Поняття інтеграції – це процес усвідомлення суб'єктом будь-яких предметів чи явищ. Інтегральні знання учнів при вивченні математики мають формуватися під впливом переплетіння суміжних дисциплін. А саме, математика тісно пов'язана у початкових класах з природознавством. Розробка та проведення інтегрованих уроків цих дисциплін сприяє ефективнішому засвоєнню математичних понять, створює можливість для використання та застосування математичних знань в інших галузях науки та практичних життєвих ситуаціях.
Інтегрований урок - подорож
(математика, природознавство)
Тема: Додавання круглих чисел виду 230+300, 230+50. Задачі, що містять величини, які перебувають у пропорційній залежності: загальний виробіток, продуктивність праці, час роботи. Навчальний проект «Шукачі скарбів» (корисні копалини рідного краю).
Предмет: інтегрований урок з математики та природознавства.
Клас: 3
Автор уроку: Келаріу Олена Вікторівна, вчитель початкових класів.
Освітня установа: Гірська філія І – ІІ ступенів ОНЗ «Гірська БПГ» Попаснянської районої ради Луганської області.
Тип уроку: комбінований урок.
Мета:
Необхідне обладнання і матеріали: малюнки із зображенням шахти, корисний копалих; картки для самостійної роботи, для самооцінки; презентація до уроку; паперові каски.
Коротка характеристика класу:
У класі 9 учнів, з них п`ятеро дівчат та чотири хлопця. Успішність класу складає 100%, якість навчання – 67%. Учні приймають активну участь у конкурсах шкільного, районного, міського, міжнародного рівнів : «Олімпіс» «Геліантус», «Грінвіч», «Кенгуру», «Колосок», «Патріот» та інші.
Хронометраж уроку
№ |
Етап уроку |
Час (хв) |
1 |
Організаційна частина |
1 |
2 |
Актуалізація опорних знань. |
1 |
3 |
Мотивація навчальної діяльності. |
8 |
4 |
Оголошення теми і мети уроку |
1 |
5 |
Вивчення нового матеріалу |
12 |
6 |
Фізкультхвилинка |
1 |
7 |
Розвиток математичних знань і умінь. |
12 |
8 |
Виставлення оцінок та їх мотивація |
2 |
9 |
Інструктаж з домашнього завдання |
1 |
10 |
Підсумок уроку |
1 |
ВСЬГО |
40 |
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Дзвоник дзвенить, не стихає,
Школярів усіх скликає:
- Гей до класу поспішайте,
На місця свої сідайте
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Діти, на вулиці вже дуже похолодало, скажіть, а чи тепло у ваших будинках? (так)
( вугілля і газу)
Відгадайте загадки про навчальні предмети:
А де лягає сонце спати,
І звідки вітер, звідки тінь,
І сніг чому такий лапатий,
І заєць чом такий вухатий.
Чому бджолі дрімати лінь,
Чи справді гірша стала глинка,
Від чого запашна малинка,
Куди повзе рогатий жук –
Про все , малята, розкажу.
(Природознавство)
Раз, два, три, чотири, п`ять.
Вміють діти рахувать.
Але хто мене не знає,
Хай даремно не гуляє.
Щоби весело гуляти,
Всі уроки треба знати.( Математика)
ІІІ Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель: Наука математика навчає вас рахувати (додавати, віднімати, ділити, множити) та виконувати інші математичні дії. Природознавство знайомить з природою, яка вас оточує. А сьогодні математика нам допоможе довідатися про корисні копалини рідного краю, про їх добування, збереження, використання. На уроці ми спробуємо з`єднати ці дві науки і отримати знання з природознавства та математики.
Інструктаж з самооцінки
Перед вами лежить оцінювальний лист, де ви будете себе оцінювати.
За кожне правильно розв`язане завдання поставите собі 2 бали, завдання, де зроблено 1 помилку - 1 бал, якщо зовсім не зробили - 0 балів.
Оцінювальний лист
|
Інструктаж для індивідуальної роботи з картками
Перед вами лежать картки для самостійної індивідуальної роботи, з ними ви будете працювати у вільну хвилину , після виконання основних завдань. В кінці уроку ми з вами їх перевіримо і виставимо бали.
600 + 320 =_____ 850-50=_____
270 + 100 =_____ 320-20=_____
600 + 20 =_______ 880-80=______
580 + 200 =______ 400+50=______
280 + 100 =______ 950 -50 =_______
200 + 300 =______ 350-200=______
190 – 90 =_______ 560 + 130 =______
2. Розпізнавання геометричних фігур.
(Р = а*2+в*2).
3. Математичний диктант.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
V. Вивчення нового матеріалу.
Так як сьогодні ми будемо спускатися у шахту, то нам необхідно вдягнути на голови каски. (учні вдягають паперові каски) і познайомитись з правилами техніки безпеки на уроці (Слайд 6). Спочатку ми зупиняємось біля кліті на якій ми будемо спускатись ( Слайд 7 ). Тут ми отримаємо знання, як додавати трицифрові числа різними способами. Увага на дошку.
1 приклад
230 + 300 – розкладаємо на розрядні доданки. Для цього давайте пригадаємо, які є розряди (сотні, десятки, одиниці).
Молодці. Одже, розкладаємо число 230, відкриваємо дужку і записуємо 200 + 30, закриваємо дужку, і додаємо 300. Далі ми до сотень додаємо сотні, (записуємо в дужках) ( 200 + 300), а потім додаємо десятки, до отриманого результату додавання сотень додаємо десятки і отримуємо результат.
230 + 300 = (200 + 30) + 300 = (200 + 300) + 30 = 500 + 30 = 530
2 приклад:
230 + 50 – знову ми розкладаємо на розрядні доданки. Додавання виконуємо послідовно. Спочатку розкладаємо число 230 на розрядні доданки і записуємо в дужках (200 + 30), а потім додаємо десятки - 50, тепер ми сотні виносимо за дужки і записуємо 200 + , а в дужках десятки додаємо до десятків (30 + 50). Рахуємо: до сотень додаємо суму десятків і отримуємо результат.
230 + 50 = (200 + 30) + 50 = 200 + (30 + 50) = 200 + 80 = 280
Тепер спускаємось до першого «Горизонту 400», де дізнаємося цікаві факти про корисні копалини у нашому краї (Луганській області) і у що навантажують вугілля.
Луганська область є одним з найбільш розвинених у промисловому відношенні регіонів України з широким комплексом різноманітних видів копалин.
1. Вугілля (Слайд 9)
Основною корисною копалиною області є кам'яне вугілля, загальні балансові запаси якого складають 14541 млн. т,
2. Газ (Слайд 10)
В області розвідано та експлуатується низька родовищ природного газу: Краснопопівське, Боровське, Муратовське, Кондрашевське, Вильховське, Макіївське, Зайцівське.
3. Будівельна сировина (Слайд 11,12)
Для будівництва в області підготовлено 123 родовища сировини, яка врахована у Державному балансі запасів, в тому числі: будівельне каміння, цегельно-черепична сировина, карбонатна сировина, керамічна сировина, гіпс.
4. Фосфати (Слайд 13)
Ведуться роботи по створенню власної сировинної бази фосфатної сировини. В результаті пошуків на території області виділені ряд перспективних ділянок. Більше всього фосфати використовують для приготування добрива.
5. Золото (Слайд 14)
В нинішній час в Нагольному рудному районі Донбасу встановлена промислова рудоносність на золото-срібні руди та літій.
6. Мінеральні води (Слайд 15)
Для лікувальних цілей видобуваються мінеральни води, які широко розповсюджені на території Луганської області у вигляді смуги шириною 60-90 км, півнична межа якої проходить по лінії Троїцьке-Новопсків-Біловодськ, а південна - Лисичанськ-Луганськ.
Щоб дізнатись у що ж навантажують вугілля, треба розв’язати зашифровані приклади. Працюватимемо в зошитах.
350 + 400 = 750 (В) 620 + 20 = 640 (О)
350 + 40 = 390 (А) 510 + 30 = 540 (Н)
620 + 200 = 820 (Г) 510 + 300 = 810 (И)
Тепер погляньте на екран (Слайд 16) і підставте свої відповіді під кожну літеру, яке отримали слово? (ВАГОНИ) (Слайд 17, 18). Не забутьте поставити собі оцінку! (Слайд 19)
И |
В |
Г |
А |
Н |
О |
810 |
750 |
820 |
390 |
540 |
640 |
VІ. Фізкультхвилинка. (Слайд 20)
- Ми зупинились на «Горизонті 400».
