Тренінгове заняття "Підготовка вчителів з питань викладання в основній школі предмету «Основи здоров’я»"

Про матеріал

Мета.

Ознайомити вчителів з питань викладання в основній школі предмету «Основи здоров'я» в контексті нового Державного стандарту і завдань проекту Глобального фонду, надати учасникам знання щодо основних положень проведення тренінгів

Завдання тренінгу:

1.Ознайомити учасників з концепцією, змістом, методологічними засадами і умовами ефективного впровадження предмету «Основи здоров'я».

2.Ознайомитись з особливостями змісту і викладання предмету «Основи здоров'я» в контексті нового Державного стандарту і ключових завдань проекту Глобального фонду.

3.Надати всім учасникам можливість провести в ролі тренера окремі тренінги для молоді.

Перегляд файлу

Тренінгове  заняття

Підготовка вчителів з питань викладання

в основній школі предмету «Основи здоров’я»

Мета.

Ознайомити вчителів з питань викладання в основній школі предмету «Основи здоровя» в контексті нового Державного стандарту і завдань проекту Глобального фонду, надати учасникам знання щодо основних положень проведення тренінгів

Завдання тренінгу:

  1. Ознайомити учасників з концепцією, змістом, методологічними засадами і умовами ефективного впровадження предмету «Основи здоров’я».
  2. Ознайомитись з особливостями змісту і викладання предмету «Основи здоров’я» в контексті нового Державного стандарту і ключових завдань проекту Глобального фонду.
  3. Надати всім учасникам можливість провести в ролі тренера окремі тренінги для молоді.

Хід тренінгу

D:\Мои документы\фото\тренінг 15.11.2013\100_4324.JPG1. Відкриття тренінгу, привітання учасників пояснення організаційних моментів тренінгу.

Тренери відкривають тренінг, представляють себе учасникам, повідомляють проорганізаційні моменти тренінгу.

2. Презентація мети і завдань тренінгу.

Тренери просять учасників знайти у роздаткових матеріалах мету і завдання тренінгу, презентують мету і завдання.

3. Знайомство учасників тренінгу.

Тренери проводять вправу на знайомство «Хто я?». Вона найбільше підходить для першого знайомства, сприяє створенню зацікавленої та доброзичливої атмосфери.

D:\Мои документы\фото\тренінг 15.11.2013\100_4289.JPGУчасники продовжують фразу «Я …(ім’я та посада), моє життєве кредо…»

4. Самооцінка тренерських навичок.

D:\Мои документы\фото\тренінг 15.11.2013\100_4299.JPGТренери заздалегідь готують плакат, наприклад із зображення дерев, кущів трави. Далі учасникам пропонується взяти клейкий стікер, вийти до плакату і розмістити його в залежності від власного досвіду»: 1) учасник ніколи не був на тренінгу (стікер розміщується на траві);                  2) проходив тренінги (стікер розміщується на кущах);                 3) неодноразово сам проводив тренінги має сертифікат (стікер розміщується на деревах);

Цей прийом дозволяє наочно представити рівень початкової підготовки групи.

5. З'ясування очікувань учасників.

Індивідуальні очікування учасників записують на стікерах, озвучують і прикріплюють на горщик. Наприкінці тренінгу учасники аналізують власні очікування та оцінюють, чи справдилися вони.

6. Обговорення та узгодження правил групової взаємодії.

D:\Мои документы\фото\тренінг 15.11.2013\100_4331.JPGДля результативного і ефективного тренінгу важливо досягнути двох, на перший погляд, несумісних цілей. З одного боку, треба створити атмосферу відкритості, розкутості й дружнього спілкування, а з іншого — забезпечити демократичну дисципліну, тобто свідоме виконання певних правил, зрозумілих і добровільно прийнятих усіма учасниками.

Приблизний перелік правил.

o Приходити вчасно. Це правило допомагає не лише на тренінгах. Обговоріть, як почувається той, хто запізнюється на урок чи важливу зустріч, і той, хто чекає на нього? Висновок: пунктуальність корисна для здоров'я.

o Бути позитивним — виконувати програму «Усмішка».

o Говорити коротко — висловлюватись лаконічно.

o Говорити по черзі — не перебивати, уважно слухати інших.

o Бути доброзичливими — ставитися доброзичливо до інших учасників,

поважати їхні почуття.

o Зберігати таємниці — не обговорювати за межами групи ті моменти

особистого життя, які стали відомі на тренінгу.

o «Тут і тепер» — зосередитися на тому, що учасники думають і відчувають у даний момент, а не взагалі й колись.

o Кожна думка має автора — і на тренінгах, і в житті треба уникати висловлювань на зразок: «Більшість людей вважає...», «Ніхто не зрозуміє...», а використовувати «Я - повідомлення» чи посилання на автора: «Я думаю...», «Моя мама сказала...». Бути толерантними — не критикувати, поважати право учасників мати погляди, відмінні від поглядів інших.

7. Презентація мети, завдань, базових ідей та методологічних засад предмету «Основи здоров’я».

Тренери наголошують, що предмет «Основи здоров’я» є «предметом-носієм» через який здійснюється навчання учнів з тематики з профілактики ВІЛ/СНІДУ та інших соціально-небезпечних захворювань, формуванню у молоді життєвих навичок безпечної поведінки та толерантного ставлення до людей, які живуть з ВІЛ.

Учасникам пропонується ознайомитися з методичними рекомендацій МОН України щодо вивчення «Основ здоров’я», які розміщено на офіційному сайті МОН України

http://www.mon.gov.ua/ua//often-requested/methodical-recommendations/

Далі тренери демонструють Power-Рoint презентацію: «Базові ідеї курсу «Основи здоров’я». (Додаток)

8. Міні – лекція "Тренінг та його атрибути. Структура тренінгу".

Тренінг, перш за все, орієнтований на запитання та пошук.

D:\Мои документы\фото\тренінг 15.11.2013\100_4321.JPGНа відміну від традиційних, тренінгові форми навчання повністю охоплюють весь потенціал людини: рівень та обсяг її компетентності (соціальної, емоційної та інтелектуальної), самостійність, здатність до прийняття рішень, до взаємодії. Звичайно, традиційна форма передачі знань не є сама по собі чимось негативним, проте у світі швидких змін і безперервного старіння знань традиційна форма навчання має звужені рамки застосування.

Так само, як і будь-яке навчальне заняття, тренінг має певну мету.

Тренінг має свої атрибути.

До них належать:

  •   тренінгова група;
  •   тренінгове коло;
  • спеціально обладнане приміщення та приладдя для тренінгу (фліпчарт, маркери…);
  •   тренер;
  •   правила групи;
  •   атмосфера взаємодії та спілкування;
  •   інтерактивні методи навчання;
  •   структура тренінгового заняття;
  •   оцінювання ефективності тренінгу.

Тренінгова група - це спеціально створена група, учасники якої за сприяння ведучого (тренера) включаються в інтенсивне спілкування, спрямоване на досягнення визначеної мети та вирішення поставлених завдань. Тренінгова група зазвичай включає 15-20 осіб. Така кількість людей дозволяє оптимально використати час та ефективно навчати людей.

Тренінгові заняття можуть бути різної тривалості: від 1,5-3-х годин (2-4 академічні години, тривалістю 45 хвилин кожна) до декількох днів поспіль. За тривалістю найбільш вдалою формою групової роботи є марафон, тобто проведення занять тривалістю 6-8 годин щоденно протягом кількох днів. За такої форми роботи передбачається велика обідня перерва (не менше години) та дві перерви по 15-20 хвилин через кожні 1,5-2 години роботи. Під час коротких перерв учасникам доцільно запропонувати напої (чай, каву, воду, соки тощо), можна й легку їжу (бутерброди, цукерки, печиво тощо). Вважається, що такої тривалості перерви достатньо для відновлення сил учасників.

Робочі місця для учасників у приміщенні можуть бути розташовані по-різному, але добре, коли стільці для учасників розташовуються півколом - це сприяє створенню неформальної атмосфери, забезпечує можливість кожному бачити всіх учасників тренінгу, підкреслює рівнозначність позицій усіх учасників. Це сприяє створенню атмосфери відкритості, розвитку довіри, уваги та інтересу учасників одного до одного.

Головне, що забезпечує сприятливу атмосферу для навчання у тренінговій групі, - це правила, яких має дотримуватися кожен учасник. Основні з них: цінування часу; увічливість; позитивність; розмова від свого імені; "додавання"; добровільна активність; конфіденційність; "стоп"; "піднята рука"; зворотний зв'язок. Правила приймаються на початку тренінгу всіма учасниками групи, і потрібні для того, щоб кожний міг:

  •    працювати в комфортних умовах;
  •    отримувати інформацію самому і не заважати отримувати інформацію іншим у зручний для кожного спосіб;
  •    відверто, без побоювань висловлювати свої думки;
  •    дозволити собі спонтанні, попередньо не зважені вислови, що наближатиме тренінг до реального життя;
  •    бути впевненим, що надану ним інформацію використають тільки в інтересах учасників.

 Тренінг проводить тренер (ведучий), котрий спілкується з учасниками "на рівних", тобто є таким самим учасником тренінгової групи, як і інші учасники. Але він одночасно є й каталізатором усіх процесів, що відбуваються в групі, "водієм" групи на шляху до досягнення визначеної мети тренінгу (для цього він повинен розуміти настрій кожного учасника).

Відповідні частини щоденних тренінгових занять включають певні компоненти/вправи, які в ході тренінгу набувають статусу ритуальних: вступ, правила, знайомство, очікування, інформаційні включення, руханки, оцінка-аналіз, прощання.

Вступна частина тренінгу. ЇЇ найбільш характерними компонентами є власне вступ, правила, знайомство та очікування.

Вступ включає:

  •    представлення тренерської команди;
  •    коротку інформацію про організаторів і донорів, які фінансують проведення тренінгу;
  •    повідомлення теми тренінгу;
  •    ознайомлення учасників із методичними та організаційними особливостями роботи на тренінгу.

Знайомство-це процедура, у ході якої учасники знайомляться один з одним, придивляються один до одного. Ведучий перший вітається з групою. Це можна зробити в такій формі: "Вітаю вас. Мене звати… Я радий вас бачити. Пропоную розпочати роботу із знайомства. Візьміть папір і напишіть на ньому своє ім'я так, як Ви хотіли б, щоб до вас сьогодні зверталися".

Правила групової роботи передбачають, що:

 основні правила пропонує тренер;

 правила записуються на великому аркуші паперу і розташовуються на видному місці;

  • після написання кожного правила (або всіх разом) важливо, щоб кожний учасник погодився з цим (для цього тренер використовує доречні формулювання на кшталт: "Правило приймається? Приймається! Дякую").
  • у випадку порушення правил, ведучі або учасники групи нагадують порушнику про це, посилаючись на перелік. У цьому випадку доречно ще раз наголосити на значенні дотримання даного правила;
  • правила приймаються щоденно на початку роботи, при цьому форма презентації правил може постійно змінюватися (запис на аркуші паперу; зображення малюнком, піктограмою; пантомімічна сценка, розіграна індивідуально, у парі або групою учасників).

J0196102Очікування. Для успішності тренінгу важливо знати, навіщо люди прийшли на тренінг і які знання з тематики тренінгу вони вже мають. Висловлювання учасників щодо їх очікувань від навчання допоможуть правильно спрямувати роботу групи. Тож перед початком роботи тренер та група повинні домовитися щодо бажаного результату спільної роботи. Очікування на початку першого дня роботи групи стосуються, перш за все, загальної спрямованості тренінгу та його користі для кожного учасника; на початку наступних днів роботи вони стосуються уточнення конкретних кроків для досягнення поставленої мети.

Основна частина. Вона складається зазвичай з трьох послідовних блоків (підчастин), які спрямовані на визначення проблеми, котрій присвячений тренінг; пошук шляхів її розв'язання; розвиток практичних навичок, потрібних для цього. Зокрема:

а) блок визначення та актуалізації проблеми спрямований на якомога чіткіше з'ясування проблеми, яку повинна вирішити група, міри її важливості для кожного учасника. Він також слугує введенню учасників у коло понять та термінів теми заняття, допомагає виявити причини актуальності обраної тематики тренінгу та наслідки запровадженого навчання для кожного члена групи;

