Оноре де Бальзак (1799–1850). Основні віхи творчості та особливості світогляду письменника

Про матеріал
Конспект уроку-біографії з зарубіжної літератури для 9-го класу на тему: "Оноре де Бальзак (1799–1850). Основні віхи творчості та особливості світогляду письменника"
Перегляд файлу

Тема 1: Оноре де Бальзак (1799–1850). Основні віхи творчості та особливості світогляду письменника (9 клас)

Тема 2: вища ступінь майстерності письменника в тому, щоб висловити думку в образі. Оноре де Бальзак

Мета навчальна: простежити основні віхи  життя і творчого шляху Оноре де Бальзака; охарактеризувати основні віхи творчості та особливості світогляду письменника; розкрити тісний зв'язок Бальзака та України.

Мета розвивальна: розвивати критичне та логічне мислення, зв’язне мовлення учнів, точне та лаконічне висловлення своїх думок і вражень.

Мета виховна: виховувати зацікавлення творчою спадщиною письменника, гуманізм, допитливість.

Компетентності:

ключові:

  • учні усвідомлюють необхідність поваги до людини;
  • осмислюють причиново-наслідкові рішення між власними рішеннями і поведінкою;

предметні:

  • учні розповідають про основні віхи життя й творчості митця;
  • розкривають особливості світогляду письменника;
  • розповідають про зв’язки письменника з Україною, увічнення його пам’яті в музеях і пам’ятниках.

Тип уроку: урок вивчення біографії письменника

Обладнання: портрет Бальзака, відео про життєвий і творчий шлях Бальзака, ілюстративний матеріал до доповіді учня про музей Оноре де Бальзака, кросворд, зображення Бальзака, Ганської та костьолу.

Епіграф:                                  

Його життя було коротке, але наповнене,     

більше наповнене трудами, ніж днями…

                                                                                             В. Гюго

Зміст уроку

І. Актуалізація опорних знань.

1.1. Літературна вікторина.

- Дайте визначення поняття «реалізм»? (Реалізм – літературний напрям ХІХ століття, де митці зображували життя таким, яким вони його бачили).

- Чим характерна ця доба? (Доба характерна наявністю двох домінантних напрямів: романтизму і реалізму).

- Назвіть представника реалізму, з чиєю творчістю ви уже ознайомилися? (Стендаль).

- Який був псевдонім у Стендаля? (Анрі Марі Бейля).

- Чому Стендаль обрав собі саме такий псевдонім? (Псевдонім виник від назви міста Стендаль у Німеччині, в якому народився Йоганн Йохим Вінкельман, один із теоретиків класицизму, з чиїми поглядами Анрі Бейль сперечався у своїх італійських книгах).

- Який роман Стендаля вам уже відомий? («Червоне і чорне»).

- Який підзаголовок має роман «Червоне і чорне»? Як ви його розумієте? (Підзаголовок роману має назву «Хроніка ХІХ століття». «Хроніка» означає правдиву, вірну часу і духові епохи оповідь без прагнення до точного датування подій).

 

ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

2.1. Слово вчителя.

- Ми з вами пригадали такий літературний напрям як «реалізм». Сьогоднні на уроці ми продовжимо вивчати французьку літературу та реалізм, але мова піде про іншого французького класика Оноре де Бальзака без якого не можна уявити французьку літературу. Це класик французької літератури, твори якого стали еталоном реалізму першої половини ХІХ століття. Оноре де Бальзак належить до тих письменників, які символізують свою епоху. Його життя, його творчість нерозривно пов’язані з історичною добою, в яку їм судилося жити.

Сьогодні ми з вами повинні простежити основні віхи  життя і творчого шляху Оноре де Бальзака, охарактеризувати основні віхи творчості та особливості світогляду письменника та розкрити тісний зв'язок Бальзака та України.

Отже, темою нашого сьогоднішнього уроку є: «Оноре де Бальзак. Основні віхи творчості та особливості світогляду письменника».

 

2.2. Робота з епіграфом.

- Прочитайте епіграф нашого уроку. Епіграфом до уроку є слова видатного французького письменника В. Гюго.

- Як ви можете охарактеризувати Бальзака за цим висловом? (Що це людина у якої на першому місці стоїть праця, а вже потім все інше).

