Тема: Узагальнюючий урок «Масштаб і його використання»
Мета: узагальнити і закріпити знання учнів із теми,провести контроль навчальних досягнень дітей; формувати вміння визначати напрямки і відстані на карті, працювати в групі та в парі;
розвивати спостережливість, самостійність логічного мислення, математичні здібності, увагу, пам'ять, уміння працювати з джерелами географічної нформації, створювати образ об'єкта, використовуючи інтерактивні технології;
виховувати посидючість,наполегливість,самостійність,вміння переборювати труднощі,інтерес до предметів на прикладі міжпредметної інтеграції, використовуючи технологію діяльнісного методу.
Комунальний заклад
«Рубанівський опорний заклад
загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів»
Великолепетиської районної ради
Херсонської області
Інтегрований урок
із математики та географії
для учнів 6 класу
«Масштаб і його використання»
Підготували:
учитель географії Болгарина А.Г.
учитель математики Гаврильченко Л.О.
Тема: Узагальнюючий урок «Масштаб і його використання»
Мета: узагальнити і закріпити знання учнів із теми,провести контроль навчальних досягнень дітей; формувати вміння визначати напрямки і відстані на карті, працювати в групі та в парі;
розвивати спостережливість, самостійність логічного мислення, математичні здібності, увагу, пам’ять, уміння працювати з джерелами географічної нформації, створювати образ об’єкта, використовуючи інтерактивні технології;
виховувати посидючість,наполегливість,самостійність,вміння переборювати труднощі,інтерес до предметів на прикладі міжпредметної інтеграції, використовуючи технологію діяльнісного методу.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Форма уроку: урок-подорож
Обладнання: План місцевості, підручники, географічні атласи, циркуль - вимірювач, лінійка.
Очікувані результати: учні користуються масштабом при визначенні реальних відстаней, за допомогою плану і карти, виконують тести та розв’язують задачі з різними видами масштабу.
Математика - це мова,
на якій написана книга природи.
Галілео Галілей
Хід уроку
І. Організаційний момент (3 хв)
«Психологічна настанова»
Доброго дня, діти! Рада бачити вас усіх на інтегрованому уроці математики та географії. Щоб робота була успішною, бажаю всім вам бути активними і кмітливими, старанними й відповідальними .
Для того щоб впоратися на уроці із завданнями вам потрібно виконати таку вправу:
Назвіть тільки географічні та математичні поняття
Глобус, рівняння, історія, гора, числа, пробірка, коло, образ, вираз, опади, хмари, кут, рівнина, вулкан, теорема, нота, спорт, м’яч, землетрус, план, синус, кар’єр, відстань, живопис.
2. «Вправа Очікування»
Діти! Наш урок розпочався! Що ви очікуєте від нього? Подумайте і закінчіть речення: –
- Від уроку я очікую…
- Наш урок буде …
- На уроці ми будемо …
- Отже, якщо ми будемо на уроці такими, ми разом проведемо цікавий, творчий, продуктивний урок. А нам, вчителям, дуже приємно навчати тих, хто хоче все знати. За такої умови у нас обов’язково все буде добре!
Учитель географії:
Сьогоднішній урок не зовсім звичайний. Це своєрідна віртуальна подорож, під час якої ми узагальнимо вивчене про масштаб на уроках математики та географії, а також з’ясуємо, чи потрібні нам знання про масштаб, де ви їх можете використати. Якщо так, то для чого саме?
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів (4 хв)
Вчитель географії: Діти, географія - це така наука, яка поєднує в собі цілу низку предметів, що вивчаються в школі. Це дуже добре, адже це все допомагає дітям краще , глибше пізнати таємниці природи, розглянути з різного ракурсу. Сьогодні ви переконаєтесь в цьому.
Учитель математики. Неможливо вивчати географію без математики. Яке б явище природи чи живий об’єкт ми не описували, розробити заходи його застосування неможливо без математичних обчислень.
Тестовий контроль
1) Який з масштабів більший:
а) 1:25; б) 1:300; в) 1:50000.
2) Перетворіть числовий масштаб в іменований: 1: 9000000
а) у 1см - 90км, б) в 1см - 900км; в) в 1см - 9 000 км.
3) У скільки разів відстань на місцевості більша, ніж на плані, якщо місцевість зображена в масштабі 1: 35 000?
а) в 35 000 разів; б) у 35 разів; в) в 3,5 рази.
4) На плані відстань між пунктами 3 см, що відповідає 900м на місцевості.
Визначте масштаб плану?
а) в 1 см - 200 м; б) в 1 см - 300 м; в) в 1 см - 900 м;
5) Визначте, числовий масштаб плану, якщо місцевість на ньому зменшена в 300 разів.
а) 1: 3000; б) 1: 30; в) 1: 300.
6) Якій відстані на плані буде відповідати відстань на місцевості 500 метрів,
якщо масштаб 1 см - 50 м.
а) 20 см, б) 10см; в) 1 см.
7) Відстань на місцевості складає 80 км, виберіть відповідний масштаб:
а) в 1 см - 10 м б) в 1см - 1000м в) в 1см - 10 км
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів (3 хв)
Учитель географії: Сьогодні на уроці кожен із вас відчує себе маленьким дослідником. Для здійснення цікавої подорожі, вам потрібно скласти слово
Гра «Склади слово»
Виконавши усно вказані дії і розмістивши відповіді в порядку зростання, ви дізнаєтеся, з чим пов’язана математика як наука.
2 • 0,2 м
2,1 • 3 т
0,5 : 0,2 ш
13,5 : 0,9 б
13,4 – 2,5 а
0,76 + 0,34 с
3,5 : 7 а
Відповідь: масштаб
Учитель математики: Отже якою буде тема нашого уроку?
ІV.Оголошення теми , мети уроку (1 хв)
Епіграфом нашого уроку є слова Галілео Галілея
V. Повторення і систематизація вивченого матеріалу (27 хв)
Розумний куб «Закінчи речення»
Дайте відповіді на запитання:
Розумний куб «Закінчи речення»
1. Наведіть означення відношення двох чисел.
(Відношенням двох чисел називається їх частка)
2. Що називається процентом (відсотком) від будь-якої величини?
(Процентом (відсотком) від будь-якої величини називається одна сота її частини)
3.Чому дорівнює пройдений шлях, якщо відомі швидкість та час?
(Так як S = v t, то t = S : v)
Географічно-математична подорож
Учитель географії : Діти, Вам потрібно здійснити уявну подорож за планом на ст.53., визначити відстань між даними об’єктами та порахувати скільки доведеться подолати метрів всього.
Маршрути подорожі за планом від
Учитель математики. Значення цифр можна пізнати лише в порівнянні. Якщо ми не порівняємо цифру з іншими, то не матимемо уявлення про об’єкт. Цифра стане невиразною, «блідою».
Прийом «Географічна арифметика»
Знаючи відстань між містами на географічній карті (масштаб карти 1:10000), визначте відстань на місцевості в кілометрах. Згадаємо математичне означення «Масштаб»: відношення довжини відрізка на зображенні до його справжньої довжини називається масштабом зображення.
Перевіряємо правильність виконання завдання.
Маршрут |
Відстань на плані |
Розв’язання (масштаб карти 1:10000) |
Відстань на місцевості |
1.Верещин- дж.Чисте |
6см |
|
|
2. дж.Чисте-Городянка |
6,5см |
|
|
3. Городянка-г.Вовча |
5см |
|
|
4. г.Вовча-березовий ліс |
6,5см |
|
|
5. березовий ліс- оз.Івл |
4см |
|
|
6. оз.Івля –Верещин |
9см |
|
|
Всього |
|
|
|
Висновок. Порівнявши цифри, котрі вказують на відстань між об’єктами м краще розуміємо, де знаходиться той чи інший об’єкт. Також ми з’ясували, що відстань на місцевості між озером Івля та Верещином становить…….
Учитель математики. Знаючи відстань між містами на карті, скориставшись означенням «Масштаб», ми знайшли відстань між озером Івля і Верещином на місцевості (S= км). Завдання наступне: визначте час, який необхідний для того, щоб дістатись від Верещина до озера Івля, якщо подорожувати автомобілем із середньою швидкістю 60 км/год.
Прийом «Математична лабораторія»
Перевіряємо правильність виконання завдання.
S = vt ; t = S : v ;
t = ?
Учитель географії: Доклавши багато зусиль, ми подолали великий шлях. Саме зараз настав той момент, коли можна відпочити, зробивши фізкультхвилинку.
Динамічна пауза
(напиши тілом цифри в повітрі)
1- носом;
2- плечима;
3- правою рукою;
4- лівою рукою;
5- правою ногою;
6- лівою ногою;
7- головою;
8- за допомогою тіла.
Учитель математики. Як знайти площу кімнати, якщо відомі її довжина та ширина? (Відповідь: треба довжину помножити на ширину).
Діти, як ви гадаєте, скільки квадратних метрів площі потрібно людині для нормального відпочинку? (Відповіді учнів). Це лише ваші припущення, а правильна відповідь зазначена в умові задачі вашого підручника з математики.
Робота з підручником
Розгорніть підручники і прочитайте умову задачі. Для нормального відпочинку людині потрібно не менше 8 кв.м площі. Туристичне бюро у Львові запропонувало квартиру, але забуло вказати її метраж . У рекламній листівці ми знайшли тільки план квартири, виконаний у масштабі 1 : 200.
Завдання
Перевіряємо правильність виконання завдання.
Розміри приміщень на плані |
Розв’язання (масштаб 1:200) |
Площа |
Вітальня |
||
а = 3 см b = 2,5 см |
а = 3*200=600см=6м b = 2,5*200= =500см=5м |
S = 5*6 = 30 кв.м |
Спальня та передпокій |
||
а = 2 см b = 1,5 см |
а = 2*200=400см=4м b = 1,5*200= =300см=3м |
S = 4*3 = 12 кв.м S = 4*3 = 12 кв.м |
Кухня |
||
а = 2 см b = 2 см |
а = 2*200=400см=4м b = 2*200= =400см=4м |
S = 4*4= 16 кв.м |
Ванна |
||
а = 1 см b = 1,5 см |
а = 1*200=200см=2м b = 1,5*200= =300см=3м |
S = 2*3= 6 кв.м |
Комора |
||
а = 2 см b = 0,5 см |
а = 2*200=400см=4м b = 0,5*200= =00см=1м |
S = 4*1= 4 кв.м |
Всього |
- |
S = 80 кв.м |
Учитель математики.
Задача Довжина крила комахи , намальованій в масштабі 20 : 1, дорівнює 4 см.
Яка його довжина насправді?
Розв’язання
Масштаб 20 : 1
Нехай d – довжина крила комахи, d (на малюнку) = 4 см,
тоді 20:1 = 4: d (в природі).
Отже, 20 = 4: d (в природі).
d (в природі) = 4 : 20 = 2 : 10 = 0,2 см = 2мм
Відповідь: довжина крила комахи насправді 2 мм.
VІ. Підсумок уроку (2 хв)
Сьогодні на уроці ми узагальнили та систематизували знання з математики та географії про масштаб і переконались, що вони справді необхідні у повсякденному житті.
Чи справдилися слова Галілео Галілея?
VІІ. Рефлексія (3 хв)
Прийом «Три речення»
1.Сьогодні на уроці я…
2.Тепер я краще розумію…
3. Найбільше мені запам’яталося
VІІІ. Домашнє завдання (2 хв)
Географія
Математика