Зінтегровано предмети: «Літературне читання» (урок позакласного читання «В рідній школі – рідне слово»), «Українська мова» (урок розвитку зв'язного мовлення), «Основи здоров'я» («Наука спілкування»), «Математика» («Закріплення вивчених способів додавання і віднімання двоцифрових чисел. Розв'язування задач»)
Україна
Управління освіти, молоді та спорту
Лиманської міської ради
Лиманська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 3
Розробила
учитель початкових класів
Щербина Олена Олександрівна
2018 рік
Зінтегровано предмети: «Літературне читання», «Українська мова», «Основи здоров’я», «Математика»
Літературне читання. Урок позакласного читання «В рідній школі – рідне слово»
Мета: ознайомити учнів з походженням слів, які вони вживають щодня, розвивати в учнів прагнення до нових знань, розвивати інтерес до традицій школи; удосконалювати читацькі навички; виховувати любов до книги, інтерес до вивчення рідної мови, виховувати бажання добре вчитися, щоб стати освіченою людиною.
Українська мова. Урок розвитку зв’язного мовлення
Мета: розвивати зв’язне мовлення учнів, збагачувати словниковий запас учнів: розвивати спостережливість; виховувати любов до навчання.
Основи здоров’я. «Наука спілкування»
Мета: поглибити знання учнів про правила безпечної поведінки в школі; продовжувати формувати навички безпечної поведінки на перервах, на спортивних майданчиках, в їдальні, на сходах; вчити дітей вирішувати конфліктні ситуації мирним шляхом; виховувати відповідальність за свої вчинки.
Математика. «Закріплення вивчених способів додавання і віднімання двоцифрових чисел. Розв'язування задач»
Мета: повторити способи додавання і віднімання двоцифрових чисел; розвивати логічне мислення; формувати потребу розв'язувати поставлені завдання швидко і правильно.
Обладнання: виставка книг, фонограма пісні «Перший дзвоник», картки із завданнями для груп, фотографії, ілюстрації
Хід уроку
І. Організаційний момент. Психологічне налаштування “Я - сонце”
- Діти, давайте привітаємося із сонячним промінцями і перетворимося на маленькі сонечка. Повторюйте за мною слова:
«Я- маленьке сонце. Я прокидаюся. Я вмиваюся. Я розчісую свої промінці і піднімаюся вільно і урочисто.
Я- велике Сонце. В мене є багато тепла і світла. Я дарую своє тепло всім: небу, хмаркам, річці, полям, тваринам, людям. Я посміхаюся від щастя дарувати тепло.»
- Діти, який у вас став настрій? Пропоную з таким настроєм провести цей шкільний день і отримати задоволення від власних успіхів.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Ви будете виконувати всі завдання в групах, але спочатку я нагадаю вам правила роботи в групах.
Правила роботи в групі:
- А зараз я хочу, щоб кожна команда представилась і назвала своє гасло. Отже, капітани, починайте.
Ми команда - «Пізнайки». Наше гасло:
«Ми все пізнати хочем,
Ми хочем все пройти.
Ми хочем все дізнатись
І всім допомогти».
Ми команда - «Кмітливі». Наше гасло:
«Ми зумієм без вагання
виконати будь-яке завдання»
Ми команда - «Дружні». Наше гасло:
«Дружба для малят,
Найвище всього -
Один за всіх
І всі за одного!»
Ми команда - «Дивосвіт». Наше гасло:
«Дивосвіт, Дивосвіт,
Ми шлемо усім привіт,
Всі рівняйтеся на нас,
Бо світ навколо – просто клас!»
Ми команда - «Дзвіночки». Наш девіз:
«Дзвонять весело дзвіночки –
України сини й дочки.»
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку
- А зараз відгадайте загадку.
Вчить читати й рахувати,
І писати, і співати
Всіх дітей довкола
Наша люба… ( школа).
В цьому році наша школа святкує свій ювілей, їй виповнюється 80 років. Тому наш урок буде присвяченій любій школі. Сьогодні ви дізнаєтесь її історію, традиції, та пригадаєте як потрібно себе поводити у школі, щоб не нашкодити здоров’ю. Прошу бути на уроці уважними, активними, старанними, тому що сьогодні на нашому уроці присутні гості, до нас завітала бабуся однієї нашої учениці. А для чого, ви дізнаєтесь протягом уроку. Бажаю вам успіхів.
Школа, наче мати, світ нам відкриває.
Знань міцну основу нам дає щодень.
Ще й таланти наші щедро розвиває
І дарує дітям тисячі пісень.
Виконання пісні «Перший дзвоник»
- А розпочати наш марафон пропоную завданням «Співаночки» - виконанням пісні про школу.
ІV. Актуалізація опорних знань. Узагальнююча бесіда
- Я хочу вас спитати, чи потрібно вам і всім людям вчитись?
- Чи потрібно нам берегти шкільні речі - книги, парти, меблі?
- Сьогодні ми з вами поговоримо про школу, її історію, про навчання, про правила спілкування, про те, як запобігати шкільним конфліктам.
V. Робота над темою уроку. Аналіз основних фактів
- Ви вже два роки як школярі. У школі вам все звичне і знайоме. А чи замислювались ви над тим, скільки років нашій школі?
Прийом «Старе фото розповідає»
- Отже наша школа була побудована у 1937 році, 80 років назад. До цього року діти навчалися в окремих будинках. Зараз ця будівля добудована класними кімнатами, спортивною залою та їдальнею. У страшні роки війні із німцями заняття були тимчасово припинені, а школа була перетворена на шпиталь для поранених, а під час окупації міста німцями – на стайню для коней. Після війни заняття в школі були відновлені, хоче в школі не було ні парт, ні підручників, ні зошитів, опалення та освітлення. А писали учні перами, які мокали у чорнильниці-непереливайки, які носили до школи у торбинках. А потім уже школу добудували.
Наша школа пишається своїми випускниками, а в першу чергу Кизимом Леонідом Денисовичем – льотчиком-космонавтом.
- Кожен навчальний заклад має свої звичаї, традиції, свята. Які свята стали традиційними у нашій школі?
- Діти, а чиї батьки чи дідусь, бабуся навчалися в третій школі? Завдання, яке ви підготували дома – це «Шкільна династія».
VІ. Ознайомлення з творами про школу
— Розкажіть, про що йдеться у вірші.
— Хто головна героїня вірша? (Дівчинка Катя.)
— Про яку подію її життя йдеться у вірші? (Про відвідування школи вперше в ролі учениці.)
— Як готувалася Катя до школи? (Надягла красиву форму, зібрала до голубого портфелика навчальні речі.)
— Як ви думаєте, навіщо Катя збирала навчальні речі в кількох екземплярах? (Про всяк випадок: щоб поділитися з кимось, у разі втрати тощо.)
— Яку пораду дала бабуся онуці? («Вчись, моя дитино: Пташка красна пір'ям, розумом — людина!)
— До якого жанру усної народної творчості належить вислів бабусі? (Це — прислів'я.)
— Як ви розумієте це прислів'я? (Людину прикрашає не зовнішній вигляд, а п розум.)
— У яких рядках міститься основна думка твору? (У словах бабусі.)
— Подумайте, як автор ставиться до Каті. (Автор милується дівчинкою)
— Який настрій викликає цей вірш? (Бадьорий настрій, бажання навчатися, йти до школи.)
— Пригадайте, як кожен із вас готувався до першого навчального дня.
2. Робота над віршем М. Пригари «Перший день»
— Розкажіть, про що йдеться у вірші.
— Про яке диво говориться у творі? (Про те, що до школи йдуть квіти.)
— Хто насправді йшов до школи: діти чи квіти? (Діти.)
— Чому автор саме так, у вигляді квітів, зобразив школярів, що йшли до школи? (Бо 1 вересня — свято, яке діти відзначають, несучи до школи квіти.)
— Які слова (синоніми) використовує автор, щоб замінити слова «йдуть квіти», «розмовляють квіти»? (Поспішають, хилиться, дріботять; говорить, всміхається)
— Розкажіть, про що йдеться у вірші.
— Як ставиться до своїх обов’язків дівчинка? (Відповідально)
— Чому вона так втомилася? (Багато справ у чергової)
— Що у вірші викликає усмішку? (Що чобіток стягне дідусь)
— Ще які рядки підтверджують те, що дівчина дуже втомилася?
4. Робота над твором В. Сухомлинського «Через потік»
— Перекажіть твір.
— Хто головні герої твору? (Андрійко та Ніна.)
— У яку ситуацію потрапили діти? (Переходили через потік.)
— Чому Андрійко повернувся до Ніни? (Бо непокоївся, як Ніна зможе перейти потік.)
— Про які риси характеру Андрійка свідчить його вчинок? (Про турботливість, уважність.)
— Поміркуйте, які взаємовідносини в подальшому можуть виникнути між дітьми.
— Пофантазуйте, який діалог склався між дітьми після цієї події? Розіграйте.
— Як ви ставитеся до вчинку Андрійка?
— Як би ви повелися в аналогічній ситуації?
— Які стосунки між хлопчиками та дівчатками у нашому класі?
5. Робота над твором В. Сухомлинського «Не хочу бути слабшим»
— Про що йдеться у вашому оповіданні.
— Про кого йдеться у творі? (Про першокласника Петра.)
— Яка біда була в Петра? (Лінощі.)
— Чому Петро погано читав? (Не хотів брати до рук книги.)
— Що зробив Петро, щоб навчитися читати краще? (Почав читати.)
— Яка подія змусила хлопчика замислитися над своїми досягненнями? (До нього прийшла вчителька, присоромила його, попередила, що залишиться на другий рік у першому класі.)
— Яку рису характеру розвивав у собі Петро, змушуючи себе читати, а не йти гуляти на вулиці? (Наполегливість.)
— Хто більше вплинув на рішення Петра навчитися читати: вчителька чи сестра Марійка? Доведіть свою думку. (Мабуть, Марійка, бо Петрусеві соромно було перед сестрою, яка вже вміла добре читати.)
— Пригадайте, як ви вчилися читати. Хто вам у цьому допомагав?
— Як би ви допомогли навчитися читати своїм братам, сестричкам, друзям?
— Які книжки ви полюбляєте читати?
Перевірка усвідомленого
1. Узагальнююча бесіда.
- Який твір вам найбільше запам’ятався і чому?
2. Тестове опитування.
1. З якого твору ці рядки?
«Вчись моя дитино: Пташка красна пір'ям, Розумом — людина!»
а) «Перший день» М. Пригари;
б) «Чергова» Г. Малик;
в) «Ох, не жарти — смішки» А. Компанієць.
2. Яка головна думка твору В. Сухомлинського «Через потік»?
а) Слід турбуватися про свою безпеку;
б) не треба довіряти навіть друзям;
в) справжні друзі пізнаються в біді.
3. Через що головний герой твору В. Сухомлинського «Не хочу бути слабшим» погано читав?
а) Через лінощі;
б) через зайнятість;
в) був ще дуже малим.
4. Яку рису характеру виховував у собі Петро з твору В. Сухомлинського «Не хочу бути слабшим»?
а) Силу волі;
б) наполегливість;
в) спостережливість.
VІІ. Творче перенесення знань і навичок учнів у нові ситуації. Робота в групах
- Скажіть, які асоціації виникають у вас, коли ми чуємо слово «школа».
Зараз кожна команда напише про свої асоціації про школу на аркушах.
ДОШКА ЗОШИТ
КЛАС
ШКОЛА УРОК
ПЕРЕРВА
ЗНАННЯ
ПІДРУЧНИК
2. «Сенкан»
- Вам потрібно було скласти сенкан про школу. Давайте послухаємо, як ви виконали завдання.
1. Тема (іменник).
2. Опис (два прикметники).
3. Дія (три слова).
4. Речення – чотири слова.
5. Синонім, висновок (одне слово).
Школа
Багатолика і шумна
Надихає, учить, виховує
Щодня приносить щось нове
Знання
3. «Ми – поети»
- Наступне завдання – скласти вірш про школу. Звичайно вам допомагали ваші турботливі батьки. Зараз ми послухаємо, які ви талановиті.
4. «Загадайки - відгадайки»
- А зараз ми помандруємо у країну «Загадкову», де будемо відгадувати загадки про школу, які ви склали самостійно.
Вибігаю зі школи.
Я, як завжди, не засмучуюсь.
Важкий портфель за спиною.
Погану оцінку отримав я.
Пописані контрольні.
Немає нових тем.
Червоні щоки, охрипнув голос.
Довго у класі немає учителя.
Не треба ходити,
От би і мені до такого дожити!!!
І нехай будуть помилки,
Вчителька лаяти не буде!
Бо дуже вона нас любить!
Знову чернетки немає у мене…
Все ж таки краще звечора портфель збирати.
«Логічні задачі»
• Деймон каже: «Торкніться голови».
• Деймон каже: «Підніміть праву ногу».
• Деймон каже: «Поворушіть пальцями на руках».
• Пострибайте вгору і вниз.
• Деймон каже: «Оберніться».
• Деймон каже: «Потрясіть головою».
• Поплескайте в долоні.
• Деймон каже: «Підніміть ліву ногу».
• Деймон каже: «Підніміться на носочки настільки високо, наскільки зможете».
• Натисніть на ніс.
• Деймон каже: «Побігайте на місці».
• Деймон каже: «Притисніть лікті до тулуба».
• Деймон каже: «Присядьте».
• Деймон каже: «Постійте на одній нозі».
• Присядьте.
• Деймон каже: «Присядьте на одній нозі».
• Деймон каже: «Доторкніться до пальців ніг».
• Деймон каже: «Торкніться до лівого вуха».
• Деймон каже: «Зігніть коліна».
• Деймон каже: «Покрутіться на місці».
• Потупотіть ногами.
• Деймон каже: «Торкніться брів».
• Деймон каже: «Нахиліться вперед».
• Деймон каже: «Станьте навшпиньки».
• Підніміть праву руку.
• Деймон каже: «Торкніться підлоги».
• Погавкайте, як собачка.
1 група «Кмітливі» – «Спортивна зала моєї мрії», 2 група «Пізнайки» – «Якою повинна бути класна кімната», 3 група «Дзвіночки» - «Про яке шкільне подвір’я я мрію», 4 група «Дружні» - «Супер -коридор», 5 група «Дивосвіт» - «Фантастична школа».
VІІІ. Опрацювання теми «Наука спілкування»
1. Вступна бесіда
- Діти, чи чули ви такий вислів: «Школа – ваш другий дім»?
- Чому так говорять?
- Мабуть, тому, що найбільше часу ви проводите вдома і в школі. Коли ви у школі, батьки не так хвилюються за ваше здоров’я і життя, як тоді, коли ви перебуваєте поза домом і школою. Бо тут про вас піклуються учителі. Та школа, як і власний дім не завжди може гарантувати безпеку. У школі не завжди ідуть уроки. Між уроками є перерви. І поводитися на них треба так, щоб уникнути травм, обійти небезпечні місця, не завдати шкоди іншим.
- Які місця у школі, на вашу думку, становлять небезпеку? (Слизька підлога, сходи, вікна, раптово відкриті двері, діти, які швидко бігають, коридор, їдальня)
- Найкращим варіантом проведення перерви є рухливі ігри. Які ігри ви знаєте? Чого потрібно дотримуватися під час ігор? (Правил)
- Цей урок також присвячено спілкуванню, тому що перебуваючи в стінах школи, дуже важливо вміти спілкуватися з іншими дітьми та вчителями. Сьогодні ви дізнаєтеся, що люди можуть спілкуватися не лише словами, а й за допомогою мови тіла. Також навчитеся розрізняти щире і нещире спілкування та повправляєтеся робити і приймати компліменти.
- Спілкування – це обмін думками, новинами, враженнями, тобто повідомленнями. Ось, наприклад, я хочу попросити вас поводитися тихо. Як я можу це зробити?
1. Сказати «Тихо!» або прошепотіти «Ч-ш-ш-ш!»
2. Притиснути палець до губів чи показати, наче «застібаю» губи застібкою.
Отже, люди можуть спілкуватися за допомогою слів і за допомогою міміки та жестів. Міміка – це вираз обличчя, а жести – це рухи руками».
Фізкультхвилинка «Ось так!»
Ми усі одна сім’я,
Будем разом - ти і я,
Будем грати залюбки,
Гей, уваги, малюки!
Після завершення вправи всі дякують одне одному оплесками за щирі слова.
- Іноді під час перерви чи ігор виникають конфлікти, діти з’ясовують стосунки за допомогою кулаків. Починається все з підніжки, ударом по голові лінійкою, стусанів, а може закінчитись серйозними травмами.
Розіграйте у групах ситуації мирного розв’язання конфліктів:
(– не розуміють один одного;
– не поступаються один одному;
– не володіють власними емоціями;
– не прислухаються до думки іншого;
– намагаються завжди бути головним;
– не вміють слухати інших;
– спеціально намагаються образити іншого.)
- Як миряться діти? Які мирилки ви знаєте?
Дай скоріш мізинчик свій,
Зачепи його за мій.
Мізин-мізин-мізинець –
Помирив нас, молодець!
Мирись, мирись,
І більше не сварись.
Не будемо ми битися,
Не будемо сваритися.
Ти не ворог, я – не ворог.
Нам сваритись - просто сором.
Помирились, помирились,
Щоб ніколи не сварились!
Висновки:
- А ще щоб гарно себе почувати в школі, потрібно мати друзів. Слухайте твердження і, якщо ви згодні з ним, то плескайте у долоні, якщо ні – тупотіть ногами.
• котів;
• собак;
• мишей;
• полуницю;
• морозиво;
• одяг білого кольору;
• носити спідницю;
• математику;
• вдягати джинси;
• школу;
• виконувати домашнє завдання.
Висновок: мати різні смаки — цілком природно для людей і не варто сперечатися через це.
Висновок: Отже, за допомогою цієї вправи ми дізналися, що між нами є багато спільного.
ІХ. Підсумок уроку.
1. Експрес – опитування «Продовж речення»
Приходити вчасно.
Запізнюватись.
Кидати сміття на підлогу.
Насміхатися з інших.
Прибирати за собою.
Поважати думку кожного.
Перебивати тих, хто говорить.
«Слухати і чути».
Говорити по черзі.
Викрикувати з місця.
«Правило піднятої руки».
Ображати інших.
3. Слово вчителя
- У північних народів є просте і мудре висловлювання: «Якщо подарувати людині одну рибину, вона буде ситою один день. Якщо подарувати дві, буде ситою два дні. Якщо ж навчити людину ловити рибу, вона буде ситою все життя». Так і в навчанні: корисно багато знати, а ще корисніше самому здобувати знання, долати лінощі.
- Мені дуже сподобався урок і те, як ви працювали. Скажіть, що вам найбільше сподобалось на цьому уроці?
- А ось останнє наше завдання. Діти, подивіться на цю таблицю:
С О Р М Р О С
О Л В К Л К В
Ж Ш Ч Ш Ж Л Ч
Д Г О Б Г Д Б
Ц Ф Х Д Ф Ц Х
Я У Ц Е У Я Е
С І З Й С Й З
- З кожного рядка виберіть лише ті букви, які не повторюються, складіть з них слово. Дякую всім за урок. Сьогодні всі гарно працювали. Молодці!
Працювали ви старанно, щоб почути у кінці,
Що всі діти в нашім класі були просто молодці!
Візьміться за руки і скажіть:
«Ми дружний клас, ми – молодці!»