Інтегрований урок музичного мистецтва і математики на тему "Українські народні танці (гопак, козачок, аркан, метелиця)".

Про матеріал
Мета уроку: познайомити дітей з українськими народними танцями «гопак», «козачок», «аркан», «метелиця» на прикладах розв’язування задач і вправ з теми «Рівняння»; розвивати логічне мислення. Ознайомити учнів з історією виникнення й різновидами українських народних танців, особливостями їх звучання та виконання. Виховувати інтерес до математики через українську народну музику.
Перегляд файлу

Інтегрований урок музичного мистецтва і математики в 5 класі

 

 

Тема: Українські народні танці (гопак, козачок, аркан, метелиця).

Мета: познайомити дітей з українськими народними танцями «гопак», «козачок», «аркан», «метелиця» на прикладах розв’язування задач і вправ з теми «Рівняння»; розвивати логічне мислення. Ознайомити учнів з історією виникнення й різновидами українських народних танців, особливостями їх звучання та виконання. Виховувати інтерес до математики через українську народну музику.

Обладнання: диск з музичними творами по темі уроку, музичний інструмент, ІКТ.

Тип уроку: інтегрований.

Епіграф уроку: «Хіба не можна музику описати як математику почуття,

а математику – як музику розуму? Адже суть обох та сама!» (Джеймс Сільвестр)

Хід уроку

1. Організаційний момент.

2. Музичне привітання.

Доброго ранку, і поле і луг                                                                                                            Доброго ранку, учитель і друг                                                                                                                   Все, що навколо існує, хай нашу пісню почує  (2р. )

Нотка на бурульку сіла                                                                                                                                це зима вже прилетіла                                                                                                              привітаємось всі щиро                                                                                                                                      і зимі всміхнемось мило                                                                                                                                                “Добрий день” (3 рази)

3. Мотивація навчальної діяльності.

Американський психолог Дейл Корнегі у своїй книзі “Как приобретать друзей и оказывать влияние на людей” описує багато різних емоцій. Ось опис однієї з них:”Вона нічого не варта, та багато дає. Вона збагачує тих, хто її отримує, і не робить біднішими тих, хто її дарує. Вона триває мить, а в пам’яті, часом, залишається назавжди. Ніхто не багатий настільки, щоб обійтися без неї, і немає такого бідняка, що не став би від неї багатшим…Її неможливо купити, випросити, позичити чи вкрасти, бо сама по собі вона нічого не варта, поки ви її не віддали!”

Ви здогадалися, про що мова? То ж подаруйте її мені. Так, це усмішка. Саме вона може залагодити конфлікт чи непорозуміння, саме вона допомагає під час зустрічі і просто підносить настрій тим, хто її отримав, і тим, хто її подарував. Подаруйте один одному усмішку і пронесіть її через цілий урок.

Вчитель математики:

Дослідженню музики присвячували свої роботи багато відомих математиків: Рене Декарт, Г. Лейбніц, Ж. Д'Аламбер, Леонард Ейлер, Д. Бернуллі. Перша праця Рене Декарта - "Compendium Musicae" ("Трактат про музику"), перша велика робота              Л. Ейлера - "Дисертація про звук». Ця робота 1727 року починалася словами: «Моєю кінцевою метою в цій праці було те, що я прагнув представити музику як частину математики і вивести в належному порядку з правильних підстав все, що може зробити приємним об'єднанням і змішуванням звуків". Лейбніц в листі Гольдбаху пише: «Музика є прихована арифметична вправа душі, що не вміє рахувати". І Гольдбах йому відповідає: "Музика - це прояв прихованої математики". В Стародавній Греції музика прямо вважалася частиною математики, а ще точніше, розділом теорії чисел. Першим, хто спробував висловити красу музики за допомогою чисел, був Піфагор.

Він займався пошуками музичної гармонії, оскільки вірив у те, що така музика необхідна для очищення душі і лікування тіла і здатна допомогти розгадати будь-яку таємницю. Піфагор увів звичай застосовувати музику для очищення душі й практикував лікування музикою. Деякі мелодії були проти пригнічуючих душу страждань — смутку й мук, другі — проти гніву й злості. Піфагорова теорія музики досягла навіть небес. У ті часи крім Землі, Місяця і Сонця були відомі тільки Меркурій, Венера, Марс, Юпітер і Сатурн. Кожна планета, рухаючись з постійною швидкістю, проходить певну відстань, створюючи звук. У міру того як відстань планет від центру збільшується, а обертання планет прискорюється, звук стає вище. Саме так Піфагор уявляв собі музику, яка звучить по всьому Всесвіті. Про вплив музики на людину з давніх давен було добре відомо багатьом вченим, однак на зв'язок музики і чисел першим вказав саме Піфагор.

Також математика і музика мають однаковий вплив на мозок. Математика активує ті ж області мозку, що й музика, з’ясували британські вчені.

Про це йдеться у статті в англійському науковому журналі.  До такого висновку вчені прийшли під час дослідження, учасники якого вирішували математичні завдання, а також слухали музику.

Саме тому сьогодні у нас незвичний урок, на якому ми поєднаємо  одночасно знання і вміння з математики і музичного мистецтва. А для того, щоб дізнатися про що ми будемо сьогодні говорити нам потрібно розгадати математичний кросворд.

1.Результат дії множення.(Добуток).

2. Результат дії додавання. (Сума).

3.Тема з математики, яку ми зараз вивчаємо. (Рівняння).

4. Компонент дії додавання. (Доданок).

5.Компонент дії ділення. (Дільник).

Подивіться  уважно на кросворд. (У виділених буквах утворилося слово «танок»)

Вчитель музики:

Українська пісня-це душа народу. Але й у танцях українці завжди були завзятими. На святах або після того, як добре попрацювали, збиралася молодь, щоб відпочити. А кращий відпочинок-це добра пісня або добрий танок.

4. Повідомлення теми та формування мети

Вчитель математики:

Отже, сьогодні ми будемо говорити  про математику і танці. Можливо ви запитаєте себе, а при чому тут математика? Виявляється дуже навіть при чому. У більшості танців присутній рахунок, адже ви повинні правильно розраховувати свої рухи, щоб потрапляти в ритм, а також використовується чимала кількість геометричних фігур. Але для початку пригадаємо, що ми вивчали на попередніх уроках.

Вчитель музики:  Інтерактивна вправа Так або ні

Запитання:

  1. Сопілка, трембіта, волинка – це струнні українські народні інструменти. (Ні. Це духові інструменти).
  2. Бубон, барабан, литаври, тарілки – це ударні українські народні інструменти (так).
  3. Бандура, кобза, басоля, цимбали – це струнні українські народні інструменти (так).
  4. Людвіг ван Бетховен – це всесвітньо відомий український композитор (ні, це німецький композитор).
  5. Євген Адамцевич є автором «Запорозького маршу». (так).
  6. Тарантела – це один з найвідоміших італійських народних танців. Виконують його в парах, швидко і бадьоро (так).
  7. Дитячі, колискові, жартівливі, ліричні, кріпацькі, козацькі пісні належать до побутових пісень (так).
  8. Жниварські календарно-обрядові пісні пов’язані з Різдвяними святами (ні, вони повязані з жнивами).
  9. Микола Лисенко, Микола Леонтович – відомі українські композитори (так).
  10.  Твори, присвячені історичним подіям або героям української історії називаються героїчними піснями (ні, це історичні пісні).

Сьогодні на уроці ми будемо говорити про танці.  За міфами Давньої Греціїї покровителькою танців і хорового співу була богиня Терпсіхора.  Історія виникнення народних танців дуже давня. Розпочалася вона з магічних обрядів, рухів та заклинань, які наші предки виконували перед полюванням, збиранням врожаю, битвою з ворогом тощо.

Український народний танець формувався і вдосконалювався про­тягом віків та був тісно пов’язаний із життям народу, його побутом, працею, певним художнім смаком. Народ трепетно зберігав і розвивав кращі зразки танцювального мистецтва, передаючи від покоління до покоління форму танців, їхній характер та манеру виконання.

5. Основна частина

Вчитель математики:

    Сьогодні ми звами на уроці будемо говорити про музику і хореографію.

 Діти, давайте з’ясуємо,  з скількома танцями ми будемо сьогодні знайомитися? А для того, щоб дізнатися,  нам потрібно розв’язати рівняння.

РІВНЯННЯ: (2х+8)*25=400.

Розв’язання

 2х+8=400:25

2х+8=16

2х=16-8

2х=8

х=8:2

х=4.

Отже, скільки танців ми сьогодні розглянемо? (Чотири).

Вчитель музики:

Запрошуємо вас зустрітися  з найпопулярнішими українськими  танцями - гопак, козачок, метелиця  і аркан.

 Національним танцем українського народу є гопак. Виникнення гопака пов'язують із козаками Запорізької Січі у XVI—XVIII ст. Тому, спочатку у ньому брали участь виключно чоловіки. Танець виконувався козаками, які танцювали переважно у парах. Козаки-танцюристи ставали в коло виконуючи довільні рухи, а їхні товариші підтримували їх вигуками "Гоп!" та "Гей!". Вважається, що звідси і походить назва танцю. Щоб танцювати цей веселий і запальний танок, треба бути спритним і міцним.  Раніше він був лише чоловічим танцем, але пізніше танець змінювався і сьогодні гопак танцюють і жінки. У виконання гопака включаються: стрибки, присядки, обертання й інші віртуозні танцювальні рухи. Вважається, що елементи гопака використовувались у бою. У рухах гопака козаки повторювали рухи вершника, підскакували та крутились у повітрі, відпрацьовували володіння шаблею. Свідчення зв'язку танцю Гопак із бойовими мистецтвами є доведена схожість великої кількості його елементів із бойовими рухами. Одного мандрівника із Франції, що випадково потрапив у Запорізьку Січ, здивував такий факт: козаки весь день тренувалися під власний спів, при цьому їхні рухи були дуже схожі на танцювальні.

 Пісенні й інструментальні мелодії гопака виконуються в народі й як самостійні музичні п'єси.

У музичному мистецтві 19—20 ст. гопак використовувався українськими та російськими композиторами, зокрема:

В операх

 «Запорожець за Дунаєм» Гулака-Артемовського

«Енеїда» М. Лисенко

«Майська ніч» М. Римського-Корсакова

«Сорочинский ярмарок» М. Мусоргського

«Мазепа» П. Чайковського

У балетах                                                                                                                                                    Гопак із балету «Гаяне» Хачатуряна

«Конёк-Горбунок» Пуні

«Тарас Бульба» Соловйова-Сєдого

«Маруся Богуславка» Свєчнікова 

ЦІКАВЕ

У старовинному Красічинському замку поблизу Перемишля 5 вересня 2015 р., як повідомляє Польське Радіо, гопака станцювали 253 учасника – це молодь з України й Польщі, яка брала участь у проекті «Польсько-українські хореографічно-вокальні майстер-класи». Проект реалізовували у рамках програми Міністерства національної освіти Польщі, спрямованої на розвиток польсько-української співпраці молодого покоління. Учасники Проекту встановили світовий рекорд для книги Ґіннеса під назвою: «Найбільший гопак у світі».

Також є Пам'ятна монета НБУ присвячена гопаку.

Унікальний танцювальний колектив, який називають восьмим чудом світу,  Грузинський балет "Сухішвілі" почав свій виступ з українським прапором. Це був не єдиний подарунок для українців, окрім нових, і також вже відомих улюблених танців, балет станцював український гопак. Щоправда, він був незвичний, адже мав яскравий грузинський колорит.

Вчитель математики:

Діти, ви знаєте, що гопак був створений дуже давно, коли ще існувала Запорізька Січ.

Вам, мабуть,  буде дуже цікаво дізнатися в якому році  цей танець отримав «нове життя» у нашій країні.

Розв’яжемо таку задачу:

Якщо до року відродження гопака додати ще 100 років, а потім від отриманої суми відняти 22, то отримаємо 2015. Знайдіть рік відродження гопака, склавши рівняння.

Розв’язання

(х+100)-22=2015

х+100=2015+22

х+100=2037

х=2037-100

х=1937

(1937 р.)

 Вчитель музики:

У сучасній історії відродження гопака пов'язують з діяльністю Павла Павловича Вірського, який створив у 1937 році ансамбль народного танцю УРСР. На основі класики та традиційного фольклору, він поставив той гопак, котрим до сих пір завершує концерти академічний ансамбль танцю України його імені.

Показ кліпу. Український Бойовий гопак.

Особливості танцю

Виконується соло або групами в швидкому темпі з використанням карколомних стрибків.

  • У якому темпі виконується гопак? (швидкому)
  • Які особливості танцю? ( Особливою рисою є демонстрація сили, спритності. Учасники переміщуються парами по колу, а хлопці змагаються у спритності. Дівчата танцюють ліричну частину. У фіналі гопак знову бурхливий та темпераментний. До специфічних рис гопака слід віднести шпагат, що виконується зі стрибком, коли ноги та руки відвернуті в паралельні боки. Також є фігура «павучок», коли танцюрист, сидячи навколішки, спирається на руки, та, ніби відкидаючи ноги вперед, переміщується сценою).
  • Музичний супровід гопака : мелодія енергійна, весела, жвава, рухлива

Вчитель музики:

Козачок – старовинний масовий хороводний танець. Першими його виконавцями були воїни-козаки. Звідси походить його назва. Танець козачок можна  сміливо назвати інтернаціональним.  Існує велика кількість його  різновидів: український козачок,  російська козачок, терський козачок, кубанський козачок. Найбільшого поширення і популярність отримали російська і українська версії танцю.

