Інтегрований урок
Тема. Поширення плодів і насіння рослин у природі.
Мета. 1. Поглибити знання школярів про будову рослин; формувати в учнів уявлення про розмноження рослин, плоди і насіння, пристосування рослин до поширення плодів у природі; формувати уміння аналізувати, порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між явищами природи, робити висновки; формувати потребу у пізнанні природи, проведенні спостережень за рослинами восени; розвивати кмітливість, спостережливість, мислення, увагу; виховувати любов до природи, інтерес до життя рослин, прагнення більше знати.
2. Дати уявлення про історію виникнення іграшки, вчити планувати послідовність операцій; навчати технічних прийомів роботи з папером; удосконалювати спостережливість і зорову пам'ять; виховувати активність, творчу фантазію, акуратність, навички культури праці, почуття взаємодопомоги, обережність, уміння чинити розсудливо, потребу у піклуванні про власне здоров’я та життя, як найбільшу цінність.
Обладнання. ТЗН( комп’ютер, проектор, екран), презентація до уроку, конверти із завданнями, зошит – практикум, підручник; зразки виробу, шаблони, папір, ножиці, клей, пензлики, серветки для рук.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Вид уроку. Інтегрований.
Форма проведення. Урок – бесіда.
Методи, прийоми і форми роботи: робота в групах, в парах; вправа «мікрофон», елементи розвивального навчання.
Хід уроку.
І Організація початку уроку. Рефлексія настрою.
1. Привітання.
- Діти, до нас сьогодні завітали гості. А коли в домі гості – це свято. Подаруймо нашим гостям привітання:
Вчитель: Доброго дня, мовим за звичаєм
(діти посміхаються один одному, кивають головою).
Учні разом: ( повернувшись до гостей)
Доброго дня! Всім вам ми зичимо.
Щастя й здоров’я вам кожної днини.
Миру і злагоди вашій родині!
Вчитель: Сядемо всі рівненько, будемо працювати.
Роботи в нас багато, а щоб усю її подалати
Ми повинні бути: уважні, розумні, організовані, кмітливі….
бо почався…- урок, а на ньому ви…
Емоційне налаштування на урок
Вітаю вас, любі діти, на нашому уроці
Чекають вас відкриття на кожному кроці
Знову в гості до природи йдемо
Цікаві знання собі візьмемо.Тому:
Наш девіз: Думати – швидко,
Відповідати – чітко,
Працювати – дружно,
Запам’ятовувати – міцно.
2. Очікування.
- Чого чекаєте від уроку? ( він буде веселим, повчальним, світлим,загадковим, незвичайним, цікавим, виконаємо багато завдань, щось нове дізнаємося, влаштуємо змагання, допоможу сусідові, а він мені, можливо пограємося…..)
ІІ Актуалізація опорних знань. Бесіда з елементами розповіді.
- Діти, а чи бачили ви чарівницю, яка прийшла до нас непомітно і розфарбувала все навколо в різні кольори?
А я бачила. Вона йшла у жовто-багряній сукні, у вінку з винограду та золотистих колосків, а в руках несла кошик з чудовими подарунками:
діткам – запашні яблука і груші, білочкам – горішки, зайчикам – нову шубку, ведмедику – меду, щоб посмакував перед довгою зимою. Ішла вона полями, лісами,гаями і про всіх дбала.
- Про яку пору року я вам нагадала? Про осінь.
1. Хвилинка спостережень.
- Який сьогодні день, число, місяць?
- У класі постійно працює наш гідрометцентр.
Слово нашому синоптику, який хоче розповісти нам про зміни у природі.
Доповідь маленького синоптика
А зараз про погоду
Температура повітря - ….
Стан неба - …
Вітер - ………
Опади - ….
Погода сьогодні по місту ,у школі, у 2 класі сприятлива, отож всім бажаю гарного настрою, цікавих знань і відкриттів.
2. Народний прогностик.
- За вікном гостює жовтень. Що вам про нього відомо?
* Жовтень – місяць жовтого листя.
* Місяць справжньої золотої осені.
*Сонце менше нагріває землю.
* Повітря стає холодним.
* Часто дощить.
*Жовтень поповнює запаси на зиму.
*Жовтень дозволяє помилуватися останніми квітами.
*У народі його називають: грязень, хмурень, весільник.
- Для кожної пори року характерна своя погода.
- Що про це говорить народна мудрість?
- Які народні прислів’я та приказки осіннього прогнозу погоди ви знаєте? Пригадайте уроки читання.
Інтерактивна технологія «Мікрофон».
* Осінь іде, за собою дощ веде.
* Осінній дощ дрібно сіється та довго тягнеться.
* Плаче жовтень холодними сльозами.
* Багато ягід горобини – осінь буде дощова.
* Багато жолудів у лісі – чекай суворої зими.
* Осінь бідна на гриби, то зима буде багатою на сніг і морози.
* Щедро вродили горіхи – зима буде суворою і сніжною.
* Листопад вересню онук, жовтню син, зимі рідний брат.
Вчитель:
В осінній час різна погода у нас: сіє, віє, крутить, припікає, поливає.
3.Перевірка домашнього завдання.
- У цей час відбуваються зміни у неживій та живій природі.
Триває поетична хвилинка. Учні підготували вірші про осінь.
- Прослухайте їх і скажіть про які осінні зміни ви почули?
1) Жовтень, жовтень… Лист жовтіє.
З неба часом дощик сіє.
Червонясте, золотисте
Опадає з клена листя.
2) Висне небо синє,
Синє та не те.
Світить та не гріє сонце золоте.
3) На галявині широкій – спіє глід,
Тьмяно жевріє шипшина,
Червоніє горобина
І пишається калина,
Наче маків цвіт.
Інтерактивна технологія «Продовжить думку, закінчить речення».
- Осінні зміни у неживій природі це…..
( дні стають короткими, а ночі довгими;
температура повітря поступово охолоджується;
небо вкрите сірими хмарами, ідуть затяжні дощі;
часто дують холодні вітри.)
- Осінні явища в житті рослин це….
( зміна кольору листів на деревах; листопад; достигання плодів і насіння.)
ІІІ Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
1.Інтерактивна технологія «Мозкова атака».
- До якої природи належать рослини?
- Доведіть,що рослини належать до живої природи.
(Рослини живляться, дихають,ростуть,розмножуються і помирають.)
- Без яких елементів неживої природи існування живої неможливе?
(Сонце, повітря, вода.)
2. Проблемне питання для всіх.
- Поміркуйте, чи бувають у рослин «діти»? Де ви спостерігали, що у рослин є«діти»? Розкажіть. ( З насіння виростають рослини, які дають плоди. На городі, у садку, у парку, під час нашої екскурсії, на подвір’ї.)
- Діти, ми продовжуємо традиції, розпочаті ще під час вашого навчання у дитячому садочку та 1класі. Тому під час екскурсії ми продовжували пізнавати природу, вчилися спостерігати і досліджувати рослини восени. Про це свідчать наші фотографії. А наші дослідження допоможуть знайти відповіді на запитання уроку:
- Як розмножуються рослини і поширюються плоди і насіння у природі.
ІV . Вивчення нового матеріалу.
1. Розмноження рослин.
Розповідь з елементами бесіди.
- Пригадайте, які органи є у квіткової рослини. Подивимося на таблицю і перевіримо себе.
- Згадайте будову рослини. (Корінь, стебло, лист, квітка, плід)
- Поміркуйте, які частини рослині потрібні для розмноження? (Корінь, стебло, лист, плід (насіння), квітка).
- Якщо вас запитають, як розмножуються рослини, то ви, звісно ж, розповісте про насіння. І це буде правильно. Але пропоную уважніше придивитися до знайомих нам рослин.
Під час прогулянки в парку або в лісі можна помітити «сімейки» беріз, ліщини, конвалій або інших рослин. Вони ростуть від коренів, що розташовані неглибоко від поверхні землі. Кореневу порість дають багато дерев і кущів горобина, шипшина, глід, біла акація.
Кожен кущик суниці і полуниці на початку літа випускає безліч тонких, гнучких вусів. Розповзуться вуса в різні боки. Дивишся, до кінця літа навколо кожного кущика суниці сидить ціла сімейка! От як рослини розселяються без насіння за допомогою кореня і стебла. У такий спосіб розмножуються також багато інших рослин.
Але існує також інший спосіб розмноження рослин – це насіння.
Так розмножуються і багато квіткових рослин. Після цвітіння з квіточки дозріває плід, а у плодах утворюється насіння.
Плід у рослин — це орган розмноження. У деяких плодах буває одна насінина, наприклад в плоді вишні або сливи, а в інших —декілька , наприклад у плоді яблука, груші, кавуна,дині, огірка, а в коробочці маку — тисячі насінин!
Плоди захищають насіння від пошкоджень, поки воно розвивається і сприяють розповсюдженню його на далекі відстані. Чим більше утворюється насіння, тим більше може з’явитися нових рослин.
- Отже, ми розглянули способи розмноження рослин. Назвіть їх. (Коренем, стеблом, насінням).
2. Способи поширення насіння.
-Переглянемо відео-ролік і поміркуємо, як насіння рослин потрапляє на нові території?
- Розгляньте ілюстрації на екрані. Назвіть рослини. (Береза, липа, клен, кульбаба)
- Поміркуйте, як насіння цих рослин потрапляє на нові території? (Їх розносить вітер.)
- Дійсно, більшість рослин поширюють своє насіння за допомогою вітру. Плоди і насіння в одних рослин дрібні і легко розносяться вітром, в інших — більші. Вони мають спеціальні пристосування для польоту - крильця.
- Плоди деяких рослин важкі, тому вітер не може їх поширювати. Наприклад, плоди дуба ( жолуді) або плоди ліщини ( горіхи). Подумайте, як ці плоди «подорожують»? (Їх розтаскують кабани, білки, сойки та інші тварини.)
- Невисокі дерева черемха, горобина, а також ягідні кущі — бузина, малина, смородина, калина, шипшина і трав’янисті рослини — конвалія та ін. поширюють своє насіння за допомогою птахів. Соковиті плоди цих рослин поїдають птахи, а неперетравлене насіння потрапляє в землю і проростає.
- Плоди і насіння реп’яха , лопуха, череди мають гачки або прищіпки. Поміркуйте, для чого їм це треба?
Вони прикріпляються до шерсті тварин, пір’я птахів або одягу людини і розносяться на великі відстані. Також плоди і насіння рослин разом із брудом пристають до коліс автомашин, возів і так «перевозяться» на нові місця. Отже, рослинам потрібно думати про розселення.
Фізкультхвилинка.
V . Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів.
1. Робота за підручником с.41 – 42
- Діти, прочитайте текст мовчки. Знайдіть відповіді на запитання:
1 група - Яку роль відіграють плоди і насіння в житті рослин?
( Плоди і насіння потрібні рослинам для розмноження).
2 група - Які пристосування для розповсюдження мають плоди?
( Плоди мають крильця – їх переносить вітер; інші мають яскраве забарвлення – щоб приваблювати птахів; також існують гачечки – щоб прикріплюватися до шерсті тварин, пір’я птахів та одягу людини).
3 група - Плоди і насіння яких рослин розносяться вітром, птахами, тваринами? ( Вітром – плоди клена, липи, кульбаби; птахами – горобина, калина, малина, шипшина; тваринами – плоди лопуха, череди, будяка).
-Якби рослини не розмножувалися, то вони зникли б з обличчя землі. Уявляєте, що б сталося?
Отже, рослини потрібно берегти!
2. Робота у зошитах с. 15. Взаємоперевірка – робота в парах.
( Завдання № : з’єднати лініями рослини з їх плодами).
3. Дослідницький практикум. Робота в групах.
Гра «Розпізнай плоди і насіння»
1 група. На городі виріс дужий,
Круглий, жовтий і байдужий
До червоних помідорів,
До капусти і квасолі.
Хто цей гордий карапуз? Здогадалися?... (Гарбуз)
2 група. Народжується з квітки,
Його всі люблять дітки,
Заліза в нім багато,
Рум'яне і хрустке.
А ну, скажіть, малята,
То що ж воно таке? (Яблуко).
3 група. Червоний колір, чудовий смак.
Кам’яне серце. У кого це так? (Вишня)
4. Презентація роботи груп. Слово спікерам.
VІ Виготовлення іграшки з паперу. Яблуко.
1.Проблемне питання для всіх. Хвилинка – цікавинка.
Підходить друга, практична частина уроку, на якій ми власними руками спробуємо виготовити казковий плід, який стане: гарним подарунком, сувеніром, або просто іграшкою.
- Який плід ми будемо виготовляти нам підкаже щедра осінь? Відгадайте загадку.
Налите сонцем,
Налите соком,
З гілки зірвалось,
Впало звисока.
— Боляче, певно?
— То вам здається.
– Лежить рум’яне в траві
Й сміється. Д.Поникович Вчитель демонструє зразок.
2. Повідомлення теми та мети уроку.
— Сьогодні Осінь нам пропонує продовжити працювати з папером, навчитися виготовляти об'ємну паперову іграшку.
3. Інформаційне повідомлення учителя.
— Чи можна уявити світ, у якому не було б іграшок?
— Чи є такі діти, які не люблять гратися?
— Напевно, не знайдеться такої української домівки, у якій не жили б чудернацькі іграшки. Без іграшок світ був би сумним та безрадісним.
Первісні люди, які жили у печерах, теж мали іграшки. Вони були зовсім прості: палички, камінчики.
У Давньому Китаї іграшки виготовляли з глини.
У Греції та Римі виробляли іграшки зі слонової кістки, а для дітей заможних людей - зі срібла та мармуру.
На території України найдавніші іграшки були виготовлені з дерева і знайдені в Чернігівської області. Це були фігурки тваринок.
- Скільки б не було в оселі іграшок, але найкращі ті, які виготовлені власними руками. Тож до роботи.
4. Інструктаж учителя.
— Зараз ми спробуємо виготовити іграшкове яблучко з паперу. Розгляньте порядок роботи над виробом.
• Із тонкого червоного картону виріж чотири полоси, охайно склей сніжинкою.
• З’єднай краї всіх полос клеєм. У тебе вийде паперова кулька – це твоє яблучко.
• Намалюй на картоні зеленого кольору листочок та виріж його.
• Приклей листочок до яблучка. Іграшка готова.
5. Правила з техніки безпеки при роботі з ножицями та клеєм.
Правила користування ножицями
1) Ножиці – це небезпечний інструмент. Поводитись з ним треба обережно.
2) На робочому місці поклади ножиці так, щоб вони не виходили за край парти.
3) Не тримай ножиці вістрями догори.
4) Під час різання не вставай з місця.
5) Передавай ножиці закритими і кільцями вперед.
6) Під час роботи з ножицями ліву руку так, щоб вона не потрапила на лінію різання.
Правила користування клеєм
1) Клей треба наносити пензликом від середини до країв.
2) Поводитися з клеєм потрібно охайно.
3) Для притискання елементів аплікації і витирання рук треба користуватися серветкою.
4) Закінчивши роботу, клей потрібно щільно закрити, пензлик витерти.
VІІ Практична робота учнів.
Учні під керівництвом учителя з опорою на зразки виготовляють яблучка.
VІІІ Виставка і оцінювання робіт.
— Як гарно ви попрацювали! Подивіться» які чудові іграшки у вас вийшли!
ІX Повідомлення домашнього завдання.
Підручник с. 41 – 43, дати відповіді на запитання;
зошит с. 15, виконати завдання № 2,3;
дізнатися у дорослих « Як зберегти в домашніх умовах плоди та насіння».
X Підбиття підсумків. Рефлексія.
Наш урок підійшов до свого завершення.
- Чи справдилися ваші очікування?
Технологія « Незакінчене речення»
Сьогодні я дізнався……
Було цікаво……
Я зрозумів, що……….
Тепер я знаю……
Я хочу подякувати дітям за урок,а дорослим за співпрацю. Побажати всім успіхів і закінчити такими словами:
Учитись треба добре, всім відомо
Без знань, умінь в житті не обійтись.
Старайся, вчись, долаючи утому.
Йди до мети,злітай сміливо ввись.