І Н Т Е Г Р О В А Н И Й
У Р О К – К А З К А
« Г О С Т И Н И
К А З К О В О Ї Р О Д И Н И »
У 2 К Л А С І
з літературного читання,
математики,
трудового навчання
ПІДГОТУВАЛА
ВЧИТЕЛЬ
ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ
ЛИТВИНІВСЬКОЇ ЗОШ І-ІІІ СТ.
ПІДГАЄЦЬКОГО РАЙОНУ
ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ПОЛЯНА ОЛЬГА МИХАЙЛІВНА
Жовтень 2018р.
Тема з літературного читання. Казка вчить, як на світі жить. Українські народні казки. Вступ до теми. У світі казки чарівної. «Рукавичка» (українська народна казка). Інсценізація казки.
Мета. Поглиблювати знання дітей про казку як вид усної народної творчості; вчити виділяти в тексті дійових осіб; спостерігати за структурою і сюжетом казки. Розвивати навички читання тексту в особах, правильного інтонування речення; формувати уміння усно переказувати казку, зіставляючи зміст прочитаного тексту й ілюстрації; виховувати увагу до мови казок.
Тема з математики. Додавання і віднімання числа 8 з переходом через розряд. Розв’язування рівнянь та задач.
Мета. Розкрити прийоми додавання і віднімання числа 8; вчити аналізувати та розв’язувати задачі на знаходження невідомого зменшуваного та на знаходження довжини ламаної; розвивати логічне мислення, математичну мову, уміння аналізувати, порівнювати, робити висновки.
Тема з трудового навчання. Аплікація з використанням ниток. Послідовність дій під час виготовлення аплікацій із ниток. Практична робота: виготовлення аплікації «Рукавичка» із засипанням малюнка різаними нитками та їх приклеювання.
Мета. Продовжити ознайомлення учнів з різними прийомами роботи з нитками; удосконалювати прийоми роботи з ножицями та клеєм; навчати виконувати аплікацію з ниток; розвивати творчі здібності, уяву, фантазію, дрібну моторику пальців рук, акуратність у роботі; виховувати самостійність у роботі, посидючість, любов до праці.
Обладнання. Картки для деформованого речення, індивідуальні картки для розвитку периферичного зору, для розширення кута зору, малюнки до кросворда, ілюстрації до казки, картки з малюнками тварин із математичним завданням, маски тварин, рукавичка, запис казки «Рукавичка», відеозапис фізкультхвилинки, музичний алфавіт, картки з математичним завданням; різнокольорові нитки муліне, папір, ножиці, клей, пензлик, серветки для рук, шаблони рукавичок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Ми вам раді, добрі люди,
І вітаємо щиро вас.
Та запрошуємо ласкаво
У казку до нас.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
1.Вступне слово вчителя.
- Я знаю, що ви дуже любите читати і слухати казки. І на сьогоднішньому уроці ми з вами не тільки послухаємо казочку, а побуваємо в ній. Кожен із вас виконає роль якогось персонажа з твору.
- Казка приходить до вас з маминих чи бабусиних вуст, з гарної книжки, з екрана. Вона веде вас у світ незвичайний і дивовижний. У казках трапляються дивні пригоди, тварини, рослини і речі вміють рухатися і говорити, а люди розуміють їхню мову. Найдавніші – казки про тварин. За словами та вчинками їхніх героїв можна розпізнати людські якості: доброту, правдивість, розум, сміливість, хитрість, жадібність, злість. А також зрозуміти, як потрібно поводитися за тих чи інших обставин.
2. Хвилинка – цікавинка.
- Казка народилася в сиву давнину. Її історії раніше передавались з уст в уста і були доступні усім: і дорослим, і малим. Адже український народ завжди був багатий на талановитих оповідачів. Саме від них і позаписували вчені та письменники тисячі й тисячі чудових казок. Казка – це чарівна країна, де добро завжди перемагає зло.
Казок країна чарівна,
У гості й вас чека вона.
Отож, часу не гайте,
У казку вирушайте.
ІІ. Мовна розминка.
1. Розминка артикуляційного апарату.
– Де ж пустун наш, язичок?
Заховався за тинок.
Ліг на бочок і мовчок.
А ми зараз його розбудимо!
- Поплямкайте губками.
- Поклацайте зубками, щоб були міцнішими.
- Попікайте мишкою.
- Порипіть сніжкою.
2. Розчитування.
а) Вправи на розвиток периферичного зору.
- На вулиці такий сильний вітер, що до кожного з вас на парту впав незвичайний листочок. Дивлячись у центр листка, де крапка, назвіть цифри від 1 до 9.
Діти працюють в парах з картками, які зображені у вигляді листочків з дерев.
б) Вправа на розширення кута зору.
- Діти, багато казок розпочинаються словами: «Жили – були дід і баба…». І сьогодні від баби ось таке завдання на розширення кута зору.
Діти читають слова з картки, яка розрізана вертикально на дві половинки, що розсуваються на максимальну відстань.
- Яке слово зайве? Чому?
каз |
ка |
каз |
ати |
каз |
кар |
каз |
ковий |
каз |
очка |
каз |
итися |
3
в) Вправа на розвиток навички читання.
- Прочитайте слова з максимальною швидкістю в порядку зростання номерів.
- Повторіть по пам’яті вираз. Поясніть, як ви його зрозуміли.
г) Робота над деформованим реченням – прислів’ям.
(Казки маленькі, а розуму в них багато.)
- Поясніть це прислів’я.
д) Розгадування кросворда.
- А ось завдання від діда. Давайте розгадаємо кросворд і дізнаємось, в якій казці побуваємо.
- То яку казку будемо читати? (Рукавичка)
- На сторінках казки ви побачите, що тварини говорять, сваряться, товаришують, з ними відбуваються цікаві пригоди. Хочете потрапити у таку казку?
- Для цього треба читати. Під шелест сторінок ви потрапите у казковий світ. Тому читайте, бо хто багато читає, той більше знає.
ІІІ. Опрацювання казки «Рукавичка».
1. Слухання казки (в записі).
- Яких героїв казки запам’ятали?
- Де взялася у лісі рукавичка?
4
2. Словникова робота.
шкряботушка |
де не взявся |
скрекотушка |
вилазить |
побігайчик |
біжить |
сестричка |
плигає |
набрідь |
прибіг |
братик |
влізла |
іклан |
суне |
- Прочитайте слова, правильно наголошуючи «луною». Що об’єднує слова першого стовпчика? А другого?
3. Повторне читання казки.
а) «буксиром» - колективно;
б) «ланцюжком» - у групах;
в) мовчки - самостійно.
4. Аналіз казки з елементами вибіркового читання з допомогою гри «Розвідники»
— Пробіжіть очима по тексту. Порахуйте скільки тварин поселилося у рукавичці?
— Прочитайте за порядком назви тваринок, що оселилися у рукавичці.
— Чому мишку названо шкряботушкою? А жабку — скрекотушкою? Кому лисичка — сестричка?
— Кого звірі вже не хотіли впускати? Прочитайте, чому.
5. Гра «Посели у рукавичку».
Для гри треба рукавичку, в яку запихати картки з малюнками тварин із математичним завданням.
- Діти, для того , щоб поселити тварин у рукавичку, потрібно розв’язати вирази за допомогою переставлення доданків, порівняти вирази, а також розв’язати рівняння з коментуванням біля дошки.
3+8; 4+8; 7+8; 16+8 і 13; 14-6 і 0+8; х-8=9; х+8=14.
- Чому у мене залишилася карточка? Хто тут заховався?
- А щоб дізнатися, потрібно виконати ось таке завдання:
15см+1см=…дм…см
- Чи можемо поселити у рукавичку собачку? Чому?
6. Фізкультхвилинка (музична).
7. Гра «Хованка».
Учитель читає початок будь – якого речення з казки, а діти відгадують, кого з героїв твору воно стосується, а також знаходять і дочитують це речення.
8. Розвиток зв’язного мовлення учнів.
— Розгляньте малюнки. Кого з героїв художник не зобразив?
— Пригадайте, як закінчилася казка. Розкажіть її кінець.
— Давайте продовжимо казку. Куди ж тварини пішли зимувати? (З тих пір ведмідь зимує у барлозі, лисиця — у норі...)
5
9. Інсценізація казки (Подорож до казки).
Вчитель. В інеї червоний глід,
На ставку синіє глід.
На дорозі ожеледиця.
Не погода – привередиця.
Обережно йде бабуся,
Чап – чалап – ступає дід.
Навіть коник білогривий
Ніжкою торкає лід.
Далеко в ліс старі ходили,
Щоб назбирать для печі хмиз.
Там вони дещо загубили,
А коник далі їх повіз.
Загубив дід рукавичку –
Таку теплу, наче пічка.
Та й пішов її шукати,
Від морозу рятуватись.
Поки лісом дід ішов,
Хтось з звірят її знайшов.
Вийшла з нірки сіра Мишка,
Бачить – лежить рукавичка.
(Мишка підходить до рукавички).
Мишка. І велика, і міцна…
Буде хатка ще й яка!
Вчитель. Ох і рада наша Мишка,
Заспівала навіть нишком.
Вчитель. Та не знала наша Мишка, що рукавичка ця не проста, а чарівна. От вона і
говорить до Мишки людським голосом: «Спочатку прочитай алфавіт».
Читання учнями музичного алфавіту за допомогою ІКТ.
(Мишка ховається в рукавичку).
Вчитель. Слухаємо далі казку.
Мала Жабка лісом скаче,
Натрудилася добряче.
Сіла в тінь і спочиває,
Рукавичку помічає.
(Жабка підходить до рукавички і стукає в двері).
Жабка. Хто, хто в рукавичці живе?
Хто, хто у тепленькій там є?
6
Мишка. Я – Мишка – шкряботушка.
А ти хто?
Жабка. А я – Жабка – скрекотушка.
Пусти погрітись.
Вчитель. Тут озвалась рукавичка: «Спочатку треба розв’язати задачу № 206-
знайти довжину ламаної». Отже, довжина однієї ланки ламаної 5см,
другої – 3см, а третьої – 7см. Накресли ламану і знайди її довжину.
(Жабка ховається в рукавичку).
Вчитель. Білий зайчик не нудьгує,
Між ялинками мандрує.
Стежиночки нема,
Замела зима.
Біжить Зайчик, шкутильгає,
Погрітись десь притулку шукає.
Стрибає, стрибає, ще й пісню співає,
Мало на рукавичку не наступає.
Утікав він від лисички
І прибіг до рукавички.
(Зайчик підходить до рукавички і стукає у двері. Відбувається діалог між Мишкою, Жабкою та Зайчиком).
Зайчик. Хто, хто в рукавичці живе?
Хто, хто у тепленькій там є?
Мишка. Я – Мишка – шкряботушка.
Жабка. Я – Жабка – скрекотушка.
А ти хто?
Зайчик. А я – Зайчик – побігайчик.
Пустіть і мене погрітись.
Вчитель. Тут озвалась рукавичка: «Спочатку обчисли вирази».
Командна гра «Ланцюжок».
(Зайчик ховається в рукавичку).
7
Вчитель. Лисичка – сестричка зайця ганяла,
Втомилась, до дерева боком припала.
Голодна, холодна, згадала про пічку,
І раптом натрапила на рукавичку.
(Лисичка підходить до рукавички і стукає в двері).
Лисичка. Хто, хто в рукавичці живе?
Хто, хто мене жити візьме?
Мишка. Я – Мишка – шкряботушка.
Жабка. Я – Жабка – скрекотушка.
Зайчик. Я – Зайчик – побігайчик.
А ти хто?
Лисичка. А я – Лисичка – сестричка.
Пустіть мене до себе погрітись.
Вчитель. Знов озвалась рукавичка: «Заходь, але спочатку треба розв’язати
задачу».
У Лісову школу звірятам привезли молоко. Після того, як налили в глечик 4 л молока, в бідоні ще залишилося 8 л молока. Скільки літрів молока було в бідоні спочатку?
(Лисичка ховається в рукавичку).
Вчитель. А Вовчик – братик лисичку шукав,
Через пеньочок спіткнувсь і упав.
Піднявся, засмучений,що за біда…
Аж глянь – лежить рукавичка одна.
(Вовчик підходить до рукавички і стукає в двері).
Вовчик. Хто, хто в рукавичці живе?
Хто, хто мене жити візьме?
Мишка. Я – Мишка – шкряботушка.
Жабка. Я – Жабка – скрекотушка.
Зайчик. Я – Зайчик – побігайчик.
8
Лисичка. Я – Лисичка – сестричка.
А ти хто?
Вовчик. А я – Вовчик – братик.
Пустіть і мене до себе жити.
Вчитель. І знову озвалась рукавичка: «Заходь, тільки спочатку треба виконати
завдання».
Гра «Доповни до 8».
8 |
2 |
3 |
5 |
1 |
6 |
7 |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
(Вовчик ховається в рукавичку).
Вчитель. Коли це лісом Ведмедик іде,
Лапку смокче, поспати б, та де?
Раптом бачить невеличка
Під сніжком лежить рукавичка.
(Підходить до рукавички).
Заревів ведмедик:
Ведмідь. Гу – гу –гу! Ве –ве!
Хто в рукавичці живе?
Хто – хто у тепленькій там є?
Мишка. Я – Мишка – шкряботушка.
Жабка. Я – Жабка – скрекотушка.
Зайчик. Я – Зайчик – побігайчик.
Лисичка. Я – Лисичка – сестричка.
Вовчик. Я – Вовчик – братик.
А ти хто?
Ведмідь. А я – Ведмідь – набрідь.
Пустіть і мене лапи погріть!
Вчитель. Знов озвалась рукавичка: «Погрієш, тільки спочатку треба розв’язати
вирази використовуючи спосіб додавання чисел частинами».
8+9; 8+8.
(8+9=8+2+7=10+7=17; 8+8=8+2+6=10+6=16)
(Ведмідь ховається у рукавичку).
9
Вчитель. Кабан – іклан лісом блукав,
Він собі нових друзів шукав.
Минув ялинку невеличку,
І натрапив на рукавичку.
(Кабан підходить до рукавички).
Кабан. Хто, хто в рукавичці живе?
Хто, хто у тепленькій там є.
Мишка. Я – Мишка – шкряботушка.
Жабка. Я – Жабка – скрекотушка.
Зайчик. Я – Зайчик – побігайчик.
Лисичка. Я – Лисичка – сестричка.
Вовчик. Я – Вовчик – братик.
Ведмідь. Я – Ведмідь – набрідь.
А ти хто?
Кабан. А я – Кабан – іклан.
Пустіть мене до себе.
Вчитель. Знов озвалась рукавичка: «Однакові числа Дідусь замінив однаковими
фігурами. Здогадайся, які це числа?».
(Кабан ховається у рукавичку).
(З’являється Дід з Песиком. Дід шукає по кишенях рукавичку).
Вчитель. А тим часом Дід наш роздивився…
Зрозумів, що рукавичку загубив.
Дав завдання Песику шукати.
Песик в лісі нюшив – відшукав!
(З цими словами Песик підбігає до звірят і гавкає на них).
Песик. Гавкнув так, що всіх перелякав.
Розбіглися звірятка хто куди!
Треба ж так. Такої трапилось біди…
Дід. Дід свою пропажу в руки взяв,
Далі сніжним лісом прямував…
Вчитель. А на згадку про мандрівку запропонував зробити ось таку рукавичку.
ІІІ. Демонстрування та аналіз зразка.
Інструктаж учителя.
IV. Правила ТБ і гігієни праці при користуванні ножицями і клеєм.
V. Практична робота учнів. Виготовлення аплікації «Рукавичка» із засипанням малюнка різаними нитками та їх приклеювання.
Діти починають працювати. Учитель надає допомогу учням, діти
допомагають одне одному.
VІ. Виставка робіт.
VІІ. Підсумок уроку.
— Який розділ з літературного читання почали опрацьовувати? Де тварини можуть говорити?
— Яку казку ми читали? Чого вона навчає? Що у ній казкове?
— Як називаються числа при відніманні?
— Вам самим рукавички подобаються?
— Кому б ви хотіли їх подарувати?
— Послухайте віршик, який також називається «Рукавичка», і скажіть, чому ж хлопчикові не вдалося поселити когось у рукавичках.
Вчора Галочка-сестричка казку прочитала,
як у лісі рукавичка звірам домом стала.
Я покинув рукавичку за городом, там, де ліс,
та ні зайчик, ні лисичка, й вовк у неї не заліз.
Мабуть, дуже замала в мене рукавичка?!
Взяв у мами зі стола, з ліжка — у сестрички.
Рукавичок, мабуть, з п’ять в ліс відніс —
хай звірі сплять.
Я не знаю, як було, як у лісі сталось, а мені не повезло — від усіх дісталось.
П. Воронько
— Чому ж хлопчикові дісталося? Чого він не зрозумів?
11