Інтегрований урок (математика та природознавство), мета якого:: Дати учням уявлення про емоції та почуття, види і причини їх виникнення, вчити встановлювати взаємозв'язок між здоров'ям та емоційним станом людини; закріпити навички перетворення іменованих чисел, їх порівняння; повторити та поглибити знання за темою «Планети сонячної системи»; розвивати пізнавальну активність, логічне мислення, вміння порівнювати величини; розвивати самостійність виховувати бажання (стремление) дітей до успіху у навчанні, вміння адекватно оцінювати свою працю збагачувати словниковий запас; виховувати любов до природи та математики, інтерес доастрономії.
Інтегрований урок
Інтеграція предметів: природознавство та математика
Тема уроку: Планети Сонячної системи. Іменовані числа
Мета: Дати учням уявлення про емоції та почуття, види і причини їх виникнення, вчити встановлювати взаємозв’язок між здоров’ям та емоційним станом людини;
закріпити навички перетворення іменованих чисел, їх порівняння;
повторити та поглибити знання за темою «Планети сонячної
системи»; розвивати пізнавальну активність, логічне мислення,
вміння порівнювати величини;
розвивати самостійність виховувати бажання (стремление) дітей до успіху у навчанні, вміння адекватно оцінювати свою працю
збагачувати словниковий запас;
виховувати любов до природи та математики, інтерес до
астрономії.
Обладнання: мапа зоряного неба, малюнки та фотознімки планет, гра-головоломка «Піфагор».
Форми роботи:
Прийоми роботи (здоров’язберігаючі технології ):
Хід уроку
І Організація класу
Раптом в понеділок дзвоник пролунав,
Гучно всіх за парти він нас погукав.
Сьогодні у нас надзвичайний урок,
У світі фантазії зробимо крок,
А з творчістю ми зустрічались не раз
І знову вона завітала до нас.
Щоб урок пройшов не марно,
Треба сісти рівно, гарно,
І виконуй тільки те, про що мова на уроці йде.
Девіз нашого уроку записаний на дошці:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати.
Сьогодні у нас дійсно незвичайний урок. І перед початком нашої плідної роботи згадайте:
- Що таке емоції?
- Для чого вони потрібні?
- Чому сприяє бадьоре самопочуття, відсутність захворювань?
- Що може бути причиною хвороби?
- Назвіть емоції, які на вашу думку, сприяють здоров’ю, чи погіршують його?
- А з яким настроєм ви починаєте роботу покажемо на екрані настрою. Для цього оберіть відповідну фігуру. (на дошці знаходиться екран настрою на початок уроку та на при кінці роботи ) Володіння емоціями потрібні всім лікарям, вчителям, продавцям, всім, навіть космонавтам. А що ви знаєте про космонавтів? Скажіть , а якими якостями, крім відваги повинен володіти космонавт? (гарна пам'ять, швидкість реакції, знання багатьох наук). А математика – наука, яка тренує саме ці якості. Отже математика буде супроводжувати нас в подорожі по Сонячній системі.
Проблемне питання уроку:
Чи може людина оселитися на іншій планеті?
Який вид транспорту нам необхідно для космічної подорожі? (ракета)
То давайте побудуємо її .(Гра-головоломка «Піфагор» Склади ракету)
У кожного учня на парті є 7 фігур квадрата Піфагора, за допомогою яких потрібно склади ракету.
Писати ми з вами будемо не в зошитах а в «бортових журналах»
Почнемо зворотній відлік часу:
10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, полетіли!
Отже ми піднялися над Землею, давайте помилуємося нашою блакитною планетою. Доречи, а чому її так називають?(2/3 – займає вода). Давайте запишемо в бортовий журнал дані про нашу планету.
Вчені підрахували:
Взаємоперевірка. (! –запис вірний –«до польоту готовий», + - 1або2 помилки - «будь уважним, можуть виникнути труднощі»)
Із року в рік навколо Сонця,
Мов корабель, пливе Земля
Тут батьківщина всіх народів,
Тут народився ти і я!
Детально з нашою планетою будемо знайомитись протягом наступних уроків.
