ТЕМА. Повторення вивченого про прикметник. Материки і частини світу
на географічних картах.
МЕТА. Навчальна: закріпити знання учнів про загальне значення і граматичні ознаки прикметника; формувати вміння розпізнавати прикметники серед інших частин мови; ознайомити учнів з поняттям «материки», з їхнім розміщенням на географічних картах.
Розвивальна: розвивати мислення, уважність учнів, пам'ять, вміння аналізувати; прагнення примножувати багатства Землі.
Виховна: виховувати старанність, самостійність, відповідальність за виконану роботу, взаємодопомогу під час роботи в групах; любов до рідної землі.
ВИД УРОКУ.Інтегрований урок-подорож з української мови і природознавства.
ФОРМИ І МЕТОДИ.«Асоціативний кущ», «Сенкан», «Дешифрувальник», «Мікрофон», робота в групах, Метод Прес, «Світлофор».
ОБЛАДНАННЯ. Презентація, підручник «Українська мова» 4 клас, магічний квадрат, конверти з частинами мови, сигнальні картки.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Вчитель. Давайте привітаємо наших гостей.
ТЕМА. Повторення вивченого про прикметник. Материки і частини світу
на географічних картах.
МЕТА. Навчальна: закріпити знання учнів про загальне значення і граматичні ознаки прикметника; формувати вміння розпізнавати прикметники серед інших частин мови; ознайомити учнів з поняттям «материки», з їхнім розміщенням на географічних картах.
Розвивальна: розвивати мислення, уважність учнів, пам'ять, вміння аналізувати; прагнення примножувати багатства Землі.
Виховна: виховувати старанність, самостійність, відповідальність за виконану роботу, взаємодопомогу під час роботи в групах; любов до рідної землі.
ВИД УРОКУ. Інтегрований урок-подорож з української мови і природознавства.
ФОРМИ І МЕТОДИ. «Асоціативний кущ», «Сенкан», «Дешифрувальник», «Мікрофон», робота в групах, Метод Прес, «Світлофор».
ОБЛАДНАННЯ. Презентація, підручник «Українська мова» 4 клас, магічний квадрат, конверти з частинами мови, сигнальні картки.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Вчитель. Давайте привітаємо наших гостей.
Добрий день!
У добрий час радо ми вітаємо вас.
Здоровя, щастя бажаємо.
Урок рідної мови розпочинаємо.
— Яким ви хочете бачити наш урок? (Цікавим, веселим, пізнавальним, науковим, творчим, пошуковим, загадковим,проблемним)
— А ви на уроці якими повинні бути? ( Дисциплінованими, уважними , активними, зібраними, наполегливими)
— Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо, цікавий, творчий продуктивний урок. Все залежить від вашої активності, уважності, творчості. А працювати ми будемо під девізом:
Діяти активно!
Думати оперативно!
Сперечатись доказово
Для всіх обовязково!
II. Повідомлення теми, мети уроку.
Вчитель. На уроці ми повторимо вивчене про прикметник. А ще, я відкрию вам секрет.
Сьогодні на нас чекає втіха: Слайд 1
Навколо Землі ми зможемо об'їхать.
І зробимо це не за довгі роки,
А за 45 хвилин уроку.
― Сьогодні до нас на урок завітав хлопчик на ім’я Прикметник. У нього є мрія здійснити навколосвітню подорож.
Але не все так просто, для того, щоб наш герой зміг перелетіти з одного материка на інший, йому знадобиться наша допомога. Для цього ми повинні виконати завдання.
III. Актуалізація опорних знань.
Вчитель. Діти, на якому материку знаходиться наша країна? (Євразія) ― Опишіть його одним реченням.
― З нього розпочне свою кругосвітню подорож хлопчик Прикметник. Слайд 2
1. Складання «Асоціативного куща» на тему «Прикметник».
Вчитель. Я пропоную пригадати все що ви знаєте про прикметник.
