ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ
З ПРЕДМЕТУ «УКРАЇНСЬКА МОВА» ТА «МИСТЕЦТВО»
(для учнів 2А класу)
Олени СТЕНЧЕНКО,
вчителя початкових класів
Тема: |
Поетичні твори Лесі Українки. «Вже сонечко в море сіда…» |
Мета: |
Узгодження взаємодії вчителя початкових класів та вчителя інформатики в забезпеченні якості освіти. Навчальна: продовжити знайомити дітей з видатними українцями, поглибити знання учнів про життя і творчість Лесі Українки; вчити слухати і милуватися художнім словом поезії, розуміти зміст художніх творів; вчити порівнювати візуальні образи, твори мистецтва та явища довкілля, виражати свою думку, враження від побаченого, почутого усно та письмово; вчити сприймати, аналізувати, оцінювати медіа продукти, висловлюючи свою думку; вчити бачити в тексті порівняння, як художній засіб, виявляти мету вживання автором у творі; закріплювати навички гігієнічного письма, культури оформлення письмових робіт; продовжувати вчити перетворювати вербальну інформацію у візуальну (малюнок); закріплювати вміння композиційного розміщення зображення на аркуші, вміння розрізняти, використовувати у роботі основні, похідні, теплі й холодні, контрастні й нюансні кольори; формувати вміння визначати власні художні інтереси на основі творів Лесі Українки, відтворювати їх у зображувальній діяльності, усвідомлення нового навчального матеріалу шляхом відтворення та застосування набутих знань у зображувальній діяльності; вдосконалення вміння працювати за власним задумом; закріплювати знання з музичного мистецтва. Розвиваюча: розвивати вміння учнів описувати картину, використовуючи слова-назви ознак, уточнюючи мистецькі засоби зображення, культуру зв’язного мовлення, вміння грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження розвивати читацькі навички, вміння знаходити значення невідомих слів, користуючись різними джерелами; розвивати вміння користуватися тлумачним словником; розвивати художньо-практичні вміння дітей, естетичні смаки, образне, критичне мислення, уяву, фантазію, увагу, спостережливість, самостійність; розвивати вміння та навички до контролю та планування своєї діяльності під час малювання, почуття поваги до своїх товаришів, їх творчості. Виховна: виховувати любов до українського поетичного слова, до України, до творчої спадщини Лесі Українки, почуття прекрасного; виховувати повагу до творчості однокласників. |
Розділ програми: Мистецька та мовно-літературна освітні галузі
Тип уроку: інтегрований
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
Змістова лінія «Взаємодіємо усно»:
виконує сприйняті на слух інструкції щодо виконання поставлених учителем навчальних завдань; сприймає монологічне висловлення й використовує усну інформацію з конкретною метою; висловлює своє ставлення до почутого: до подій, персонажів тексту; розповідає про власні почуття, які викликав прослуханий текст; пояснює, чому щось подобається, а щось ні; впевнено висловлює свої думки.
Змістова лінія «Читаємо»:
читає вголос правильно, свідомо, плавно, цілими словами нескладні за змістом і формою тексти; пояснює значення більшості слів ужитих у прямому та переносному значеннях; знаходить у тексті незнайомі слова, з’ясовує їх значення, користуючись виносками, тлумачним словником, а також через контекст (з допомогою вчителя); розпізнає, називає в тексті яскраві, образні слова, вислови, пояснює їх роль у творі (з допомогою вчителя); розповідає про свої загальні враження, почуття від прочитаного, пов’язує зміст прочитаного зі своїми знаннями, попереднім читацьким, а також власним життєвим емоційно-чуттєвим досвідом; знаходить у текстах відповіді на запитання, поставлені вчителем; здійснює пошук потрібної інформації у довідкових виданнях; перетворює вербальну інформацію із суцільного тексту у візуальну (малюнок).
Змістова лінія «Взаємодіємо письмово»:
пише розбірливо, охайно з однаковим нахилом букв; дотримується свідомо гігієнічних правил письма; дотримується культури оформлення письмових робіт:, дотримується поля, правого і лівого краю сторінки, абзаців, робить акуратні виправлення.
Змістова лінія «Досліджуємо медіа»:
сприймаєй обговорює прості медіапродукти; обговорює зміст і форму простих медіапродуктів, розповідає, про що в них ідеться; пояснює зміст вербальної і невербальної інформації в медіапродуктах; висловлює свої думки і почуття з приводу переглянутих медіапродуктів.
Художньо-творча діяльність:
проявляє інтерес до творів мистецтва та мистецької діяльності; виконує прості живописні композиції; складає та розташовує на площині (в просторі) окремі елементи зображень (форм) в просту живописну композицію відповідно задуму, обирає формат (вертикальний, горизонтальний) композиції; використовує всю площину аркуша; використовує основні, похідні, ахроматичні, теплі й холодні кольори; утворює відтінки кольорів;
Сприймання та інтерпретація мистецтва:
сприймає твір мистецтва та висловлює враження, добираючи із запропонованих слова, які співзвучні особистим емоціям; порівнює візуальні образи, твори мистецтва та явища довкілля;
Комунікація через мистецтво:
виявляє (з допомогою вчителя) та бере участь в обговореннях інформації, отриманої з творів мистецтва; презентує результати власної творчості – демонструє власні роботи з образотворчого мистецтва; вербально описує свій творчий задум; визначає, що вдалося, чи не вдалося у виконанні того, що було задумано.