- На вашу думку, чого така людина може досягти у житті? (Багато чого, адже людям, які у свою справу вкладають багато сил, отримують гарний результат).                                                                                                            

- Як ви вважаєте, чи досяг Бальзак того, до чого прагнув? (Якщо ми вивчаємо цю постать крізь віки, то, безперечно, він достиг своєї цілі).

- В кінці уроку ми повернимося до нашого епіграфу.

 

ІІІ. Сприймання та усвідомлення нового навчального матеріалу.

3.1. Робота з портретом.

- Уважно подивіться на портрет Оноре де Бальзака.

- Яким, на вашу думку, є погляд письменника? (Письменник наче дивиться у майбутнє, має задумливий і проникливий погляд).

- Що ви можете сказати про його зачіску? (Зачіска охайна, відповідає стандартам моди тієї епохи).

- У що одягнений Бальзак? (У костюм із краваткою). Про що це може свідчити? (Про те, що це охайна людина, яка має смак і йде у ногу з часом).

- Як ви вважаєте, чи свідчить одяг про рід його занять, манеру триматись? (Одяг письменника і манера триматись свідчить про відношення до інтелігенції).

- Як ви думаєте, які риси характеру притаманні письменнику? (Серйозність, відповідальність,

- Яке враження у вас викликає портрет Оноре де Бальзака?

 

3.2. Коментар учителя.

- Оноре де Бальзак однин із найяскравіших письменників Франції ІХХ століття. Його співвітчизник Стендаль назвав митця «королем романістів». Ще Бальзака називали романтиком, реалістом, істориком, філософом і провидцем, і в кожному визначенні є своя правда. У своєму найголовнішому творінні «Людська комедія» він висловив бажання бути секретарем французького суспільства. Однак твори Бальзака не були простим копіюванням життя, його буйна фантазія перетворювала реальні ситуації на захопливі романі сюжети.

 

3.3. Перегляд відео про життєвий і творчий шлях Бальзака.

 

3.4. Бесіда за запитаннями.

- Коли і де народився Оноре де Бальзак? (20 травня 1799 року, в місті Тур у Франції).

- Хто були його батьки? (Батько – юрист Бальса був селянином, а мати з родини заможних буржуа

- З якого віку і де виховувався митець? (З чотирьох років. Спочатку в клерікальній школі, після цього – в інтернатах).

- Куди після навчання влаштувався Бальзак і скільки років там пропрацював? (В нотаріальну контору клерком, пропрацював три роки).

- Чому він пропрацював всього три роки? (Тому що повністю поринув в літературу).

- Як літературні критики ставилися до його ранніх творів? (На їх думку його твори до справжньої літератури не мали ніякого відношення).

- Що робив Бальзак, щоб розбагатіти? (Спочатку відкрив видавництво, а потім виробництво з виготовлення літєр).

- Чим закінчився такий його рід діяльності? (Всі його підприємства розорилися, а мати виплачувала борги).

- У якому році Бальзак повернувся до літератури? (У 1829 році).

- Після якого твору на письменника звернули увагу? («Останній Шуан»).

- На кому одружився Бальзак і за яких умов? (На польській графині Евеліні Ганській. Одружилися вони через сімнадцять років з дня знайомства, після смерті її чоловіка).

- Коли і де відбулося вінчання? (12 березня 1850 році в українському містечку Бердичеві).

- Коли помер Оноре де Бальзак? (18 серпня 1850, через 5 місяців після одруження).

 

3.5. Доповнення вчителя.

- Бальзак усе життя був боржником, і це його гнітило. Можливо, тому він часто описував фінансові інтриги й спекуляції, а одна з перших його зрілих повістей «Гобсек» (1830) розповідає про лихваря та безмежну владу грошей над людьми. Водночас поява «Гобсека» знаменувала народження нової прози, яка над усе прагла до переконливості деталей.

 

3.6. Робота з теоретико-літературними поняттями.

Художня деталь - риси характеру, подробиці опису зовнішності й предметного оточення персонажа художнього твору, які допомагають автору дати яскраве і глибоке уявлення про нього та суспільство, до якого він належить.

 

3.7. Зачитування листів  Бальзака.

1) 28 червня 1847 р. Бальзак пише заповіт, у якому будинок на вулиці Фортюне все своє нерухоме майно передає у спадок Евеліні Ганській. 5 вересня 1847 р. о восьмій вечора, потягом Північно залізниці він від’їжджає в Україну. « Це було не лише бажанням, а й спрагою. Це був відпочинок, і я був виснажений, у мене вистачило б сили лише на 24 години. Яка подорож!" 13 вересня Бальзак зупинився в Житомирі. "Близько восьмої ранку я побачив велике місто і подумав, що це Бердичів. Подумки я був уже в Бердичеві, а насправді це був тільки Житомир".                                                                              

2) Від Бердичева до Верхівні трактова дорога пролягала через села Нізгурці, Сингаївка, Закутинці.  "Коли я виїхав за місто, то побачив хлібне поле. Це - пустиня, царство хліба. Усе, що я бачив досі, нічого не варте".- Будинок Евеліни Ганської схожий на Лувр або грецький храм, позолочений вечірнім сонцем, яке височило над долиною..."- Тут чудова сукняна фабрика, є лікарня, шампіньйонна оранжерея, іподром, парк. Чудово!"                            

3) У листопаді 1847 р. Бальзак вперше відвідав Київ. "Отже, Київ - це столиця України, це священний град Росії, колишня метрополія, татарський і російський Рим, старша сестра Москви,..."- Пізніше у листі до археографа М. Юзефовича письменник згадуватиме: "1 ось я подумки звертаюсь у ті місця: Київ з його банями, Київ з його пагорбами, садами і багатствами усміхнеться мені, розвіє сум від літературних праць..." Оноре де Бальзак пішов з життя у 1850 році, залишивши незакінченою "Людську комедію". "Привітайте мене. Адже щойно з’ясувалося, що я геній". Ці слова Бальзак сказав своїй сестрі Л. Сюрвіль жартома, ще на початку роботи над епопеєю, але ті слова, насправді виявились пророчими.

 

3.8. Доповідь учня на тему: «Літературно-меморіальний музей Оноре де Бальзака».

Верхівнянська садиба — унікальна пам'ятка історії, архітектури та садово-паркової культури кінця XVIII - початку XIX ст., занесена до Державного реєстру національного культурного надбання.

У квітні 1959 р. в приміщенні Верхівнянського сільськогосподарського технікуму було відкрито кімнату-музей Оноре де Бальзака.

У 1999 р. кімнату-музей перейменовано на Житомирський літературно-меморіальний музей Оноре де Бальзака.

Музей має три кімнати: вітальня, робочий кабінет, спальня. Саме ці апартаменти, до яких вели масивні дерев'яні сходи, на другому поверсі письменнику відвела Єва Ганська. Посеред вітальні стояв круглий картярський стіл, вкритий зеленим сукном. По лівий бік — стара добротна шафа-сервант із різьбленими на ній візерунками. А по правий — музичний інструмент — фортепіано XVIII ст., на якому зроблено напис: "Карс Ганс - Одеса". Саме з Одеси 28 лютого 1832 р. Бальзакові надійшов лист із підписом "Іноземка". У кабінеті із блідо-рожевого штучного мармуру стояв письмовий стіл, за яким Бальзак написав твори: "Депутат від Арсі", "Мадемуазель де Віссар або Франція за часів Конституції", "Дрібні буржуа", "Жінка-письменниця", "Театр, який він є". На іншому столі — канделябр. Можливо, саме при його світлі письменник створив свою відому драму "Мачуха", адже на її рукописі стоїть підпис "Верхівня, Україна, грудень 1847 року".

У листопаді 1847 року Бальзак писав родичам: «Я маю розкішний апартаментик... кабінет із рожевого штучного мармуру, з каміном, чудовими килимами та зручними меблями, вікна цілком зі скла, без олов'яної фольги; переді мною відкривається краєвид на всі боки. Можеш собі уявити, що за Лувр ота Верхівня, де є п'ять чи шість таких апартаментів для гостей...»

 

ІV. Узагальнення і систематизація здобутих знань.

4.1. Розгадування кросворду.

1. Яке справжнє прізвище Бальзака? (Бальса).

2. У якій країні народився Бальзак? (Франція).

3. Як звали дружину письменника? (Евеліна).

4. Найвідоміша епопея митця має назву «… комедія». (Людська).

5. У якому літературному напрямі творив Бальзак? (Реалізм).

6. Після твору «Останній …» на письменника звернули увагу. (Шуан).

7. Як називається садиба у якій розташований літературно-меморіальний музей Оноре де Бальзака? (Верхівнянська).

 

 

Б

а

л

ь

с

а

 

 

Ф

р

А

н

ц

і

я

 

 

 

Е

в

е

Л

і

н

а

 

 

Л

ю

д

с

Ь

к

а

 

 

Р

е

а

л

і

З

м

 

 

Ш

у

А

н

В

е

р

х

і

в

н

я

н

с

ь

К

а

 

4.2. Постановка проблемного питання.

- Ми дізналися, що Бальзак з чотирьох років перебував не з батьками. На вашу думку, сприяло чи шкодило розвитку особистості Бальзака його життя без батьківської ласки в дитинстві й підлітковому віці? Чому?

 

4.3. Робота з ілюстраціями.     

- Зверніть увагу на ілюстрації. Чим вони об’єднані? (На ілюстраціях зображений Бальзак, Евеліна Ганська та костьол, у якому вони повінчалися).

- Хто за походженням Евеліна Ганська? (Польська графиня).

- Яку роль відіграла Ганська в житті Бальзака?  (Вона була коханням всього його життя).

- В якому місті вони повінчалися? (В Бердичеві, Житомирської області).

       МАНДРУЄМО УКРАЇНОЮ РАЗОМ !      Файл:Костел Святої Варвари Бердичів 2008.JPG — Вікіпедія

 

4.4. Складання учнями «Сенкану».

- А зараз, складіть сенкан на тему: «Оноре де Бальзак». Давайте пригадаємо правила складання сенкану:

Перший рядок неримованого вірша – всього одне слово, його тема, що позначається іменником.

Другий – складається з двох слів-прикметників або прислівників, що розкривають зміст теми, описуючи її.

Третій рядок утворюється трьома дієсловами або дієприслівниками, що описують дію, яка має безпосереднє відношення до теми сенкану.

Четвертий рядок – фраза, за допомогою якої творець висловлює своє ставлення до теми, при цьому це може бути як речення, складене учнем, або ж використання прислів'я, крилатого виразу та інше.

П'ятий рядок – утворюється всього одним словом, яке є певним підсумком. Найчастіше це просто синонім до теми вірша.

 

V. Підведення підсумків. Оцінювання.

5.1. Робота з епіграфом.

- Зачитайте епіграф до нашого уроку.

- Змінилась чи підтвердилась ваша думка про творчість Оноре де Бальзак?

- Чи погоджуєтесь ви зі словами В. Гюго?

 

5.2.  Підсумкове слово вчителя.

- «Як багато написала ця людина, і, незважаючи на це, є чи в його повістях хоч один характер, хоча б єдина особа, що було б схоже на інше? Про, яке незбагненне мистецтво зображувати характери з усіма відтінками їхньої індивідуальності», - так висловився про французького письменника російський критик В. Бєлінський. А співвітчизник і «брат письменника по перу» Ш. Бодлер про свого сучасника озивався так: «Мене часом те дивувало, що Бальзака прославляли, головним чином, за його спостережливість; а мені завжди здавалося, що він фантазер, і фантазер жагучий. Всі його герої наділені гарячою життєвою силою. Всі його оповідання мальовничі, як мрії».

Творчість О. де Бальзака витримало перевірку часом і зайняло гідне місце серед видатних явищ в історії розвитку світової літератури. Масові тиражі видань, численні екранізації добутків свідчать про надзвичайну популярність його творчої спадщини. Проте, життя самого письменника, насичена цікавими сюжетними поворотами, була не менш захоплюючої, чим його добутку.

 

5.3. Оцінювання.

 

VІ. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати статтю підручника, с. 175-181.
  2. Прочитати першу частину повісті «Гобсек», с. 181-186.
  3. Усно дати відповіді на запитання на сторінці 186.
  4. За бажанням письмово дати відповідь на запитання: «Чи випадало вам спілкуватися з людьми, світобачення яких близьке до «філософії» Гобсека? Якщо так, то як ви до них ставитеся?».
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 січня 2021
Переглядів
6073
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку