Інтегрований урок позакласного читання та розвитку зв’язного мовлення. «Вічнозелена красуня лісова»

Про матеріал
Мета. Змотивувати учнів до прочитання творів Ганса Крістіана Андерсена. Залучити дітей до обговорення актуальної теми про збереження зелених насаджень; показати перевагу використання штучної ялинки як альтернативи «живої». Формувати вміння складати казку за поданим зачином та кінцівкою, формувати навички усного і писемного мовлення. Сприяти розвитку вміння висловлювати свої думки в логічній послідовності, коротко формулювати свою думку, робити висновки. Закріплювати уміння поширювати речення іменниками, дієсловами, прикметниками. Розвивати мовленнєву діяльність учнів, творчі здібності, спостережливість, образне мислення та уяву, уміння аналізувати і робити висновки. Збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати повагу до традицій свого народу, почуття любові і дбайливе ставлення до природи.
Перегляд файлу

Інтегрований урок позакласного читання та розвитку зв’язного мовлення.

«Вічнозелена красуня лісова»

Мета. Змотивувати учнів до прочитання творів Ганса Крістіана Андерсена. Залучити дітей до обговорення актуальної теми про збереження зелених насаджень; показати перевагу використання штучної ялинки як альтернативи «живої». Формувати вміння складати казку за поданим зачином та кінцівкою, формувати навички усного і писемного мовлення. Сприяти розвитку вміння висловлювати свої думки в логічній послідовності, коротко формулювати свою думку, робити висновки. Закріплювати уміння поширювати речення іменниками, дієсловами, прикметниками. Розвивати мовленнєву діяльність учнів, творчі здібності, спостережливість, образне мислення та уяву, уміння аналізувати і робити висновки. Збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати повагу до традицій свого народу, почуття любові і дбайливе ставлення до природи.

Обладнання: ілюстрації найвідоміших екранізованих казок Андерсена,  казка «Ялинка»(скорочено), частини ялинки для «асоціативної хмари слів», частинки фрейму до обговорення змісту казки, ялинкова гілка з іграшками-завданнями уроку, картки із завданнями для складання основної частини казки, матеріали та приладдя для виготовлення аплікації-ілюстрації до казки, картинки для кроссенсу, власноруч створена ялинка з іграшками, саморобна основа книги,  ПК.

 

Хід уроку

I. Орієнтація і мотивація діяльності

1. Організаційний момент.

Привітання

Добрий день, дорогі друзі

Добрий день!

На вас чекає гарний день.

Бачу, всі веселі і здорові

До уроку всі готові!

 

Девіз нашого уроку(хором):

Видумуй, пробуй, твори!

Розум, фантазію прояви!

Активним і уважним будь

І про кмітливість не забудь!

 

Налаштування на урок.

– Пропоную вам подивитися відео-фрагмент . (відео)

–Яка пора року до нас завітала?

–Чи подобається вам ця пора року? Чому?

 

 

2. Мотивація  і актуалізація навчальної діяльності  учнів.

– Відгадайте загадку:

Має повно колючок,
Мов зелений їжачок,
А в зимові гарні свята
Має ще й прикрас багато. (Ялинка)

–Чи можна сказати, що ялинка – це символ Нового року, зими?

ІІ. Цілепокладання

  1. Визначення мети та завдань уроку. Малюнковий план уроку.

– Сьогодні на уроці ми будемо говорити про ялинку. Складатимемо «хмару асоціацій», почуємо історію одного відомого казкаря, складатимемо фрейм за змістом казки, а також створимо власну книгу з казкою та  ілюстраціями.

– У нас на уроці сьогодні теж є ялиночка. Виконуючи завдання уроку, ми будемо її прикрашати. А в кінці уроку на вас чекатиме сюрприз!

ІІІ. Цілереалізація

1. «Хмара асоціацій»

–Які асоціації у вас виникають коли чуєте слово ялинка? Запишіть свої думки на частинках ялинки.

(ліс, краса, подарунки, Новорічне свято, радість, птахи, ліки, природа, тварини, кисень)

Складання хмари асоціацій.

–Дякую, я задоволена вашими відповідями. У вас багата уява.

Можете прикрасити ялинку кульками

  1. Читання казки «Ялинка» вчителем та кращими читачами класу.

А зараз пропоную вам послухати казку відомого письменника і казкаря Ганса Крістіана Андерсена.

Відомості про автора

Ганс Крістіан Андерсен  - данський письменник народився в маленькому містечку Оденсе у родині бідного чоботаря й пралі. Хоча батьки Ганса були постійно зайняті важкою працею, вони оточили єдиного сина великою любов’ю й турботою. У нього завжди були цікаві іграшки, які майстрував йому батько. У вільний час він розповідав синові народні казки та читав твори різних письменників.