Музичний супровід

 Перший музичний  супровід з’явився ще в  17 столітті. Створення композиції  приписується на рахунок польського  композитора Дусяцкого. У російських літописах мелодія козачка згадується у другій половині 18 століття. Далі мелодія козачка стала популярною у французьких балетах.

Показ кліпу. Український танець «Козачок»

  • Які особливості танцю козачок? ( Іноді танець починається повільним вступом ліричного характеру. Але основна частина його завжди бадьора і життєрадісна. Цей український масовий танець виконується парами, рядами, солістами. Його награші та танцювальні фігури мають багато спільного з гопаком, але характер танцю більш легкий).
  • Який темп музичного супроводу? (швидкий)
  • Чи є схожість між гопаком і козачком? (так, проте в порівнянні  з гопаком в козачкові набагато  менше використовується акробатичних  трюків і складних танцювальних  малюнків. Козачок вважається більш  ліричним народним танцем, ніж  гопак).

Вчитель математики:

Для наступної гри нам треба пригадати як в музиці називається кількісний склад виконавців: 1, 2, 3, 4, 5?

Гра «Математичний квартет»

                       дует +дует = 4

                       тріо +дует = 5

                       соло +тріо = 4

                       квінтет – соло = 4

Фізкультхвилинка

Вчитель музики:

Аркан-український народний чоловічий танець. Ритуальний танець аркан виконували чоловіки в колі перед військовими виступами. Танець повинен був перевірити воїна на міцність і витривалість, а хто не витримував і розривав руки під час танцю, той вибував з кола та не складав іспиту.

Танець «Аркан» є головним елементом обряду посвячення гуцульського двадцятирічного хлопця у легіні. Після участі у ньому він отримував право здійснювати танці, носити бартку (топірець), вбивати ворогів та підперезуватися широким паском, тобто ставав потенційним опришком. Перекази свідчать, що вперше гуцульський танець «Аркан» виконали витязі, які зійшли з гір.

Показ кліпу . Український танець «Аркан»

Вчитель математики:

Розв’яжіть рівняння та з’ясуйте, в скільки років допускався хлопець до виконання танцю «Аркан»?

х+6х=140

7х=140

х=140:7

х=20.

Отже, хлопцеві мало бути? (20 років)

Вчитель музики

А зараз познайомимось із ще одним танцем – метелиця. Метелиця — український народний масовий хороводний танець жвавого характеру і темпу.

Показ кліпу український танець метелиця

Особливості танцю. (Кількість виконавців необмежена. Всі встають у коло обличчям до центру і беруться за руки. Заздалегідь вибирають ведучу пару виконавців. Виконується в парі з переплетінням рук і швидким кружлянням, що ним нагадує снігову заметіль (метелицю). Танець супроводжується співом з текстами жартівливого характеру.)

  • Звучання яких народних інструментів ви почули під час звучання танцювальних композицій?
  • Який танець вам найбільше сподобався? Чому?
  • Який настрій навіяла вам музика?
  • Охарактеризуйте мелодію цих танців ( швидкий темп, проте є ліричні частинки; мажорний лад, мелодія у всіх цих танцях бадьора, весела;

Вчитель математики:

Розв’яжи задачу за допомогою рівняння.

Козак їхав до Дунаю три дні. За перший день він проїхав 170 км, за другий день

155 км, а за третій – невідомо.  Який шлях подолав козак за третій день, якщо  за три дні він проїхав 460 км?

Розв’язання

170+155+х=460

325+х=460

х=460-325

х=135

(135 км)

6. Вокально-хорова робота

Вчитель музики:

-Виконання розспівки.

-Повторення української народної пісні «Їхав козак за Дунай»

-Виконання пісні хором; у дуетах.

7. Підсумок уроку.

Вчитель математики:

- Що саме ми згадали, розв’язуючи кросворд, виконуючи завдання ? (компоненти математичних дій, розвязування рівнянь і задач за допомогою рівнянь).

Вчитель музики:

-З якими українськими народними танцями ми познайомились сьогодні на уроці? Який з танців вам запам’ятався найбільше? Чим?

Вчитель математики:

-Знання з якої теми  математики ми сьогодні закріпили?

Вчитель музики:

-Яку пісню ми сьогодні виконували?

VІІ. Домашнє завдання:

Вчитель музичного мистецтва:

Спробуйте дослідити, які з українських народних танців найбільш популярні на даний час.

Вчитель математики:

 Складіть задачу про танці та розв'яжіть її за допомогою рівняння.

1

 

docx
Додано
18 жовтня 2020
Переглядів
1355
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку