Урок. ​Тема. "У царстві рослин."

Про матеріал

Тема. У царстві рослин.

Мета. Сформувати в учнів уявлення про різноманітність рослинного світу, вчити розподіляти рослини на три групи: дерева, кущі, трави; вчити визначати плоди дерев; розкрити цінності рослин для людини; навчити розпізнавати рослини, порівнювати, робити висновки, розвивати спостережливість, увагу; виховувати бережливе ставлення до природи, любов до рідного краю; почуття прекрасного в природі, бажання охороняти і примножувати її красу.

Перегляд файлу

Тема. У царстві рослин.

Мета. Сформувати в учнів уявлення про різноманітність рослинного світу, вчити розподіляти рослини на три групи: дерева, кущі, трави; вчити визначати плоди дерев; розкрити цінності рослин для людини; навчити розпізнавати рослини, порівнювати, робити висновки, розвивати спостережливість, увагу; виховувати бережливе ставлення до природи, любов до рідного краю; почуття прекрасного в природі, бажання охороняти і примножувати її красу.

  1. Організаційний момент.

Подаруйте посмішку собі,
Один одному, мені.
Я дарую посмішку і вам,
Радість допоможе у роботі нам.

  II. Актуалізація  опорних знань.

  1. Фронтальне опитування.

- Пригадайте і скажіть, що таке природа?

- На які дві групи вона поділяється?

- Що належить до живої природи?

- Який звязок між живою і неживою природою?


ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Створення ситуації успіху.

 

  •     Наш предмет називається «Я і Україна». Ми з вами живемо в місті Барвінкове. Окрім міст в Україні є багато мальовничих сіл. Недарма Шевченко писав:

Село! І серце одпочине

Село на нашій Україні

Неначе писанка село

Зеленим гаєм поросло.

Сьогодні я пропоную вам мандрівку на сільське обійстя, де ми довідаємось багато цікавого про рослини.

 

І знову звернемося до Шевченка.

Садок вишневий коло хати,

Хрущі над вишнями гудуть.

  • Що росте в саду? (Вишні, яблуні, груші…)

 

- Як одним словом назвати ці рослини? (Дерева, плодові.).

 

 

ІІІ. Пояснення нового матеріалу.

- До якої природи належать рослини? (До живої).

А з чого вони беруть поживу?

(Із землі).

- Провильно, рослини беруть поживу із землі.

 І роблять вони це за допомогою коріння.

 - Зараз я намалюю  дерево. Та ви повинні допомогти мені.

  • З чого почнемо? (З кореня.)
  • А що виростає з кореня? (Стебло.)
  • В усіх дерев одне стебло, яке називається  стовбуром.
  • Який стовбур? (Міцний, дерев’янистий).
  • Давайте підведемо підсумок. Дерево – це рослина, у якої одне міцне

 дерев’янисте стебло, яке називається стовбуром.

 

 

 - У саду окрім яблунь, слив, абрикосів, можуть ще рости аґрус, смородина, порічки,      малина.

 Як одним словом назвати ці рослини? (Кущі.)

  • Чим кущі подібні до дерев, а чим відрізняються?

(У них однакові органи, стебла міцні, дерев’янисті, але у дерев стовбур – один,

а у кущів їх багато.)

(Вчитель схематично малює на дошці кущ.)

Висновок. Кущі – це рослини, які мають багато міцних, дерев’яних стебел.

 

  • А чи тільки дерева і кущі ростуть на подвір’ї. (Ще росте трава.)
  • Так, є ще трав’янисті рослини. Стебла у них м’які. А ще, коли ви розімнете травинку в руці зі стебельця виділиться сік.

Висновок. У трав’янистих рослин стебла трав’янисті м’які соковиті.

 

IV. Фізкультхвилинка.

Трава низенька-низенька.

Дерева високі-високі.

Вітер дерева колише, гойдає,

Птахи летять, відлітають,

А учні за парти сідають.

V. Узагальнення  та систематизація знань.

 

Відгадування загадок.

Діти, відгадайте загадки.

  Стрімко вибігли на гору

  Дві подружки білокорі.

  Дощик їм полоще кіски

  Цих подружок звуть ...  (Берізки)

 

Навесні цвітуть, мов свічі,

Заглядають сонцю в вічі,

А під осінь ті свічки

Вдягнуть з голок кожушки.  (Каштан)

 

- Як можна назвати слова-відгадки одним словом? Які ще дерева ви знаєте?

За хатиною в садку

У зеленому віночку

У червоному намисті

Дівчинонька чепуриться. (Калина)

 

Мов їжак колючий

Солодкий та пахучий

Ягідку зірвеш – руку обдереш.  (Аґрус)

 

- Як можна назвати слова-відгадки одним словом? Які ще кущі ви знаєте?

 

 Не вогонь, а пече. (Кропива)

 

Запалили в чистім полі

Квіти гарні всі червоні

Та палає влітку так

Польовий, червоний ....  (мак)

 

 - Як можна назвати слова-відгадки одним словом? Які ще трави ви знаєте?

- Кожна рослина має свої плоди. У плодах дозріває насіння, яке захищене від пошкодження

Для поширення насіння рослини мають різні пристосування: насінина клена – крильця, лопуха – гачечки, кульбаби – парашутики. Одні насінини розносяться вітром, а інші прикріплюються гачечками до тварин і таким чином розповсюджуються.

 

1. Гра „Розрізни рослину за плодами”

 (Вчитель показує плід, діти називають рослину і групу, до якої ця рослина належить).

- Ну, молодці, впорались із завданням.

2. Хвилинка – цікавинка.  Робота „Довідкового бюро”

Чи знаєте ви, що:

- найбільша квітка у світі – рафлезія квітуча. У неї немає листя, а квіти досягають у діаметрі 1 м. Таких великих квітів немає у жодної рослини світу

- Найвище дерево у світі – це мамонтове дерево. Його висота сягає 112 м.

Якщо ви хочете більше цікавого дізнатись про світ рослин, скористайтесь енциклопедіями.

3. Робота в групах.

Кожна група отримала квіточки з назвами рослин. Розподілити рослини у три групи: дерева, кущі, трави.

1 група – підкреслити назви дерев

2 група – назви трав

3 група – назви кущів.

 На квітці: липа, малина, шипшина, волошки, явір, рафлезія, верба, ліщина, огірок, вишня, фіалка, виноград, смородина, дуб, ромашка, кульбаба, яблуня.

4.Бесіда  „Роль рослин у житті людини”

- Рослини є головною їжею, ліками, кормом для тварин, сировиною для промисловості, будівельним матеріалом. Діти, нині багато видів рослин зникли або зникають (їх знищили). Багато з них занесено до Червоної книги – це перелік рослин і тварин, яким загрожує повне зникнення на Землі. Цю книгу порівнюють із червоним знаком світлофора – сигналом, що сповіщає про загрозу і вимагає бути уважним та обережним.

 

Робота з ілюстраціями, малюнками рослин, що занесені до Червоної книги: підсніжник, журавлина, півонія тонколиста, ковила пухнаста тощо.

-Зриваючи лісові та польові квіти, ми завдаємо непоправної шкоди рослинному світу свого краю.

-Де б ви не були, ви повинні завжди памятати, що не можна топтати траву, ламати дерева, зривати квіти.

VI. Рефлексія уроку.

1. Хвилинка поезії. Демонстрація слайдів.

(Чарівний світ рослин)

Вмійте ж природу любити,

Кожній стеблинці радіти.

В полі, у лісі, над яром –

Квіти, древа і трави ...

Цвіту не вирви задаром,

Гілки не втни для забави.

Оберігайте повсюди,

Шлях і стежиноньку в гаю.

Все те окрасою буде

Нашого рідного краю.

- Чого вчить нас цей вірш?

 

2. Творче зображення квітучої лісової галявини засобами особистого фантазійного перевтілення.

 

- А зараз, на згадку про нашу мандрівку, давайте всі разом створимо картину, яка завжди буде нам нагадувати про красу й неповторність царства рослин.

(Звучить музика „Вальс квітів”).

 На дошці прикріплене полотно у яскравій рамці. Учні вибирають заготовлені силуетні малюнки квітів, кущів, травички (з липкою стрічкою) і приклеюють, створюють картину „Квітуча лісова галявина”

У роботі беруть участь усі діти.

 - Яка чудова вийшла картина! Вона символізує  вашу любов і шану до рідної природи, до чарівного світу рослин!

VIII. Домашнє завдання

  1. Дібрати загадки про рослини та їх плоди.
  2. Підготувати рецепт трав’яного лікарського чаю (за допомогою батьків).

 

docx
Додано
26 жовтня 2018
Переглядів
878
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку