Інтегрований урок на тему: "Складне речення з різними видами зв’язку. Микола Матвійчук. Збірка «Сонце світить усім», бувальщина «Жаринки в кухлику»".

Про матеріал

Мета уроку: закріпити знання учнів про складне речення з різними видами звязку, розвивати вміння використовувати набуті знання на практиці, ознайомити учнів із творчістю письменника рідного краю, виховувати інтерес до мовних явищ та літератури рідного краю.

Перегляд файлу

Дата:                    Урок №

Українська мова 9-б клас

Тема: Складне речення з різними видами зв’язку. Микола Матвійчук. Збірка «Сонце світить усім», бувальщина «Жаринки в кухлику». 

Мета: закріпити знання учнів про складне речення з різними видами звязку, розвивати вміння використовувати набуті знання на практиці, ознайомити учнів із творчістю письменника рідного краю,  виховувати інтерес до мовних явищ та літератури рідного краю.

Методи: словесні, наочні, практичні.

Обладнання: підручник, зошит, презентація, портрет Миколи Матвійчука, виставка книг, картки.

Тип уроку: інтегрований урок мови та літератури рідного краю.

Перебіг уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Слово вчителя. Діти, на сьогоднішньому уроці крім основного завдання – повторення і закріплення знань і вмінь по складному реченні з різними типами зв’язку, ми маємо  познайомимося  з творчістю письменника Конотопщини Миколою Матвійчуком. Але перш ніж перейти до її опрацювання, давайте спробуємо пригадати все, що вивчили на попередньому уроці. Не соромтеся відповідати, будьте старанними й активними – і ви досягнете мети.

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Метод «Атака на учня» (слайд )

  1. За будовою речення бувають…(прості і складні).
  2. На слайді.  (Прочитати про себе уривок з тексту, визначити яке із виділених речень є складним)

 

  1.  Які речення називаються складними?
  2. На які дві групи поділяються складні речення? (сполучникові, безсполучникові).
  3. На слайді: (Визначте вид сполучникового складного речення).

  1. Сполучникові складні речення бувають… (складносурядні і складнопідрядні).
  2. Яке речення називається складносурядним?  Складнопідрядним?
  3. Чим відрізняються складнопідрядні речення від складносурядних? (СПР- частини нерівноправні, ССР-частини рівноправні).
  4. За допомогою чого пов’язуються прості речення у сладнопідрядному? (сполучників і сполучних слів).
  5. Пригадайте 3 основні види СПР (означальні, з’ясувальні, обставинні).
  1. ВИКОНАННЯ ПРАКТИЧНИХ ВПРАВ

Кодований  диктант (слайд)

Завдання: проаналізувати подані речення, записати в таблицю номери, що відповідають їхньому виду. Зробити неповний синтаксичний розбір речення з різними видами зв’язку, накреслити схему.

Вид речення

Номер

Просте речення

0

Складносурядне речення

1

Складнопідрядне речення

3

Безсполучникове

8

Складне речення з різними видами зв’язку

9

1) Бомба влучила майже в центр приміщення дитячого будинку, і його мешканці залишилися без даху над головою. (М.Матвійчук «Баба Віра»).

2) Надворі стояла сувора зима 1942 року. (М.Матвійчук «Жаринки в кухлику»).

 3) Забриніли бруньки на вишнях,

Заяснішали дальні далі,

І в гаю крізь траву торішню

Спалахнули свічки конвалій.

4) Вона  зрозуміла, що давня мудрість була справедливою. (М.Матвійчук «Чудовий сон».

5) Хлопець був хазяйновитий, надійний, вони побралися й виїхали до іншого міста. (М.Матвійчук «Запаморочення»).

Ключ: 0.2; 1.1; 3.4; 8.5.

Робота біля дошки. Синтаксичний розбір (слайд  )

Забриніли бруньки на вишнях,

Заяснішали дальні далі,

І в гаю крізь траву торішню

Спалахнули свічки конвалій.

Речення, складне, сполучникове, з різними типами зв’язку (безсп., складносурядне)

[], [], і [].

Для вчителя. (складними речення з різними видами зв’язку наз. багатокомпонентне (більше 2-х частин) речення з різними типами зв’язку між його частинами – спол.. безпл.).

Слово вчителя.(слайд) Конотопщина, як і вся українська земля, щедра на літературні таланти, і про це вона заявила здавна. Вона дала світові чудових письменників – класиків, співців рідної природи, виразників дум та почуттів простих трударів, тонких ліриків, палких патріотів. Читаючи твори наших земляків, розуміємо, що їхні твори про нас, наші щоденні клопоти й проблеми. Майстри слова говорять літературними рядками про те, що близьке, знайоме, рідне кожному із нас. Діти, назвіть мені письменників Конотопщини? (Олена Багрянцева, Оксана Козлова, Надія Петренко, Федір Рижий, Микола Матвійчук та Михайло Казарцев). Сьогодні ближче ми познайомимось із творчістю Миколи Матвійчука та його бувальщиною «Жаринки в кухлику»

Випереджувальне завдання (повідомлення про автора ___________________)

Для вчителя

Матвійчук Микола Миколайович народився 21 вересня 1952 року у м.Конотопі. Після закінчення у 1969 році СШ № 13 працював на заводі учнем слюсаря-інструментальника.

 У 1975 році закінчив історичний факультет Чернігівського інституту ім.Т.Г.Шевченка. Працював учителем у сільській школі. Працював викладачем у ПТУ, технікумі, ВУЗІ. Заснував у Конотопі і 8 років очолював станцію юних натуралістів. «Відмінник освіти України».

Нагороджений Почесною грамотою академії педагогічних наук України.

Член національної спілки журналістів України. У журналістиці – 46 років.

Має відзнаку «Срібне перо» (м.Конотоп).

Автор тринадцяти  прозових та чотирьох поетичних книжок.

 

Зазначається, що збірка є підсумком творчої діяльності Миколи Матвійчука за останні 49 років і містить як нові твори автора, так і твори, які вже друкувалися в передніх збірках.

Книга «Сонце світить усім» включає в себе чотири розділи: «Етюди», «Новели», «Бувальщини» та «Усмішки». Також до неї ввійшли «Вітання та присвяти» Миколі Миколайовичу від колег по перу.

У новій книзі автор продовжує та розвиває тему любові до природи та рідного краю.  Його твори вирізняються своєрідним стилем, а також гуманністю, добротою та віддзеркалюють все те, що автор бачить навколо себе, що чує і відмічає його допитливий розум.

Бесіда за текстом твору «Жаринки в кухлику»

  • Чим вам сподобався твір?
  • У яких умовах виховувався  головний герой?
  • Яка тема твору?
  • Основна думка твору?
  • Чому твір так називається?
  • За жанром «Жаринки в кухлику» - це…(бувальщина)

Випереджувальне завдання (літературознавець)

Запис у зошит (слайд).

Бувальщина – невеликий прозовий твір про одну подію з життя головного героя.

Ознаки бувальщини:

-невеликий за розміром;

-чіткий сюжет;

-незначна кількість персонажів;

-описи.

Творче завдання: конструювання складних речень з різними видами зв’язку.(Слайд)

  1. Підсумок уроку

Рефлексія (слайд  )

Вправа «Мікрофон».

Продовжити речення

- Головні результати моєї роботи на уроці - це…

- Найбільший інтерес викликали такі завдання: …

- Найважливішими для мене були такі епізоди уроку: …

- Ці знання і вміння я обов’язково використаю під час …

- Найбільше моє досягнення сьогодні -

V.

 

 

 

 

docx
Додано
9 вересня 2018
Переглядів
1492
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку