Інтегрований урок Біологія+Хімія на тему "Сульфур – хімічний елемент, що входить до складу білків живих
організмів." Урок містить цікаві, компетентісні завдання.
Тема: Сульфур – хімічний елемент, що входить до складу білків живих
організмів.
Мета: розглянути кількісний вміст Сульфуру в організмі людини, добову норму цього елемента в їжі, колообіг Сульфуру в природі; охарактеризувати Сульфур за місцем в періодичній системі хімічних елементів Д.Мендєлєєва та будовою атома, як хімічний елемент, що входить до амінокислот в організмі людини, білка волосся і нігтів, вітаміну В1, який бере участь в обміні вуглеводів, жирів і білків, зробити висновок про використання сірки та її сполук у медицині, вплив на організм сірководню та оксидів Сульфуру, важливість охорони довкілля від сполук Сульфуру; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, робити висновки, самостійно шукати інформацію; виховувати екологічну культуру та мислення.
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І. Мендєлєєва, медичні
препарати, природні матеріали, що містять Сульфур
Хід уроку
І. Організаційний етап. (Вправа «Чарівна посмішка»)
Заняття починається з посмішки. Усмішка чарівна, вона має бути єдиною розрадою і втіхою, рятувальним колом у важку хвилину. Усміхаючись над своїми бідами – гіркота від яких зникне, усміхнись своєму супротивнику, зникне його озлобленість. Усміхнись і над своїм озлобленням – зникне і воно.
ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності.
(Колективна робота над віршем)
Я поширена в природі,
Є в молекулі білковій.
У воді не розчиняюсь,
Із вулканів я з’являюсь.
Хвору шкіру очищаю,
Навіть в пеклі я буваю.
(Фронтальна бесіда).
ІІІ. Оголошення теми і мети заняття.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Положення в періодичній системі. (Вправа «Вставте пропущені слова»).
Сульфур знаходиться у … періоді, … групі. Порядковий номер… . Відносна атомна маса… . Будова атома: протонів…, електронів…, нейтронів… . Заряд ядра атома… . Проявляє… властивості.
2. Вміст Сульфуру в організмі людини. (Інформаційне повідомлення вчителя з елементами бесіди.)
Щоденна норма Сульфуру складає – 850-930мг.
У м’язах міститься – 0,5 – 1,1%;
в кістках – 0,5-0,24%;
у крові – 1800мг/л.
В організмі дорослої людини міститься – 140г Сульфуру.
- Як ви думаєте, в яких продуктах харчування міститься Сульфур?
- Сульфур міститься у: цибулі, часнику, кропиві, м’ясі, молоці, маслі.
3. Роль в організмі людини. (Вправа «Підвішування проблеми)
Сульфур входить до складу водорозчинного вітаміну B1 (тіамін).
Факт 1. В Південно-східній Азії в кінці ХІХ ст. сотні тисяч людей, які харчувались переважно очищеним рисом загинули від хвороби бері-бері. Що стало причиною захворювання?
Відповіді учнів…
Вчитель.
Факт 2. Сульфур входить до складу незамінних амінокислот: цистеїну, метіоніну. Для чого людському організму потрібні амінокислоти?
Відповіді учнів…
Вчитель.
4. Медичні препарати. (Інформаційне повідомлення вчителя)
5. Аналіз схеми колообігу Сульфуру в природі. (Колективна робота)
6. Вплив на організм сполук Сульфуру та охорона довкілля.
(Самостійний пошук знань (на цьому етапі учні працюють в групах з додатковою літературою і складають опорний конспект на основі вивченого)).
І група – Фізіологічна дія Сульфур(ІV) оксиду.
ІІ група – Фізіологічна дія Сульфур(VІ) оксиду.
ІІІ група – Фізіологічна дія сірководню.
ІV група – Вплив на довкілля сполук Сульфуру.
Приклад опорного конспекту.
І група. Сульфур(ІV) оксид токсичний. Невелика концентрація його у повітрі викликає подразнення слизових оболонок дихальних органів і очей. Тривала дія навіть невеликих концентрацій оксиду призводить до виникнення у людини бронхіту, гастриту, та інших хвороб, у тому числі, можливо, й раку легенів. Сульфур(ІV) оксид вважається найнебезпечнішим для здоров’я людини, оскільки викликає загальне ослаблення організму і у поєднанні з іншими забрудниками довкілля спричиняє скорочення середньої тривалості життя.
ІІ група. Сульфур(VІ) оксид токсичний, уражає слизові оболонки й дихальні шляхи, викликає тяжкі опіки шкіри, енергійно руйнує органічні сполуки.
ІІІ група. Сірководень – отруйний, у великих кількостях спричиняє смерть. Небезпечний: не відчувається вже через 5хв. Руйнує гемоглобін крові. Протиотрута: вдихання невеликої кількості хлору, свіжого повітря.
ІV група. Сульфур(ІV) оксид потрапляючи в атмосферу окислюється киснем до сульфур(VІ) оксиду. Він в свою чергу взаємодіє із водяною парою в результаті чого утворюється сульфатна кислота. Вона у вигляді опадів потрапляє на рослини, тварини, людину, спричиняючи опіки.
V. Узагальнення та систематизація знань. (Вправа «Запитай у друга»)
Учні працюють в парах, задаючи один одному запитання по вивченому матеріалі.
VІ. Підведення підсумків.
VІІ. Домашнє завдання.
Підготувати повідомлення: «Вплив сполук Нітрогену на організм людини.