Тут ми зробимо фізкультхвилинку.
Прошу вас стати на розминку.
Встали рівно біля парт,
Починаємо наш старт.
Руки вгору. Руки вниз.
Подивились пильно скрізь,
Головою покрутили,
Потім разом всі присіли,
Піднялись, понахилялись
І здоровими зостались!
- Прошу сідати за парти.
VІІ. Розвиток математичних знань і умінь.
1. Творча робота над задачею. (усно)
Ми подорожуємо далі. Наступна зупинка «Горизонт 700» (Слайд 21)
На цьому горизонті нам треба усно розв’язати задачу.
Погляньте, будь ласка, на екран (Слайд 22), (читаємо задачу):
При ремонті конвеєрної стрічки по якій видають вугілля на поверхню, бригада шахтарів за 6 годин замінила 48 металевих деталей. Знайдіть продуктивність праці шахтарів, якщо кожну годину вони міняли однакову кількість деталей. (Умову повторюємо ще раз)
Продуктивність праці за 1 год. |
Час роботи (год.) |
Загальний виробіток (шт.) |
? |
6 |
48
|
Запитання:
2.Творча робота над задачею. (письмово)
Бригада шахтарів за 3 години завантажила 25 вагонів вугілля. За першу годину вони завантажили 9 вагонів. Знайдіть продуктивність праці шахтарів за кожну останню годину, якщо відомо, що кожну з цих 2 годин вони загружали однакову кількість вагонів.
Продуктивність праці за 1 год. |
Час роботи (год.) |
Загальний виробіток (вагонів) |
|
9 вагонів |
За першу годину |
9 вагонів |
25 вагонів |
?
|
За останні 2 години |
? |
2. Креслення відрізків.
- Діти, я хочу вам нагадати, що ми ще знаходимось на «Горизонті 900», тобто під землею на глибині 900 метрів, але ж нам час повертатись назад на поверхню. А щоб повернутися, треба виконати ще одне завдання: накреслити умовний шлях у вигляді відрізка. (Слайд 30)
- Спочатку давайте пригадаємо, що таке відрізок? (Відповідь дітей)
- Візьміть, будь ласка, олівці і лінійки і накресліть відрізок, який буде дорівнювати четвертій частині від числа 28.
- Як знайти частину від числа?(Треба поділити).
- Будь ласка, зробіть запис розв’язання самостійно у зошит. (Діти пишуть розв’язання ( 28 / 4 = 7 см.), креслять відрізок, вчитель перевіряє).
VІІІ Виставлення оцінок та їх мотивація.
- Дуже добре, залишилось виставити собі останній бал за це завдання і перевірити відповіді на індивідуальних картках. Увага на екран (Слайд 31) (Діти перевіряють). Тепер виставіть собі бал за це завдання і підрахуйте свій загальний бал за урок. Це і буде ваша оцінка.
- Підрахували свої оцінки? (Так); (Слайд 32)
- Добре, ми з вами виконали всі завдання і час підійматись на поверхню, заходимо у кліть, дотримуючись правил техніки безпеки, приготувались, ми підіймаємось! (Слайд 33). Обережно виходимо, сідаємо знову на свої робочі місця.
- Діти, дайте, будь ласка, відповідь на таке запитання: чи всі задоволені результатом своїх оцінок? (Відповіді дітей);
ІV. Інструктаж з домашнього завдання.
Виконати завдання на сторінці 56. Розв’язати приклади № 356, обчислити задачу № 357 (Слайд 34)
V. Підсумок уроку.
(Слайд 35)
Збігла подорож, як коротка мить,
Час наш дуже швидко біжить,
Ще попереду у вас багато кроків,
І цікавих , і важких уроків.
Завдання покличуть у майбутнє,
Найскладніше завдання – життя.
Так старайтесь вправно все вивчати,
Пам`ятайте: учня скарб – знання.