Інтегрований урок математики "Письмове ділення багатоцифрового числа на одноцифрове"

Про матеріал
Це інтегрований урок математики з вивченням історії свого міста. Завдяки інтеграції історичного матеріалу з матеріалом уроку, учні знають рік заснування рідного міста Чугуєва, рік народження відомого художника І. Ю. Рєпіна, початок його творчості, коли і хто затвердив герб нашого міста. Діти уявно подорожують вулицями свого міста, більше дізнаються про минуле. Урок складений з використанням інтерактивних форм роботи. Його можна використовувати як шаблон. Тільки поміняти цифри та назви із історії свого міста.
Перегляд файлу

 

 

  Комунальний заклад «Чугуївський ліцей №5»

 Чугуївської міської ради Харківської області

 

 

 

 

Інтегрований урок математики

4 клас

(ІІ семестр)

 

 

Тема: Письмове ділення

 багатоцифрового числа

 на одноцифрове

 

 

Бочева Людмила Вікторівна

Учитель вищої категорії

 

 

 

 

 

2023 р.

                                                              Анотація

          На своїх уроках я використовую історичні факти розвитку нашого міста для розв’язання задач, виконання творчих завдань. Завдяки інтеграції історичного матеріалу з матеріалом уроку, учні мого класу знають рік заснування м. Чугуєва, рік народження відомого художника І. Ю. Рєпіна, початок його творчості, коли і хто затвердив герб нашого міста. І це тому, що дуже багато разів на уроках математики  в усному рахунку, в прикладах і задачах ми з дітьми працювали з цими числами, обговорювали. Іноді шукали відповідь, спираючись на історичні відомості. Ще в першому класі, коли починали рахувати до десяти, вже в ході виконання завдань, ми дізналися, що давня чугуївська фортеця мала дев’ять дерев’яних башен. Взнали, що в давнину в м. Чугуєві проходив великий ярмарок три рази на рік. Поступово розширювали і формували уявлення про рідний край. При обчисленні площі в задачах зустрічаємо історичні відомості про плодові сади і ділянки винограду, бо в м. Чугуєві, в XVІІ -  XVІІІ ст. вирощували кращі сорти винограду та плодових дерев. Ми дізнаємось про довжину вулиць нашого міста, порівнюємо, яка найдовша і на скільки. А ще дізнаємось назву вулиць в минулому. Діти в четвертому класі вже із задоволенням складають самі такі задачі. Вони шукають історичні факти, вивчають історію свого міста. 

       Це творчий урок-подорож рідним містом на основі інтеграції з історією м. Чугуєва.

      Урок можна використати як шаблон. Взяти цифри та назви із історії свого міста.

  

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Письмове ділення багатоцифрового числа на одноцифрове

 

 

Мета: формування ключових та предметних математичних компетентностей;

             розвивати навички усного рахунку, логічне мислення, математичну термінологію, кмітливість, увагу;

             виховувати любов до свого міста, його історії.

Урок – подорож  рідним містом до підручника Н. Листопад (c.33-35), відповідно до Типової освітньої програми під керівництвом О. Я. Савченко

 

  Обладнання:

  • У кожного планшет для багаторазових записів.
  • Картки з прикладами із таблиці множення.
  • Картки із запитаннями  для роботи з консультантами.
  • Картки для самооцінки:

(Зеленого кольору - я працював дуже старанно, мені все зрозуміло;              Синього кольору - я старався, але не все вийшло;

Жовтого кольору - мені було важко.)

  • Таблиці для розвитку логічного мислення;
  • Презентація з окремими кадрами: (числа для перевірки під час усного рахунку, малюнок герба м. Чугуєва - кольоровий і некольоровий, схема вулиць м. Чугуєва, приклади, відповіді до них, задача).

 

І. Організація класу

Дзвоник пролунав гучненько,

Сіли, дітки, всі тихенько.

Посміхнулися гарненько.

Настрій на урок взяли

Й працювати почали.

 

  ІІ.  Перевірка домашнього завдання

Учитель: 

- Якщо ми взнаємо який ключ підходить до дверей, то зайдемо до  уроку через відчинені двері.

(На екрані малюнок двері та макети ключів. На ключах написані числа: 608, 808, 806, 10806, 10608, 16 806. Це відповіді домашніх прикладів з №158. Діти знаходять на таблиці  ключі з відповідями із домашнього завдання і двері до уроку відчиняються.)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

    Учитель:

  • Для чого ми вивчаємо ділення багатоцифрових чисел?

(Щоб написати самостійну, контрольну роботу, вміти швидко рахувати,  для майбутнього навчання і життя.)

  • Що потрібно знати для того, щоб ділити багатоцифрові числа на одноцифрові?

Діти відповідають, що потрібно знати таблицю множення, вміти правильно записувати багатоцифрові числа.

  

    Учитель:

    - Зараз ми перевіримо, як ви це знаєте.

ІV. Актуалізація опорних знань

 

  1. Інтерактивна гра "Карусель"

       (Повторення таблиці множення)

 

  1.            Математичний диктант

 

      Записати число, яке складається із:

     -   16 один. ІІ класу і 380 один. І класу               (16 380)

  • 1 млн. 781 тисяч                                              (1 781 000)
  • 1 сот. тис., 8 дес. тисяч, 4 од. тис. і 4 сотен  (184 400)                
  • 1 один. ІV розр., 8 один. ІІІ розр., 5один. ІІ розр., 9 один. І розр.  (1 859)

 

   Після запису чисел відбувається перевірка. Числа з’являються на екрані.

Учитель пропонує оцінити свою роботу картками.

Потім учитель пропонує виконати дії з цими числами та записати.

 

  1. Каліграфічна хвилинка

   

     Число 16 380 зменшити в 10 разів.

     Вийшло 1 638. Це рік заснування м. Чугуєва Яковом Острянином як фортеці для захисту південних кордонів від кримських татар. (Число з’являється на  екрані.)

 

     Число 1 781 000 зменшити в 1 000 разів.

      Вийшло 1 781. В цьому році наказом імператриці Катерини ІІ затверджено герб м. Чугуєва. (Число з’являється на  екрані.)

 

    Число 184 400 зменшити в 100 разів.

     Вийшло 1 844. В цьому році народився видатний митець  І.Ю. Репін. (Число з’являється на  екрані.)

 

 

    Число 1 859 поділити на 1.

     Вийшло 1 859. В цьому році І.Ю. Репін став самостійним майстром. (Число з’являється на  екрані.)

 

Учитель пропонує оцінити свою роботу картками.

 

 - Ви гарно знаєте таблицю множення, вмієте записувати багатоцифрові числа, тому продовжити ділити великі, багатоцифрові числа на одноцифрові.

 

V. Повідомлення теми і мети

 

  1.               Повторення алгоритма ділення.

  Учитель пропонує роздивитися алгоритм ділення у книзі на с.33 №162  (Діти роздивляються алгоритм ділення.)

  1. Робота з прикладами

     Учитель пропонує розв’язати дітям приклад 15 624 : 8 і показати відповідь на планшеті. Відповідь 1 953. На екрані з’являється це число і учитель  повідомляє, що з 1953 р. працює дитяча художня школа ім. І.Ю. Репіна.

  1. Робота "у парі".

   Кожен ряд розв’язує приклад, щоб взнати колір частини герба  м. Чугуєва.

   Герб м.Чугуєва поділений на 3 частини. Перший ряд буде взнавати колір першої частини, другий ряд – 2-ої частини, третій ряд – третьої частини. На екрані малюнок некольорового герба. За правильною відповіддю учні можуть дізнатися колір. Приклади на екрані.

    Для першого ряду 1 950: 6 =           (325)

  • Якщо 322 – червоний
  • Якщо 324 – зелений
  • Якщо 325 – червоний

   Для другого ряду 3 416: 8 =            (427)

  • Якщо 427 – червоний
  • Якщо 428 – жовтий
  • Якщо 426 – білий

   Для третього ряду 1 235: 5 =           (247)

  • Якщо 247 – сріблястий
  • Якщо 249 – жовтий
  • Якщо 245 – червоний.

    Перевірка. На екрані з’являється малюнок кольорового герба і учитель  розповідає, що червоний колір означає хоробрість, відвагу. Луни ріжками доверху означають перемоги. Жовтий колір – це ознака багатства, родючості чугуївських земель.

   Хто раніше розв’язав приклади, той виконував додаткове завдання. На дошці учитель розміщує таблицю на логічне мислення. Треба знайти зайву фігуру.

Перевірка.

 Учитель пропонує оцінити  роботу маленької групи картками.

  1. Робота з консультантами.

(Проходить інтерактивна гра "Броунівський рух". Під час гри перевіряються знання з мір маси, мір довжини.)

  1. Робота над задачею ("У парі")

   На екрані задача. Учні її читають. Проходить аналіз задачі. Після цього діти її розв’язують. Відповідь показують на планшеті.

   Задача. Вулиця Харківська має довжину 5 км 544 м. Автомобіль проїхав 1/6 частину цієї відстані. Скільки йому залишилося проїхати?

  1. 5 544: 6 = 924 (м) проїхав автомобіль;
  2. 5 544 – 924 = 4 км 620 м залишилося проїхати автомобілю.

   Перевірка.

Хто раніше розв’язав задачу, той виконує додаткове завдання на логічне мислення. На дошці учитель розміщує таблицю. (Знайди зайву фігуру)

Учитель пропонує оцінити роботу маленької групи підняттям картки.

VІ. Фізкультхвилинка. (під музику)

Встаньте, дітки, посміхніться,

                                         Землі рідній поклоніться.

                                         І до сонця дотягніться.

                                         Веретенцем покрутіться.

                                         Раз присядьте, два присядьте

                                         І за парти знову сядьте

VIІ. Закріплення

  1. Групова робота над задачею. (На екрані текст задачі)

  Учні об’єднуються в групи, працюють групами над задачею. У кожної групи планшет. Перед цим учитель розповідає, що у м. Чугуєві на південних схилах Зачуговки були розташовані царські виноградники. Виноград возили на царський стіл.

Увага на екран.

   Задача. Прямокутна ділянка має  довжину 600 м, ширину 100 м. 1/5 частина площі цієї ділянки засаджена червоним виноградом, а решта – білим. Яку площу займає білий виноград?

Задачу читаємо, проводимо аналіз.

Кожна група розв’язує задачу на планшеті.

   Перевірка. Група, яка першою впоралася із задачею, пояснює.

Кожна група оцінює свою роботу.

VIIІ Домашнє завдання

    В м. Чугуєві розводили колмицьких курдючних овець. Чугуївські жупани із шкіри цих овець були найкращі в Україні.

Вдома ви розв’яжете задачу про овець. На с. 35 №170   прочитайте її. До цієї задачі учитель показує короткий запис на екрані і проводить аналіз.

 

ІХ. Підсумок

Учитель:   

    До залізничного вокзалу м. Чугуєва можна проїхати двома шляхами:

  1. Шлях -  вулицею Харківською;
  2. Шлях - вулицями Музейна, Гвардійська, Осинівська, Заводська.

(Схема вулиць на екрані.)

Вам потрібно вибрати шлях, яким поїдете. Для цього потрібно вибрати приклад для розв’язання.

1 шлях -19 187: 7 = (2 741)

2 шлях  57 128: 8 = (7 141)

   Якщо правильно розв’яжете приклад, то прочитаєте слово. На екрані до першого приклада три відповіді і до другого теж три.

1 742                                                4 172

2 741                                                 7 241

2 471                                                 7 141

  На планшетах діти показують відповідь до обраного приклада. На екрані з’являється написано слово "осика". Це дерево дало назву слободі Осинівка, де народився І. Ю. Репін.  Є там і вулиця Репіна, де був будинок, в якому жив великий художник. Зараз там стоїть пам’ятний знак.

 

Учитель пропонує оцінити свою роботу карткою.

 

  Учитель:

  Ви швидко розв’язали цей приклад, зрозуміли алгоритм ділення. Ще ми будемо працювати за цією темою і закріплювати навички. Сьогодні ви порадували друзів підтримкою, це приємно.

Х. Рефлексія:

- Які завдання вам сподобалися найбільше?

                - Про що ви сьогодні дізналися ще?

                - Якого друга ви можете похвалити за роботу на уроці?

                - Який урок ви б ще придумали?

 

Учитель пропонує оцінити свою роботу.

 

 

 

 

Оцініть свою роботу карткою:

Зеленого кольору - я працював дуже старанно, мені все зрозуміло

              Синього кольору - я старався, але не все вийшло

              Жовтого кольору      мені було важко

 

 

 

Використана література

 

1. Гісь О. Планета міркувань. Навчальний посібник з розвитку мислення. 4 клас.  – Київ: ТОВ «Інститут сучасного підручника», 2013

 

2. Корчевська О. П. Цікава математика. 1-4 класи . - Тернопіль : Астон. - 2002.

 

3. Садова В. С. Готуємось до олімпіади . Олімпіадні  завдання з математики для учнів 3-4 класів. - Рівне; Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, 2014, - 35 с.

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Математика, 4 клас, Інтегровані уроки
НУШ
До підручника
Математика 4 клас (Листопад Н.П.)
Додано
12 березня 2023
Переглядів
1038
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку