Тема: Додавання трицифрових чисел виду 520+340. Розширена задача на зведення до одиниці (І вид).
Мета: Закріпити навички додавання і віднімання круглих десятків і сотень, навчити додавати трицифрові числа виду 520+340, вдосконалювати вміння розв'язувати розширені задачі на зведення до одиниці; розвивати в учнів уміння аналізувати, логічно мислити, робити висновки, виховувати повагу та шанобливе ставлення до хліба.
Бондаренко Людмила Володимирівна,
Білоцерківське навчально-виховне об’єднання «Звитяга»
Інтегрований урок: Математика. Народознавство
Тема: Додавання трицифрових чисел виду 520+340. Розширена задача на зведення до одиниці (І вид).
Мета: Закріпити навички додавання і віднімання круглих десятків і сотень, навчити додавати трицифрові числа виду 520+340, вдосконалювати вміння розв’язувати розширені задачі на зведення до одиниці; розвивати в учнів уміння аналізувати, логічно мислити, робити висновки, виховувати повагу та шанобливе ставлення до хліба.
Обладнання: сніп з колосками, картки із завданнями, рушнички, девіз уроку, хліб на рушнику, схема задачі.
Хід уроку:
І. Організація класу. Мотивація навчальної діяльності.
- Я бачу, що ви готові до уроку математики.
Розпочнемо урок, дівчата і хлоп’ята,
Будемо снопа прибирати
Квіточками рясно квітчати,
Ще й стрічками переплітати.
Щоб увесь народ дивувався,
Який у нас снопок удався!
- Діти, а ви знаєте, що таке сніп? (Колоски, зв’язані в пучок)
А ще на уроці ми закріпимо навички додавання і віднімання круглих десятків і сотень, навчимось додавати трицифрові числа виду 520+340, вдосконалюватимемо вміння розв’язувати задачі, спечемо хліб. Адже хліб – усьому голова, без нього не може жити жодна людина.
Щоб вивчити даний матеріал, ми зупинятимемось на зупинках.
Це був снопок. Але коли я йшла до школи, колоски у цього снопа розгубились. Залишилось перевесло із стрічками – назвами зупинок.
Разом із вами на уроці ми складемо снопа. Колоски у нас не прості, а чарівні. Вашу працю на уроці будемо оцінювати ними:
працюй – зелений колосок – легко;
добре – жовтий – важко;
відмінно – жовтогарячий – найважче.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу. Усний рахунок.
Перед сівбою в Україні говорили: «Поможи, Боже, рано почати й рано закінчити – хай легко почнеться і ще легше скінчиться».
Завдання потрібно виконати естафетою.
І варіант
У якому місяці сходить сніг з землі? (Розв’яжи приклади ланцюжком, а бригадир розв’язує приклад самостійно. Відповідь повинна співпасти)
Бригадир 72 : 8 : 3 = 3
Бригада 7 ∙ 6 = 42
+ 30 = 72
: 9 = 8
– 5 = 3
ІІ варіант
У якому місяці орють землю восени?
Бригадир 6 ∙ 3 – 24 : 3 = 10
Бригада 120 – 90 = 30
: 6 = 5
∙ 9 = 45
– 35 = 10
ІІІ варіант
Коли сіють озиму пшеницю?
Бригадир 120 – (9 ∙ 9 + 29) = 10
Бригада 9 ∙ 8 = 72
+ 28 = 100
– 50 = 50
: 5 = 10
Висновок: восени орють і зразу ж сіють, щоб земля не висихала, була волога.
ІV варіант
Скільки днів достигає пшениця?
Бригадир 7 ∙ 8 + (8 ∙ 4 + 2) = 90
Бригада 500 + 60 = 560
– 400 = 160
– 80 = 80
+ 10 = 90
V варіант
Скільки днів достигає жито?
Бригадир 9 ∙ 6 + 4 ∙ 4 = 70
Бригада 8 ∙ 6 = 48
+ 33 = 81
: 9 = 9
+ 61 = 70
VІ варіант
В якому місяці починають збирати хліб?
Бригадир 63 : 7 – 12 : 6 = 7
Бригада 300 + 60 = 360
– 320 = 40
: 8 = 5
+ 2 = 7
Остання відповідь була 7.
Напишемо це число на каліграфічну хвилинку
7 7 7
(вставляємо 1 колосок за усний рахунок)
ІІІ. Пояснення нового матеріалу.
Не заборонуєш вчасно – не виросте рясно.
Для того, щоб навчитися розв’язувати приклади нового виду, давайте повторимо вивчені випадки:
300 + 200 =
50 + 40 =
56 + 23 =
70 + 80 =
520 + 340 =
500 + 300 = 800
20 + 40 = 60
800 + 60 = 860
Вчені працюють і знають, скільки зернин треба на відповідну площу. Ми теж спробуємо себе в ролі вчених. (розв’язування нових прикладів)
З коментуванням:
250 + 710 =
330 + 240 =
710 + 150 =
Самостійно:
650 + 120 =
340 + 530 =
450 + 230 =
(Вставимо ще 1 колосок у сніп)
ІV. Узагальнення вивченого матеріалу.
Як зберемо до Іллі, то будемо у млині.
Отже, зараз ми розв’яжемо кругові приклади і розгадаємо зашифровані слова.
Жовтогарячий колосок (найскладніше завдання):
400 – 300 = П
900 – 500 = Я
620 + 230 = Н
100 – 60 = А
950 – 50 = Ц
40 – 20 = Л
20 + 600 = Я
850 + 100 = И
Жовтий колосок (важко):
7 * 9 = З
100 + 30 = А
90 + 60 = О
63 + 37 = Л
130 – 8 * 5 = Г
470 – 400 – 7 = А
150 + 320 = Д
Зелений колосок (легко):
20 : 5 * 9 = У
136 – 6 = Р
80 – (6 * 6 + 24) = А
36 + 100 = К
120 – 5 * 8 = Н
70 + 50 = Ї
130 – 60 = А
Злагода України відображається в символах України та її багатства. Одним із багатств України є хліб.
(Вставляємо колосок)
V. Робота над задачею.
Як посієш вчасно, то й уродить рясно.
А для цього треба, щоб техніка була в порядку.
За 6 днів майстерня відремонтувала 42 сівалки. Скільки сівалок відремонтує майстерня за 3 дні, якщо кожного дня ремонтуватиме на 2 сівалки більше?
6 д. - 42 с.
3 д. - ? (на 2 с. >)
Відповідь: 27 сівалок відремонтує майстерня за 3 дні.
(Вставляємо ще 1 колосок)
VІ. Домашнє завдання
Сівалки гарно підготували, техніка нас не підвела, то й гарний хліб вродив на уроці. Скуштуйте його (роздаю пиріжки, а в них домашнє завдання: всім приклади на вибір, а хто хоче краще знати математику, то ще й задача).
А вдома попросите: «Нивко, нивко, верни мені силку». І ви зразу ж все пригадаєте і швидко виконаєте завдання.
VІІ. Фізхвилинка.
А тепер час відпочити на зупинці «Спочивайко»
Печу, печу хлібчик
Дітям на обидчик:
Меншенькому – менший,
Більшенькому – більший.
Шусь у піч!
Шусь у піч!
Сажай – виймай,
Сажай – виймай.
Ріжу, ріжу,
Я куштую – гам.
(Вставляю ще 1 колосок)
VІІІ. Самостійна робота.
Наступна наша зупинка – «Оціняйко». Ви самі себе оціните. Перед вами картки з прикладами. Визначте, які саме ви будете розв’язувати – і до роботи.
Зелений колосок (легко):
770 + 210 =
150 – 70 =
500 – 1 =
Жовтий колосок (важко):
560 + (430 – 230) =
820 + 140 =
130 – 80 + 300 =
Жовтогарячий (найважче):
430 + (540 – 340) =
570 + 320 =
140 – 70 + 120 =
Хто з вас одержав дванадцятки? (підніміть руки)
(Прикріпимо ще 1 колосок)
ІХ. Робота з геометричним матеріалом.
Хліб в Україні завжди шанували. Адже кожна крихта дістається тяжкою працею. Ми теж будемо добрими господарями. І щоб покласти наш хліб на стіл – не вистачає рушника.
Перед вами рушники і геометричні фігури. Із них ви повинні скласти орнамент.
Отже, до роботи.
Діти складають, показують найкращі роботи.
(Кріпимо ще 1 колосок)
Виконали ми і це завдання. І залишилась ще одна зупинка.
Х. Підсумок уроку.
Давайте подивимось, як ви працювали. Скільки яких колосків?
Що найбільше сподобалось вам на уроці?
Судив Бог діждати,
Суди, Боже, й споживати.
(Викладаю хліб на рушник)
Шануйте хліб, бережіть. Нехай сіється, родиться, на новий урожай, на дорідне зерно!