На уроці Навчання грамоти використовується індивідуальна, групова, індивідуальна форма роботи, учні вчаться правильно будувати свої міркування; збагачувати словниковий запас. Різними засобами на уроці школярі розвивають зв'язне мовлення, творче мислення: вміння аналізувати, систематизувати, порівнювати, узагальнювати. За допомогою бесід, методу «Створення психологічної атмосфери «радості», «упевненості в собі», демонстраційного матеріалу збагачуються наочно - чуттєві уявлення дитини про моральні якості, чесноти та добру поведінку. На уроці використано метод «Критичного мислення», а саме, школярі вчаться розрізняти позитивні і негативні вчинки, давати їм оцінку, систематизувати уявлення про доброзичливість, чуйність, милосердя, турботу, співчуття, допомогу тим, хто її потребує.
1
Інтегрований урок. Навчання грамоти 1клас
Зінтегровано зміст предметів
розвиток зв’язного мовлення
читання
трудове навчання
«Я і Україна»
Тема. Читання. Слова ввічливості.
В Сухомлинський «Скажи людині доброго дня».
Тема. Розвиток зв'язного мовлення. Складання речень за малюнками.
Тема. Я і Україна. Як ставитися до інших, щоб тебе поважали.
Тема. Трудове навчання. Робота з папером. Саморобний дидактичний матеріал.
Дидактичні, розвивальні та виховні цілі:
Мета.
Обладнання: аплікація «Королівство Доброї сімейки», книжка - розгортка «Добрі справи завжди з нами», кольоровий картон, ілюстрації по темі.
Тип уроку. Комбінований
Форма проведення. Урок – мандрівка
Хід уроку
1. Організація учнів до уроку
1.1. Вітання
- Встали всі рівненько. Розпочинаємо урок. Урок цей буде незвичайний: урок - мандрівка.
1.2. Визначення наявності учнів на уроці
- Мені дуже приємно бачити вас усіх на уроці
1.3. Підготовка класного приміщення та готовності
учнів до уроку
- Подивіться, чи все необхідне до уроку читання та письма є у вас на парті: це «Післябукварик», ручка, клей, картон.
1.4. Створення психологічної атмосфери «радості»,
«упевненості в собі»
Сяє сонечко на небі. Пташки радіють і співають, бо прийшла весна. Все живе тішиться теплу і сонцю. А ми з вами радіємо, що здорові, що нас нічого не болить, що нам добре живеться, що весело проводимо час, що дізнаємось багато нового.
От і сьогодні на уроці ми відправимось в мандрівку.
1.5 Мандрівка у казкову країну, в королівство, де живе «Добра сімейка»
А зараз посміхнемось і пофантазуємо,
Всі разом в казку помандруємо.
У чудове й гарне місто,
Добрих діток королівство.
В цьому палаці злагода панує,
Добро і щирість жителі шанують.
І вас запрошують у гості завітати,
Свої думки та розум показати.
Але «Добра сімейка» - це маленькі чарівники. Не можуть вони в одну мить перемогти зло та його слуг: жорстокість, байдужість, заздрість, зазнайство, лінь. Перемогу над злом можуть досягти самі діти щоденною роботою над собою. А тому кожного дня, тільки на небі з'являється ласкаве сонечко, розсіває «Добра сімейка» насіння доброти у дитячих сердечках!
- Ви запитаєте, чому саме в дитячих сердечках? А тому, що тільки в маленькому дитячому серцi може прорости магічне насіння і разом з дитиною вирости, розквітнути чарівною квіткою, перетворити серце на добре, ласкаве, ніжне. «Добра сімейка» допоможе сьогодні нам. Коли розквітнуть усі квіти - це буде означати, що неодмінно в наше серце потрапило магічне насіння доброти. Ось погляньте, які квіти ростуть на поляні - це доброта - найстарша сестриця, вона має молодші сестри - любов, милосердя, чуйність, співдружність, щедрість, турботливість, співчуття, працьовитість, ввічливість.
2.2. Розкриття основних завдань уроку
- Сьогодні на уроці ми будемо читати й писати, складати речення за малюнками, говорити про позитивні вчинки людини, про те, як себе потрібно поводити, як уникнути негативних вчинків; поговоримо про доброту, милосердя, співчуття, співдружність, щедрість, ввічливість. «Добра сімейка» запропонувала помандрувати сторінками книжки. А ще ми будемо виготовляти для себе маленьку книжечку «Добрих справ».
3. Повторення вивченого матеріалу.
Використання інтерактивного методу «Шість мислячих капелюхів Едварда де Боно».
Сині капелюшки працюють
- Про яку рису людини ви прочитали в оповіданні В. Сухомлинського «Скажи людині доброго дня»? (Про ввічливість.)
3.1. Читання учнями тексту В. Сухомлинського «Скажи людині: «Доброго дня».
3.2. Аналіз тексту В. Сухомлинського «Скажи людині доброго дня»
Червоні капелюшки працюють
- Говорять, що «Чарівні слова відкривають серця».
Жовті капелюшки працюють
Зелені капелюшки працюють
Червоні капелюшки працюють
Чорні капелюшки працюють
( Він не відчув би радості на душі.)
( Доброго вам здоров’я!)
Червоні капелюшки працюють
(Бабуся навчила хлопчика інших форм вітання.)
Сині капелюшки працюють
Білі капелюшки працюють
будь ласка,…….. )
4. Робота над новим матеріалом
4.1. Робота з книжкою «Добрі справи завжди з нами»
Настав час попрацювати з книжкою.
4.2. Запис назви книжки « Добрі справи завжди з нами»
4.3. Робота з ілюстрацією «Турбота про рідних»
Пам'ятайте, мама й батько людині потрібні все життя. Шануйте їх, любіть. Немає рідніших людей, ніж батьки!
4.4. Робота з ілюстрацією «Турбота про бабусю»
- Що роблять діти? Чому вони так турбуються про бабусю? (Напевне, бабуся захворіла).
- Що, на вашу думку, допоможе бабусі швидше одужати? ( Ліки і турбота.)
Робота над змістом прислів’я
Пам'ятайте: бабуся нездужає, потурбуємось про неї - і вона одужає.
Я впевнена, ви так само турбувались би і про свою бабусю.
4.5. Робота за змістом ілюстрації «Допомога рідним»
В народі кажуть «Бджола мала, а й та працює».
4.6. Робота за змістом ілюстрації «Допомоги потребує і пташка маленька».
Тварин і птахів не можна тримати у неволі.
5. Фізкультхвилинка «Якщо весело живеться»
6. Узагальнення та закріплення вивченого. Розвиток зв'язного мовлення
6.1. Робота над змістом прислів'я «Не одежа красить людину, а добрі діла»
(У що б людина не була одягнута, якщо у неї добре серце і вона робить добрі справи, то про неї будуть говорити, що вона хороша, добропорядна.)
6.2. Продовження роботи над змістом книжки «Добрі справи»
6.3. Робота над змістом ілюстрації «Чи вміємо ми співчувати» ?
6.4. Робота над змістом ілюстрації та
прислів’ям «Мир – миром, пироги з сиром!»
6.5. Скерована розмова «Як ти відносишся до своїх друзів?» Інтерактивний метод «Мікрофон»
(Діти підготували запитання одне для одного.)
6.6. Складання розрізаних частинок в одне ціле.
7. Приклеювання учнями ілюстрацій на кольорових аркушах паперу. Виготовлення саморобної книжки.
Повторення правил техніки безпеки
З клеєм потрібно працювати уважно й акуратно, не розливаючи його. На ілюстрацію накладати клей не з лицьової, а з воротної сторони у чотирьох кутках.
8. Гра «Дві цукерки»
Ви дуже гарно попрацювали на уроці, багато відповідали. І я хочу пригостити вас цукерками.
Працюють «Шість мислячих капелюхів Едварда де Боно».
- Які ваші дії, думки з приводу цього?
1) Ви з'їсте самі ці цукерки?
2) Поділитися цукерками з другом?
3) Одну цукерку подаруєте дорослому?
4) Дві цукерки понесете додому батькові?
5) Одну з'їсте самі, одну понесете мамі?
9. Підсумок уроку.
(Вміти дружити, любити своїх рідних, допомагати їм, не робити поганих вчинків, завжди думати про наслідки, бути щедрим, турботливим.
Підсумкова бесіда - настанова
Запам'ятайте прислів’я: «Хто людям добра побажає, той і собі має».
Будьте завжди добрими, носіть у своїй душі світле сонечко любові, доброти до всього світу, адже ви люди! Ще говорять: «Доброму скрізь добре...»
10. Перегляд мультфільму «Пригоди Кота Леопольда».