В пам’ять про чудові години спілкування з освітянами в проекті Маріуполь-Запоріжжя-Кривій Ріг. СТЕМкепм-2021.
Багато чого за 2 роки змінилось. Але, свідомо нічого не стала виправляти.
Сподіваюсь і вірю в майбутнє ...
Розробка інтегрованого уроку «Металургійна їжа»
учителя математики КЗ « Маріупольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №37 Маріупольської міської ради Донецької області» Нестеренко І.І.
Вивчай все не з марнославства, а задля практичної користі
Георг Крістоф Ліхтенберг
Анотація до уроку
Сучасні стандарти освіти вимагають інтеграції знань, а сучасні учні потребують діджиталізації в навчанні. Інтеграція змісту навчальних дисциплін передбачає комплексний підхід до вивчення окремих тем. Міжпредметна або синтезована інтеграція об’єднує знання різних наук для розкриття певного питання. Саме в цьому контексті пропоную урок-екскурс з математики (рівень стандарту) для учнів 11 класу «Металургійна їжа». Справа в тому, що підготовка до ЗНО потребує неабияких знань, зусиль та часу. Діяльнісний підхід сприятиме якісному повторенню, вдосконаленню життєвих компетентностей учнів, оптимізації часу щодо повторення навчального матеріалу. Пропонуються сюжетні задачі. Повторення йде не тільки з математики, а й з географії (карти,масштаб), фізики ( природні явища, термодинаміка, розрахунки), хімії (технологічні процеси).
Для майбутніх випускників урок має ще й профорієнтаційний характер. Урок пропонується як заочна форма проведення екскурсії до Метінвесту. Для мене важливо якими стануть наші учні, де будуть навчатись, а головне – чи житимуть у Маріуполі надалі. Докладаю до того свої сили.
Я щиро вдячна нашим спікерам, організаторам, менторам за той багаж нових знань та навичок, які надавали нам під час проекту. В уроці застосовані інтерактивні методи навчання, програмні додатки Canva,TikTok, Toontastic.
Урок створено на основі книги про гірничу справу та металургію. Вдячна Генеральному директору Групи Метінвест Юрію Риженкову за безцінну інформаційність книги, яка стала у нагоді. Книга незвичайна, цікава, актуальна і проста водночас.
Сподіваюсь, розроблений мною урок стане корисним учительській спільноті. Урок можна застосовувати як у очному так і у дистанційному форматі.
Структура уроку-екскурсу
- Перегляд трейлера до фільму
- Актуалізація знань
- Робота за маршрутними листами команди
- Творче завдання (застосування Canva,TikTok, Toontastic)
- Захист творчого завдання
- Обговорення
Мета уроку
Сприяти розвитку інтелектуальних та творчих здібностей учня; формувати критичне та логічне мислення, учити швидко орієнтуватись у власних знаннях та застосовувати їх на практиці.
Задача уроку . Систематизація та узагальнення знань, умінь, навичок з навчального курсу за 7-11 класи
Вид уроку : Інтегрований
Обладнання: Гаджети, проектор, ватман, фломастери, стікери, флітчарти
Перебіг уроку
Утворюємо 4 групи за допомогою девізу уроку: «Вивчай все // не з марнославства, // а задля практичної // користі // » Учні пересаджуються за столи по утворених групах :
І. вивчай все; ІІ. не з марнославства; ІІІ. а задля практичної; ІV. користі
Вчитель виконує роль фасилітатора. Учні пропонують правила роботи в групах. Записують на флітчарті.
Тема уроку оголошується « Узагальнення ЗУНів за навчальний курс 7-11 класу з математики».
Перегляд трейлера до фільму «Марсіанин» за однойменним романом Ендрі Уіра. https://drive.google.com/file/d/1cb7X3Nvoi2UOt1E7oXBptLjZAe_QRTrC/view?usp=sharing
Актуалізація знань. Прийом ажурної пилки. Групи отримують однакові питання. Розподіляють між собою . За допомогою штучного інтелекту чи вікіпедії кожен шукає потрібну інформацію. Таймер – 3 хв.