Міжпредметні зв’язки: українська мова, образотворче мистецтво, інформатика
Матеріально-технічне забезпечення:
дидактичне забезпечення: портрет Лесі Українки, презентація до уроку, відео про життєвий і творчий шлях Лесі Українки, записи пісень на слова поетеси, тлумачний словник, клаптики оксамитової тканини для кожної дитини, підручник для 2 класу «Українська мова та читання», аркуші паперу А4 для кожної дитини, непроливайки з водою, пензлики, акварельні та гуашеві фарби, грифельний та кольорові олівці, гумки, клейонка;
технічні засоби навчання: мультимедійне обладнання, презентація до уроку, ноутбук, колонки.
використані джерела інформації:
1. Большакова І., Пристінська М. Українська мова та читання: підручник для 2 класу закл.загал.середн.освіти (у 2-х част.): Ч.2 / Інна Большакова, Марина Пристінська. – Харків: В-во “Ранок”, 2019.
Орієнтир складової моделі успішного випускника: Патріотизм (очікувані результати - формування почуття патріотизму, відданості Батьківщині). Загальноприйняті моральні норми суспільства (очікувані результати - знання та збереження культурних цінностей українців)
Складова моделі успішного випускника: Творча особистість
Орієнтир складової моделі успішного випускника: Самопізнання (очікувані результати - самоактуалізація прагнень до самостійності; формування позитивного сприйняття). Творча самореалізація (очікувані результати - розвиток творчої активності; реалізація творчих здібностей).
Педагогічний інструментарій для формування успішного випускника (підхід - особистісно-орієнтований, компетентнісний, діяльнісний; технологія - інтерактивного навчання; форма роботи – інтегрований урок).
Перебіг уроку
Вчитель: Сьогодні на уроці ми з вами будемо пізнавати нове, цікаве, корисне. Побажайте один одному успіхів і гарного настрою (робота в парах).
По черзі якомога швидше перебирати пальцями рук, з’єднуючи в кільце з великим пальцем послідовно вказівний, середній і т. ін. Вправу виконувати у прямому (від вказівного пальця до мізинця) і в зворотньому (від мізинця до вказівного пальця) порядку. Одночасно виконується артикуляційна вправа "Подвійні уколи в щоки": при зімкнутих губах і розімкнутих щелепах робимо різкі та сильні подвійні уколи то в ліву, то в праву щоки.
Піднімаємо вгору обидві долоні і починаємо перебирати пальці на обох руках, поєднуючи в кільце з великим пальцем по черзі вказівний, середній, безіменний та мізинець обома руками. Одночасно виконується артикуляційна вправа «Конячка» : діти видають звук цокання.
ІІ. Основна частина
Вчитель: Сьогодні на уроці, продовжуючи тему видатних українців, ми познайомимося з геніальною поетесою Лесею Українкою та її творчістю. (Слайд 3)
Дослідження медіа. Перегляд відео про життя Лесі Українки.
0-3.10 хв.
3.10-1.17 хв.
- Як звали батька Лесі Українки? (Петро Косач)
- Як звали матір? (Ольга Косач)
- Як звали брата? (Михайло)
- У якому віці Леся Українка навчилася читати?
3.17-6.44 хв.
- Чому захворіла Леся Українка?
- З чим довелося попрощатися через хворобу? (З фортепіано)
- У якому віці вперше підписує свої друковані вірші, як Леся Українка? (У 13 років)
- Якою була Леся?
8.14-10.00 хв.
- За скільки днів Леся Українка написала знамениту «Лісову пісню»? (12 днів)
Робота з підручником.
1) Стіна слів (Слайд 4): оксамит, мармур.
Вчитель: Чи знайоме вам значення цих слів?
2) Робота зі словом «мармур».
Одна дитина працює з тлумачним словником. Зачитує усім лексичне значення цього слова.
3. Робота зі словом «оксамит».
- Про що нам говорить виноска у підручнику? (Оксамит – тканина з густим ворсом)
Дітям роздаються клаптики оксамитової тканини. Вони її досліджують.
Вчитель: Діти, що таке оксамит? Що Леся Українка порівнює з оксамитом? (Глибоку воду). Як ви думаєте, чому?
Пальчикова гімнастика.
В.п.: вказівний і середній пальці витягнути й опустити вниз, середній та підмізинний – притиснути до долоні великим пальцем. Вказівний і середній пальці пересувати на поверхні стола, імітуючи рухи ніг. Вправа виконується однією рукою, потім іншою, а тоді двома одночасно.
Маленькі ніжки крокують по доріжці!
Топ-топ-топ-топ! Крокують по доріжці!
Самостійна образотворча діяльність.
Вчитель нагадує про правила композиційного розташування зображення на аркуші паперу, про попередні нариси олівцем перед розфарбовуванням малюнка, про доцільне і правильне використання фарб: гуашевих та акварельних, про обережність із водою для миття пензлика. Діти працюють самостійно, під музичний супровід пісень на слова Лесі Українки.
ІІІ. Заключна частина. Рефлексія. Інтерв’ю.
Виставка робіт дітей.
Продовження цього уроку відбудеться на уроці інформатики зі Світланою Володимирівною, на якому ви виконаєте творчу роботу за віршем «Вже сонечко в морі сіда…» Лесі Українки.