Інтегрований урок: Весна. Весняні первоцвіти
Хід уроку
І.Організація до роботи
Вчитель. Встаньте, діти, підтягніться,
Один одному всміхніться.
Привітайтесь до гостей
Діти. Ми радо гостей в нашім класі вітаєм,
Здоров’я і щастя усім вам бажаєм.
Вчитель. На урок старання не забули взяти?
Діти. Ні!
Вчитель. Сядьте всі рівненько - будем працювати.
Давайте повторимо пам’ятку – тренінг (На екрані комп’ютера)
Діти. Я – школяр, я - школярка
Я – особистість творча
Я- думаю, порівнюю,
Я – аналізую, висловлюю своє судження,
Я – хочу більше знати, чітко і зв’язно розповідати.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
-
Відгадування загадки.
- Послухайте загадку і подумайте, про яку пору року в ній розповідається.
Де вона проходить, -
Там травиця сходить,
Квіти розцвітають,
Солов’ї співають.
- Чому ви думаєте, що це весна?
(Відповіді дітей – ознаки весни)
-
Складання «асоціативного куща».
- Діти, що ж відбувається з природою навесні?
- Які зміни відбуваються в неживій природі?
- А у живій природі?
- Чи всі ознаки ви назвали? Давайте подивимося.
2. Хвилинка поезії
Надійшла весна прекрасна, Зацвіли луги, діброви,
многоцвітна, тепла, ясна, повно гомону, розмови
наче дівчина в вінку. і пісень в чагарнику.
- Чому ж поет назвав весну многоцвітною?
- З ким автор вірша порівняв весну? слайд
- А з чого сплітається вінок дівчини?
-
Перегляд слайдів «Картини весни»
- Зверніть увагу на кольори весни.
-
Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
ЦЕЙ УРОК НАВЧИТЬ МЕНЕ
Робити висновки
Аналізувати спостереження
Складати опис квітки
Висловлювати своє ставлення до приросьогодні сьогодні продовжуємо працювати в групах і підводимо підсумок проекту весна первоцвіти
кожна група працювала над своїм завданням
Історики (природолюби)
Народознавці
Художники
Пошуковці
5 Самостійна робота з текстом.
-
виконати наступне завдання: відновити текст і розповісти, про що він. (слайд 9)
по завершенні роботи розповідають про що довідались.
-
Творча робота з текстом.
-
На аркушах паперу перед вами міститься текст казки, в якому не все на своїх місцях. Перегляньте уважно і поясніть, в чому суть помилки.
Прокинулась Весна, а на дворі роботи – тільки встигай.
Квітню голови нема часу підняти вгору, все в клопотах: і сіє, і садить, щей квітами обдаровує долини, і бруньки виколисує деревам, комашню метушливу вітає теплим словом, пташок зустрічає з теплого краю – до всього загляне, усьому лад мусить дати. Присісти б хоча на хвилинку…
Перший синок Березень хазяйнує. Вже встиг теплими ключиками крижані мости на річках повідкривати, пісню підсніжникові наспівати і узявся до роботи – оре поле, бо знає – брат уже лагодиться в дорогу, готується до сівби.
Травень вчасно підтримав брата: у білі сукні одягнув вишні, в рожеві – яблуні крислаті, та й сам зеленій сорочці присів на м’яку мураву, щоб солов’я почути.
Слайд
-
Історична довідка.
-
Групі істориків нашого класу було дане завдання довідатись, чому весняні місяці мають такі назви. Отож надамо їм слово.
Слово весна утворене від слова «весантес», що в перекладі означає «ясний день». Березень – перший місяць весни.. Ця назва пов’язана з розвиванням у цей час берези, збиранням соку. Тому й називали ще люди перший місяць весни сочнем, соковиком.
Квітень – пора цвітіння рослин. У народі вживали ще й форму «цвітень». Саме в цей час земля починає квітувати. Були й інші назви: водолій, апрель..
Травень радує нас буйним ростом трав. Свою назву він отримав у минулому столітті, а до цього називався «май». Інші назви – пісенник, громовик.
8.Народні прикмети про весну.
-
Зараз я пропоную вам скласти прислів’я про весну
-
-
А тепер надамо слово народознавцям, яким було дане завдання –
Знайти прислів’я про весну.
-
- Щоб дізнатися, що ми сьогодні будемо малювати(описувати), запрошую вас до чарівної країни Первоцвітів. Хто живе у цій країні, відгадайте!
-
Загадка
-
Різнобарвні, запашні,
-
Розцвітають навесні.
-
Люблять їх дорослі й діти.
-
Здогадались, що це?..(Квіти)
-
- Отже, сьогодні ми навчимося описувати перші весняні квіти.
-
-
ІV. Хвилинка фантазії,,Якою я уявляю країну Весняних Квітів?"
-
(Технологія,,Мікрофон”)
-
- Давайте пофантазуємо: яка вона – країна Весняних Квітів?
-
V. Перегляд відео,, Вальс квітів”
-
- От ми і потрапили в країну Весняних Квітів Уважно дивіться і намагайтеся їх впізнати.
-
( відео)
-
VІ. Підготовча робота
-
1. Вікторина,,Назви весняні квіти”
-
- А зараз вікторина. Назвіть квіти, які кружляли у танку.
-
- Ряст
-
- Кульбаба
-
- Гіацинти
-
- Нарциси
-
- Тюльпани
-
- Первоцвіт
-
- Медунка
-
- Сон-трава
-
- Фіалки
-
- Конвалії
-
- Ми назвали не усіх мешканців цієї чарівної країни. Є серед них такі, що хочуть, аби ви розплутали їх назви.
-
-
1)Гра,,Плутанка”
-
КИСНІЖПІДНИ(Підсніжники)
СИКУКРО(Крокуси)
-
3)Гра,, Сортувальники”
-
- Пропоную вам зіграти гру,,Cортувальники”. За допомогою словничка та фото, розподілити групу слів та речень, які описують підсніжники або крокуси для І і ІІ групи та проліска та мати й мачухи для ІІІ і ІV групи.
-
Словничок
-
Стебло тоненьке, яскраво-зелене, сховане між листочками, згорнути-
-
ми в трубочку.
-
Стебла майже немає, квітконіжка коротка, пряма.
-
Листки вузькі, довгі, гострі, темно-зелені зі сріблясто-білою смужкою посередині.
-
Листки довгі, вузенькі, світло-зеленого кольору.
-
Квітка ніжна, маленька,білосніжна, складається з трьох пелюсточок. Нагадує дзвіночок, що звисає вниз.
-
Квіти білі, жовті, блакитні, сині, лілові, бузкові. Мають форму чашеч- ки, що складається із 6 пелюсток.
-
На землю спустилася веселка.
-
Сповіщає про прихід весни.
-
3.Проліски та мати-й-мачуха
-
3)Гра,,Сортувальники”
-
-
-
Словничок
-
Стебло тоненьке, гнучке, пряме.
-
Стебло потовщене, коротке.
-
Квітка схожа на блакитну зірочку із 6 пелюсток. На стеблі може бути кілька квіточок.
-
Квітка жовта, схожа на маленький золотистий вогник.
-
Листки видовжені, яскраво-зеленого кольору.
-
Листки лапаті, широкі. Знизу вкриті білим пухом, тепленькі й лагідні, як мамині руки. Зверху – гладенькі й холодні, як у мачухи.
-
Маленькі сонечка розсипалися по землі.
-
Клаптики блакитного неба впали на землю.
Група «Пошуковців» підшукала цікавий матеріал про ці квіти.
Надамо їм слово.
-
2)Хвилинка-цікавинка
-
Підсніжники
-
Не просто пробитися крізь товщу снігу тендітним підсніжникам. Але в них для цього є цікаве пристосування. Молоді листочки згортаються в трубочку, а на верхівці в них утворюється неначе списик. Він проходить крізь грунт, торішнє листя і сніг. Так захищається ніжна квіточка, що заховалася між листочками.
-
Крокуси
-
Ще не встиг розтанути останній сніг, як в саду розпускаються крокуси. Наче діти веселки- білі, сині, блакитні, жовті, лілові…
-
Цвітуть відразу після підсніжників. Але є такі сорти, що цвітуть восени.
-
Стародавні греки вважали крокуси символом щастя.
-
Друга назва рослини- шафран.
-
-
Проліски та мати-й-мачуха
-
2)Хвилинка-цікавинка
-
Проліски
-
Пролісок - квітка ніжна, але смілива й нетерпляча. Ще тільки сніг починає танути, а вже тягнеться вгору цупкий зелений паросток. Він долає усі перепони, що перешкоджають йому з’явитися на світ. Тому цю квітку спочатку так і називали – пролізок(від слова,,пролазити”).
-
-
Мати-й-мачуха
-
-
Як тільки на пагорбах сходить сніг, зацвітає мати-й-мачуха або підбіл. Щоб квіти не змерзли холодними ночами, до ранку їх повністю закривають листочки-обгортки. У дні заморозків квіти не розкриваються. Коли вони відцвітають, з’являються пухнасті парашутики і лапаті листочки. Зверху вони яскраво-зелені, блискучі, але той блиск холодний(мов погляд мачухи на нерідних дітей). Зісподу ж листочки вкриті ніжним білим пухом. Торкнувшись їх, відчуєш лагідне тепло, яким завжди віє від рідної матері.
-
-
.Складання опису-загадки улюбленої квітки
-
1)Колективне складання плану
-
- Щоб описати квітку, треба скласти план
-
. З чого почнемо? (Із зачину, в якому напишемо, де розцвіла рослина…)
-
- Що будемо описувати в основній частині?( Стебельце, листочки, квіточку).
-
–В кінцівці напишете, які враження справила рослина на вас.
-
План
-
1. Розцвіла… рослина.
-
2. Стебельце.
-
3. Листочки.
-
4. Квіточка.
-
5. Твої враження.
-
2)Самостійна робота учнів над описом
-
- А тепер приступайте до роботи, користуючись словничком, складіть опис однієї з весняних квіток.
-
- Працюючи над описом, не називайте квітку. Пам’ятайте: це має бути опис-загадка.
-
- Можна скласти віршовану загадку(за бажанням).
-
3)Читання учнями складених описів-загадок, відгадування.
1. Розповіді легенд. Декламування віршів.
(презентування книги легенд)
Щоб милуватися красою квітів, потрібно їх оберігати. Адже деякі види занесено до Червоної книги України. Цих квітів дедалі стає менше і вони взагалі можуть зникнути.
- Зверніть увагу на монітор і перегляньте ці види, щоб ми запам’ятали їх і оберігали.
(Перегляд слайдів «Квіти, занесені до Червоної книги України).
-
1)Сценка
-
(Звучить музика)
-
Підсніжники : Ми — підсніжники маленькі.
-
Кульбабки. Ми — кульбабки молоденькі.
-
Дуже любимо Весну,
-
Вона будить нас від сну.
-
-
(Забігає хлопчик, захоплено дивиться на квітки. )
-
-
Хлопчик. Які гарні всі й красиві!
-
І жовтенькі є, і сині!
-
Я нарву їх досхочу.
-
Завтра мамі їх вручу.
-
-
1-й Підсніжник. Ні, не рви нас, ми живі,
-
Хоч і квіточки малі.
-
Хочем жити! Не губи!
-
-
1-а Кульбабка. Краще ось що ти зроби:
-
Фарби й олівці дістань
-
І навпроти нас ти стань.
-
Будеш нас ти малювати,
-
А ми будем позувати.
-
-
Хлопчик. Але в мене фарб нема!
-
-
2-а Кульбабка.
-
Допоможе тут Весна!
-
(З'являється Весна. )
-
Весна. Ось бери дарунки ці.
-
Тут і фарби, й олівці.
-
Намалюй ти в подарунок
-
Своїй мамі цей малюнок.
-
А квітки нехай живуть.
-
Ну, пора мені у путь.
-
-
Хлопчик. От спасибі за пораду!
-
Намалюю квітки радо!
-
-
Весна: Разом з подарунком мамі.
-
Наші передай вітання.
-
Квіточки, і ви бувайте
-
І про нас не забувайте!
-
Прощавайте!
-
-
Автор: Сині квіточки весняні
-
Ми не будем рвати:
-
Фарби, олівці дістанем
-
Й будем малювати.
-
Намалюєм квітки ніжні,
-
Проліски й кульбабки –
-
І дарунки радо візьмуть
-
Мами від маляток.
-
А ми будем підростати,
-
Вчитися, мужніти —
-
Мамам будем дарувати
-
Щонайкращі квіти.
-
-
Хлопчик. Ось, готовий вже малюнок!
-
-
1-й Підсніжник. Буде гарний подарунок.
-
-
Хлопчик. Підпис унизу зроблю:
-
«Дуже маму я люблю!» (Пише).
-
До побачення! Побіг.
-
Буду ще пекти пиріг!
-
-
- Квіти є окрасою нашої землі. Через свою красу вони й страждають
-
Багато людей, не подумавши про наслідки, зривають їх у великій кількості, що може призвести до зникнення деяких видів і нанесе природі непоправної шкоди. Пам’ятайте про це, не знищуйте первоцвіти!
-
-
2)Вірш-добавлянка
-
- Давайте складемо про це віршик-добавлянку:
-
Зацвітають навесні
-
Різні квіти лісові.
-
Їх не можна, друзі, …(рвати)
-
Треба їх …(охороняти)!
. Самооцінка.
- У вас на партах лежать картки із зображенням незвичайного сонечка. Воно, ніби живе, але не має ротика. Намалюйте його у співвіднесенні до свого відчуття після роботи на уроці.
. Нагородження груп грамотами за роботу на уроці.
- Знайко уважно стежив за вашою роботою на уроці. Тож хоче відзначити кожну групу грамотами.
(За творчість, за активність, за старанність, за уважність, за кмітливість).
-
-
Х. Підсумок уроку
-
- Наша мандрівка до Країни Первоцвітів закінчується.
-
- Що ви вчилися робити на сьогоднішньому уроці?
-
- Що нового дізналися?
-
- Що найбільше запам’яталося?
-
-