Розробка інтегрованого уроку з хімії у 8 класі на тему"Подорож країною Елементарію" містить цікавий та пізнавальний матеріал для учнів класу. Під час уроку застосовані різноманітні форми та методи роботи.
Мандрівка країною Елементарію (урок – подорож, інтегрований урок).
Мета уроку: узагальнити знання учнів з теми: «Періодичний закон та періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва; стимулювати пізнавальну діяльність учнів; розвивати інтерес до предмета; формувати вміння швидко і чітко формувати свої думки, логічно їх викладати і відстоювати свою точку зору.
Мета вчителя показати велич періодичного закону та періодичної системи хімічних елементів через який відбувається єдність живої та неживої природи; єднання країн, штатів, материків, вчених, письменників, богів.
Обладнання: таблиця хімічних елементів, схема маршрут подорожі,презентація
Форми роботи: індивідуальна, групова, колективна.
Методи роботи: мозковий штурм, самостійна робота.
Методи навчання. Репродуктивні, частково - пошукові, творчі, евристичні; методи контролю: практичні – розв’язування вправ і задач.
Девіз уроку: «Запитуйте та відповідайте – це девіз пізнання і навчання».
Хід уроку
Організація класу. Підсумковий урок з теми «Періодичний закон та періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва та будова атома» ми проведемо у вигляді мандрівки країною Елементарію. Мешканці цієї країни дуже різні, навіть з протилежними характерами, але всі вони поважають закони свого засновника. Я думаю, що ви зрозуміли, що мова їде про великого вченого, Д.І. Менделєєва.
Природа має лиш один секрет –
Чи тут, чи там, у Космосу глибинах,
Все: від малих піщинок до планет –
Із елементів складене єдиних.
Ці слова є досить вдалими. Ви впродовж уроку зможете переконатись в цьому.
Гаслом нашого уроку я вважаю доречними слова О. Ферсмана
« Таблиця Менделєєва є таблиця історії і життя всесвіту»
Як Д.І. Менделєєв відкрив періодичний закон? (був відкритий в результаті тяжкої праці протягом 15 років(1854-1869). Коли Менделєєву говорили, що він геній, учений відповідав «Трудився все життя- тому і геній».
1 березня 2016 року в світі відмітили 147 річницю відкриття періодичної закону .
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Ознайомлення учнів з етапами
Мандрівка буде проходити за таким маршрутом:
Як і кожна мандрівка, так і наша буде вимагати від нас знань, умінь та навичок. Тому бажаю всім поповнити знання з даної теми, бути кмітливими та мудрими під час подорожі.
ІІІ. Перевірка знань і умінь учнів.
Станція «Розминка». 1.Бліц – опитування…. При проведенні бліц- опитування учням ставиться якнайбільше простих запитань, які потребують короткої відповіді.
2.Самостійна робота 5хв
Варіант 1
І рівень
1. Вкажіть формулу вищого оксиду, хімічного елемента з протонним числом 7: а) R2O; б) R2O5; в) RO; г) R2O3.
2. До однієї групи належать елементи з порядковими номерами: а) 12; б) 20; в) 21.
3. В зазначеному переліку знаків хімічних елементів: Fe, N, Li, C, Cu більше елементів: а) металічних; б) неметалічних.
ІІ рівень
ІІІ рівень
2. В будові атомів елементів з порядковими номерами 5 і 8 спільне:
а) заряд ядра; б) кількість електронів; в) кількість електронних рівнів; г) кількість електронів на зовнішньому енергетичному рівні. Відповідь підтвердьте.
IV рівень
ІІ варіант
І рівень
а) 23; б) 12; в) 11.
3. Який з елементів утворює летку водневу сполуку типу RH: а) Р; б) С; в) Br.
ІІ рівень
а) основні; б) кислотні; в) амфотерні.
ІІІ рівень
а) нейтронів; б) протонів; в) електронних рівнів; г) електронів на зовнішньому енергетичному рівні. Відповідь мотивуйте.
IV рівень
станція «Географічна» ( презентація)
У давнину було відомо 10 елементів, які утворювали певні прості речовини: C. S.Fe.Cu.Ag.Au.
У середні віки були відкриті: Бісмут, Арсен.
У 17 столітті люди дізнались про існування фосфору, нітрогену,берилію, гідрогену,вольфраму, ітрію, оксисену, кобальту, молібдену, мангану, магнію, нікелю.
У першій половині 19 століття учені відкрили алюміній , бор, бром, ванадій, йод, іридій, калій кальцій, кадмій, літій,натрій,осмій,паладій, родій, рутеній, селен, торій.
До 1869 рокувже було відомо 63 хімічні елементи.
Знаходились великі вчені,
Науку рухали вперед.
Та ось на світ з’явився геній
І головний відкрив секрет
Він працював для Батьківщини,
Життя не шкодував свого.
Був Менделєєв справжнім сином
Росії й людства усього.
Узяв з минулого найкраще,
В майбутнє сміло зазирнув
І розум його роботящий
Багато в світі осягнув.
Відкрив закон періодичний,
Що став для хіміків взірцем.
Закон, що буде жити вічно,
Бо вічний рух в собі несе!
(про Д.І. Менделєєва)
Ми закінчили вивчення теми «Періодичний закон і Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва. Будова атома». Істотна особливість Періодичного закону полягає в тому, що, на відміну від деяких інших фундаментальних законів природи, його не можна записати у вигляді математичної формули, він має наочне графічне відображення — Періодичну систему. Періодичний закон належить до таких наукових постулатів, які реально існують у природі, тому ніколи не втратить свого значення.
IV. Підсумок уроку.
7 серпня 1887 року повітряна куля, наповнена воднем, піднялася над хмарами на висоту більше трьох кілометрів.
У корзині кулі знаходився пілот і одночасно дослідник, який спостерігав сонячне затемнення і перевіряв роботу чисельних приладів, в тому числі барометра його власної конструкції. Барометр дозволяв швидко визначити відстань від кулі до Землі по величині атмосферного тиску.
Гнана вітром, куля пролетіла понад 100 км. Сміливому пілоту-досліднику і єдиному учасникові цього вдалого, на щастя, польоту були 53 роки. Його звали Д.І.Менделєєв.
Нелегкий тягар всесвітньої слави творця періодичного закону, який він відкрив у 1869 році, ніскільки не вплинув на невпинне і мужнє прагнення до пізнання невідомого, що все життя володіло великим хіміком.
І вам я бажаю жадання пізнання, безпомилкової інтуїції, хай кожен вибере правильно свою стежку, свою дорогу, свою науку.
Спасибі за співпрацю та гарні відповіді
Додаток 1
Хвилинка – цікавинка»
За чутками, ідея таблиці прийшла Менделєєву уві сні, та коли його спитали про це, вчений відповів: « Я МОЖЕ 20 РОКІВ НАД ЦИМ ДУМАВ, А ВАМ ЗДАЄТЬСЯ – ОТАК, РАЗ І ГОТОВО…»
Д.І.Менделєєв полюбляв чай, який замовляв із Китаю на кілька років наперед, сам його змішував і запаковував.
У нього було цікаве хобі: полюбляв робити скриньки, валізки, рамки для портретів, самостійно переплітав книжки, також власноруч шив собі одяг.
в Татарстані знаходиться місто хімії – Менделеєвск
у травні 1955 р . групою американських учених під керівництвом; Глена, Виборга був відкритий 101 елемент, який назвали Менделєєвій;
перший хіміко – технологічний вуз в Радянському Союзі засновано в 1920 р.і названо ім’ям Д.І. Менделєєва;
на острові Кунашир розміщується вулкан, який носить ім’я Менделєєва;
один раз на 2 роки в день народження Д.І. Менделєєва (8 лютого) вченим присуджується Золота медаль Менделєєва за видатні заслуги в області хімії та технології.
Варіант 1
І рівень
1. Вкажіть формулу вищого оксиду, хімічного елемента з протонним числом 7: а) R2O; б) R2O5; в) RO; г) R2O3.
2. До однієї групи належать елементи з порядковими номерами: а) 12; б) 20; в) 21.
3. В зазначеному переліку знаків хімічних елементів: Fe, N, Li, C, Cu більше елементів: а) металічних; б) неметалічних.
ІІ рівень
ІІІ рівень
8. В будові атомів елементів з порядковими номерами 5 і 8 спільне:
а) заряд ядра; б) кількість електронів; в) кількість електронних рівнів; г) кількість електронів на зовнішньому енергетичному рівні. Відповідь підтвердьте.
IV рівень
1.Під час взаємодії тривалентного металу масою 11,2 г з хлором, добули хлорид металу масою 32,5 г. Що це за метал?
2.Під час взаємодії одновалентного металу масою 8,4 г з водою виділився водень кількістю речовини 0,6 моль. Який це метал?
ІІ варіант
І рівень
1.Скільки протонів містить ядро атома елемента з порядковим номером 11?
а) 23; б) 12; в) 11.
2.В зазначеному переліку знаків хімічних елементів: Cu, Mg, P, S, Cl більше елементів: а) металічних; б) неметалічних. 3. Який з елементів утворює летку водневу сполуку типу RH: а) Р; б) С; в) Br.
ІІ рівень
а) основні; б) кислотні; в) амфотерні.
ІІІ рівень
7.В будові атомів елементів з порядковими номерами 5 і 13 спільна кількість:
а) нейтронів; б) протонів; в) електронних рівнів; г) електронів на зовнішньому енергетичному рівні. Відповідь мотивуйте. 8.Дайте характеристику хімічного елемента з порядковим номером 6. Відповідно до положення у періодичній системі
IV рівень .Згорів двовалентний метал масою 20 г, в результаті горіння утворився його оксид масою 28 г. Який це метал?