Інтегрований урок "І. Багряний "Тигролови" як український пригодницький роман"

Про матеріал
Інтегрований урок "І. Багряний "Тигролови" як український пригодницький роман" (українська література, історія України, інформатика). Форма уроку: урок-практикум Мета: узагальнити сюжетно-композиційні та жанрові особливості твору. Закріпити вивчене про сюжетні лінії. Активізувати розумову діяльність учнів, вдосконалювати вміння дискутувати й аргументувати свою думку. Актуалізувати знання про українську діаспору, тоталітаризм, репресії 30-х рр. 20 ст. Розвивати вміння застосовувати Інтернет-ресурси в практичній діяльності. На матеріалі роману виховувати в учнів прагнення бути вольовими людьми, яскравими особистостями. Інтерактивні технології, застосовані на уроці: гра «інтерв’ю письменника», робота в парах, «акваріум», «хвилинка з мистецтвом», «мозковий штурм», незакінчене речення. Тема розрахована на два спарені уроки.
Перегляд файлу

1

 

Тема: І. Багряний "Тигролови" як український пригодницький роман

Тип уроку: інтегрований (українська література, історія, інформатика) Форма уроку: урок-практикум
 

Мета уроку: узагальнити сюжетно-композиційні та жанрові особливості твору. Закріпити вивчене про сюжетні лінії. Активізувати розумову діяльність учнів, вдосконалювати  вміння дискутувати й аргументувати свою думку. Актуалізувати знання про українську діаспору, тоталітаризм, репресії 30-х рр. 20 ст. Розвивати вміння застосовувати Інтернет-ресурси в практичній діяльності. На матеріалі роману виховувати в учнів прагнення бути вольовими людьми, яскравими особистостями.


Обладнання уроку:  ІКТ (комп’ютери, он-лайн стіна Padlet, гугл-презентація, відео, презентація); портрет письменника, текст роману «Тигролови».

Інтерактивні  технології: гра «інтерв’ю письменника», робота в парах, «акваріум», «хвилинка з мистецтвом», «мозковий штурм», незакінчене речення

Випереджувальне завдання: Повідомлення учня про історію написання роману, повідомлення учня про гетьмана Многогрішного, повідомлення про Українську діаспору Далекого Сходу.

Основні компетентності, що формуються в процесі засвоєння навчального матеріалу: інтелектуальна, комунікативна, інформативна

   

 

Епіграф:

Людина – найвеличніша з усіх істот.
Людина – найнещасніша з усіх істот. Людина – найпідліша з усіх істот. Як тяжко з цих рубрик трьох вибрати першу для доведення прикладом.
                                                                                                                І. Багряний

 

Хід  уроку

 

І. Мотивація навчальної діяльності учнів

 

І. Вступне слово учителя української літератури
       

  "Нашого цвіту по всьому світу". Ці слова вже стали крилатими. Бо нема, мабуть, на земній кулі країни, де б не жили українці. Як не було й немає такої країни, в якій би за те, що людина любить свою землю, її людей, береже традиції своїх батьків, шанує материнську мову, прагне бути вільною, знищували. Страшні, трагічні роки сталінського геноциду. Скільки було страчено талановитих людей, цвіту української нації. Скільком довелося покинути Батьківщину, податися на чужину, щоб не зрадити себе, не зректися свої любові, залишитися українцем не на Україні. Всі вони мріяли повернутися на землю своїх батьків.  Але тільки з набуттям Україною незалежності повертаються імена вчених, художників, письменників, імена тих, хто пройшов довгий шлях від забуття до безсмертя. Повертаються своїми творами знаними у світі, але, на жаль, не в Україні.

Серед них І. Багряний – письменник, публіцист, людина, для якої найбільшим щастям було повернутися на Україну і побачити її вільною й незалежною. «Тигролови» - один з тих нечисленних художніх творів, який дарує нам образне бачення «трудів і днів» українських переселенців, що утворили на Далекому Сході величезний за розмірами край під назвою Зелений Клин.

 

ІІ. Організаційний момент. Повідомлення теми та мети уроку (учитель історії)

       Сьогодні наш урок пройде у формі уроку-практикуму, деякі учні з класу мали випереджувальне завдання і готували доповіді. Також ми будемо працювати в групах і з Інтернет сервісами. Супроводжувати нашу роботу буде презентація, а також Вашій увазі буде представлені відео.

 

Учитель інформатики: Сьогодні ми з вами узагальнимо сюжетно-композиційні та жанрові особливості твору, актуалізуємо знання про українську діаспору, тоталітаризм, репресії 30-х рр. 20 ст.; будемо розвивати вміння застосовувати Інтернет-ресурси в практичній діяльності.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 Інтерактивна  гра «Інтерв'ю  письменника».
            Учитель ділить клас на пари (по партах). Один учень виступає в ролі  І. Багряного, інші – «Кореспонденти», ставлять  запитання з біографії та творчого шляху письменника.

 

Орієнтовні запитання та відповіді:
Назвіть ваше справжнє ім'я (Іван Лозов’ягін)
Розкажіть, будь ласка, де ви народилися (2 жовтня 1907 р. в с. Куземині поблизу м. Охтирки на Сумщині)
Де ви здобували освіту, які уподобання мали в юності (спочатку вчився в Охтирській технічній школі, потім Краснопільській художньо-керамічній школі. 1926 р. вступив до  Київського художнього інституту, проте після закінчення диплом не отримав, бо був «політично неблагонадійним». Мистецтво – покликання мого життя).
Як розпочиналась ваша літературна кар'єра  (У 20 років під псевдонімом Багряний почав друкувати оповідання й поетичні твори).
Яким літературним об'єднанням надавали перевагу (брав участь в МАРСі (майстерня революційного слова).
Розкажіть, будь ласка, про ваше ставлення до тогочасного режиму (я засуджую радянську тоталітарну систему і будучи в еміграції, не хотів повертатися в окупований більшовиками край).
Коли ви потрапили на заслання (в 1932 році мене заарештували й засудили до трьох років поселень на Далекому Сході. За втечу із заслання мене ув’язнили на три роки в Бамлазі (Байкало-Амурський табір для в’язнів).
Коли ви емігрували з України (після війни в 1945 р. переїхав до Німеччини).
 

Слово вчителя української літератури
Запитання до «кореспондентів»:
• Чи задоволені ви відповідями І. Багряного? Тож подякуємо нашому письменнику. І запросимо до слова наступного учасника нашого практикуму:

Повідомлення учня про історію написання роману (випереджувальне завдання)


          Вся творча біографія І.Багряного  – це постійна сутичка з тоталітарною системою, яку він таврував за позбавлення людини людської гідності. Цьому підтвердженням є роман "Тигролови", який був написаний у 1944р. в Моршині впродовж 14 днів і в цьому ж році здобув першу премію на літературному конкурі у Львові. Твір перекладали англійською, голландською, німецькою мовами. У Німеччині ця книга з ілюстраціями виходила тричі. Німці читали з великим захопленням, купували для молодого дня народження, або для першого причастя. В Україні твір вийшов окремою книгою тільки у 1991р.
            В основі пригодницько-екзотичного, за визначенням самого автора, роману – безпосередні враження і переживання під час втечі з далекосхідного концтабору.
«Мені не треба нічого вигадувати. Життя товпилося в моїй душі і виривалося, як Ніагара. Країну, про яку я писав, я любив, як свою другу батьківщину, хоч потрапив до неї невільником.... Всі ці люди були тими, з ким я міг переживати втіху розмов на материній мові в далекій чужині та ще й невільником. "Ті люди ніколи не випадуть з моєї пам'яті...".

 

Слово вчителя української літератури

Бесіда за змістом твору.
Учитель. Чому роман став настільною книгою німецької молоді?
Учень. Бо твір вчить жити в будь-яких умовах, виживати в екстремальних ситуаціях.

Учитель. Які два світи змальовує автор? Через які образи-символи?

Учень. Світ репресій, пекла, мук, пітьми. Світ ілюзорного раю, примарного вільного життя Образи-символи: два поїзди-експреси (дракони): ешелон смерті (в’язні) та комфортабельний поїзд (партійна еліта, прокурори, військові працівники).

Учитель. Яким чином Многогрішний опинився в родині Сірків?

Учень. Втік з ешелону смерті.

Учитель. Які почуття й думки викликають у вас описи полювання на тигрів, ведмедів, пантів?

Учень. Захоплення, страх, сум.

Учитель. Як Сірки ставляться до Григорія Многогрішного?

Учень. Як до власного сина.

Учитель. Як родина Сірків опинилася на Далекому Сході?

Учень. Родина жила дружно і заможно на Україні, допоки не почалось розкуркулення. Від тогочасного життя як від лиха сховались у тайзі.

Учитель. Про який час йдеться у романі?

Учень. 30-ті роки 20 ст.

 

Проблемне питання (вчитель історії)

Давайте згадаємо з історії України:

  1. Що таке «колективізація»?
  2. Кого називали «куркулями»?

 

Нагадаю, що суть колективізації полягала в масовому створенні колективних господарств шляхом примусового усуспільнення земельних ділянок, реманенту, робочої та продуктивної худоби все це проводилося силовими методами.

Політику  колективізації супроводжувала боротьба з «куркулями», до яких зараховували не лише заможних селян, а й таких, які б використовували у своїх господарствах найману працю.

Розкуркулення тривало з другої половини січня до початку березня 1930 року. Воно охопило в Україні 309 районів.

Розкуркулення здійснювалося терористичними методами. Ізольовані один від одного, селяни-власники не могли протистояти державному апарату.

Усіх розкуркулених почали депортовувати у північні та північно-східні регіони СРСР

У червні 1930 р., виступаючи на ХVI з’їзді партії, Сталін виз­навав репресії «потрібним елементом наступу», публічно закликаючи до насильства. Протягом 1929-1931 рр. з  УСРР  було депортовано 97 тис. сімей. 

Перегляд відео (нагадування тогочасних подій)

https://www.youtube.com/watch?v=5GTpZKh-QYQ

 

Учитель історії

У період масованих репресій досить було одного необережного слова чи вчинку, щоб бути знищеним. Але були ті, що ставали у двобій з долею і вигравали поєдинок. Як ви вважаєте чи випадково автор дає своєму героєві прізвище Многогрішний? Чи це закономірно?
                      

  • Я запрошую до слова учня, який підготував випереджувальне завдання: Повідомлення учня про гетьмана Многогрішного  (випереджувальне завдання)

Многогрішний Дем'ян Гнатович – гетьман Лівобережної України (1668-1672рр.), ставши спільником Дорошенка, почав неприязні дії проти Москви. Сам висловив великоруському гінцю Танєєву намір нізащо не віддавати Києва полякам і разом з Дорошенком воювати з Польщею. Перш ніж московський уряд вирішив, як вчинити з доносами на Многогрішного, проти останнього було організовано змову... 13 березня, вночі, змовники схопили Многогрішного і відправили до Москви, де гетьмана було катовано. Дем'ян відкидав звинувачення у зраді, але зізнався, що в п'яному стані говорив "несамовиті промови". Старшини від імені всього малоросійського народу просили стратити колишнього гетьмана і його брата. Засуджених вивели на страту у Москві однак цар вислав гінця з повідомленням, що він змінює смертну кару засланням у Сибір. Н. Григорій Многогрішний – українець, його рід має славні традиції в особі першого каторжника Сибіру гетьмана Дем'яна Многогрішного.
 

Слово вчителя української літератури:

У творі дві сюжетні лінії. Перша пригодницька – це лінія перебування Многогрішного в тайзі. Саме з цієї лінії починається твір.
Учитель. Які образи – символи створені у романі?
Учень. Перший розділ свого роману І. Багряний називає "Дракон". Символічна картина паралельного майже незалежного існування в одній державі двох світів – світу пітьми, пекла і світу ілюзорного раю, ілюзорного вільного життя. І ці два світи уособлені в символічних образах двох експресів, котрі мислено летять у невідоме, у чорну сибірську ніч, на край світу.
Учитель. І от Григорій виривається з експресу смерті. Що зробило Многогрішного символом? Символом чого?
Учень. З волі автора Г. Многогрішний здійснює неможливе – вистрибує майже у смерті із черева скаженого дракона і цим божевільним протестом підживлює в тисячах знеособлених в'язнів почуття людської гідності, надії, переконання, що серед них, приречених, є такі, що не здаються, воліють "ліпше вмерти біжучі, ніж жити гниючи!". Для побратимів по нещастю Григорій стає "символом непокірної і гордої молодості, символом тієї волелюбної і сплюндрованої за те Вітчизни".
 

Інтерактивна вправа «Акваріум» (учитель історії)

            Учитель обирає тему для обговорення: «Проблема свободи і смерті в трагічному конфлікті людської особистості із сталінсько-репресивною системою». Після цього потрібно визначити групу осіб (5—7 чоловік), які найбільше цікавляться цією проблемою або мають більше знань з даної теми, ніж інші. Стільці у класі розміщуємо так, щоб ця група з 5-7 осіб знаходилась у центрі, а інші навколо. За столом у центрі сідають учасники групи — «риби», їхнє завдання — по колу висловити свою думку із запропонованої проблеми. Учні, які напередодні отримали завдання, висловлюють свої думки, звертаються до сюжетної канви твору, наводять факти з історії, використовують цитати з роману. Ця страшна картина поїзда-дракона, «ешелона смерті», символізує сталінську тоталітарну систему.

Учні згадують ознаки тоталітаризму.

 Тоталітаризм  - означає державний лад, що здійснює абсолютний контроль над всіма сферами суспільного життя. 

Основні риси радянського тоталітарного режиму в 30-ті роки:

  • ліквідація всіх інших політичних партій та організацій та репресії проти їх членів;
  •  втручання партії в усі сфери життя громадян;
  •  політична диктатура більшовицької партії;
  • боротьба з будь-яким інакомислям в середині партії  і серед населення;
  • створення партійних груп та організацій на всіх підприємствах та в усіх установах, для посилення контролю над суспільством і поширення впливу партії;
  • втручання партії не лише в політичні питання, а в абсолютно всі сфери життя, як суспільства в цілому, так і окремих індивідів.

Таким чином, в Радянському Союзі утвердилась монопартійна система і диктатура єдиної партії, що є однією з ключових ознак тоталітарного ладу.

 


          Далі старшокласники розповідають про головного героя роману «Тигролови» Григорія Многогрішного, який, незважаючи на пильнування Медвина, втікає від вготованого йому пекла. Вони зазначають, що людина, не приручена тоталітарною системою, може і повинна кинути виклик цій системі, і вистояти.
         
          Після того, як час, відведений для дискусії, вичерпається, група повертається на свої місця, а вчитель ставить запитання до учнів:


• Чи погоджуєтесь ви з думкою групи?
• Який з аргументів вважаєте найбільш переконливим?

Учитель  української літератури: Хто ще їде цим же експресом?

УченьЦим же експресом – тільки на інше полювання їде майор ОГПУ-НКВД Медвин "Його не зворушують ніякі екзотики, ніякі най ексцентричніші історії, ба навіть тигри. Він не те бачив. Не те знає. І не те може. Такого полювання, якого він сам є і був майстром, не зрівняти ні з яким іншим..."

Учитель. Так письменник розширює змістове навантаження назви твору підтекстом: в умовах тоталітарного режиму людина полює на людину. Коли людина переслідує іншу людину за любов до отчого краю, то це вже є свідченням патологічних процесів у суспільстві. Тепер Григорій поряд із основною проблемою свого життя – не залишитись нулем в історії, ставить ще одну – знищити Медвина як зло.


-       Як вирішує Григорій цю проблему?
(учні розповідають, як вирішує Григорій цю проблему)
Учитель. Чи можемо розцінювати перемогу Многогрішного як помсту?
Учень. Ні, бо виконання обов'язку, яким керується у своєму житті герой роману. Він своїм вчинком підтверджує, що рано чи пізно всяке зло має бути покараним.
Учитель  історії: Другу сторінку трагічної долі українців (а це є другою сюжетною лінією) відкриває рід Сірків, до яких після втечі потрапляє Г. Многогрішний.

Виступають учні-дослідники з теми «Українська діаспора Далекого Сходу».

«Українська діаспора Далекого Сходу».

Зелений клин, або  Зелена Україна – назва земель Далекого Сходу (крайня східна частина РФ), де з різних причин оселялися прибулі на Далекий Схід переселенці з укр. губерній. Саме ця назва цих земель набула поширення у 1920–40-х рр. Кордони Зеленого клина проходять: на півдні ріки Амур і Уссурі та Японське море; на півночі: Становий хребет (гори), або адміністративна  границя  між Амурською і Якутською областю, а далі на схід адміністративна границя між Удською та Охотською округами Приморської області аж до Охотського моря; на сході: Японське море, Татарська протока та Охотське море; на заході: адміністративна границя між Амурською та Забайкальською областями. 

За доби СРСР причинами переселень, окрім суто економічне (аграрне перенаселення, безземелля й малоземелля на істор. батьківщині), також стали: голод 1921–1923 в УСРР, колективізація сільського господарства, голодомор 1932–1933 в УСРР, політичні  репресії 1930-х рр. та повоєнного часу,  (значна кількість українців – висококваліфікованих фахівців, учених, діячів науки та культури – потрапила на Далекий Схід за переведенням). У цілому, однак, кількість переселенців-українців, які прибували на Далекий Схід під впливом економічних  чинників, переважала кількість примусово висланих.

 

Життя українців на Далекому Сході

У 1931 було затверджено план українізації, який передбачав українізацію в 13 р-нах 809 шкіл, які охоплювали 86,2 % укр. дітей шкільного віку. Від берез. 1932 у Хабаровську почала виходити крайова україномовна газ. "Соціалістична перебудова". Від 1 трав. 1932 укр. мовою мали перекладатися районні газети.

 

Перегляд відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=zdVuXRjIQ7A

 

 Вчитель української літератури: Яка основна думка твору?
Учень.  Автор переконує і запевняє в тому, що за будь-яких обставин, людина може і повинна бути Людиною. І. Багряний усе життя біг над прірвою з вірою в людину, прагнучи запалити в ній невгасиму іскру, яка б висвітлила шлях із чорної прірви зневіри, приниження в безсмертя.
Вчитель української літератури: Діти, тепер я передаю слово вчителю інформатики, попрацюємо з вами практично.  

Вчитель інформатики налаштовує учнів на роботу на он-лайн стіні Padlet.

Завдання (робота в парах, виконання завдань, що вписані на картках за допомогою комп’ютерів в Padlet):

  1. Що таке Зелений клин?
  2. Чому саме таку назву обрав автор?
  3. На якого звіра полювали Сірки і чому?
  4. Пояснити підтекст твору (на кого ведеться полювання і ким?).
  5. Образи символи твору.
  6. Добро і зло в романі.
  7. Чи можемо ми вважати родину Сірків та Григорія Многогрішного сильним типом української людини ?
  8. Що б ви особисто для себе взяли від Григорія Многогрішного в доросле життя?
  9. Моє враження від роману.
  10.  Побажання однокласникам.

 

  • Виконання учнями завдань та перевірка й аналіз виконаних учнями завдань вчителем.

 

Вчитель інформатики: А тепер пропоную вам роботу з гугл-презентацією (надання інструкцій щодо роботи з гул-презентацією учням)

 

  • Кожен учень працює над створенням 1слайду гугл-презентації (за отриманими завданнями – 20 учнів робота в парах – 10 пар – 10 слайдів)

 

Завдання до виконання презентації:

1.слайд – тема та ідея твору.

2. слайд – композиція твору.

3.слайд – зелений клин це…

4. слайд – Діаспора – це…

5. слайд – образи-символи твору – це…

6. слайд – характеристика Григорія Многогрішного.

  1. слайд – характеристика Наталки.

8.слайд – характеристика Сірків (батьків).

9.Слайд – характеристика Медвина.

10 слайд – побажання друзям та одноліткам.

 

  • Перевірка та аналіз  виконаної роботи.

 

 V. Підсумки уроку. 

 

Вчитель інформатики Інтерактивна вправа «Незакінчені речення». Закінчити вислів: «На сьогоднішньому уроці для мене найбільшим відкриттям було…».

Вчитель історії Дорогі учні, сьогодні ви на порозі самостійного життя, незабаром закінчите школу. Всі ви  складатиме випускні іспити перед Богом, своїм сумлінням на звання бути Людиною. Тому завжди пам'ятайте слова І. Багряного (епіграф уроку). Я бажаю, щоб кожний вибрав  тільки першу рубрику..

Вчитель української літератури: Інтерактивна вправа «Хвилинка з мистецтвом»

 

Від дня народження і до останньої хвилини

Є мить прекрасна – це життя людини.

По-різному йдемо життєвим шляхом:

Хтось пролітає непомітним сірим птахом.

Комусь доводиться пливти за течією.

А хтось горить яскравою зорею…

Вчитель української літератури:  Я бажаю вам, діти, щоб ваші життя горіли яскравою зорею! Ми вдячні всім вам за активну роботу упродовж двох уроків, ви молодці, так тримати і надалі!

 


VІ.  Домашнє завдання: 

  1. Написати есе на тему "Моє враження від прочитаного роману "Тигролови" (з української літератури)
  2. Підготувати тези з питання «Індустріалізація і колективізація УСРР: причини, завдання, результати» (з історії України)
  3. Підготувати презентацію на тему «Віртуальні інтерактивні дошки та їх характеристики» (з інформатики)

 

doc
Додано
2 березня 2021
Переглядів
1593
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку