Розробка призначена для використання вчителями початкових класів прийомів і методів інтегрованих уроків. Діти вчаться працювати над поетичним твором, виразно читати, висловлювати свою думку, працювати з довідковою літературою, а також в групах і парах .
Бортюк Наталія Василівна, вчитель Полонського НВК №2 «ЗОШ І-ІІІ ступенів №7 – ДНЗ» (Хмельницька область)
Інтегрований урок в 2 класі
Літературне читання : Л.Костенко, «Соловейко застудився». Складання казки
Природознавство: Птахи восени. Перелітні та осілі птахи
Мета: Літературне читання: Вчити емоційно сприймати та читати поетичні твори;
аналізувати, узагальнювати, робити посильні висновки за змістом твору; розвивати зв’язне мовлення та творчі здібності дітей; виховувати любов і бережне ставлення до птахів.
Природознавство: Розширити уявлення дітей про життя птахів восени, формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; вчити класифікувати перелітних та осілих птахів; розвивати спостережливість, мислення; виховувати риси справжніх друзів природи.
Обладнання: портрети українських поетів, зображення птахів, аудіозапис (Звуки природи. Птахи) , відеозаписи («Пташина фізкультхвилинка», «Птахи восени»)
1. Привітання
- Я всміхнуся сонечку:
- Здрастуй, золоте!
- Я всміхнуся квіточці!
- Хай вона росте!
- Я всміхнуся дощику:
- Лийся, мов з відра!
- Друзям усміхаюся,
- Зичу всім добра!
- У кожного з вас гарний настрій, і я хочу, щоб ви поділилися ним зі своїми друзями. Поверніться до сусіда по парті і побажайте йому чогось приємного, радісного.
2. Повідомлення теми і завдань уроку.
- Сьогодні я хочу запросити вас на урок зустрічі з поезією, казкою, а також з нашими пернатими друзями.
Вправа «Очікування»
3. Артикуляційна розминка
Вправи «Маятник», «Надуваєм кульку», «Коник», «Бджілка», «Облизуємо мед».
Скоромовка: Хитру сороку спіймати морока, а на сорок сорок – сорок морок.
- Пролескайте це слово. Скільки складів? Назви ще яких птахів мають 3 склади?
4. Загадка про солов’я
– Тьох-тьох-тьох, Тіву-тів… – Лине радісно з гаїв. То співаночка чия? Голосного … (Солов’я)
(Звучать пісні різних птахів)
5. Повторення матеріалу про автора.
- Ми сьогодні будемо читати вірш про соловейка. Написала цей вірш знайома вам поетеса, автор віршів «Пряля», «Баба Віхола», «Білочка восени». Хто це? Відшукайте портрет Ліни Костенко. Скільки років минуло їй? Вона ще живе? Ким були її батьки? Ким їй доводилось працювати?
- Хто хоче прочитати один з її віршів?
6. Читання вірша «Соловейко застудився»
7. Перевірка сприймання
- Періщить – це крапає, ллє чи йде?
8. Робота над виразністю читання
- Вам шкода соловейка? Передайте голосом, інтонацією настрій соловейка і ваше ставлення до нього.
- А чим вас мама лікує, коли простудитесь?
- Що потрібно робити, щоб не застудитись?
9. Творча робота.
- Ми читали вірш. А як називаються твори, в яких тварини розмовляють, присутні чарівні дії та предмети?
- Ось і попробуємо скласти казку про те , як ми помогли хворому соловейку.
(Діти складають казку)
9. Пташина фізкультхвилинка - YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=sh4EKVAMm-I
10. Бесіда про умови життя птахів восени
- В яку пору року соловейко застудився?
- Чим відрізняється погода влітку і восени?
- Чи однакова поведінка птахів влітку і восени?
- Які з них готуються до перельоту?
11. Перегляд відео Птахи восени - YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=IWY3hXZc8S0
12. Гра «Птахи»
- Якщо я назву осілого птаха – ви присідаєте. Якщо перелітного – махаєте руками, ніби крилами, а якщо то взагалі не птах - підстрибніть. (Зозуля, ворона, соловейко, кажан, ластівка, шпак, горобець, грак)
13. Робота з підручником. Читання мовчки тексту
14. Гра «Що не так?»
(В деяких реченнях тексту замінюю слово)
З настанням осені змінюється життя тварин.
Зникає їжа, в’януть трав’янисті рослини.
Все менше й менше поживи залишається для птахів.
Тому наприкінці літа й восени багато птахів відлітає у вирій, де для них достатньо їжі.
Багато птахів відлітає ще до того, як зникне для них корм. Вони ніби заздалегідь дізнаються про наближення зими. Як це їм вдається?
Перелітні птахи помічають: що ближче до осені, то довші дні.
Це й слугує їм сигналом - час у дорогу. Спочатку відлітають птахи, які живляться комахами, - солов’ї, ластівки, сороки.
Пізніше відлітають птахи, які живляться рослинною їжею: дрозди, перепілки й ті, що живуть на водоймах, - качки, омелюхи, лебеді. До кінця жовтня нас покидають усі перелітні птахи. У листопаді в наших лісах з’являються зимові пернаті гості - снігурі, чечітки, омелюхи.
Осілі птахи - сороки, горобці, сизі голуби, сови - залишають ліси та поля і переселяються ближче до жител людей, де можуть краще прогодуватися.
14. Рефлексія
Гра з сигнальними картками
15. Заключна частина
- Встаньте і підійдіть до гніздечка ті, чиї очікування справдились. Озвучте їх.
- Які завдання з читання вам сподобались?
- Що нового про життя птахів дізнались?
- Що ми навчились на уроці?
- Як ви, малі діти, можете допомогти птахам?
Вправа «Слова розсипались»
« Ед гатабо пашток, тма манеє мокашок» ( Де багато пташок, там немає комашок)
Пам’ятайте, що птахи – наші менші, пернаті друзі. А щоб вони розвеселяли нас і рятували наші садки від шкідників, ми маємо допомагати їм у важкий період.