Інтегрований урок для здобувачів освіти 3 класу.
Тема уроку:
Мета: активізувати знання дітей про життя і творчість видатного українського педагога і письменника; розвивати вміння аналізувати, передбачати, структурувати текст, висловлювати свою думку, виділяти головне; розвивати мовленнєву компетентність; удосконалювати вміння виділяти й пояснювати зв’язок між причиною та наслідком; відпрацювати навички правильного читання; коригувати мовлення учнів; виховувати в учнів відповідальність за власні вчинки, прищеплювати любов до рідного краю, бережливе ставлення до природи;
Хід уроку
I.Організація класу.
Я – школяр, я особистість творча,
Я думаю, замислююсь, аналізую,
висловлюю свої думки.
Сьогодні у нас незвичайний урок читання. Це урок-подорож. А подорожуватимемо ми на ось такому комфортабельному літаку.( Слайд із зображенням літака)
1.Вправа«Очікування»
-Що ви очікуєте від уроку? (відповіді учнів)
Вчитель: А я, в свою чергу, сподіваюсь, що ви будете працювати організовано, злагоджено, чітко, правильно висловлювати свої міркування, робити висновки, учитися дружнім стосункам, допомагати один одному. А якою країною будемо подорожувати дізнаємося, коли складемо деформований вислів.
2. Читання деформованого вислову про Україну.(робота в парах)
(Є у нас одна єдина Батьківщина – Україна)
- Так як зветься край, яким ми будемо подорожувати? Тож починаємо нашу подорож.
- До зльоту готові?
5, 4, 3, 2, 1 – зліт! ( Звучить зліт літака, з’являється слайд – літак в небі.)
Наш лайнер стрімко піднімається ввись, мчить повітряними просторами Батьківщини. Погляньте яка вона маленька з погляду пташиного польоту. А насправді вона велика й неозора. У ній багато міст і сіл. А що це за блакитна павутинка яка переплела нашу країну? Так, це безліч малих і великих річок. З давніх-давен українці шанобливо ставилися до річок, криниць, джерел, бо добре знали, що вода — джерело життя на землі.
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Поки наш літак набирає висоту, я пропоную попрацювати над нашою вимовою,щоб вона була чіткою,виразною і красивою.
Жива вода дає життя всьому живому в світі.
Якщо живе жива вода, тоді земля у цвіті.
Знайти у вірші:споріднені слова,іменники.
Складання «асоціативного куща» до слова «ВОДА»
Багато річок є на землі. У кожної своя назва, своя вдача. Навіть найменша річечка, яка щедро ділиться з нами своєю водою, варта уваги і прихильності.
ІІI.ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Я пропоную вам вікторину.
В. Лучук «Скільки рік в Україні?»
1. Яка назва належить двом рікам?Черемош.
2.Яка ріка тече під Карпатами?Дністер
3. Над якою річкою стоїть місто Ужгород? Уж.
4. Яка річка мчить крізь Донбас? Донець
5. Край України обмиває річка: Буг
6. Яка річка є символом України? Дніпро.
Україна багата не тільки річками,а й дзеркально чистими озерами .Про одне з них ви читали вдома. Тож давайте послухаємо виразне читання вірша.
—Отож,діти,милуйтеся природою рідного краю,зберігайте чистоту й красу наших озер і річок.
IV.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ, ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Наша подорож триває. До нас звернувся штурман за допомогою. Зі слів потрібно скласти прислів’я.(Хто хоче чистої води, нехай іде до джерела.) -А що таке джерело?(За визначенням, природний вихід підземних вод на поверхню – це джерело.) Місце, звідки б’є джерело, облагороджують, і стежка до нього не заросте ні взимку, ні влітку. (Слайди джерел).
V. Фізкультхвилинка
VI.ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ
1.Сьогодні ми звернемося до майстра людської душі та добрих справ, який написав повчальне оповідання «Не забувай про джерело».
- Погляньте на екран (на екрані – портрет В.О.Сухомлинського)-Чи знаєте ви цього письменника ? Хто він?
- Що ви знаєте про нього?
- Які твори ми вже читали в цьому розділі?(виставка творів Сухомлинського)
А сьогодні ми опрацюємо ще один твір Василя Сухомлинського «Не забувай про джерело».
2. Робота з заголовком. Передбачення.
- Прочитайте заголовок. Яке речення за метою висловлювання? (Спонукальне)
- До чого закликає автор?
3. Стратегія «Порушення послідовності». Робота в групах.
Завдання групам: відновити послідовність подій в плані.
План
1. Ставок став чистіший і глибший.
2. І ставок щез.
3. То старовинне козацьке село.
4. На березі росли верби.
5. Старий звичай забули.(4,3,1,5,2)
Чи збулися ваші передбачення, ми перевіримо в кінці уроку
4.Первинне сприймання оповідання.
-Послухайте оповідання
5. Словникова робота
Уточнення лексичного значення слів. Вчитель читає пояснення, учні знаходять потрібне слово.
Оповідання про давнину: те, що було насправді (бувальщина)
Недобудоване, запущене місце (пустир)
Подрібнена земля, що відкладається на дні водойм (мул)
Місто у Дніпропетровській області (Жовті Води)
Приклад для наслідування (призвід)
Відчужений від людей,не знаходячи собі місця (неприкаяний)
6.Давайте попрацюємо над змістом оповідання.
Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.
7.Вправа «Мозковий штурм»
- Які слова передають головну думку твору?
- Яка група правильно склала план твору? Чиє передбачення справдилося?
VІI. Привітний і світлий наш сонячний дім,
Як радісно й весело жити у нім.
Тут мамина пісня і усмішка тата.
В любові й добрі зростають малята.
Дзвінка наша пісня до сонечка лине:
«Мій сонячний дім – це моя Україна!»
Пропоную виготовити аплікацію за зразком «Мій сонячний дім – це моя Україна!» Ви заздалегідь підготували квадратики - торцівки. Виконайте торцювання вздовж верхнього блакитного контура. Приклейте торцівки вздовж нижнього жовтого контура. Приклейте деталі аплікації.
Чудово подорожувати Україною, та час повертатись додому до рідного міста. Подорожуючи рідною країною, ми впевнились, що народились і живемо на такій чудовій мальовничій землі! Ми – українці! Україна – це наша земля, це наша Батьківщина,наш сонячний дім.
VІII. ПІДСУМОК УРОКУ
— Яким був наш урок?
— Чи справдилися ваші очікування?
IХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯс. 75–76, відповідати на запитання, скласти план.
І на згадку про наш урок, ми всім гостям хочемо подарувати аплікацію «Мій сонячний дім – це моя Україна!»(На фоні мелодії діти дарують гостям аплікації)