Питання: Сюжет фільму є правдою чи міфом: Як же герой вижив? Що таке сол? Через який час родить картопля на землі? А на Марсі? Який атмосферний тиск на Марсі? Чи в змозі вітер передвигати тяжкі предмети на Марсі і чому? Як здобував воду? Яке фізичне та природне явища використовував? Яка температура на Марсі?
Задача на розрахункові дії. Таймер –7 хв. Для розв’язку задачі учні діляться з групою набутою інформацією.
На Аресі-3 було продуктів спочатку на 68 солів для 6 членів екіпажу. Використано ними було 19 солів до катастрофи. Чи вистачить їжі Марку до нового урожаю картоплі? Чи вистачить нового урожаю до зустрічі з новою експедицією, якщо вона долетить до нього лише за 4 роки?
Відповіді фіксують на флітчартах від команди ( Для вчителів: 1 сол = 24год 40хв ; їжі вистачить)
Підсумовують. Вчитель наголошує про важливість їжі та питної води для будь-якого організму. Звертає увагу учнів на научну фантастику, пропонує подивитись фільм «Марсіанин» на сервісі Netflix. Адже фільм дуже цікавий, насичений спецефектами, металевими складними сталевими спорудами.
Сучасний світ неможливо собі уявити без сталі. Вона всюди. У мостах і хмарочосах, літаках і кораблях, у комп'ютерах і голках.Усього не перелічити. Цей матеріал дав нам нові можливості — підніматися вище, пересуватися швидше, жити цікавіше й комфортніше. А все тому, що сталь має особливі властивості. Міцна й водночас пластична. А ще її можна переробляти нескінченну кількість разів. Як її готують? Цікаво?
Отже розпочинаємо екскурс до нашого Метінвесту, заводу, який саме й виплавляє сталь. Виробництво металу — технологічно складний і довгий процес. І остаточний результат тут залежить від багатьох чинників. Важливе значення має підготовка сировини. Для приготування смачних страв — чавуну і сталі, як і на звичайній кухні, потрібні продукти екстра-класу. Один із них — коксівне вугілля. Спочатку його добувають, а потім роблять кокс, який стає паливом і хімічним реагентом для виробництва чавуну.
Менше 0,1% маси продукції, що випускають заводи Метінвесту за добу, зможе вивести на орбіту найпотужніша ракета— носій у світі Falcon Heavy Ілона Маска
Існує чимало різновидів (марок) вугілля. Вони відрізняються своїми властивостями і галузями застосування. У металургії використовують кам'яне вугілля коксівних марок Ж (жирні), К (коксові), Г (газові) тощо. Воно відрізняється особливою енергоємністю, здатне ставати пластичним, а в особливих умовах — спікатися . Для опалення житла таке паливо непридатне, але для виробництва доменного коксу підходить ідеально.
Задача: У 30 разів Глеєватський кар'єр у Кривому Розі глибший за Азовське море. Він простягнувся на 4 км у довжину і займає площу близько 500 га. Розрахуйте об’єм кар’єру, вважаючи основу його прямокутником. Дізнайтесь про глибину Азовського моря.
( Для вчителів: Площа Азовського моря 39 тисяч км², об'єм 320 км3, середня глибина 8 м)
Вугільний концентрат — незамінний продукт найвищої якості — вирушає на коксохімічний завод. Отже, ми вже можемо «приготувати» перші страви на нашій металургійній кухні. Хочете шматок пирога? Тільки не простого, а коксового?!
Задача : Для коксового пирога масою 150т потрібно 180 т вугілля. Розрахуйте відсоток втрати.
За вмістом заліза руда поділяється на багату (не менше 57%) і бідну (мінімум 26%). Щоб збільшити концентрацію заліза, руду збагачують. Це додає ефективності роботі доменної печі, зменшує вихід шлаку і знижує витрати коксу під час виплавки чавуну. Щоб збагатити руду, використовують магнітну сепарацію і флотацію.
Задача 5 000 000 000 окатишів на день у середньому виробляють ГЗК Метінвесту, що в 10 разів більше за щоденну кількість повідомлень у Twitter. Якщо кожен з вас робить по 20 повідомлень, то скільки потрібно людей і днів , щоб перевищити щоденну кількість постів на 40 тис.?
Задача . Як флюси найчастіше застосовуються вапняк, вапно, боксит, плавиковий шпат, шамотний бій. Основні флюси для металургів — це вапняк і продукт його випалу — вапно. Витрата цього матеріалу при виплавці чавуну і сталі величезна. На 1 т чавуну припадає до 10 кг, на 1 т конвертерної сталі — до 80 кг. Скільки потрібно взяти вапняку, щоб отримати 25 т чавуна, а сталі?
Гірську породу вантажать в автомобілі та перевозять на дробильно-збагачувальні фабрики. Вапняки проходять щокову і конусну дробарки, які діють за принципом роздавлювання, стирання і розлому. Потім грудки відправляють на віброгрохоти для класифікації
Задача Ківш екскаватора не завжди може впоратися з міцністю гірської породи. Тому часто видобутку передують буровибухові роботи Це дуже відповідальна частина усього процесу. Твердий шар вапняку бурять, закладають вибухові матеріали і підривають. Середня глибина однієї свердловини — 15 м, а інколи може сягати і 32 м. Діаметр — 25 см. Найчастіше роблять декілька свердловин. Буріння однієї триває близько години. Вибухи відбуваються по черзі, із затримкою у декілька сотих часток секунди. Розрахуйте об’єм свердловини. Вважати форму конусом.
Задача Доменна піч, або домна, за формою нагадує велику круглу вежу. Вона сягає 35 м у висоту і має 1000–5,500 м3 корисного об'єму. Головна особливість печі — з моменту запуску вона має постійно працювати, адже процес плавлення чавуну зупиняти не можна. Розрахуйте об’єм вежі. Вважати форму циліндром.
Фізкультхвилинка З домашнього попереднього завдання обираємо будь-яке. Для відпочинку. ( Д/З : Застосувати ТікТок . Тема «Теорія ймовірностей» Наприклад, чи знайде папуга зелену цукерку серед цукерочок інших кольорів?)
https://drive.google.com/file/d/1KoiC6dIHs6_kcplL2QzsH9vcj5UIYGnv/view?usp=sharing
Творче завдання Скласти за запропонованим вам матеріалом презентацію Металургійної кухні. Група навмання отримує який додаток застосувати Canva,TikTok, Toontastic.
2 250 оС — максимальна температура в домні.
Це лише вдвічі нижче, ніж на поверхні Сонця
Понад 7 000 км вийде, якщо викласти в лінію усі сляби, виплавлені за 25 років на МБЛЗ № 1 ММК ім. Ілліча. Це довжина річки Амазонка
Cталева продукція потрібна усім галузям економіки: 50% використовується у будівництві, 16% припадає на механічне обладнання, 13% — на автомобілі, 5% — на інший транспорт, ще 3% — на електрообладнання.
Сталі, що випускають у світі щодня, вистачить на 548 Ейфелевих веж. На одного жителя Землі припадає в середньому 215 кг сталевої продукції на рік. Україні теж є чим пишатися. - Робота за маршрутними листами команди
1 000 000 деталей конструктора LEGO
— приблизно стільки містить один сляб, напівфабрикат для виробництва сталевих плит, листів і рулонів. Середня вага — 20-30 т
- Захист творчого завдання
- Обговорення .
- Спектри використання сталі. Слайди. Музичний супровід.
6. Домашнє завдання
- Збірник ЗНО . Тест № 5.
- За бажанням зробити перелік-огляд професій металургів у ПДТУ.