Слайд 3
Висновок: Отже, давайте узагальнимо все, що ви пригадали про прикметник.(один учень за схемою асоціативного куща узагальнює сказане). Молодці.
― Ми продовжуємо нашу подорож. Наступна наша зупинка материк під назвою
( Африка).
― Опишіть його одним реченням. Слайд 4
2.Каліграфічна хвилинка.
Ма те ер ик материк
– Складіть речення із словом материк. ( Усно)
3. Робота з підручником.
Вправа 153.
Вчитель.1. Прочитайте два описи й порівняйте їх.
2. Який із описів є виразнішим?
3. Завдяки чому?
Висновок. Прикметник допомагає нам яскравіше описати предмети, явища природи.
4. Сенкан.
Вчитель. А зараз ми спробуємо скласти сенкан. Хто з вас пам’ятає, що це таке? (Сенкан- це віршик, який складається з п’яти рядків.)
Вчитель. Дуже добре, ви гарно справилися з завданнями. Тепер ми можемо з нашим другом Прикметником вирушити на інший материк. Діти, як ви думаєте, яка його назва?( Північна Америка) Слайд 6
Правильно, молодці!
― Опишіть його одним реченням.
5. Робота в парах. Вправа «Дешифрувальник».
Вчитель. Попрацюймо в парах. У магічних квадратах зашифровані слова. Знайдіть їх і запишіть у зошит.
А |
н |
т |
а |
р |
к |
Є |
в |
р |
а |
з |
т |
А |
А |
й |
ю |
і |
и |
в |
ф |
ч |
ж |
я |
д |
с |
р |
и |
к |
а |
а |
т |
р |
а |
л |
і |
я |
(Антарктида, Австралія, Євразія, Африка) Слайд 7
Вчитель.Ну що ж, ми продовжуємо нашу подорож. Наступна наша зупинка… як ви думаєте яка? Правильно ( Південна Америка ). Слайд 8
― Опишіть материк одним реченням.
ІV. Робота над темою уроку.
1.Робота з підручником.
Вправа 151. ( усно)
1. Прочитайте і відгадайте загадки.
2.Які слова в загадках допомогли їх відгадати? До якої частини мови належать ці слова?
Фізкультхвилинка. Слайд 9
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
Вчитель. Молодці. А наша подорож продовжується. І ми уже на материці, який називається… ( Антарктида ) Слайд 10
― Опишіть його одним реченням.
V. Закріплення вивченого.
1.Робота в групах.
Вчитель. А зараз ми будемо працювати в групах. Обєднайтеся у групи для подальшої роботи на уроці.
— Згадайте правила спілкування в групах.
Правила спілкування у групах. Слайд 11
— Працювати дружно.
— Відповідати чітко.
— Не перебивати.
— Поважати думку кожного.
— Виконувати завдання вчасно.
Вчитель. У конвертах у вас слова різних частин мови і назва материка. Ваше завдання відібрати прикметники, які описують материк.
2.Метод Прес.
Працюйте за планом:
Вчитель. Ну от, ми подолали довгий шлях і добрались до такого цікавого материка, як… ( Австралія ) Слайд 13
― Опишіть його одним реченням.
VІ. Підсумки уроку.
1.Вправа-гра «Світлофор».
Кожен учень має картки двох кольорів – червоного і зеленого. Учитель зачитує твердження, а школярі піднімають картки відповідного кольору: якщо згодні – зеленого, ні – червоного.
Учитель. Отже, добігла кінця наша віртуальна навколосвітня подорож материками нашої планети. Нашому другові Прикметнику дуже сподобалось, він багато дізнався нового, а вам сподобалось? А зараз давайте підсумуємо нашу роботу в подорожі. Слайд 14
2. Вправа «Мікрофон».
VІІ. Домашнє завдання.
с. 81, вправа 154(3).
І-ша група: 1.Знайди в тексті опис синички.
ІІ-га група: 2.За допомогою яких прикметників зображено пташку?
ІІІ-я група: 3.Спиши опис, прикметники підкресли.