Творчість письменника нараховує 156 казок. Казки Андерсена перекладені більш ніж  на 150 мов світу. За мотивами його казок створено багато мультфільмів, фільмі, театральних постановок, балетів тощо.

Україні відкрив Андерсена Миха́йло Петро́вич Стари́цький - український письменник, який переклав його казки українською мовою.

Найпопулярніші казки Андерсена:  «Гидке Каченя», «Снігова Королева»,  «Дюймовочка», «Русалонька»,  «Стійкий олов’яний солдатик», «Дикі лебеді», «Оле – Лукойє», «Принцеса на горошині»,  «Нове вбрання короля», «Соловей».

 

 

Ялинка (скорочено)

В лісі стояла маленька ялинка. Вона хотіла швидше вирости!

Коли восени приходили дроворуби, ялинка, тремтіла з жаху, бо великі дерева падали на землю, їх клали на сани і везли з лісу.

Навесні, ялинка спитала птахів:

- Чи не знаєте ви, куди повезли ті дерева?

- Так, знаємо, на чудові щогли для кораблів.

Минуло дві зими, деревце підросло.

Взимку, під Новий рік, приїхали люди і зрубали молоденькі деревця, їх клали на сани і везли з лісу.

- Куди їх везуть? — спитала ялинка.

- Це ми знаємо! — зацвірінькали горобці. Їх везуть у міста. Там знову саджають у діжки і прикрашають яблуками, пряниками, іграшками свічками.

- А потім, що ? — спитала ялинка.

- Потім ми не бачили!

- А може, й я піду таким блискучим шляхом? — раділа ялинка. Хоч би швидше прийшла зима! І от взимку, під свято, цю ялинку зрубали найпершу.

Сокира глибоко вгрузла в її стовбур, і дерево зі стогоном упало на землю. Ялинка відчула такий біль, що не могла й подумати ні про яке щастя, їй було сумно розлучатися з рідним лісом. Не такий уже приємний був цей — від’їзд.

Деревце отямилось тоді, коли якась людина сказала:

- Яка чудова! Ми візьмемо тільки цю!

Її поставили у діжку з  піском та почали прикрашати. На гілочках повісили золочені яблука та горіхи, прикріпили тисячі свічечок. Сьогодні увечері ялинка засяє!

«О! — думала ялинка. - Хоч би швидше вечір! Може, з лісу прийдуть інші дерева, щоб милуватися мною? Може, горобці прилетять до вікон?

Нарешті, засвітили свічки.

Раптом в кімнату вбігли діти. Ой скільки солодощів! А які гарні прикраси! Подарунки дуже цікаві! Вони почали зривати подарунки. «Що вони роблять? — думала ялинка. - Що це значить?»

Але ніхто вже не дивився на ялинку. Про неї всі забули.

Вранці прийшли служники та витягли ялинку із кімнати, поволокли по сходах і поставили в темний куток на горищі, куди зовсім не проходило світло.

«Що ж це значить? — подумала ялинка. - Що я тут робитиму? Що ж я тут можу побачити і почути?» І вона притулилася до стіни. Минали дні й ночі, але ніхто не приходив сюди.

«Зараз надворі зима,- думала ялинка,- земля вкрита снігом і люди не можуть мене тепер посадити. Тому я й мушу постояти тут до весни. Це розумно придумано! Які люди добрі! Якби тільки не було тут так темно і так жахливо самотньо!

Вона пригадала  ліс, птахів, вечір, коли її прикрасили свічками й цукерками.

Яка я була щаслива!

Якось уранці прийшов служник, витяг ялинку та досить грубо кинув її  на підлогу і потяг сходами вниз, де сяяв день.

«Ну, починається знову життя!» — подумала ялинка…

Як ви думаєте, що буде далі?

– Послухайте кінцівку казки (аудіо запис казки)

Вона відчула свіже повітря, розправила свої віти.

-  Ох, як вони посохли і пожовкли!

- Ялинка лежала в кутку, між бур’яном та кропивою.

Надворі гралися ті самі діти, що танцювали навколо ялинки на святі .

- Подивіться, що залишилося на цій гидкій, старій ялині! — сказали діти і стали наступати на її гілки так, що вони аж затріщали під їхніми чобітками.

- Ой, як боляче, подумала ялинка. І їй захотіла повернутися в свій темний куток, на горищі. Вона думала про свою  юність у лісі. Тепер усе минулося!Яка я була щаслива в лісі! Прийшов чоловік і порубав дерево. Вийшла ціла в’язка дров. Як запалали вони в печі! Дерево глибоко зітхало, і кожен подих був як негучний постріл. Піф! Піф!

Так вона і згоріла.

–Які почуття викликала у вас ця казка?

  1. Робота за змістом казки. Складання фрейму

У вас на партах є зелені трикутнички – частинки нашого фрейму. Прочитайте питання і коротко, одним двома словами, дайте відповідь, запишіть фломастером.

  1. Яке бажання або мрія була у ялинки? Чого найбільше хотіла ялинка, коли ще росла в лісі? Чому? (скоріше вирости і потрапити до людей на свято)
  2. Які почуття були у ялинки? Що відчувала ялинка, коли її зрубали і забрали з лісу? (Біль, сум, неприємний від’їзд)
  3. Якою ж була реальність? Як прийняли ялинку люди? (Прикрасили, зірвали прикраси, забули)
  4. Якими були надії і сподівання ялинки? У що продовжувала вірити і на що сподіватися ялинка, коли стояла й темному кутку на горищі? (вірила у доброту людей, сподівалася на повернення до лісу весною)
  5.  Який результат? Що зробили з ялинкою? (порубали і спалили)

– Ця казка примусила вас замислитися? Над чим? (що ялинка повинна залишатися в лісі)

–Яка головна думка казки? (автор хотів довести до читача, що ялинка повинна залишатися у лісі; головні слова сказала сама ялинка: «Яка я була щаслива в лісі!»)

–Який висновок можна зробити? (Ялинка щаслива у лісі!)

–Щоб ви змінили в цій казці? (кінцівку, щоб ялинку знову повернули до лісу, де вона була щаслива; змінив казку так, щоб ялинку взагалі не рубали, а прикрасили її в лісі)

–Пропоную перевірити, як ви засвоїли вищесказане. Пограємо з вами у гру.

Гра «Добавлянка»

Щоб ялинок не ... (рубати),

Треба штучні ... (купувати).

Ось, погляньте, перед вами

Ця красуня разом з нами

Рік Новий прийшла ... (стрічати),

Радість людям ... (дарувати).

Можна гілочку зірвати

Та гарнесенько прибрати.

І тоді такі ялинки

Будуть також веселинки.

Молодці діти, дякую вам за ваші відповіді.

Можете прикрасити нашу ялиночку бантиками.

  1. Поетична Фізкультпауза

Стоїть смерічка на горі

У сонці, наче в янтарі.

І ми до неї в гості йдем –

Вона росте і ми ростем.

Стоїть смерічка на горі

В снігу, неначе в кептарі.

І ми до неї в гості йдем –

Вона росте і ми ростем.

–Ми сьогодні теж у своїх фантазіях підемо в гості до смерічки.

–А що таке смерічка?

–Чи чули ви колись таке слово?

–Пропоную послухати експерта української мови Олександра Авраменка.

Перегляд відео.

–Отже смерічка – це синонім до слова ялинка.

–Молодці, із завданням впорались, можете прикрасити ялинку зірочками.

5. Складання основної частини казки за поданим зачином і кінцівкою.

–Давайте складемо свою казку про маленьку смерічку, до якої прийшли на гостини герої відомих вам мультфільмів…

–А хто саме прийшов, ви дізнаєтесь, відкривши капсулу-сюрприз.

–Зараз ви будете складати основну частину казки і створювати ілюстрації до своїх історій. Потім ці історії ми помістимо у цю книгу. І у вашого класу буде власна авторська книга.

–Зачин у цій казці вже є. Послухайте.

У хвойному лісі жило багато ялинок. Всі вони були різного віку та росту. Деякі з них навіть побували в людських домівках у Новорічні свята. А після свята їх знову висадили в лісі. Наближалось свято Нового року. Між великих і гарних ялинок вже кілька років росла невеличка смерічка. Вона була ще маленька. Смерічка часто чула новорічні історії від своїх старших подруг і мріяла, що й з нею колись станеться щось подібне. Але від однієї тільки думки про те, що їй доведеться розлучитися з рідним лісом, смерічці ставало моторошно. Якби свято завітало до мене, сюди, на мою галявинку, -  думала вона.

Одного разу, в переддень Нового року, на галявині почали збиратися мультяшки. Мабуть, сталося якесь Новорічне диво, бо всі йшли до нашої маленької смерічки.

 

 

6. Самостійна диференційована робота в групах з картками та хмарами слів. Створення аплікаційної ілюстрації.

–У вас на партах є основа для створення ілюстрації та основної частини казки. Вам потрібно користуючись наочними вказівками та хмарою слів, вставити у текст пропущені слова. А потім створити ілюстрацію.

Презентація роботи груп.

Група «Лунтик»

  1. Вставити пропущені слова(назви дій), користуючись хмарою слів та малюнком.
  2. Наклеїти текст та створити ілюстрацію до своєї історії.

Першим до смерічки прийшли Лунтик та його друзі. Баба Капа ________

смачний пиріг. Павук Шнюк ____________ картину. Корній Корнійович __________ ліхтарики, якими _____________ галявину. Рак Чекебряк __________ намисто з перлів. А Кузя, Міла, Бджоленя та Гусениці _________ власноруч ялинкові іграшки. Всі разом ______________ смерічку.

Намалював, прикрасили, сплів, змайстрував, приготувала, виготовили.

Група «Фіксики»

  1. Вставити пропущені слова(назви дій), користуючись хмарою слів та малюнком.
  2. Наклеїти текст та створити ілюстрацію до своєї історії.

Другими до смерічки прийшли Фіксики. Сімка та її однокласники_____________ ялинкову гірлянду з вогниками. __________ їм у цьому Дідус. Вони одразу __________ смерічку. Найбільше ___________і, _________ Нолик. Так як він вперше ___________ справжню ялинку.

Змайстрували, допоміг, прикрасили, радів, дивувався, побачив.

Група «Губка Боб»

  1. Вставити пропущені слова(назви дій), користуючись хмарою слів та малюнком.
  2. Наклеїти текст та створити ілюстрацію до своєї історії.

Звістка про маленьку смерічку дійшла і до глибин Бікіні Ботем. ____________ на красуню ____________ Губка Боб та його друзі. Морська зірка Патрік _____________ смерічці одну із своїх найкращих зірочок. Прикраса __________ на верхівці деревця. Губка Боб_____________ біля 100 крабових петті. Всі _________________ і були задоволені.

Подивитися, прийшли, подарував, засяяла, приготував, пригощалися.

Група «Смішарики»

  1. Вставити пропущені слова(назви предметів), користуючись хмарою слів та малюнком.
  2. Наклеїти текст та створити ілюстрацію до своєї історії.

Всією веселою компанією завітали до смерічки і Смішарики. Вони теж принесли _____________. Кар Карович заспівав веселу _________. Бараш  читав свої _____________. Їжачок приніс один із своїх улюблених ____________. Совунья і Нюша вбрались ________і підготували  вітальну програму для всіх присутніх.  А Пін змайстрував машину __________ , яка здивувала всіх присутніх.

Подарунки, пісню, вірші, кактусів, феями, феєрверків.

Група «Маша та Ведмідь»

  1. Вставити пропущені слова(назви предметів), користуючись хмарою слів та малюнком.
  2. Наклеїти текст та створити ілюстрацію до своєї історії.

Прийшла на гостини до смерічки і непосида Маша разом із друзями. Зайчик  приніс __________, білочка - ___________. Ведмідь ______ із власної ________. А Маша наварила своєї рожевої___________. На всіх вистачить! А ще Маша з Ведмедем приготували декілька своїх найкращих циркових ____________.

Морквину, мед, грибочки, пасіки, номери,  каші.

–Молодці! У вас дуже гарно вийшло! З вашого дозволу я прикрашу нашу ялинку намистом.

–Чим же ж закінчилася наша казка?

Завітав до смерічки і кіт Том. Подарунок він, звичайно, приготувати забув, але бачив, що це зробив Джері. От він і поцупив подарунок Джері і швидко помчав сюди.  Він так поспішав, що й не подивився, що в тій коробці…

–Як ви думаєте, що може бути в коробці?

–Тут є записка: «Спочатку відгадайте, а потім відкривайте!»

Розгадування кроссенсу.

–Як ви думаєте, чому Джеррі вирішив зробити такий сюрприз? (2020р. – рік миші)

Всі раділи: співали пісень, водили хоровод довкола ялинки і просто веселились.
А найбільше раділа смерічка, адже у неї було так багато гостей, вона була святково одягнута, всі милувалися нею.

«Ось тепер я щаслива!», - сама собі прошепотіла смерічка…

–Ось така вийшла цікава історія. Маєте свою власну книгу. Я вам її залишаю на згадку. Але на ній потрібно ще написати назву і автора.

ІV. Рефлексія та оцінювання

  1. Підсумки уроку

Вправа «Продовж речення»

Розумнички! У нас лишилась найголовніша прикраса  - це зірка. Тепер і наша ялинка-смерічка гарна. Справжня красуня.

  1. Оцінювання діяльності учнів

І група, ви сьогодні були чудові!

ІІ група, ви сьогодні були суперові!

ІІІ група, ви сьогодні були розумнички!

ІV група, ви сьогодні були молодчинки!

V група, ви сьогодні були неперевершені!

 

Я всім вам дякую за плідну працю.

І за ваші старання отримуєте сюрприз.

Де, зазвичай, на Новий рік ви шукаєте подарунки? (під ялинкою)

1

 

docx
Додано
10 лютого 2022
Переглядів
842
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку