Остап Вишня. Найвидатніші усмішки

Про матеріал
Остап Вишня був затятим мисливцем та рибалкою, часто виїжджав у мальовничі місцевості з друзями на полювання. Усі ті спостереження, усе почуте він записував та використовував згодом при написанні «Мисливських усмішок». «Мисливські усмішки» Остапом Вишнею були написані вже після війни, коли він повернувся зі сталінських таборів. Роботу над збіркою Остап Вишня закінчив у 1956 році незадовго до своєї смерті. Повний же цикл оповідань був опублікований у 1958 році видавництвом «Держлітвидав»
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку

«ЯК ВАРИТИ І ЇСТИ СУП ІЗ ДИКОЇ КАЧКИ», «СОМ» Остапа Вишні

 

 


 «ЯК ВАРИТИ І ЇСТИ СУП ІЗ ДИКОЇ КАЧКИ», «СОМ» Остапа Вишні

Мета: поглибити набуті раніше знання учнів про Остапа Вишню—письменника, людину надзвичайної працьовитості та енциклопедичних знань, розпочати роботу над ідейним змістом його творів «Сом», «Як варити і їсти суп із дикої качки»; розкрити його основу; розвивати культуру зв’язного мовлення, вміння виразно читати, логічно мислити, співставляти, робити висновки; активізувати словник школярів; формувати кругозір, світогляд

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: збірник «Мисливські усмішки», ілюстрації до нього, епіграф.

Епіграф до уроку: Мабуть, із часів Котляревського не сміялась Україна таким життєрадісним, таким іскрометним сонячним сміхом, яким вона засміялась знову в прекрасній творчості Остапа Вишні.
Олесь Гончар

 

Перебіг уроку:

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань у формі бесіди за питаннями

  • Що вам відомо про життя Остапа Вишні, зокрема про його дитячі роки?
  •  Які твори видатного митця ви читали? Чим вони запам’яталися вам?
  •  Чим захоплювався малий Остап Вишня?
  • Як ушановують пам’ять Остапа Вишні люди сьогодні?
  • Що таке усмішка?

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності школярів

ІV. Перевірка домашнього завдання

V.Тестові завдання (0,5 бал за кожну правильну відповідь)

  1. Яке справжнє ім’я Остапа Вишні?
  2. Скільки дітей було у батьків Остапа Вишні?
  3. Яка подія раннього дитинства, що вплинула на літературне майбутнє, "твердо врізалася в пам’ять Остапа Вишні?»
  4. Яким приладдям виховував Іван Максимович Остапа Вишню?
  5. Кому адресована репліка «Пожди,експлуататоршо! Я тобі покажу, як триста літ із нас…»
  6. На кого вивчився Остап Вишня в Зіньківській школі?
  7. Кого процитував головний герой, коли згадував про вік, через який йому ще рано було йти в чиновники?
  8. У якому закладі навчався за «казьонний кошт» Остап Вишня?
  9. Яка книга в дитинстві справила найсильніше враження на головного героя?
  10. Чому Остап Вишня любив книжки з м’якими палітурками?
  11. Під яким псевдонімом почав писати Павло Губенко в газетах ?
  12. Який прийом використав Остап Вишня в заголовку гуморески «Моя автобіографія»?
  13. Різновидом яких двох жанрів є усмішка?
  14. До якої збірки належить усмішка «Сом»?
  15. З чим оповідач порівнює зелене латаття, по якому бігають ноженятами дикі курочки?
  16. Яким вигуком качка подає каченятам сигнал про небезпеку?
  17. Чим дід Панько вимірював глибину ковбані в Осколі?
  18. Хто такий Сабанаєв?
  19. Про кого Христя місячної ночі пісню співала?
  20. Як звати панського собаку , якого проковтнув сом?
  21. Чому, на думку діда Панька, сом боявся проковтнути катера?
  22. Кому нібито належать слова «Ох  і стомився ж я, товариші рибалки! Дайте відпочити, я вас до Києва довезу?!»
  23. У яку частину доби найкраще ловити сома?
  24. Чому сом « не бере білого ведмедя»?

VI. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1.1 Аналіз збірки «Мисливські усмішки»

Cлово вчителя. Герой «Мисливських усмішок», який є й оповідачем,— трохи хитрий, трохи дивакуватий у своєму священнодійстві збирання на полювання, в очікуванні зайця або лисиці, у поверненні додому — здебільшого без здобичі або й без рушниці чи шапки. Але завжди він іронічний до себе, доброзичливий і наївний, як дитина. І головне для нього — не трофей, а спілкування з природою.
Художні компоненти «Мисливських усмішок»: дотеп, анекдот, пейзаж, портрет, пісня, авторський ліричний відступ, порівняння, епітети, персоніфікація, гіпербола.
Усмішки «Відкриття охоти», «Заєць», «Лисиця», «Лось», «Ружжо», «Дикий кабан, або вепр», «Екіпіровка мисливця», «Як варити і їсти суп із дикої качки», «Сом» — ось далеко не повний перелік кращих творів цього циклу.
«Мисливські усмішки» — яскрава сторінка не тільки в багатогранній творчості Остапа Вишні, а й у всій українській сатирично-гумористичній літературі.

VII. 2.1 Робота в групах

Клас об’єднується у дві групи, які ставлять запитання одна одній. Перша група до усмішки «Сом», друга — до усмішки «Як варити і їсти суп із дикої качки».

2.2 «Мікрофон» Мені найбільше на уроці запам’яталось…сподобалось те….

VIII. Підсумок уроку

  • У чому виявляється жанрова своєрідність усмішок?
  • Яка усмішка сподобалась більше?
  • Яка специфіка творчості Павла Губенка?

IX. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів

X. Домашнє завдання 

Драматургія Миколи Куліша. Написати хронологічну таблицю. Прочитати І і ІІ розділ «Мина Мазайло».

 

 

 

 

 

docx
Додано
3 березня 2021
Переглядів
1229
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку