вітчизняної промисловості.
  • Має сприятливі умови для розвитку.
  • Є основою для розвитку машинобудування, транспорту будівельного комплексу, хімічної промисловості.
  • Виплавка металів є матеріаломістким, енергомістким виробництвом.
  • Підприємства є значними забрудниками навколишнього середовища.

Учитель хімії: Розгляньмо економiчнi, хiмiко-технiчнi i чисто хімiчнi аспекти виробництва чавуна, тобто однiєї з задач галузі металургiйного комплексу країни, а точніше – чорної металургії. У вас на столах — листки, хiмiчна сторiнка, яку ви повинні доопрацювати. У цьому вам допоможуть розiбратися спiвробiтники вiддiлу НДІ.

Виступ учнiв четвертої групи

Виробництво чавуву. Металургiйний комплекс

1. Сировина:

Червоний залiзняк Fе203 (гематит), магнiтний залiзняк Fе304 (магнетит), бурий залiзняк 2Fе2О3 .20, сидерит FеСО3 (шпатовий залiзняк), залiзний колчедан FеS2.

2. Сплав — твердий розчин — однорiдний сплав, у вузлах кристалiчної ґраткя якого, мiстяться атоми рiзних металiв, близьких за природою i розмiрами.

 

Самостійна робота з підручником в парах.

Діти готують відповідь на запитання. Які чинники сприяли розвитку чорної металургії в країні?

Близкість розмішення родовищ залізних і марганцевих руд родовищ коксівного вугілля, вапняків, формувальних пісків і вогнетревких глин; густа мережа шляхів сполучення між родовищами; велека кількість металобрухту; наявність висококваліфікованих кадрів

Учитель географії. Чорна металургія маючи сучасну технологію виробництва і застаріле обладнання, дуже матеріаломістка галузь, яка соживає близько  30% палива, 20% електроенергії та води, що використовується у господарстві країни. Для виплавки 1 т. чавуну потрібно агломерат, 3 т. залізної руди, понад 1 т. коксу, 0,5 т. вапняку, 10-20 т. води, а також марганцева руда тощо.

Робота зі словником.

Агломерат – грудки або окатиші які отримують під час спікання вапняку з коксом.

Флюси – речовини які додаються під час плавлення металу для регулювання складу шлаку.

ЧМ України має комплексо утворюючи особливості. Великі підприємства «Обростають» значною кількістю допоміжних та обслуговуючих виробництв, що використовують відходи. Коксові гази використовують для виробництва добрив, шлаків для виготовлення будівельних матеріалів. Тому основними типами підприємств ЧМ є комбінати повного циклу.

Самостійна робота в парах з атласом та підручником.

Учні знаходять відповіді на запитання.

  • Назвати й показати найбільший басейн залізної руди в Україні.
  • Яким способом добувається там руда.
  • Назвіть інші родовища залізної руди.
  • Який метал потрібний для поліпшення якості металу, де він добувається?
  • Яке вугілля потрібно для виплавки чорних металів і де його виробляють?
  • Яка ще сировина потрібна для виплавки чорних металів.

Повідомлення учня «екологічні проблеми комплексу» (випереджальне завдання.

У про процесі виробництва металів накопичуються відходи, які призводять до сильного забруднення природи. Основними відходами є шлаки, які щорічно 32 млн. тонн. Великі екологічні проблеми виникають під час видобутку руди – знижується рівень підземних вод вилучається великі прощі родючих земель відбувається різні техногенні осідання й провали земної поверхні. Під час виплавки металів в атмосферу викидується велика кількість шкідливих речовин.

 

5. Закрiплення вивченого матерiалу

Тестування

 

Тест

1. Для розвитку чорної металургiї в Українi умови:

а) сприятливi;

б) несприятливi.

 

2. Розставте у порядку технiчного циклу пiдприємства:

а) прокат;

б) добуток сировини;

в) виплавка чавуну та сталi;

г) збагачення руди.

 

З. Найбiльшi центри чорної металургii знаходяться у:

а) Прикарпаттi;

б) Приднiпров’ї;

в) Донбасі.

 

4. Найбiльший залiзорудний басейн України — це:

а) Кременчуцький;

б) Бiлозерський;

в) Керченський;

г) Криворiзький.

 

5. Головний фактор розмiщення металургiйних виробництв:

а) енергетичний;

б) сировинний;

в) водний;

г) трудовий;

д) екологiчний.

 

6. Чавун — сплав залiза з вуглецем, вiдсоток  вуглеця в якому складає:

а) менше 1,7;

б) бiльше 5;

в) 1,7 – 5;

г) 2.

 

7. В окиснювально-відновлювалиних реакціях іон Fe2+ здатен:

а) вiдновлюватися;

б) окислюватися;

в) окислюватися й вiдновлюватися.

 

8. Вкажiть компоненти шихти доменного виробництва чавуна:

а) залiзна руда;                  б) флюси;

в) кокс;                               г) угарний газ;

д) шлак;                              е) цемент (ферум карбiд).

 

9. Для виплавки з доменної печi важкоплавних примiсей використовують:

а) флюси;

б) кокс;

в) кварцовий пiсок;

г) карбон (ІІ) оксид.

 

10. Перед подачею в домну повiтря, збагаченого киснем, його нагрівають у:

а) горнi;

б) распарi;

в) кауперах;

г) фурмi.

 

6. Підсумок уроку

Діти з вчителем роблять висновки щодо значення ЧМ.

 

• Чорна металургія займає одне iз головних місць у галузевiй структурi промисловостi України. Вона має великi експортнi можливості.

• Для розвитку чорної металургiї в Україні iскують сприятливi умови:

- значнi заласи залiзних та марганцевих руд, коксiвного вугiлля, високоякiсного вапняка. При чому цi ресурси розташовані поблизу один від одного;

          -   високорозвинена галузева наука та кваліфіковані кадри.

• Розрахунки економiстiв показують, що залiзні руди на Україні мiстять достатньо високий вiдсоток залiза та вигiднi у використаннi.

• Виробництва чавуну здiйснюється у доменних печах, пристроях, які дозволять виробляти якiну продукцiю iз достатньо низькою собiвартiстю. В основi хiмiчних процесів покладено окиснювально – вiдновлювальні  реакцiї, у якостi відновнювальника використовуються зручні та недорогі речовини.

• Пiд час плавлення чавуну дотримуються наукових принципiв виробництва: збагачення повiтря киснем, протитечiя, використання теплоти екзотермiчної реакцiї, безперервнiсть процесу, комплексне використання сировини. Вимірюється екологічні питання. Ми вважаємо, що це достатньо продуктивна для країни галузь.

 

7. Домашнє завдання

  • Опрацювати відповідний параграф.
  • Нанести на контурну карту основні центри чорної металургії.

 

 

docx
Додано
19 березня
Переглядів
32
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку