Інтегрований урок літератури "Взаємодія літератури з різними видами мистецтва"

Про матеріал
Тема уроку: Взаємодія літератури з різними видами мистецтва Мета: узагальнити та систематизувати вивчений матеріал з української та зарубіжної літератури з видів мистецтва, залучити учнів до кращих здобутків світової культури, до переосмислення сюжетів, образів, мотивів у творах мистецтва; розвивати творчу уяву, естетичні смаки, навички аналізу та інтерпретації літературних творів у культурному контексті, у зв’язках з іншими видами мистецтва, в аспекті актуальних питань сучасності; розширювати культурно-пізнавальні інтереси особистості. Обладнання: портрети письменників, ілюстрації картин, презентація, розмальовка, відеофільми, уривки з класичних музичних творів. Тип уроку: інтегрований
Перегляд файлу

Інтегрований урок літератури в 9 класі

 

Розробили урок учителі: Т.М.Кушнір – учитель зарубіжної літератури, О.В.Титок – учитель української мови та літератури, Л.Г.Крижанівська – учитель зарубіжної літератури

 

Тема уроку: Взаємодія літератури з різними видами мистецтва

Мета:узагальнити та систематизувати вивчений матеріал з української та зарубіжної літератури з видів мистецтва, залучити учнів до кращих здобутків світової культури, до переосмислення сюжетів, образів, мотивів у творах мистецтва; розвивати творчу уяву, естетичні смаки, навички аналізу та інтерпретації літературних творів у культурному контексті, у зв’язках з іншими видами мистецтва, в аспекті актуальних питань сучасності; розширювати культурно-пізнавальні інтереси особистості.

Обладнання:портрети письменників, ілюстрації картин, презентація, розмальовка, відеофільми, уривки з класичних музичних творів.

Тип уроку:інтегрований

                                                  

                                            Перебіг уроку

І. Організаційний момент.Звучить класична музика. Під музику учні заходять до класу і сідають за три круглі столи. На кожному столі стоїть табличка різного кольору (жовтого, зеленого, червоного) і коробочка з наліпками-смайликами такого ж кольору (колір визначає команду на певному етапі уроку.) Кожен учень отримує бейджик  і оцінювальний лист. На бейджиках зображення: 

image

                                            

 

 

 

                                               Оцінювальний лист

Конкурси

Бали

Загальний результат

Інтелектуальна розминка

 

 

Література і мистецтво

 

 

Завдання 1.

 

 

Завдання 2.

 

 

Завдання 3.

 

 

Література і музика

 

 

Література, театр і кіно

 

 

Замальовка

 

 

          

ІІ. Оголошення теми уроку

1.                  Слово 1-го вчителя. Дорогі друзі, раді вас вітати на  уроці літератури. Сьогодні він буде незвичайним: ми не будемо вивчати поезію чи прозу. Ми будемо говорити про мистецтво загалом. Згадаємо твори української та зарубіжної літератури, які вивчали раніше, відновимо в пам’яті образи і сюжети, спираючись на інші види мистецтва: живопис, музику, театр і кіно.

Визначимо, наскільки тісно вони переплітаються у житті.

2.                  Ознайомлення з перебігом уроку: три основні етапи уроку, кожен з яких веде один учитель ( розминка, живопис і музика, театр і кіно). Під час переходу до наступного етапу учні міняють команди за кольором та ілюстрацією на бейджику).

ІІІ Актуалізація знань.

Бесіда:     - Що таке мистецтво?

            - Які види мистецтва ви знаєте?

Презентаціяслайду з інформацією про види мистецтва. 

image

image

Слово 1-го вчителя. Всі ці види мистецтва не є ізольованими, вони контактують між собою, взаємодоповнюють один одного, застосовуючи кожен свої механізми зображення: музика – звук, живопис – фарби, скульптура – глину, а художня література – слово. І сьогодні ми з вами це доведемо.

          ІV Інтелектуальна розминка. 

Слово 2-го вчителя. Усе наше життя – це гра. Тому ми зараз проведемо розминку у вигляді гри «Ерудит». Гра охоплює три теми: література, живопис, театр та кіно. Кожна команда обере собі одну з них. Умови гри: коли висвітяться клітинки різними кольорами, кожна команда визначить для себе  колір, який відповідає вашому столу. Це буде колір вашої теми. Треба якомога більше запам’ятати клітинок свого кольору. Тоді під час гри, обравши клітинку свого кольору, за умови правильної відповіді ви отримаєте 2 бали, якщо відкриєте клітинку іншого кольору і дасте правильну відповідь – 3 бали, якщо попадете на білу клітинку – загальні питання – 1 бал. Якщо на питання не відповідаєте – 0 балів. 

Звучить музика, висвічуються клітинки, які обирають члени команди по черзі

image 

 

image 

 

 

image 

 

Питання:

Література:

1.     Цей письменник став основоположником одного з жанрів літератури. Його 64 гіпотези із 108, що були передбачені  у 19 романах, здійснилися. Хто автор цих романів?

2.     Який із названих літературних жанрів не належить до фольклору: пісня, казка, прислів’я, повість?

3.     Головний бог грецької міфології?

4.     Доба Відродження має ще одну назву. Яку?

5.     Хто з українських письменників використовував пісні Марусі Чурай у своїх творах?

 

 

Театр і кіно

1.     Відома українка, що підкорила серце турецького султана Сулеймана і стала його улюбленою дружиною, героїня однойменного фільму за романом Павла Загребельного?

2.     Назвіть жанр твору Вільяма Шекспіра «Ромео і Джульєтта».

3.     Місця в театрі, що розташовані перед самою сценою.

4.     Назвіть країну, де зародився театр.

5.     Назвіть країну, в якій був заснований відомий у світі театр «Ла Скала».

Живопис

1.     Картина, на якій зображено неживі предмети побуту, фрукти, посуд тощо.

2.     У якому з київських соборів зробив живописний розпис художник Васнєцов?

3.     Це слово з німецької перекладається як «дошка для малювання», на яку під час роботи художник установлює підрамник із полотна, картону і таке інше. Назвіть це слово.

4.     Картина,  на якій зображено один предмет  – геометричну  фігуру, – що намальована фарбою одного кольору. Згадайте автора і її назву.

5.     Назвіть ім’я художника, який відрізав собі мочку вуха.

 

imageV. Командний конкурс «Література і мистецтво»

Об’єднання команд за бейджиками «Мистецтво»

Слово 1-го вчителя.Художня література в плані зображення є універсальним видом мистецтва   (царицею серед видів мистецтв), бо вона поєднує в собі часові і просторові елементи, адже за допомогою слова ми можемо «змалювати картину», описати звук, колір, запах, передати настрій. І все це завдяки майстерності використання слова. Майстрами слова є письменники і поети,  яких ми вивчали за ці роки немало. Якби тільки їх портрети помістити на сторінки альбомів, то вийшов би багатотомник.

Зараз ми з вами спробуємо відновити в альбомі лише одну сторінку.

Завдання 1.Знайди відповідність: портрети і їх прізвища.

На дошці зображена альбомна сторінка. Ліворуч прикріплені портрети письменників і поетів, а праворуч - їх імена та прізвища. Кожна команда обирає по одному представнику для виконання завдання. За правильну відповідь кожен член команди наклеює на оцінювальний лист смайлик.

Портрети письменників і поетів: Данте Аліг’єрі, В.Шекспір, М.Сервантес, Конан Дойль, Гомер, Дж.Байрон, І.П.Котляревський,

І.К.Карпенко-Карий, Т.Г.Шевченко.

Допоміжні питання:Данте Аліг’єрі – де ім’я, а де прізвище?

Шекспір – в чому суть шекспірівського питання?

Сервантес – якої національності поет?

Конан Дойль – який цикл творів його прославив?

Гомер – про яку особливість цього поета ви знаєте?

Байрон – в чому особливість байронічного героя?

Завдання 2.Об’єднати ілюстрації відповідно твору. Учні працюють в групі, доповідає про результат – один. 

 На столах лежать ілюстрації картин знаменитих художників без назви і таблички з назвами твору, за сюжетом якого створена картина. 

(«Прометей закутий» Есхіла, «Мазепа» Байрона, «Ілліада і Одіссея»

Гомера)

Ілюстрації:

«Прометей прикутий» - Пітер Пауль Рубенс

          «Прометей» - Гюстав Моро

          «Орел, що терзає Прометея» - Йорданс Якоб

 «Мазепа на коні» Ежен Делакруа

«Мазепа серед вовків» Орас Верне

«Козачка біля тіла Мазепи» Теодор Шассеріо

«Одіссей у печері Поліфема» Якоб Йорданс

«Ввіз Троянського коня в Трою» - Джованні Доменіко Тьєполо

«Пенелопа, яка чекає на Одіссея» - Джон Вільям Вотерхаус

image 

 

Завдання 3.Скласти пазли «Картина і художник»: портрет художника, його прізвище і його картина. Розказати, хто чи що зображено на картині, з яким сюжетом  в літературі пов’язано.

– картина «Пекло» («Божественна комедія» Данте)

-   картина «Дон Кіхот і Санчо Панса» («Дон Кіхот» Сервантеса)

-   картина «Мона Ліза» («Усмішка» Бредбері)

image

 

Виконавши завдання, кожен наклеює собі згідно набраних балів смайлики. Далі учні об’єднується в команду за бейджиком «Музика»  

image

VI.       Командний конкурс «Література та музика»

Завдання.Відгадай художній твір, який надихнув композиторів на написання музичного твору. Звучать уривки з творів:

-         Чайковський «Франческа де Риміні»

-         Р.Штраус «Дон Кіхот»

-         С.Прокофьєв «Ромео і Джульєтта» (балет)

Учні знову змінюють команди, об’єднуючись за бейджиком «Театр і кіно» 

image

 

VII.   Командний конкурс «Література, театр і кіно»

Слово 3-го учителя. На мою думку, найулюбленішим видом мистецтва усіх дітей є мультфільми,  кінофільми або театральні вистави.  Ці види мистецтва називають ще  "видовищними"; за способом сприймання — зоровослуховими; за способом існування — просторово-часовими, бо поширюються одночасно у часі і просторі, а також сприймаються на зір и слух. 

Ще їх називають синтетичними, бо вони утворюються поєднанням художньої мови живопису (декорації), архітектури (інтер'єр), літератури (драматургія), музики, танцю, декоративно-прикладного мистецтва (костюми, умеблювання тощо). 

Кіномистецтво, окрім того, ґрунтується на досягненнях техніки, що дозволяє фіксувати зображення на плівці, тиражувати, робити його найбільш демократичним. 

Тож, ваше завдання – переглянути уривки з фільмів, створених на основі літературних творів, і дати відповіді на поставлені запитання. Відповідають команди почергово.

Демонстрація уривків з кінофільмів: 1. Іван Котляревський «Енеїда» - Екранізація якого твору?

-         Хто головний герой?

-         Який епізод твору Данте Аліг’єрі  «Божественна комедія» можна знайти у сюжеті «Енеїди»?     

 

 

2.     Вільям Шекспір «Ромео і Джульєтта» - Екранізація якого твору?

-         Хто головний герой?

-         Чому Ромео та Джульєтта вважаються вічними образами?  ,

3.     Артур Конан Дойл «Шерлок Холмс» - Екранізація якого твору?      

-         Хто головний герой?

-         Головний герой – це реальний чи вигаданий персонаж? 

І чому саме йому був створений музей?

4.     Мігель де Сервантес «Дон Кіхот»

-         Екранізація якого твору?                         

-         Хто головний герой?

-         Який фразеологізм виник на основі даного епізоду твору і що він означає?

5.     Іван Карпенко-Карий «Сто тисяч» - Екранізація якого твору?

-         Хто головний герой?                            

-         У яких творах зарубіжної літератури мова йде про владу грошей над людиною?

6.     Микола Гоголь «Тарас Бульба» - Екранізація якого твору?

-         Хто головний герой?

-         Микола Гоголь – український чи російський письменник?

Аргументуйте свою точку зору.             

Слово 3-го вчителя. Дякую вам за цікаві та змістовні відповіді. Сподіваюсь, що ви зрозуміли, як тісно поєднуються всі види мистецтв. І тепер ви погодитеся зі словами Й.В. Ґете:

«Прекрасне в житті, прекрасне в мистецтві допомагає людині жити, допомагає виконувати складну справу життя, бо це прекрасне випрямляє її душу. Мистецтво – посередник того, що неможливо висловити.

(Учні приклеюють смайлики за правильні відповіді.)

А зараз подивіться на столи, там лежать чорно-білі малюнки, сумні, безрадісні. 

image 

Я пропоную їх оживити: повторюючи деякі види мистецтва,  розмалюйте букети квітів кольорами веселки. Певний колір відповідає одному з видів мистецтва. (На пелюсточках написані слова, які належать одному з видів мистецтва. Розмальовуємо відповідним кольором) .  Малюнки  вивішують  на дошку. Цей своєрідний колективний витвір мистецтва нам показує, що без талановитих людей, без їхніх творів наше життя було б чорно-білим.

А мистецтво робить його яскравим, феєричним, неймовірним!  Життя коротке. Мистецтво нескінченне. О. Уайльд

Визначення переможців, які набрали в різних командах найбільшу imageкількість балів. Нагородження.  

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шевчук Татьяна
    Дякую за чудовий матеріал!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Додано
22 січня 2021
Переглядів
3944
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку