Урок літератури рідного краю
За романом В. О. Речмедіна
«Пора пізніх доріг»
Авторська розробка Задніпрянець Т. Л.
Погребище – 2021р.
Тема. Валентин Остапович Речмедін.
Безмежно мудра сила материнської любові
(найціннішого людського оберегу)
( за романом «Пора пізніх доріг»)
Мета:
поглиблювати знання про історію рідного краю, його найвидатніших діячів літератури; поглиблювати відомості про життя та творчість митця Надросянського краю – письменника В. О. Речмедіна; розвивати інтерес до його творчого доробку та спадщини; виробляти особистісне ставлення до літератури рідного краю, розвиваючи вміння висловлювати свої думки про автора твору, героїв, художні образи; розвивати логічне та образне мислення, культуру мовлення та читання; виробляти вміння будувати монологічне висловлювання, вступати в дискусію з проблемних питань твору, узагальнювати, систематизувати знання та робити висновки; розвивати вміння висловлювати свої враження відпрочитаного; розвивати комунікативно-мовленнєві вміння школярів; формувати в дітей самостійне судження, вчити їх давати об'єктивну характеристику героям, художнім образам і явищам; плекати працелюбність, милосердя, гуманне ставлення до людини; викликати в учнів щире прагнення захищати світлі набутки матеріального й духовного життя нації, оберігати й примножувати їх, продовжуючи традиції роду, родини, краю; виховувати почуття прекрасного, вміння насолоджуватися художнім твором.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: портрет В. О. Речмедіна;
фотовиставка його творів;
роман «Пора пізніх доріг»;
виставка робіт «Дороги, дороги…»;
ілюстрації
І. Настановчо-мотиваційний етап.
Наша сучасність – світанок XXI століття. Яким воно буде, вирішувати нам, сучасній молоді. Державі потрібні виховані люди, які мають активну життєву позицію, тверді переконання і вміють висловлювати свою думку. Стати такими нам допомагає художнє слово. Саме воно формує і збагачує, навчає і розвиває, зацікавлює і хвилює наші душі. Вивчаючи твори українських класиків, ми долучаємось і до літератури рідного краю.
Це джерело настільки багатюще та невичерпне, що диву даєшся, хочеться припасти до нього і спрагло пити, збагачуватися духовно.
Життєва дорога кожної людини починається з маленької чарівної стежечки – дитинства. Ведуть цією стежиною дитину батьки, навчаючи жити у світі природи і світі людей. Ось дитина поволі зростає і вже починає крокувати самостійніше, упевненіше. І нарешті виходить на широкий шлях і покидає батьківську домівку…
Кожен із нас проходить таким шляхом: від весняної дороги дитинства до зимової – старості. І , йдучи, мимоволі залишає сліди…
Дорога… Вічна дорога життя. Довірся їй, як долоні Бога… Дорога бере тебе в обійми, штовхає, сонного, на перон, цілує в чоло і щоки, тормошить і бризкає райдугою з вікон…
Ошелешений, відкрий їй серце, палітрі фарб відкрий очі. Дорога допоможе і дасть зігрітися. Дорога почує все, що ти їй сказав!
Ю. О. Бортульова.
Перший обов’язок людини: залишити після себе на землі хороший слід — як не дерево, то будинок, як не квіти, то пісню.
В. Речмедін.
Відповідь умотивуйте, описуючи зображене.
ІІ. Активізація мотиваційних резервів учнів. Навчальна рефлексія.
ІІІ. Операційно-пізнавальний етап.
2. Постановка проблемного запитання:
Чому роман В. О. Речмедіна має назву «Пора пізніх доріг»?
• Біографи, які підготували відомості про життєвий шлях поета, з творчістю якого ознайомимося на уроці;
• Бібліографи – розкажуть про творчі здобутки;
• Літературознавці – допоможуть визначити основні мотиви творчості та нададуть відомості з теорії літератури;
• Журналісти – які складуть запитання для бесіди за романом, який ви прочитали.
Біографи:
Нелегка дорога його життя, були на ній бої, рани і втрати, але не втрачено ані краплі юнацької лагідності. Це - суттєво для розуміння характеру В. Речмедіна й характеру народу, сином якого він є.
Світ, який він побачив уперше, був чарівним світом українського Поділля. Тут, у селі Андрушівці, Погребищенського району, в сім'ї сільського вчителя виросли чотири сини. Один за одним ішли вони в життя з батьківських порогів. Склалося так, що в Уманському кооперативному технікумі вивчився Валентин Остапович на... журналіста. Нічого дивного в цьому немає: роки навчання допомогли усвідомити своє справжнє покликання, викристалізувалась мета, а потім - самоосвіта, вірші, захоплюючий, манливий світ літератури відкрився перед ним. По закінченню технікуму найменше думав Валентин Остапович про справи торговельні, життєвий вибір зроблено - він став журналістом.
Потім - робота у вінницькій газеті «Молодий більшовик », у київській - «Комсомолець України», у львівській - «Ленінська молодь» - і перші фашистські бомби на львівське передмістя, евакуації. У Валентина Остаповича хворе серце, ще перед війною одержав «білий» білет - документ про звільнення від військової служби. Він став бійцем 8-ї танкової дивізії 6-ї армії. Наполіг, ублагав, щоб танкісти прийняли до своїх лав.
Так комсомольський журналіст став кореспондентом армійської газети «Звезда Советов».
Потім - бій під Зеленою Брамою (Кіровоградська область), оточення. З останніми гранатами політрук кидається під ворожий танк... Розповідати, що було далі - значить переказувати зміст роману « Коли закипала кров ».
• Бібліографи :
Перу В. Речмедіна належить цілий ряд романів:
«Відчинив у світ я двері...».
Роздумуючи про його творчість, неможливо оминути цього твору, першим редактором якого був відомий майстер української прози Іван Юхимович Сенченко.
Великий життєвий шлях пройшов В.Речмедін - шлях журналіста, письменника, чутливого на все нове й справжнє, вихователя молоді. Ось віхи цього шляху: журналістська праця у Вінниці, Києві, Львові, а після війни, знову у Львові та Києві, відповідальна робота на посадах заступника редактора «Літературної України », редактора газети «Культура і життя», заступника редактора журналу «Вітчизна». Збагачувався життєвий і художницький досвід, кристалізувалися засади поетики, щось неминучо відкидалося, основоположні, сказати б, величини - пристрасть журналіста, доброта, сердечність і те ставлення до слова як до зброї, що виробилось у партизанській друкарні.
4. Літературний портрет «Ніжний півець мужності»
Аби глибше перейнятися всіма тими стражданнями і відчути вогненну романтику партизанської юності, давайте перегорнемо сторінку роману.
(Читає уривок з роману ст.. 199 слова "Мотря вдивляється ..."..ст. 200 до слів "Грізним судилищем").
І ведучий. Валентина Остаповича любили всі. Він просто таки заворожував своєю порядністю і щирістю. Письменник залишався скрізь і в усьому справжньою і доброю людиною! Шанував і любив свою стареньку матір, називав її лагідно і сердечно "матуся". У свій черговий твір "Пора пізніх доріг" присвятив святій, самозреченій любові матерів.
II ведучий. Колись давно Марта ледь врятувала свого найменшого сина Гриця, жертвуючи своїм здоров'ям. А потім все жаліла його, не заставляла до важкої роботи, все найкраще, найсмачніше йому. Виріс. І в кого такий вдався - самовпевнений, нахабний, не поважає матір, братів. А коли Марта зістарилась, син побудував нову свою хату, прямо перед вікнами старенької материної. Затулив їй сонце. Але Марта всеодно любить його. Бо вона ж - Мати. Марта захворіла, поз'їжджалися всі старші сини, лише немає самого молодшого. Мати зве його. І тут настає каяття... (читає уривок з твору "Пора пізніх доріг" ст. 206 від слів "І раптом ті голоси ..." до ст.. 207 "Спасибі Грицьку!...")
На світі багато нас, різного люду.
У кожного є своя мова і рідна земля.
Куди б не поїхала, скрізь відчувать її буду,
До себе манить і притягує навіть здаля.
А звідки ця сила у отчого дому береться,
Чому навіть в снах Ти у ріднім краю?
Немало на світі хороших людей віднайдеться,
Та всюди згадаєш домівку свою.
Тепер зрозуміло в чім сила великого роду,
Чому Тебе тягне до себе Твоя далина?
Тому, що Ти часточка свого народу,
Ти дух його, сила, багатство, із нас всіх одна!
Тому, що Твоє тут глибоку коріння,
Із прадіда-діда почато тут Твій родовід,
Земля проронила у душу насіння
Добра, красоти. Це любові дочірньої плід.
І ведучий. Він любив Україну, любив життя. Шкода, що так зарано воно обірвалося. А хотілося ще так багато написати.
..Мабуть за нелегку працю письменникам даровано не зникати з-поміж нас, завершивши свій земний шлях. Залишитися книжками - плодом важкої праці мозку і серця.
ІV. Осмислення змісту художнього твору, його композиційної будови, жанрово-стильової манери письма.
Словникова робота, заповнення понятійно-термінологічного "поля": СИМВОЛ – СТІНА, ПРОБЛЕМАТИКА
V. Корекційно-рефлексивний етап. Встановлення логічних зв'язків, закономірностей у розглядуваному творі (творчості).
VІ. Самоаналіз і самоусвідомлення рівня збагачення власного ментального досвіду (творча рефлексія).
1. Твір-есе (усний чи письмовий)
«Щоб не стали життєві дороги пізніми…»
2. підсумкова бесіда за епіграфом (2 частина): поясніть вислів:«…Ошелешений, відкрий їй (дорозі) серце, палітрі фарб відкрий очі. Дорога допоможе і дасть зігрітися. Дорога почує все, що ти їй сказав!»
( «Перший обов’язок людини: залишити після себе на землі хороший слід — як не дерево, то будинок, як не квіти, то пісню».
В. Речмедін «Твій побратим» 1962 р.)
VІІ. Оцінювання
VІІІ. Узагальнення, систематизація здобутих знань та представлення системи завдань для наступного уроку ЛРК
Література