Інтегрований урок"Ділення багатоцифрового числа, що закінчується нулями, на одноцифрове." Інтеграція: математика, природознавство, інформатика.
"Природознавство. Карта півкуль. Тваринний світ материків: зайцеподібні."
Автор уроку: Глушко Ірина Володимирівна, учитель початкових класів І категорії Опорного закладу «Торецька ЗОШ І-ІІІ ступенів № 6».
Клас: 4, математика.
Тема уроку: Ділення багатоцифрового числа, що закінчується нулями, на одноцифрове.
Інтеграція: математика, природознавство, інформатика.
Природознавство. Карта півкуль. Тваринний світ материків: зайцеподібні.
Мета:
навчальна: ознайомити з діленням багатоцифрового числа, що закінчується нулями, на одноцифрове;
компетентісна: формувати інформаційну, комунікативну, соціальну, здоров’язбережувальну компетентності, уміння вчитись;
діяльнісна: сформувати здатність ділити багатоцифрові числа, що закінчуються нулями, на одноцифрове, здатність будувати відповідний алгоритм; вчити робити перевірку розв'язання запропонованих прикладів; розвивати увагу, пам'ять, математичне мовлення;
виховна: виховувати любов та бережливе ставлення до природи;
Очікувані результати: знати алгоритм ділення багатоцифрового числа, що закінчується нулями на одноцифрове; уміти виконувати ділення багатоцифрового числа, що закінчується нулями на одноцифрове.
Тип уроку: інтегрований урок формування практичних умінь і навичок.
Розумові операції: аналіз, порівняння, синтез, узагальнення.
Демонстраційний матеріал: ілюстрації із зображенням зайця-біляка, зайця-русака, морського зайця та піщухи; мапа «Материки та океани Землі» для створення міні-проекту.
Освітні технології: інтегроване навчання, проектна технологія (створення мапи «Тваринний світ материків: зайцеподібні»).
ХІД УРОКУ
Девіз уроку:
Працюй наполегливо, швидко, старанно,
Щоб кожна хвилина не втратилась марно!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- Сьогодні на уроці математики ми помандруємо на гостину до матінки природи, зокрема у царство тварин. У цьому нам допоможе мапа «Тваринний світ материків», яку ми повинні укласти під час нашої уявної подорожі материками планети Земля. Подорож починається від станції «Пізнайко», але отримати квитки ви зможете, виконавши певні завдання.
IIІ. Актуалізація знань.
1. Читання багатоцифрових чисел.
- Прочитайте подані числа:
2 . Математичний диктант.
2.1. Жителем Північного полюсу є білий ведмідь. Освоюючи цей край, людина винищила половину цих полярних гігантів, маса яких 1100 кг. Масу ведмедя запишіть у тоннах і центнерах. (110 0кг = 1т 10 ц)
- Позначте на мапі материків і океанів територію проживання білого ведмедя, наклеївши відповідну наліпку-малюнок.
7 195 фазанів;
Учень:
Квітка, дерево, трава і птиця
Не завжди уміють захиститься.
Якщо будуть знищені вони,
На планеті ми залишимось самі.
Самоперевірка за зразком:
3. Індивідуальні завдання (працюють біля дошки).
І
5 194 : 7 = (742)
87 900 : 3 = (29300)
II
4 518 : 6 = (753)
77 600 : 8 = (9700)
III
6546 : 6 = (1091)
351 900 : 5 = (70 380)
4. Усна лічба. Гра «Упіймай м'яч».
72: 9 |
800: 100 |
990: 10 |
1 100: 100 |
|
Перевірка індивідуальних завдань біля дошки. Отримання квитків до наступної станції «Зайка-знайко».
(Демонстрація зображення зайця-біляка, розповідь учителя.)
- До зайцеподібних належать заєць-біляк, заєць-русак і дикі кролі. Мешкають вони в різних куточках планети: від Арктики й до тайги.
У зайця-біляка забарвлення хутра змінюється за сезоном. До зими воно стає густішим і довшим, особливо на нижній частині тіла. Це пов'язано з тим, що під час денного відпочинку біляка нижня частина тіла притискається до снігу або промерзлого ґрунту. Помітно відростає шерсть, що покриває підошви лап. Це зберігає лапи від морозу й забезпечує кращу опору на снігу.
- Позначте на мапі материків і океанів територію проживання зайця-біляка, наклеївши відповідні наліпки-малюнки.
Визначити число цифр у частці.
Знайти перше неповне ділене.
Знайти цифри в кожному розряді.
I спосіб
Ділимо сотні:
II спосіб
Перший спосіб є незручним, громіздким, то краще використовувати спосіб ділення «кутом».
Коментування: перше неповне ділене - 6 десятків тисяч. Отже, у частці буде 5 цифр. Шість десятків тисяч поділимо на 5, буде один десяток тисяч і в остачі - один десяток тисяч. Друге неповне ділене - 17 тисяч. Якщо 17 тисяч поділити на 5, буде 3 тисячі і в остачі - 2 тисячі. Третє неповне ділене - 20 сотень. Якщо двадцять сотень поділити на 5, буде 4 сотні. Десятків і одиниць у діленому немає. На місці десятків і одиниць записуємо в частці нулі.
Отже, 67000 : 5 = 13 400
Висновок. Якщо багатоцифрове число закінчується нулями, то необхідно виконати ділення за звичайним алгоритмом ділення «кутом», а потім перенести в частку стільки нулів, скільки залишилося в діленому.
Складання алгоритму :
Визначити число цифр у частці.
Знайти перше неповне ділене.
Знайти цифри в кожному розряді.
Перенести в частку нулі, що залишилися в діленому.
2. Розв’язання прикладів двома способами за варіантами.
Після виконання учні коментують за алгоритмом спосіб розв’язання. Отримання квитків до наступної станції.
3. Довідкове бюро. Європейський кроль.
— Наступні станції — батьківщини дикого європейського кроля — Піренейський півострів і Північно-Західна Африка. Довговухий європейський дикий кролик із маленьким хвостиком і рухливим носиком — невеличких розмірів. Дикі кролі живуть великими сім'ями в підземних норах, пов'язаних між собою численними переходами. Більшу частину доби європейський дикий кролик проводить під землею й виходить із нори тільки після заходу сонця.
- Позначте на мапі материків і океанів територію проживання європейського кроля, наклеївши відповідні наліпки-малюнки. Попрацювати з мапою зможе та пара учнів, яка швидко й правильно розв’яже наступні приклади:
366000 : 6
244000 : 8
19500 : 6
4. Фізкультхвилинка «Зайченята».
Шли зайчата й вовчики малі,
Нахилились до землі,
Потім встали — руки в боки
І зробили три підскоки.
Потім розминали плечі,
Рівні спинки у малечі!
Руки вгору — опустили
І за парти тихо сіли.
5. Самостійна робота із взаємоперевіркою за еталоном.
І група ІІ група ІІІ група
142800 : 7 512100 : 3 813000 : 3
852000 : 2 496000 : 4 288000 : 8
Учні розв’язують приклади із самоперевіркою за еталоном( на дошці).
6. Довідкове бюро. Зайцеподібні піщухи.
- Позначте на мапі материків і океанів територію проживання зайцеподібної піщухи, наклеївши відповідні наліпки-малюнки. Здійснити мандрівку мапою зможуть учні, які швидко й правильно виконають наступні завдання.
VII. Залучення до системи знань і повторення.
( Відповідь: 24 см2)
VIIІ. Рефлексія діяльності.
ІХ. Домашнє завдання. Виконання інтерактивних вправ.
https://learningapps.org/view2086336 (середній і достатній рівень)
https://learningapps.org/view1765328 (високий рівень)