б) блок пошуку шляхів розв'язання проблеми та надання необхідної для цього інформації включає вправи/методи розробки планів конкретних дій для вирішення поставлених завдань, необхідних для розв'язання проблеми тренінгу; стимулювання індивідуального пошуку кожним учасником власних шляхів розв'язання цієї проблеми; надання учасникам необхідної інформації з проблеми (для чого використовуються доречні інформаційні включення);

в) блок розвитку практичних навичок особливо важливий у тому разі, коли така робота включена в завдання тренінгу (формування нових практичних навичок певних дій або зміна відповідних старих стереотипів). Тоді, зрозуміло, опануванню навичками слід при­ділити достатньо уваги й часу. Але, оскільки й цей блок у кінцевому підсумку має на меті розв'язання основної проблеми тренінгу (в даному разі шляхом розвитку навичок), то його корисно застосовувати й тоді, коли завданнями тренінгу окремо не передбачено спеціальне опанування тими чи іншими навичками (наприклад, тренінг з формування здорового способу життя, основною метою якого визначено інформування учасників стосовно їхніх можливостей поліпшити стан здоров'я молоді певної місцевості, може включати вправи щодо вироблення навичок прийняття рішень, змін стратегії поведінки, комунікацій з представниками інших сфер тощо).

Руханки вправи для забезпечення належного рівня рухової (фізичної) активності учасників тренінгу – часто застосовуються після завершення перерви, щоб всі учасники скоріше включилися в навчальний процес (для повноцінного включення зазвичай потрібно близько п'яти хвилин). Тренер, як правило, намагається перші хвилини після перерви заповнити іграми-розминками (руханками). Ними також доцільно перемежовувати частини тренінгового заняття для переключення уваги учасників і зменшення напруги в групі.

Завершальна частина. Щоденно тренінгові заняття завершуються спеціальними вправам, які входять до ритуалу прощання. Передує прощанню оцінка та аналіз заняття. Мета такої оцінки - перевірити ефективність навчання, передусім установити, що з виконаного на заняттях було корисним для учасників, допомогло їм змінити деякі погляди, можливо й поведінку. Оцінка сприяє самоаналізу учасників процесу, стимулює народження нових ідей, допомагає зрозуміти, наскільки учасники досягли поставленої мети, допомагає коригувати плани наступних занять.

9. Руханка «Ураган для тих …»

D:\Мои документы\фото\тренінг 15.11.2013\100_4388.JPGДля цієї вправи приберіть зайві стільці. Усі сидять, а тренер стоїть (йому не вистачає стільця). Ураган для тих, хто народився (він називає ту пору року, коли народився сам). Усі, хто народився в цю пору року, встають зі свого місця і намагаються сісти на інше. Той, кому не вистачає стільця, стає ведучим і «Ураган для тих хто…».

10. Робота в групах.

Вправа «Каруселі» Учасники об’єднуються в групи за допомогою комбінованих карток та виконують завдання на плакатах «Очікування», «Руханки», «Метафори», «Об’єднання в групи», «Знайомство і завершення тренінгу». Під час виконання цієї вправи групи виконують, протягом 5 хвилин, своє завдання після чого переходять до наступного плаката, на якому працюють

D:\Мои документы\фото\тренінг 15.11.2013\100_4447.JPGD:\Мои документы\фото\тренінг 15.11.2013\100_4327.JPGпротягом 3 хвилин, і далі по колу доки не повернуться до свого плаката. Група узагальнює результати роботи груп та презентує його всім учасникам.

11. Зворотний зв'язок.

Вправа "Складання структури тренінгу". Тренер об’єднує групу у 5 малих груп за допомогою комбінованих карток. Кожна група отримує завдання прописати структуру тренінгу на задану тему. На роботу дається 10 хв. Потім кожна група презентує свою роботу.

D:\Мои документы\фото\тренінг 15.11.2013\100_4461.JPG12. Справджування очікувань.

Якщо очікування учасників справдилися, тоді вони прикріплюють над горщиком квіти.

13. Побажання.

Учасники стають в коло і бажають тому хто справа щось хороше.  

D:\Мои документы\фото\тренінг 15.11.2013\100_4468.JPGD:\Мои документы\фото\тренінг 15.11.2013\100_4469.JPG

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
1 квітня 2018
Переглядів
1734
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку