Даний цифровий навчальний ресурс інтегрований до теми«Розв´язування системи рівнянь з двома змінними» алгебри 9 класу чинної програми з математики 12-річної школи. У пропонованій презентації та розробці уроку подано повний обсяг теоретичного матеріалу по тем, алгоритм побудови прямої за двома точками координатної площини. Електронний матеріал може бути використаний на уроках алгебри в 9 класі при вивченні, закріпленні, повторенні даної теми.
Вищезазначені позиції практичної цінності матеріалів допоможуть учням як найкраще усвідомити сутність даної теми, а творчим учителям конструювати уроки, в яких структурним елементом слугуватиме дана презентація.
горобець
Девіз уроку:
Недостатньо лише розуміти задачу, треба мати бажання розв´язати її. Де є бажання, знайдеться і шлях.
(Д.Пойа)
Епіграф:
Щоб дійти до мети, перш за все потрібно йти.
(Оноре де Бальзак)
Тема . Інтегрований урок математики і біології у 9 класі «Розв´язування системи рівнянь з двома змінними»
Мета: навчальна- узагальнити та систематизувати знання і вміння учнів розв´язувати системи рівнянь другого степеня з двома змінними.
розвиваюча: розвивати вміння міркувати, аналізувати, робити висновки, вміння чітко висловлювати думку, розвивати творчі здібності, логічне мислення та кругозір учнів.
виховна: виховувати в учнів увагу, спостережливість, наполегливість у навчанні, охайність математичних записів та акуратність.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок учнів.
Обладнання: малюнки птахів, картки із завданнями, презентація
Міжпредметні зв´язки: зв´язок математики з біологію.
Девіз уроку: Недостатньо лише розуміти задачу, треба мати бажання розв´язати її. Де є бажання, знайдеться і шлях.
(Д.Пойа)
Епіграф:Щоб дійти до мети, перш за все потрібно йти.
(Оноре де Бальзак)
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка д/з.
Збираю зошити з домашнім завданням.
ІІІ. Повідомлення теми , мети і завдань уроку.
Учитель. На сьогоднішньому уроці ми систематизуємо ваші знання, вміння і навички, набуті під час вивчення теми. Ви маєте вміло і вправно застосовувати ці знання до розв’язування вправ і задач. Ми проведемо незвичайний урок – інтегрований урок математики і біології. Протягом уроку ми пригадаємо деякі відомості про пернатих друзів, яких можна зустріти на території України.
Відкрийте зошити і запишіть тему уроку «Розв´язування системи рівнянь з двома змінними» (Слайд1-2)
Не без причин про Україну кажуть, що вона мальовнича, адже на нашій землі міститься чимало куточків з унікальною природою. Подивіться уважно на малюнок.(Слайд 3)
Що на ньому зображено? Так, це гніздо! А не вистачає в ньому – птахів! Тож заселимо його пташками. Запам’ятовуйте і записуйте назви птахів, яких ми заселятимемо у наше гніздо.
IV. Розв´язування завдань.
Учитель. Першим з птахів, який завітав до нашого гнізда, є горобець. (Слайд 4)
(Щоразу, коли відбувається знайомство з пташкою, на дошку прикріплюється малюнок з її зображенням.)
Споконвічний супутник людини – горобець, мешкає в Україні скрізь. Ці птахи є представниками роду справжніх горобців родини горобцевих. Маса горобця становить 19 – 25 г, довжина – 14 см, розмах крил – 20 – 22 см. Гніздяться горобці у природних дуплах і норах, у щелинах будівель, а також у штучних гніздівлях. Гніздо горобця – ахання шароподібна конструкція з невеликим отвором.
Протягом року ці птахи відкладають дві кладки по 4 – 6 яєць. Забарвлення яєць від світло-блакитного до блідо-зеленого. Висиджують кладку обоє батьків протягом 13 -14 днів. Після того, як пташенята вилупляться, їх годують переважно комахами та личинками.
Горобець не забув взяти із собою наступне завдання.(слайд5)
Завдання 1
Дати відповідь на запитання(Інтерактивна вправа «Рюкзак»)
Учитель. Ось до гніздечка летить наступна особлива червоногруда зимова пташка – снігур(слайд 6).
Снігур-птах ряду горобцеподібних, родини в´юркових. Довжина тіла птаха становить 15 – 19 м, а вага – 32-34г. В Україні снігур зустрічається на всій території . Особливість цієї пташки у тому, що вона має розовувато-червону грудку.
У снігурів панує матріархат, тобто самці підкорюються самкам. Снігурі розташовують свої чашоподібні гнізда на густих горизонтальних гілках, частіше подалі від стовбура на висоті 2 – 5 м. Зазвичай кладка містить4-6 невеличких яєць світло-блакитного відтінку з рисками, плямами та крапками темних кольорів. Яйця впродовж 13-15 днів висиджує тільки самка.
Ця пташка не просто прилетіла до гніздечка, а принесла своє завдання.
Слайд7-9
Завдання 2
Усні вправи
Учитель. Щоб не запізнитися заселити гніздечко, до нас підлітає напрочуд дивовижний птах – жайворонок. (Слайд 10)
Жайворонок - невеликий горобцеподібний птах. Жайворонки зимують у північній Африці або в Індії, повертаються в Україну на початку березня, а відлітають у жовтні.
Живуть жайворонки переважно на полях, де і в’ють гнізда просто на землі. Самка жайворонка кладе від 3 до 6 плямистих яєць.
Починаючи співати, жайворонок швидким летом підіймається в гору, описуючи велику спіраль. Згори летить спочатку повільно, а потім раптово складає крильця і «каменем» падає до долу.
Живиться жайворонок комахами, хлібними зернами і насінням бур’янів, п’є росу з листя трав, що дає змогу йому жити в посушливих степах південної України.
І жайворонок на хвості приніс своє завдання.
Завдання 3
Розв'язати методом підстановки (слайд 11)
Учитель. Подивіться! До гніздечка поспішає чижик! (слайд12)
Чиж- рід горобцеподібних, родини в´юркових. Його довжина становить 11-13 см, а вага 12-14 г. Пір´я оливково-зеленого кольору з темними плямами, дзьоб сірий. Свою назву чижі отримали за характерний «чижиний» писк, яким вони безперервно перегукуються в зграях.
Цих птахів часто тримають вдома, в клітках заради їхнього співу.
На Україні чижі гніздяться зазвичай на смереках або соснах в Карпатах і Криму, під час осінніх і весняних мандрівок – по всій території. Чижі звивають гнізда з тонких гілочок, травинок, лишайників і моху, розташовуючи їх високо на деревах (не нижче 10 м), і так майстерно ховають, що їх можна знайти лише випадковою.
Кладка складається з 4- 6 блідо-блакитно-зелених яєць із темними плямами і рисками, яку самка висиджує протягом 12 днів.
Поспішаючи, Чижик приніс вам своє завдання.
Завдання 4
Розв'яжіть графічно систему рівнянь)Слайд 13
Учитель. Ось до гніздечка летить наступна пташка – омелюх. (слайд14)
Омелюх з родини горобцеподібних. Це невеликий птах розміром 8- 21 см завдовжки з помітним гребінцем. У нашій країні зустрічається по всій території, але тільки восени та навесні. Гніздиться омелюх на Півночі, у тайзі, а живиться різноманітними плодами та ягодами, зокрема омелею, за що й отримав свою назву.
Самка висиджує 3-7 яєць, а самець годує та охороняє її. Спів цих птахів приємний і мелодійний.
Омелюх приніс своє завдання.(слайд 15)
Завдання 5
Розв’язуємо завдання колективно.
Розв’язати систему рівнянь
Розв’язання
D=64.
Відповідь. (3;-2) і(0;1).
Учитель. Ось до нашого гніздечка підлітає надзвичайно чудова співоча пташка – соловей.(Слайд 16)
Соловей-рід дрібних птахів, родини мухоловкових, ряду горобцеподібних. Довжина птаха становить 144-170 мм, вага-13,4-26г. На території України їх мешкає три види:
соловей західний: гніздиться в Криму, нечисленний у Прикарпатті, рідко
зустрічається в західних областях поліської та лісостепової зони;
соловей східний: гніздиться по всій території України;
синьошийка або варакушка: гніздиться повсюди, крім Карпат, Криму й степу.
Мешкає соловей в чагарниках, заростях лісів і садів. Гнізда мостить на землі під кущами. Соловейки живляться комахами, їхніми личинками та дрібними безхребетними. Прилітають на Україну у квітні- травні, а відлітають у серпні- вересні. Самці мелодійно співать.
І разом зі своїм співом соловей приносить наступне завдання.
Завдання 6(слайд17)
V. Підсумок уроку(слайд 18)
Учитель. Наш урок добігає кінця, про що сповіщає Сова, яка є символом мудрості! Вона прихопила із собою кросворд. Впишіть у кросворд послідовно назви птахів, про яких ми говорили на уроці, і запишіть слово у виділеному стовпчику. (слайд 19-24)
Кросворд
|
г |
о |
р |
о |
Б |
е |
ц |
ь |
|
|
С |
н |
і |
г |
У |
р |
|||
ж |
а |
й |
в |
о |
Р |
о |
н |
о |
к |
|
ч |
И |
ж |
и |
к |
||||
|
о |
М |
е |
л |
ю |
х |
|||
с |
о |
л |
о |
в |
Е |
й |
|||
У виділеному стовпчику – буриме.(слайд25)
Гра «Буриме» - підібрати риму до даних слів із понять, вивчених протягом минулих уроків :
Хризантема, тема |
- система |
Кохання |
- рівняння |
Гребінь |
- степінь |
Передача |
- задача |
Трафік |
- графік |
Раколовка, хрущовка Кабіна Травоїдний |
- підстановка - заміна - однорідний |
Дякую за урок!
VІ. Домашнє завдання
П.12-14 № 13.3(1-2) №14.14*(1-2)