Робота над новим матеріалом
А зараз вирушимо до Меркурію. (демонстрація планети на зоряній мапі). З цієї планети ми почнемо нашу подорож. Цю планету важко розгледіти, тому що вона близько «ходить » біля Сонця.
Запис в ортові журнали:
Висновок: Меркурій - найближча планета до Сонця. На якій не може жити жодна істота.
Саме тому ми і залишаємо цю планету. (на зоряній мапі переставляємо ракету на Венеру).Венера найяскравіша на нашому небі. Її назвали на честь богині любові та краси. Якщо дивитися на неї в спеціальний пристрій (телескоп), вона здається зовсім білою. Але це не сама планета,а повітря, яке складається з ядовитого газу. Це про що каже? (нічим дихати)
Обчисліть, і запишіть в бортових журналах:
Висновок: На цій планеті життя не можливе (ядовита атмосфера). Тому залишимо цю планету і вирушимо на іншу. Але спочатку відпочинемо.
Фізкультхвилинка
По планетам політали,
Із Венерою зустріч мали.
На носочки дружно встали.
Долетіли до Землі-
Ми присіли – раз, два, три.
А попереду чекає Марс.
Підстрибнемо – вісім раз.
Руки в боки.
Нахилились назад,
І направо, і наліво,
Щоб нічого не боліло.
Раз, два, три, чотири –
Набираємося сили.
Нахилились, повернулись,
До товариша всміхнулись
Приземлились ми на Марс!
(учитель переставляє на зоряній мапі ракету на Марс). Серед блідих зірок Марс здається яскраво помаранчевим. Полководці вважали Марс своїм покровителем і сподівалися , що він допоможе перемогти ворога. Повітря на Марсі мало.
Обчисліть і запишіть у бортовому журналі:
Червоний Марс на Землю поглядає.
Норов нестерпний, войовничий має
Ім’я дали на честь війни.
Він два супутника тримає.
Фабос та Деймос звати їх.
Планета вкрита льодом – не простим
Немає в ньому води, бо він сухий!
Висновок: планета вкрита «сухим» льодом, має два супутники.
Летимо на наступну планету, яка вважається найбільшою – Юпітер. Ця планета у 5 разів далі ніж Земля. А її діаметр в 11 разів більший, ніж земний.
Обчисліть:
Висновок: життя на планеті немає
Нас чекає Сатурн – друга за величиною планета. Це єдина планета, яка має кільця, складається з дрібних уламків каміння і пилу. Сатурн – холодна планета. Поясніть чому? Температура на ній не перевищує – 150 градусів. Чи може людина вижити на цій планеті?
Як ви вважаєте далі можливо найти планету, на якій людина зможе вижити? Далі мі не полетимо, але про інші планети знати потрібно.
Уран – відкрита ця планета 226 років тому.
Подорож наша підійшла до кінця. Слід повертатися на Землю. Щоб було не сумно летіти виконаємо завдання тесту(в кожного на парті)
І в кінці нашої подорожі звернемося знов до екрану настрою. Визначте свій настрій за допомогою певної фігури.
VІІ Рефлексія. Підсумок уроку
Сформулюйте свій результат на уроці (метод незакінченого речення):
Я відчуваю після цього уроку…
Я взнав нового про...
Якою була наша подорож? (цікавою, пізнавальною)
Скільки планет в Сонячній системі? (9). Перерахуйте їх.
Скільки з них пристосовані для життя? (одна наша Земля)
Отже, давайте берегти нашу планету, іншої такої нема!
VІІ Домашнє завдання
Обов’язковий тренувальний мінімум: знати назви планет Сонячної системи, скласти астрономічну задачу на перетворення одиниць вимірювання часу, довжини.
Творчий рівень: Складіть казку про планети, про їх мешканців.
Тест
а) Сонце
б) Меркурій
в) Юпітер
2. Цю планету назвали на честь бога війни за яскраво помаранчевий колір:
а) Венера
б) Марс
в) Юпітер
3. За астрономічну одиницю прийнято вважати відстань від Сонця до:
а) Землі
б) Меркурія
в) Юпітера