Інтегрований урок на тему "Charles Dickens. "A Christmas Carol". The dynamics of Scrooge's image, the reasons of his spiritual rebirth."

Про матеріал
Інтегрований урок на тему "Charles Dickens. "A Christmas Carol". The dynamics of Scrooge's image, the reasons of his spiritual rebirth." Учні ознайомляться з особливостями святкування Різдва в Україні та Англії, причинами духовного відродження Скруджа.
Перегляд файлу

 

Novostepanivsky educational complex

Olexandrovsky district

Donetsk region

 

 

 

 

 

Charles Dickens. "A Christmas Carol". The dynamics of Scrooge's image, the reasons of his spiritual rebirth.

C:\Users\Admin\Desktop\image.jpg

 

Prepared by English teacher:

Iljina S.V.

 

 

 

 

 

 

Subject: English and foreign literature.

Form: 6th.

Section: Charles Dickens as the most achieved representative of the English critical realism literature of the 19th century.

Theme: Charles Dickens. "A Christmas Carol". The dynamics of Scrooge's image, the reasons of his spiritual rebirth.

Type of lesson: application of knowledge, skills.

Teacher: Ilyina S.V., an English teacher, the ІІ category.

Purpose:

  •            to trace the dynamics of Scrooge’s image, to determine the reasons for his spiritual rebirth;
  •            to develop skills:
    •                express your opinion about what you read,
    •                confirm your opinion with quotations from the text,
    •                characterize the image of the main character;
    •                develop students' creative abilities;
  •            to form:
    •                understanding that money is not the most important thing in a person's life,
    •                the desire to honor traditions and customs,
    •                the desire to eradicate anger, misery, rudeness, selfishness.

Form of conducting: traditional lesson.

Methods and techniques: mind map, drawing up the associative bush “Christmas gifts”, discussion, questionnaire, working in groups, creative task, verbal drawing, mini-debate, interactive exercise "Microphone", drawing a logical scheme.

Students will know:

  •                 features of celebrating Christmas in Ukraine and England,
  •                 the causes of Scrooge's spiritual rebirth.

Students will be able to:

  •                 characterize the image of the main character,
  •                 identify the positive and negative traits of Scrooge’s character,
  •                 make an associative bush, logic circuit,
  •                 work in groups.

Equipment: story text "A Christmas Carol", handouts, illustrations for the work, a multimedia board, a computer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Procedure

 

No act of kindness, no matter how small, is ever wasted.

Aesop

 

I.  Warm-up. Aim.

ET: Good morning boys and girls! Today at our lesson we are going to speak about the English literature. You’ll read, do some tasks and share your opinions on the theme.

1. Mind map.

УЗЛ: Але спочатку давайте прочитаємо епіграф нашого уроку, розкажіть, як ви його розумієте.

ET: What is kindness for you? (Ps share their opinions). Let’s make a mind map with your answers.

2. ET: Now I want you to remember the name of the author whose book we’ve just finished reading.   It’s Charles Dickens. You’ve read his book, but do you know much about the writer himself?   I’m not sure and that’s why I want to offer you the following task. You’ll watch the presentation about Charles Dickens and while watching you‘ll mark information with special signs such as “a tick V” for information you know, “+” – for information you have learned, and ”?” – for what you’d like to know, then you’ll have to fill in a table.”  (Ps watch the presentation and fill in a table).

V

+

?

I know it

It’s absolutely new for me

I’d like to learn about it more

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II. Main part of the lesson.

УЗЛ: Різдво - одне з найбільш шанованих релігійних свят у світі. Цього дня у Віфлеємі народився Ісус Христос, якого Бог послав на Землю, щоб спокутувати гріхи та врятувати людство ("Ісус" єврейською означає "порятунок"). Цей день буквально розділив історію людства на "до" і "після" (н.е.). З Різдва Христового починається сучасний відлік часу.

ET: Despite the peculiarities of the traditions of celebrating Christmas in different nations, nowadays almost all of them are united by some common symbols. In the Slavic lands, Christmas merged with the ancient Slavic rite - Christmastide (that eventually became Christmas). It was considered the funniest time of the year: young people gathered for mass festivities, sang songs, told stories. In England there is a tradition on the night before Christmas to light the candle at all the windows. In Serbia, people burn an oak twig and see how many sparkles are there: "The more sparkles, the more happiness and money, and joy will be in the house." In Spain, before the Christmas service of God everyone dance, holding hands, in front of the temple. In India, Christians decorate mango or banana for Christmas tree.

 

1. Drawing up the associative bush “Christmas gifts”.

УЗЛ: Перед вами на дошці ви бачите  ялинку. Вона не прикрашена. Отже, зараз ми маємо підготувати її до свята. У вас є різнокольорові іграшки. Запишіть на них ті риси характеру, які б ви хотіли розвивати, і щоб вони стали найкращими різдвяними подарунками для ваших батьків. Тепер прикрасьте ними нашу ялинку. (Діти прикріплюють іграшки до ялинки, роздатковий матеріал №1, 2)

 

2. ET: Today we will continue to work on the study of Charles Dickens' story "A Christmas Carol”. Our main task is to characterize the image of Scrooge, to identify the causes of his spiritual rebirth.

     Let's watch a trailer from the filmA Christmas Carol”  by Charles Dickens. And after that, we will try together to determine the basic moral principles that a person must have.

( https://www.youtube.com/watch?v=ex1UQnJCIDs )

Task "Unfinished sentence".

ET: read the sentences and complete them, work in groups.

Examples of sentences:

"I will not spare bread to the hungry because I…"

"I do not hurt the weaker because I…"

"I will not answer rudeness for rudeness because I…"

УЗЛ: А як би ви продовжили такі вислови?

"Я буду слухати своїх батьків, тому що я ..."

"Я не буду брехати своєму другові, тому що я ..."

"Я не залишатиму своїх товаришів у біді, тому що я ..."

"Я буду молитися, коли згрішив, бо я ..."

 

 

 

3. Relaxation

ЕT: On Christmas you should be especially generous, warming everyone with your love, given from the heart. At home, each of you prepared a tiny sign of attention to your friends. And now exchange the gifts and say the best wishes to them.

 

4. Discussion

ET: Now, let's get back to the work of Charles Dickens's “A Christmas Carol”. You have read the story, so you can easily answer these simple questions (work in groups).

- Who did you enjoy the most? Why?

- Who didn’t you like? Why?

- How did Ebenezer Scrooge treat Christmas? Find and read the relevant quote.

УЗЛ: Подумайте і дайте відповіді на такі запитання:

- З чим Скрудж асоціює Різдво?

- Які риси характеру має герой?

 

5. Бліц-опитування

УЗЛ: Давайте перевіримо ваші знання з сюжету твору і виконаємо бліц-опитування.

 

1. Головний персонаж «Різдвяної пісні у прозі» очолював контору:
а) «Скрудж і Кретчит»;
б) «Скрудж і Марлі»;
в) «Скрудж і Скрудж».

 

2. «Які дурниці!» - так Скрудж сказав про:
а) прогулянку;
б) Різдво;
в) Новий рік.

 

3. На святковий обід Ебенезера запросив:
а) компаньйон;
б) клерк;
в) небіж.

 

4. Скільки духів приходили до Скруджа:
а) два;
б) три;
в) чотири?

 

5. Хто з духів був убраний у «простий зелений балахон чи то мантію»:
а) Дух Минулого Різдва;
б) Дух Нинішнього Різдва;
в) Дух Майбутнього Різдва?

 

6. Хворого хлопчика з родини Кретчитів звали:
а) Пітер;
б) Том;
в) Тім.

 

7.До зустрічі з духами Скрудж був:
а) хворим;
б) добрим;
в) лихим.

 

8. Що стало кульмінаційним моментом подорожі Скруджа з Духом Майбутнього Різдва :
а) Скрудж побачив себе старим;
б) Скрудж побачив власну могилу;
в) Скрудж побачив власну матір.

 

9. Компаньйона Марлі звали:
а) Джеймс;
б) Джейкоб;
в) Джордж.

 

10. За чим послав Скрудж клерка після Різдва, коли той прийшов на роботу в контору:
а) індичкою;
б) вугіллям;
в) папером?

 

11. За жанром "Різдвянапісня у прозі" це:
а) роман;
б) повість;
в) оповідання.

 

12. Характеризуючи головного героя в кінці твору, Діккенс декілька раз уживає епітет:

а) добрий;                  

б) гарний;                      

в) щирий.

 

 

6. Verbal drawing

ЕT.: Describe Scrooge's appearance. How do you imagine him? If necessary, use illustrations from the story.

- How did Ebenezer treat people, Bob Cretchit, his nephew?

- How did other characters treat Scrooge?

- What was the most valuable thing for Scrooge in his life?

 

7. Mini-debate

УЗЛ: Як ви думаєте, які  причини морального падіння головного героя. Я пропоную такий перелік причин:

а) відсутність батьківської любові на самому початку життєвого шляху;

б) спроба за допомогою грошей добитись визнання і поваги від родини та оточуючих, повне зосередження на матеріальних інтересах і цінностях;

в) нездатність людини протистояти міщанським суспільними уявленнями про життєвий успіх і принципи моралі; непомірна жага влади;

г) небажання обтяжувати себе обов’язками, що вимагають відповідальності.

ET: Do you agree with the idea that money is the most important thing in a person's life?

- What do you value most in your life?

ET: You can buy a book for money, but not knowledge, medicine, but not health, relationships, but not friends, affection, but not love, an icon, but not faith, a place in the cemetery, but not in heaven.

 

8. Drawing up a logical circuit

ET: Name character traits that are proper for the protagonist at the beginning of the story and write down them on the poster.

Discussion

- What purpose does Marley come to Scrooge for?

- What is Marley calling for his companion? Read the quote.

(Working in groups)

T.: Explore changes in the character's behavior while traveling. Find the right quotes.

Group 1 - a trip to the past.

Group 2 - this morning's journey.

Group 3 - a trip to the future.

 

9. Press Method

УЗЛ:

- Яка з трьох поїздок справила найбільше враження на Скруджа? Обґрунтуйте свою думку.

- Які дії свідчать про відродження Скруджа?

- Уявіть, що третій дух не з’явився. Чи змінився би Скрудж?

- Чи може людина змінитися в реальному житті?

-Чому змінився Скрудж?

 

10.Drawing up a logic circuit (continued)

T.: Write above the stairs those traits that are proper for the hero after the rebirth.

 

C:\Users\Admin\Desktop\homme-d-blanc-se-tenant-sur-des-étapes-bille-d-différente-48553429.jpg

(Scrooge’s journey in time and space)

 

11. Creative task

ET: Scrooge changed and corrected his mistakes. Try to predict the future of the hero. Make a short story.

УЗЛ: Підготуйте звернення Скруджа до людей.

 

12. Reflection

Microphone Interactive Exercise

ET: During our today’s lesson

 I found out...

 I liked it the most...

 I'm having difficulty...

 I was interested...

 

III. Homework.

 

ET: For the next lesson:

1.To write a composition on the theme: "How to cure a person from evil."

УЗЛ:

2. Підготуватися до інсценізації уривку з повісті.

 

IV. Assessment of students.

 

Handout №1C:\Users\Admin\Desktop\006.jpg

 

Handout №2

Картинки по запросу "картинка шарик на елку"Картинки по запросу "картинка шарик на елку"

Картинки по запросу "картинка шарик на елку"Картинки по запросу "картинка шарик на елку"

 

 

 

(Чесний, щирий, доброзичливий, товариський, уважний, старанний, творчий, розумний, мудрий, дотепний, яскравий, добрий (добросердий), турботливий (уважний), гнучкий, вірний (вірна), ніжний, ласкавий (люблячий), пристрасний, працьовитий, великодушний, гостинний, радісний, (веселий, жвавий), харизматичний).

 

 

 

 

Список використаної літератури:

  1.                 Диккенс Ч. Рождественская песнь в прозе// Собр.соч.: В 30 т. Т.12. М.: Художественная литература. 1959. С.5-101.
  2.                 Цвейг А.Диккенс//Тайна Чарльза Диккенса. М.: Книжная палата, 1990.С.243-263.
  3.                 Методика викладання іноземних мов у середніх навчальних закладах: Підручник./ Кол. авторів під керівн. С.Ю. Ніколаєвої. – К.: Ленвіт, 2002. – 328 с.

 

 

docx
Додано
17 листопада 2020
Переглядів
575
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку