Тема уроку: Рух на числовому промені.
Мета уроку :1. Навчити показувати рух точок на числовому промені. Закріпити поняття про рух по числовому променю, навчити читати моделі.
2.Формувати вміння зображати об’єкти на числовому промені та описувати його формулою. Вчити користуватися математичними термінами : числовий промінь, ціна поділки, координата, змінна.
3.Готувати до розв’язування задач на рух. Повторити залежність між величинами V, t, S, вміти застосовувати формули: S =V* t , V =S: t, t= S: V.
4.Вдосконалювати обчислювальні навички та вміння складати буквенні вирази.
5.Сприяти розвитку творчих здібностей дітей, мислення, просторової уяви.
6.Виховувати почуття дружби, інтерес до читання.
Хід уроку:
1.Мотивація до навчальної діяльності.
(Діти стоять у колі.) Слайд 1
Посміхніться направо,
Посміхніться наліво,
Посміхніться гостям
І своїм вчителям.
Посміхніться один одному і навіть руку потисніть, бо сьогодні допомога друзів вам дуже буде потрібна.
(Діти сідають на місця)
Математика – це дивовижний світ, який, допомагаючи нам краще орієнтуватись в оточуючій дійсності, є також джерелом складних логічних задач та головоломок, успішний розв’язок яких вселяє в нас почуття впевненості у своїх силах, почуття перемоги.
Нехай же почуття впевненості та перемоги супроводжує кожного з вас на уроці!
2. Актуалізація знань та фіксація утруднення в пробній дії.
Діти, девізом уроку я пропоную обрати слова англійського письменника Алана Мілна : «…запам’ятай: ти хоробріший,ніж підозрюєш, сильніший, ніж здається, розумніший, ніж думаєш.» (слайд №2)
Як ви розумієте це висловлювання?
Сьогодні на уроці ми будемо вивчати нову тему. Пригадайте. за яким планом ми працюємо на уроках відкриття нових знань?
Над якою темою ми успішно попрацювали на попередньому уроці? (Відстань між точками числового променя).
Які питання ви можете задати один одному за пройденим матеріалом?
Гра «так» чи «ні». (усно)
Вчені математики і ми з вами на уроках користуємось різними інструментами: числами, величинами, формулами, діями, правилами…Але існує найголовніший інструмент – уява. Закплющіть очі й уявіть те. Про що я буду говорити.
Ми говоримо про пряму й уявляємо її, площину – нескінченну рівну поверхню. Чи співпала ваша уява?Слайд 3
А тепер давайте уявимо шкалу, як на лінійці.
Чи можна лінійку вважати числовим променем?
Накресліть в зошитах числовий промінь з одиничним відрізком 1см.
Позначте на ньому точки з координатами 3, 5.
На якій відстані знаходяться точки?
Яке правило допомогло дати правильну відповідь?
Блок читання.
Щоб перейти до наступного етапу уроку нам потрібні помічники. (картинки з героями «Вінні Пух і всі, всі, всі» Слайд 4
Чи знайомі вам ці герої?
На уроці позакласного читання ми багато уваги приділили цій казці. Зараз я пропоную вам дати характеристику кожному персонажу.
(Робота з цеглинками «Лего», які лежать у дітей на партах. )
Візьміть зелену цеглинку ті , кому подобається Вінні Пух, червону - Крістофер Робін, синю – Іа - Іа, жовту - Сова, Пятачок – жовтогарячу.
Об’єднайтесь в групи за кольорами цеглинок і попрацюйте 2 хвилини.
(Перевірка).
Ви писали листи героям казки та малювали ілюстрації. (Звернути увагу на виставку малюнків . Зачитати1-2 листи)
Чому вчить ця казка?
Діти , 5 лютого проводиться всеукраїнський флеш - моб з читання вголос. Тому я запрошую вас прийняти в ньому участь, залучіть до нього й батьків.
3. Виявлення місця та причини утруднення.
Перед блоком читання ми повторили про числовий промінь. Слайд 5
Увага на екран. Де буде Крістофер Робін через 3год, рухаючись по числовому променю?
Чому не змогли відповісти на питання?
( Ми не знаємо, з якою швидкістю він буде рухатись.)Слайд 6
Вивісити на дошку наочність “рух об’єктів ..) за нею повторити позначки на промені
Що позначає стрілка над променем?(напрямок, швидкість)
Тепер можемо відповісти на питання?
Яка формула нам допоможе? (Слайд6 )
Фізкультхвилинка для очей. Слайд 7
Пропоную трішки ускладнити завдання.
У вас на партах лежать схеми до задачі.
(Вивісити схему на дошку)
Дайте відповіді на питання.
Знайдіть ціну поділки шкали дороги на промені.(30:3=10)
З точки А вийшов Крістофер Робін.
Визначте, в якому напрямку та з якою швидкістю він рухався. (Довжина стрілки дорівнює двом поділкам шкали. А одна поділка 10, значить за годину він проходить 20км/год)
Як показати рух хлопчика на промені?(Треба відмітити точками його рух через 1год, 2год, 3год, а дугами відстань, яку він проходитиме за годину)
Через скільки часу він був у точці з координатою 90?
Скільки часу він витратив на весь час?
Як знайти шлях лижника за 5год?(По формулі шляху, віднявши від останньої координати початкову )
Назвіть координати початку шляху та закінчення?
Знайдіть відстань , яку пройшов лижник за координатами. 150-50=100
Зробіть висновок:що змінюється при русі точки на числовому промені, крім відстані, часу?(координата)
Отже ми все повторили, пригадали.
Яке наступне завдання я вам запропоную?(Нове)
З якою метою ви будете працювати над пробним завданням?(щоб зрозуміти, що нового буде на уроці)
Позначте х змінну координату точки, що рухається та побудуйте формулу залежності х від часу руху.
У кого є результат запишіть на дошку.
У кого немає результату?
Хто може обґрунтувати чия відповідь правильна?
Чому не у всіх вийшло виконати пробне завдання?
4. Побудова проєкту виходу з утруднення.
Яка мета уроку?(Навчитись рухатись по числовому променю, виводити формули залежності координат точки від часу)
Якою буде тема уроку? Слайд 8
Подивіться на дошку й відберіть еталони, які знадобляться для досягнення мети.
( Формула шляху, правило зображення руху об’єкта по числовому променю, правило визначення координат точок, правило знаходження відстані між точками на координатному промені, таблиці)
Складіть алгоритм ваших дій.Слайд9
1.Встановити залежність між координатою, точкою, часом.
2. Побудувати таблицю із значенням величин.
3 . Вивести формулу залежності.
Запишіть алгоритм до математичних скарбничок.
Робота за підручником ст.59
Що позначає жирна точка на числовому промені?
Як позначається напрямок руху?
Що позначає число над стрілкою?
Як будемо позначати швидкість на промені?
5. Первинне закріплення у зовнішньому мовленні.
Ст.59 №2,
6. Фізкультхвилинка з цеглинками «Лего».
Пригадали, яку цеглинку ви обрали .Встали. всі, кому подобається Вінні Пух та П’ятачок. Поверніться навколо своєї осі 2рази.
Чи змінилась ваша координата?
Вийшли до дошки всі, кому подобається Крістофер Робін та Кролик. Зробіть 4 кроки вперед та 2 назад. Чи змінилась ваша координата й на скільки?
Підійдіть до мене всі , кому подобається Сова та Іа-Іа. Встали в одну шеренгу. Пройдіть вправо на 3 кроки. Що сталося з вашою координатою, якщо на промені рухатись вправо? А вліво?
Тепер всі пострибайте стільки, скільки балів ви б хотіли отримати за урок.
7. Самостійна робота з перевіркою за еталоном.
Ви готові попрацювати самостійно, перевірити знання, які сьогодні відкрили?
Ст.60 №3
Перевірте себе за еталоном та проговоріть, як ви виконували завдання, зафіксуйте правильність «+». Слайд 10
8. Включення в систему знань та повторення.
Ст. 61 № 4, 5 усно
Ст.62 №10 за варіантами (2 за дошкою)
Які знання знадобляться для виконання завдання?
9.Рефлексія навчальної діяльності.
Які нові знання відкрили на уроці?
Як їх можна застосувати в житті?
Досягли мети уроку?
Чи допомогли вам повірити в свої сили слова А.Мілна?
На полях ви накреслили числовий промінь. Позначте на ньому ваші знання, отримані сьогодні на уроці.
10. Домашнє завдання .
Придумати 2 задачі про рух точок на числовому промені, №9