УРОК-ПОДОРОЖ З МАТЕМАТИКИ
Тема. МНОЖЕННЯ ТРИЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ НА ДВОЦИФРОВІ. ЗАДАЧІ НА ЗНАХОДЖЕННЯ ЧИСЛА ЗА ДВОМА РІЗНИЦЯМИ. ЗАДАЧІ НА ЗНАХОДЖЕННЯ ДРОБУ ВІД ЧИСЛА І ЧИСЛА ЗА ЙОГО ДРОБОМ
Мета. : ознайомити учнів з алгоритмом множення трицифрового числа на двоцифрове; удосконалювати вміння розв’язувати задачі на знаходження числа за двома різницями; розвивати увагу, мислення, пізнавальні інтереси, допитливість. виховувати товариськість, інтерес до вивчення математики, бажання досягти успіху, любов та повагу до батьків та рідної землі.
Обладнання. Мультимедійна презентація, картки для роботи в групах, каліграфічні записи цифр, сигнальні картки та картки для роботи над задачами.
Тип уроку: комбінований.
Форма: урок-подорож.
ХIД УРОКУ
І. Органiзацiйний момент
Добрий день!
В добрий час
Раді ми вітати Вас!
З миром зустрічаємо,
Щастя всім бажаємо!
ІІ. Перевірка домашнього завдання
- Хто з вас любить подорожувати? Перш ніж ми з вами відправимось у подорож, спочатку давайте перевіримо домашнє завдання. Розгорніть зошити.
1. Перевірка домашнього завдання
Завдання 926
Розв’язання
4 кг 500 г • 3 = 4500 г • 3 = 13500 г = 13 кг 500 г — важить цілий кавун
Завдання 927
(9209 – 7750) • 23 + 75 • 28 = 1459 • 23 + 2100 = 33 557 + 2100 = 35 657;
84 • 25 • 7 – 39 • 39 = 14 700 – 1521 = 13 179.
ІІІ. Створення емоційного фону уроку.
- Сьогодні ми з вами відправимось в кругосвітню подорож.
- Хто першим здійснив таку подорож багато років назад?
- Так. Саме Фернандо Магеллан був першим мореплавцем, який зі своєю командою здійснив кругосвітню подорож, тривалістю 3 роки. Він був неабияким сміливцем, бо доля вітрильних човнів і мореплавців залежала в великій мірі від настрою моря. (Портрет мореплавця).
- Але нам пощастило. Ми живемо в епоху розвиненої науки і техніки і тому спробуємо уявно відтворити трирічну подорож Магеллана всього за 40 хвилин. З собою берімо найнеобхідніше: знання, уміння, навички.
ІV. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
- Під час мандрівки ми будемо:
вчитися письмово множити трицифрові числа на двоцифрові числа;
здобувати нові знання ;
вдосконалювати навички розв’язування задач;
Тому, що це все необхідно для нелегкої мандрівки − мандрівки життям.
В подорож ми вирушаємо на ось такому кораблі.
V. Актуалізація опорних знань.
1. Каліграфічна хвилинка.
Отож, приготуйте свої зошити. Під час подорожі ви будете робити відповідні записи. Перевірте правила сидіння під час письма.
а) Запишіть дату нашої подорожі.
Двадцять восьме березня
Класна робота
Давайте завантажимо в трюми корабля запаси знань та перевіримо готовність до виходу з порту. Для цього:
б) Каліграфічно запишіть у зошити номери істинних тверджень.
1. Квадрат – це прямокутник, у якого всі сторони рівні.
2. В одній тонні 10 центнерів.
3. Числа при діленні називаються ділене, дільник, частка.
4. Доба має 23 години.
5. 5 помножити на 10 буде 50.
6. Попереднє до числа 10000 – 9999.
7. Ділити на 0 не можна..
8. В 1км - 100м.
9 Щоб збільшити число у 3 рази, треба додати 3.
10. Щоб знайти половину, треба помножити на 2.
Перевірка.(1,2,3,5,6,7) Оцінювання.
− Що ж, трюми корабля завантажені знаннями. Попутного вітру! Попереду Атлантичний океан.
− Що ви знаєте про Атлантичний океан?
− Цей океан за свої величезні розміри дістав назву на честь Атланта – одного з найсильніших героїв грецької міфології. Атлантичний океан називають непередбачуваним, оскільки штиль умить може перетворитися на найстрашніший ураган, який становитиме серйозну загрозу наймогутнішому кораблю. Тут водяться акули, летюча риба, морські черепахи, тюлені, морські котики.
− Щоб дістатися суші, треба виконати завдання для усного рахунку.
Кругові приклади
2. Усний рахунок.
Завдання 1. Кругові приклади
Завдання 2.
Гра «Знайди частини»
− Ось ми й дібралися до материка Південна Америка.
− Що ви знаєте про цей материк?
− За площею цей материк посідає четверте місце. Це Батьківщина картоплі, помідорів, шоколадного дерева, пальм. У Південній Америці протікає річка Амазонка. Тільки на цьому материку зустрічаються мурахоїди та панцерники. У річках водиться змія анаконда. На цьому материку знаходиться найвищий водоспад у світі Анхель.
− Саме в Південній Америці Магеллан зробив зупинку. Тут зі своєю командою він зазимував.
− Щоб і нам безпечно «перезимувати», потрібно розв’язати задачу.
3.Задача. 2хв.
Завдання 928 (самостійно)
Розв’язання
1) 78 • 10 = 780 (г) — маса цілого торту;
2) 780 : 4 = 195 (г) — маса 1/4 частини торту.
Відповідь:195 г важить 1/4 частина торту.
− Обміняйтесь зошитами і перевірте записи. (взаємоперевiрка)
− Відправляємось далі. Попереду – Тихий океан.
VІ. Сприйняття і усвідомлення нового матеріалу.
– Щоб подолати Тихий океан, потрібно поповнити корабель провіантом, повторивши алгоритм множення трицифрових чисел на двоцифрові та розв’язати приклади і задачі.
1. Пояснення нового матеріалу.
– А для цього ми звернемось до пiдручника на с. 148, № 929.
Алгоритм.
− Можливо, хтось із вас бажає опинитись на уявному капітанському містку біля дошки і обчислити приклад з коментуванням.
2. Письмове виконання завдань з поясненням на дошці
Завдання 930
517 • 84 = 43 428; 345 • 48 = 16 560;
804 • 67 = 53 868; 608 • 25 = 15 200.
3. Робота в групах. Технологія «Броунівський рух»
− Щоб закріпити набуті знання, попрацюймо в групах по 2 чоловіки. У кожного є картка з прикладом. Спочатку розв’язуєте свій приклад, потім міняєтесь картками, розв’язуєте приклад товариша. Обмінюєтесь зошитами і робите перевірку. Тоді учні 2-го варіанта міняються місцями, виконують приклади з карток сусідів і перевіряють відповіді, обмінявшись зошитами. Після цього учні повертаються назад на свої місця і ще раз міняються картками.
Картки:
1) 417 •32 2) 125 ∙ 43
3) 5600 : 100 4) 643000 : 1000
Перевірка в групах.
236000 12500
56 643
Добре запаслись провіантом, то можемо спокійно виходити в Тихий океан.
− Що ви знаєте про цей океан?
Найбільший океан на планеті. Протяжність із заходу на схід – 19 тисяч км, а з півночі на південь – 16 тисяч км. І зовсім він не Тихий, як називав його Магеллан. Це найбурхливіший серед океанів. Тут понад 2000 тисячі видів риб. Серед них оселедці, сардини, скумбрія, сайра, лососі, тріска. Живуть кити, тюлені, моржі. У воді ростуть зелені, бурі, червоні водорості.
Фізкультхвилинка
− А тепер нас чекає хвилинка відпочинку.
Танцювальні рухи під пісню «Райдуга»
− Добре справились із завданням: нас приймають води Індійського океану.
− Що нам розкаже про цей океан наш дослідник?
− Індійський океан відомий значними запасами нафти і газу.
У водах Індійського океану живуть кальмари, краби, лангусти. Найпоширенішою рибою є анчоуси та тунець. Біля берегів ростуть корали, зустрічаються морські зірки. Піщані пляжі з прекрасними краєвидами приваблюють чимало туристів.
− В Індійському океані нас можуть захопити у полон пірати.
Але у нас є можливість уникнути зустрічі з піратськими суднами,
розв’язавши задачі.
VIІ. Розвиток математичних знань.
1. Робота над задачею. (Диференційована.)
Завдання 931 (колективно)
— Що відомо в задачі?
— Що потрібно дізнатися?
— Яка величина в задачі однакова?
— Що потрібно знати, щоб відповісти на питання задачі?
— На скількох машинах відправили 9 т капусти?
Розв’язання
1) 7 – 4 = 3 (маш) — перевезли 9 т капусти;
2) 9 : 3 = 3 (т) — вантажність однієї машини;
3) 3 • 7 = 21 (т).
Відповідь:21 т капусти відправили у другий день.
Завдання 932 (самостійно)
Розв’язання
1) 25 • 12 = 300 (кг) — маса цукерок;
2) 300 : 30 = 10 (кг) — маса 1 ящика печива.
Відповідь:10 кг — маса одного ящика печива.
− Перед вами є картки трьох кольорів. На кожній – задача. Ваше завдання − прочитати умову задачі і обрати ту, яку зможете розв’язати.
Червона картка передбачає самостійно розв’язати і записати задачу виразом, зелена − самостійно діями, а жовта − разом з учителем.
− Прочитайте уважно умову задачi.
− Ви гарно справились із задачами, тому пірати більше не стоять у вас на шляху. Наша подорож підходить до завершення.
− Щоб потрапити в порт, треба перевірити набуті знання. Підготуйте сигнальні картки.
3. Виховний момент
− Ви довгий час знаходитесь у подорожі. Далеко від родини, від рідної домівки. Які почуття вами оволодівають? ( Суму за близькими, печалі)
− А які слова ви сказали б рідним при можливості? (Слова любові, подяки)
− Не забудьте сказати їх після повернення зі школи.
2. Гра « Помнож-поділи» ( Із використанням сигнальних карток)
3200 ∙ 10=32000 9200 : 10=92
456 ∙ 1000=45600 63000 : 100=630
VІІІ. Пiдсумок уроку.
− Підведемо підсумки нашої роботи. Сьогодні ви працювали активно, злагоджено, старанно.
−Який висновок ми зробили, повернувшись у порт? (Земля має форму кулі)
− Що дав нам цей урок? Технологія незакінченого речення.
Я навчився …
Я зумів …
Мені сподобалось …
Я дізнався …
Оцінки за урок такі…
ІХ. Домашнє завдання. Вдома ви виконаєте аналогічні завдання
на с. 149, № 933, № 934.
Молодці!
1